White privilege / racisme #2

Mag een Surinamer zichzelf het ‘n-woord’ noemen? Iemand in onze vriendengroep is half Surinaams, soms noemt hij zichzelf zo.

O.a. omdat zijn vader zichzelf zo noemt (zijn vader is in Suriname geboren) en hij zal als niet-blank persoon nooit als blank persoon behandeld wordt. Dus hij identificeert zichzelf meer met zijn Surinaamse kant en niet veel met zijn Nederlandse kant. Ik snap hem en zag er het kwaad niet van in, nog steeds niet eigenlijk.

Maar nou vonden twee andere vrienden dat dit echt niet kan, omdat volgens hun alleen mensen met Afrikaanse roots zichzelf zo mogen noemen (internet zegt dat dit klopt, maar ook niet super concreet). En hij zou een latino zijn want Suriname ligt in Zuid Amerika, maar maakt voor zover ik weet geen onderdeel uit van Latijns Amerika? En een groot deel van de mensen in Zuid Amerika heeft Afrikaanse roots, toch?

Kan er niet echt goede concrete informatie over vinden, dus mss dat iemand mij het hier kan vertellen.

En ik hoop dat ik alles goed verwoord, is niet m’n bedoeling om iemand te kwetsen of stom over te komen.

1 like

Waarom zou iemand niet zelf mogen bepalen hoe hij zichzelf noemt?

Ik lees dit en denk echt: what a mess, ditch je vrienden. Ik gier ook om Surinamers die in deze discussie ineens latino’s zijn

Edit: heel af en toe doe ik een gebedje voor alle zwarte mensen die in dit soort vriendengroepen zitten. Wel relevant voor de discussie: is deze man verder wel enigzins zwart?

15 likes

Los van deze discussie maar er bestaan ook afro-Latin mensen

10 likes

Que. Niet witte surinamers komen oorspronkelijk toch ook gewoon uit afrika.

4 likes

@Shaaar Een vd vrienden heeft al excuses aangeboden en de ander was gelukkig ‘aanhang’, dus kan ik eigenlijk geen vriend noemen. De Surinamer is half Nederlands, dus getint, donkere ogen en zwart haar.

Als hij 100% Nederlands zou zijn en dan zichzelf zo noemt, dan zou ik ook even raar opkijken. Maar ik dit geval gewoon niet.

@kali Colombiaans en Turks. :sweat_smile:

Ook maar niet uitsluitend, wonen ook veel Hindoestanen en Javanen bijv.

5 likes

Ohja true. Ik wil nu meer details!

1 like

En wat is de afkomst van zijn vader? Naast Surinaams?

2 likes

Haha, precies dat dacht ik tijdens deze hele discussie. Maar ze waren zo zeker van zichzelf dat ik toch aan mezelf ging twijfelen.

Komt er dus gewoon op neer dat dit een onnodige bullshit discussie was, met twee mensen die niet willen luisteren en alleen maar willen vuren. :joy:

1 like

Zijn vader is volledig Surinaams, waar de roots uit het verleden liggen weet ik verder niet. Maar qua uiterlijk zag hij er niet Hindoestaans of Javaans uit, voor zover ik het heb kunnen zien.

Aha volledig surinaams bestaat (voor mij) eig niet. Je bent altijd surinaams + hoe je er gekomen bent. Maar als ik je goed begrijp heeft deze vent dus een zwarte vader en mag hij niet naar zichzelf verwijzen omdat hij geen afrikaanse roots heeft terwijl hij most likely wel afrikaanse roots heeft? Genieten dit

3 likes

Makes sense, ik zal het eens aan hem vragen.

Even op uiterlijk afgaande, de Surinamers die ik ken met Javaanse of Hindoestaanse achtergrond zien er heel anders uit dan zijn vader. Is geen 100% goede maat staaf, maar daar op afgaande denk ik dat hij Afrikaanse roots heeft.

Maar komt het er op neer dat je jezelf dan alleen ‘n’ mag noemen als je Afrikaanse roots hebt en (half) zwart bent? Dat klinkt voor mij dan wel weer logisch, alleen kan er ook naast zitten.

(Ik schaam me een beetje voor het feit dat ik niet zo goed geïnformeerd ben over dit onderwerp)

Wat ik ooit ergens heb gezien dat in amerika alleen mensen het n woord gebruiken die afstammen van tot slaaf gemaakte mensen. En niet de mensen die bijv vanuit afrika geemigreerd zijn naar amerika. Maar correct me of im wrong.

Wat ik zeker weet is dat je als volledig wit persoon zeker niet t n woord mag zeggen.

2 likes

Ik ben geen hoe noem je jezelf politie. Kan daar echt niet om wakker liggen, maar ik had deze discussie nog begrepen als deze man een zo goed als witte surinamer was geweest óf een van de twee discussievoerders zwart was geweest. Want ja, het lijkt me vrij gek dat je jezelf zo noemt als er niks zwarts in je zit

5 likes

Eigenlijk precies wat er staat. Dat je iniedergeval niet wit bent en ergens op de lijn tot zwart zit. Vind er verder persoonlijk vanalles van maar dat is wat mij betreft niet discussiewaardig.

Aha volledig surinaams bestaat (voor mij) eig niet

De Surinamers die mensen in Nederland ‘gewend’ zijn zijn niet de enige Surinames die er bestaan. Er zijn ook inheemse Suriname stammen die als de oorspronkelijke bewoners van Suriname worden aangemerkt. Deze stammen bestaan nu nog Dat vind ik (als Surinamer) wel de ‘volledige’ Surinamers.

6 likes

Dat weet ik, wist ook dat deze zou komen, ging er eigenlijk vanuit dat deze jongen daar niet toe behoorde vanwege zijn uiterlijk.

2 likes

De lente/zomer zijn echt mijn favoriete seizoenen, want het is lekker warm en de zon schijnt, maar blijkbaar is het ook het favoriete seizoen van mensen die het weer heel nodig vinden om hun huidskleur met de mijne te gaan vergelijken, zeggen dat ik geen zonnebrand nodig heb, denken dat de kleur die ik heb niet donkerder kan worden. Truus, met één blik onder mijn bh zie je dat ik 50 shades of brown ben, dus stfu :clown_face:

15 likes

Een autocoureur van Redbull is geschorst voor het gebruiken van het n-woord in een livestream. Het viel me alleen op dat het ook in het nieuwsbericht werd benoemd als ‘het gebruiken van het n-woord’. Ik vroeg me af of het niet een soort hypercorrectheid (of misschien juist wel verzachtend, klinkt minder erg) is om in dit geval over het n-woord te spreken in plaats van gewoon voluit het woord te benoemen wat hij zei. Was eigenlijk wel benieuwd hoe men er hier over denkt?

Lijkt me vooral om een gesprek te kunnen voeren over de term, zonder het te normaliseren dat je die kwetsende term steeds uitspreekt? Want anders moet je onderscheid gaan maken tussen de mensen die het kwetsend bedoelen en de mensen die het voor een gesprek over de term gebruiken en dat lijkt me onbegonnen werk.

10 likes