Mag een Surinamer zichzelf het ‘n-woord’ noemen? Iemand in onze vriendengroep is half Surinaams, soms noemt hij zichzelf zo.
O.a. omdat zijn vader zichzelf zo noemt (zijn vader is in Suriname geboren) en hij zal als niet-blank persoon nooit als blank persoon behandeld wordt. Dus hij identificeert zichzelf meer met zijn Surinaamse kant en niet veel met zijn Nederlandse kant. Ik snap hem en zag er het kwaad niet van in, nog steeds niet eigenlijk.
Maar nou vonden twee andere vrienden dat dit echt niet kan, omdat volgens hun alleen mensen met Afrikaanse roots zichzelf zo mogen noemen (internet zegt dat dit klopt, maar ook niet super concreet). En hij zou een latino zijn want Suriname ligt in Zuid Amerika, maar maakt voor zover ik weet geen onderdeel uit van Latijns Amerika? En een groot deel van de mensen in Zuid Amerika heeft Afrikaanse roots, toch?
Kan er niet echt goede concrete informatie over vinden, dus mss dat iemand mij het hier kan vertellen.
En ik hoop dat ik alles goed verwoord, is niet m’n bedoeling om iemand te kwetsen of stom over te komen.