White privilege / racisme

Sorry, ik vind dit wel grappig in deze context.

3 likes

Echt hoe kunnen mensen zo zijn. Het arme kind ook :sob::sob::sob:

spoilers zonder toelichting vind ik altijd zo zinloos, je weet dan toch niet of je jezelf er tegen wil beschermen of niet? (even los van dat ik überhaupt mn twijfels over spoilers heb)

12 likes

Verkeerde topic of mis ik iets?

Ik zag gewoon een kleed. En nu ik gebedskleden google, lijkt het er ook niet extra op.

Maar miss is er wel één kenmerk waardoor het een gebedskleed kan zijn? Ben niet ingelezen, dacht dat je dit in wjekw wilde posten.

Vind dit best ver gezocht en het is ook geeneens naar het oosten.

4 likes

Ah ja ik zie het. Ik dacht; misschien is het een of andere inclusiestunt van Bol. Je weet het nooit tegenwoordig :joy:

2 likes

Ja en hoezo zou hij dan onder een gebedskleed gaan liggen. Is toch overduidelijk gewoon een man die iets kwijt is en onder een kleed zoekt net als dat bol.com naar een manier zoekt om je actie uit te voeren

1 like

Rustig maar. Heb het al verwijderd. Punt was duidelijk! Zoals ik zei: misschien zie ik dingen die er niet zijn. Ik kwam op de associatie door zijn houding, het vasten en dat het een gebedskleed leek te zijn.

Oh was niet boos of niet rustig bedoeld hoor! Ik was gewoon verbaasd haha

2 likes

Ik vind het een beetje raar dat jij het belangrijk vindt om dat te benoemen. Het kind is nog veel te jong om te beslissen en heeft overduidelijk te maken met racisme. Who cares of ze momenteel dubbelbloed of zwart of whatever. Alsof er een rangorde in zit en het nu zeer belangrijk is om haar het goede label te geven. Je benoemt dat ze een witte ouder heeft. Ze heeft net zo goed een niet witte ouder. Ik krijg ook een hele gore nasmaak van ‘het is niet eens black hair’. Eh ja? Want dan was het begrijpelijker geweest? Nu zou ze minder racisme moeten ervaren vanwege het ‘goede’ haar? Wat probeer je hier nou eigenlijk mee te zeggen?

Daarnaast: dit is niet het moment om bezig te zijn met wat goed of slecht is voor het meisje en wat haar ouders posten. Ze gaan overduidelijk door een hele lastige tijd en zoeken daar steun in. En “dit soort dingen” is letterlijk een voor en na foto zonder caption? Je hebt het over woede terwijl ik dat echt nergens bespeur in geen van deze posts. Besef: nu publiciteit zoeken is misschien ook de enige manier voor hen om iets te veranderen.

32 likes

Ik vraag me af waarom er hier vanuit gegaan word dat het motief racisme is, en niet ‘slechts’ een leraar die iets doet wat echt niet kan? De vader zelf zegt dat hij ras er niet bij wil halen omdat we geen motief weten.

(Waarmee ik niet wil zeggen dat het geen racisme is, maar vroeg me af waarom er vanuit gegaan word dat dat het wel is)

1 like

Om eerlijk te zijn kan ik me bijna geen situatie voorstellen waarin een schooldocent zomaar het haar van een wit kind zou knippen. Zonder dat er een uitgebreide uitleg/excuus brief/telefoon naar huis gaat zeggend dat het kind kauwgum in het haar had. Dat gaat echter niet op voor kinderen die geen Europees haar (sluik, goed kambaar, goed in model te brengen en te houden) hebben. Waarmee ik niet zeg dat het daar wel vaak gebeurt. De samenlevingen zijn doordrenkt van racisme en haar is daarin echt een ding. Dus ik snap dat men dit niet los kan interpreteren van dat dit meisje een zwarte vader heeft. Ik vind het overigens een zeer menselijke reactie dat de vader weg wilt blijven van ras tot er uitleg is. Een niet wit kind opvoeden is lastig. Ik denk dat geen enkele ouder ras erbij wilt halen wanneer er iets gebeurt met een kind van kleur. Elke andere uitleg is namelijk fijner om te horen, dus ik snap wel dat de vader het open laat.

15 likes

Ik las net dit opiniestuk van Zihni Özdil, oud -kamerlid voor GroenLinks.

Hoewel ik het erg kort door de bocht vind, vind ik het ook wel een verfrissend standpunt en op sommige punten herkenbaar.

3 likes

Maar wat je in punt 3 noemt doe je toch eigenlijk zelf?

3 likes

Ja zeker interessant, en ook herkenbaar

Neverforget die collega die iedere keer als ik een bitterbal pakte vanaf de andere kant schreeuwde “het is varkensvlees he!!??” (wat ik gewoon eet sinds kleins af aan).

1 like

Het maakt toch ook verder niet uit of iemand wel of niet door iemand als zwart of wit wordt gezien. Of als haar haar wel of niet zwart is.
Maar jij labelt haar nu zelf ook als niet zwart en niet zwart haar. Terwijl ze een mix kind is. Dus hoezo is dat dan wel ok? (Oprechte vraag)

Dat de ouders zelf aangeven dat het niet om racisme gaat komt op mij over dat er misschien al eerdere voorvallen met de juf of school zijn geweest. Maar dat is ook puur speculatie. En het is hun ouders hun goed recht om het te zeggen dat het daar niet om gaat als ze de aandacht niet op kleur willen maar om het voorval.

2 likes

Ik ben heel Zihni-moe, maar ik snap zijn punt hier wel. Soms zijn van die goedbedoelde initiatieven gewoon verhulde lage verwachtingen vanuit eigen vooroordelen. Jammer alleen dat hij het zo stelt van ‘en de conservatieve helden die ik kende hielpen me altijd beter’ terwijl ja ok N=1 man en als die verder VVD ofzo stemmen dan werken zij andere jongeren van jouw zelfde afkomst tegen terwijl ze persoonlijk af en toe iemand helpen. Dus ik denk wel dat er veel progressieven zijn met een savior-complex maar tegelijkertijd kan niet iedereen zich via liberaal mentorschap aan de systematische ongelijkheden los worstelen.

11 likes

Ja eens, vandaar dat ik het ook kort door de bocht vind en same, Zihni-moe (al vele jaren trouwens), maar toch heeft hij ook echt wel een punt.

3 likes

Dit topic is na het bereiken van de maximumlimiet van 5000 antwoorden automatisch gesloten. Continue discussion at White privilege / racisme (Deel 2).