What my kid really eats

Mag ik vragen wat je toen precies gezegd hebt? En hoe heb je het daarna met je dochter nabesproken? Of was ze daar nog te klein voor?

Door dit soort verhalen maak ik me een beetje zorgen over ons aankomende bezoekje aan het CB. Dochter is nu bijna 2,5 jaar en ik verwacht binnenkort een uitnodiging voor het peuterconsult. Maar ik wil echt niet dat iemand in het bijzijn van mijn kind haar dik noemt. Misschien dat ik dat bij het maken van de afspraak ook al aan ga geven.

3 likes

O, mijn verhaal klinkt best extreem idd! Ik denk niet dat mijn kind er een trauma aan over heeft gehouden. Verder vind ik het CB gewoon vriendelijk en behulpzaam hoor.
Ik heb het niet met mijn dochter nabesproken, maar probeer in het algemeen niet over lichamen te spreken als te dik of iets dergelijks, en thuis wegen/meten we nooit. Alleen dus bij het CvB.
Specifiek heb ik de arts (mijn moeder was toen al buiten met mijn kind) gevraagd of ze zich zorgen maakte over mijn dochters gewicht en toen was het antwoord iets als: ‘o, nee hoor, als ze gewoon lekker groeit en buiten speelt en regelmatig eet dan groeit ze er waarschijnlijk wel overheen, ze heeft nog babyvetjes’. Ze zei dat ze het wel moeten signaleren.
Toen heb ik gevraagd of ze dan ajb nooit meer zoiets wil zeggen over het lichaam van mijn dochter waar ze bij is, en dat was ok.

4 likes

Hier ging het gesprek helaas wel iets anders en waar mijn dochter bij was ook. Namelijk dat het FEIT dat ze nu al OVERGEWICHT heeft (en ja die dingen werden zo benadrukt) betekent dat ze in de puberteit een GROTE KANS heeft om overgewicht te houden. Voel me nu extra stom dat ik er niks over gezegd heb maar ik moest me sowieso al inhouden om die vrouw niet over haar bureau te trekken na deze mededeling.

Jullie nuancerende reacties helpen in ieder geval wel. Ik snap ook dat een CB ook situaties ziet waarin kinderen bij wijze van cola in een melkfles krijgen en ze daarin een informerende taak hebben. Dat is bij ons niet aan de orde (moesten ook invullen wat ze eet). Ze is ook perfect volgens haar eigen lijntje gegroeid het afgelopen jaar.

3 likes

Hoe komen ze dan aan overgewicht? Ik heb wel geleerd om alles met een flinke korrel zout te nemen, maar dit is wel echt heel rot zeg!

4 likes

Dat stond in de grafiek die de jeugdarts liet zien: overgewicht bij de lijn waar mijn dochter rond zat, obesitas bij de volgende lijn. Ik zie zelf trouwens een andere grafiek in het kinddossier en dan zit ze gewoon ruim in het groene gedeelte (ook in de BMI grafiek). Gewicht is hier altijd gedoe geweest met het CB. Tot 9 maanden kwam ze niet goed aan, toen was het opeens relatief te veel en nu is het in absolute zin te veel. Het is nooit goed zeg maar :smiling_face_with_tear:

2 likes

Vervelend zeg. De bureaus verschillen qua benadering is zo groot tussen verschillende medewerkers en locaties. Ik was vandaag met m’n kind (ook 2 jaar) ook naar CJG om extra te wegen/meten. Nadat ze alles had ingevoerd zei ze meteen “we kijken naar niet naar de bmi dat is zo misleidend allemaal”.

M’n dochter eet ook ongeveer net als de jouwe maar zij heeft achterstand in haar gewicht. Dus denk niet dat je teveel eten geeft.

5 likes

Plus, kinderen gaan niet altijd netjes met de curve mee in hun verhouding lengte/gewicht. Mijn dochter zat met de 2-jaarcontrole qua gewicht ineens op p80 terwijl ze altijd rond p25 zat met gewicht en lengte en een normaal eetpatroon had. Toen was ze ook echt nog zo’n dreumes met een bolle snoet. En daarna kwam ineens een groeispurt in de lengte, maat 92 heeft maar heel even gepast. En nu is ze een typisch slungelige peuter die leeft op lucht 🫢

3 likes

Jezus wat kut dit. Knap dat je je hebt weten in te houden. Ik hoop dat je dochter hier weinig van meegekregen heeft.

Ook ik zie niks geks in wat ze eet, sterker nog, mijn kind eet meer denk ik (en die is juist aan de kleine kant, maar volgt net als jouw dochter zijn eigen lijn). Ze eten wel zelfde soort dingen.

Ik vind ook dat het consultatiebureau erg gefocust is op gewicht, zonder dat ze idd vragen wat je kind eigenlijk eet. Die posters aan de muur van kinderen in hun ondergoed met een normaal gewicht en overgewicht, en inderdaad meteen waarschuwen als je kind enigszins uit de pas lijkt te gaan lopen. Mijn kind zat vorige keer met gewicht een lijntje hoger dan normaal, meteen een heel verhaal. Ik vind het echt zo toxic. Ik wil mijn kind opvoeden met gezond en lekker eten, bewegen voor je lol en geen schaamte over je lijf, en niet met deze shit.

6 likes

Onze meiden zijn even oud en zo te lezen ook even groot/zwaar. Ik heb een maand geleden te horen gekregen dat ze prima haar lijntje volgt. Ze eet nog meer dan jouw dochter. Maak je niet te druk. Als je kind echt obees zou zijn, dan zou je dat ook heus wel met het oog kunnen zien. Je weet dat je het goed doet, vertrouw op jezelf!

4 likes

Helemaal niet gek of veel hoor. Mijn dochter van 2 eet soms wel 8 boterhammen (zonder korst moet ik erbij zeggen) en heeft haar lengte op +1 en gewicht op -1. Lang en slank dus maar er gaat echt wel veel in. Kinderen eten over het algemeen wat ze nodig hebben tenzij je ze natuurlijk alleen maar snoep, chocolade, chips en koekjes geeft, maar dat doe jij niet.

4 likes

Pff ons kind is nu bijna 2 en was zo’n goede eter. Maar helaas weigert ie nu alles als avondeten. Hij heeft al niet veel reserves maar ik vind em nu echt dunnig. Meestal compenseerde dit wel gedurende de dag met ontbijt en lunch maar de laatste tijd gaat dat ook slecht. Als in, hij eet maar een paar happen en hoeft dan niet meer. En vervolgens wel daarna om een banaan vragen (die ook maar half wordt gegeten).

We zijn nu bezig met max 1 tussendoortje om te voorkomen dat hij geen lunch en avondeten meer eet (lukt meestal maar als ie als start met een slecht ontbijt is het de hele dag door: cracker?). Maar omdat ie zo iel is, maak ik me toch druk. Over een maand naar het CB, beetje bang over wat ze gaan zeggen.

Mocht iemand nog tips hebben hiervoor, graag :sweat_smile:

1 like

Misschien juist wel tussendoortjes ook laten eten ipv de focus te leggen op ontbijt/lunch/diner. En dan het liefst wel iets vullends dus niet alleen crackers :wink: De tip is vooral te kijken wat hij over de dag binnen krijgt. Als hij voldoende tussendoortjes eet dan heeft hij mogelijk onder de streep op een dag nog best wat op als de officiële maaltijden minder goed gaan

7 likes

Crackers geven we nu idd nog nauwelijks, tenzij we onderweg zijn want soms zo makkelijk. Als jullie nog tips hebben voor gezonde tussendoortjes, want het enige wat hij eigenlijk eet is fruit en gekookt ei (dadeltjes ook wel maar is ook weer vooral suikers). Dus dan ben je ook snel door alle opties heen, we kunnen moeilijk 5x fruit geven op een dag. Groente wordt echt niet gegeten, soms wat komkommer of mais.

Verder maak ik nog wel eens smoothies met groente erdoor, dat gaat er goed in. Maar soep eet ie bijvoorbeeld ook niet (meer). Pannenkoeken met groente (spinazie of pompoen), wordt wel van gegeten maar is ook niet favoriet. Gooi al gemalen noten door de kwark. Voel me een beetje out of opties. En alle moeite die ik erin steek, wordt vaak niet gewaardeerd.

Edit: gister nog pompoen koekjes gemaakt met havermout. Werd ook niet gegeten.

Misschien bananenpannenkoekjes (banaan, havermout, ei), bananenbrood -/ muffins?

Toen mijn dochter zo slecht at, heeft ze een periode 2-3x in de week 's avonds pannenkoekjes van zoete aardappel, wortel, ei, havermout en kaneel gegeten. Dat vond ik iig nog voedzaam en wat groenten en door het zoete en kaneel (denk ik) ging het er goed in.

En verder de standaardtips als volvette yoghurt, volle melk, etc., maar dat zal je vast al doen.

2 likes

Jaa dat is inderdaad wel een goede. Al zijn het dan ook weer de dingen wat ie al zoveel eet (banaan, ei). Maar aan andere kant, het is in ieder geval wel voedzaam inderdaad.

Volle melk gaven we al maar volle yoghurt nog niet aan gedacht :bulb:

1 like

Heb je hier een recept van of gewoon dingen op gevoel bij elkaar gooien?

2 likes

Volle griekse yoghurt is hier een hit! Eventueel een beetje havermout erdoor als hij dat aanvaardt.

2 likes

Ik denk dat tussendoortjes niet per se verkeerd hoeven te zijn net zoals hierboven gezegd.
Wij geven bv een ‘knabbel’ bakje tijdens eten koken als mijn dochter voor de tv zit. Daar gaan grotendeels groenten/fruit (wortels komkommer, paprika, tomaatjes, blauwe bessen, druiven, appel ect) in, soms aangevuld met wat anders (blokjes kaas, stukje worst, volkoren soepstengels, volkoren digestief koekjes, paar nootjes, gedroogd fruit).
Dat gaat ook lang niet altijd op of er blijft iets liggen wat de dag daarvoor wel op was, maar dan krijgt ze wel al vanalles binnen en meestal eet ze daarna ook nog prima avondeten.

Qua gezonde tussendoortjes komt dit nog in mij op:

• Volkoren soepstengels dippen in hummus/smeerkaas
  • Paar losse nootjes
  • Ei muffins (met kaas & groenten)
  • Volkoren krentenbol (of appel ofzo bij AH)

En qua lunch en ontbijt eten wij best vaak wat anders dan brood, dat helpt ook wel met andere dingen laten eten. Bv tosti’s, gekookt ei op brood, volle yoghurt met muesli/cruesli, havermoutpap, en noodles met groenten (edame boontjes zijn een hit hier).
Oeh en laten helpen met koken? Champignons breken, met een kindermes iets snijden, roeren ect.
Mijn dochter hielp vanochtend met dingen snijden en vroeg pardoes om een wortel om te snacken. Tja, had ik ook niet bedacht maar vond het een leuke bijkomstigheid :sweat_smile:

Afijn. Heel epistel maar voeding is mn vakgebied én hobby dus ik sloeg er op aan.

8 likes

Hier zijn balletjes van gemalen dadels en noten een hit! Gewoon wat noten malen in de keukenmachine (of amandelmeel gebruiken) en daarna dadels erbij. Balletjes van maken en die eventueel in kokosrasp rollen. Toch iets vullender dan alleen dadels. Verder juist heel fijn dat fruit er redelijk in gaat. Zou me niet te snel zorgen maken dat je daar te veel van geeft.

4 likes

Ah nee super fijn juist! Bedenk me net dat hij zo nu en dan helpt en dan vaak inderdaad wel ineens een stuk wortel oid proeft. Niet vaak met succes maar toch haha.

Krentenbol eet ie ook niet, zelfs niet van de bakker :exploding_head: zo’n snack schaaltje maak ik ook vaak, maar meestal wordt er van de groente precies niks geproefd. Maar misschien toch weer vaker te proberen en anders de dag erna aanbieden

2 likes