White privilege / racisme #2

Wtf

2 likes

Ik kwam hier juist om mezelf te verdiepen. Deze zin was dus juist bedoelt om aan te geven dat ik wit ben en daardoor automatisch al niet de aangewezen persoon ben om hier een relevante mening over te hebben. Ik kan als wit persoon wel denken dat iets mogelijk niet racistisch is maar uiteindelijk is dat oordeel niet aan mij.

@Shaaar ik wil niet aan toen policing doen maar als mensen hun post afsluiten met bye felicia vraag ik me wel af op welke kleuterschool ik beland ben. Ik kwam hier met een oprechte vraag, ondanks dat men dat duidelijk niet zo opvat, maar het lijkt me niet zinvol om daar een welles-nietes discussie over te voeren.

@Banananana ik wist niet dat dit een ongepaste vraag was toen ik hem stelde. Ik heb net geleerd dat dit blijkbaar ongepast is, waarvoor excuses. Ik dacht alleen dat dit topic ook een plek was om dit soort vragen te kunnen stellen, juist om hiervan te kunnen leren. Ik probeerde helemaal niet in discussie te gaan maar te begrijpen waarom het ongepast was. Ik was voor ik de vraag stelde in de onjuiste veronderstelling dat het n-woord mogelijk niet-kwetsend kon zijn als het gebruikt wordt in een context als: ‘Het n-woord is een racistische term’. Ik heb hier geleerd dat het n-woord altijd een ongepaste term is om te gebruiken. Noem me naïef of racistisch maar ik wist dit niet.

5 likes

Haal je het nog even weg?

5 likes

Weet je wat mij dus echt verbaasd aan mensen zoals jij? Dat je zo’n vraag hebt, die met één google search te beantwoorden is (Let Me Google That) besluit de vraag toch te stellen, besluit het woord toch te gebruiken, besluit in discussie te gaan om de antwoorden die je krijgt, dan stelt dat je maar weer weg gaat.

En dan de ballen hebt om mij van kinderachtig gedrag te betichten om de woorden bye felicia. Ik gier.

12 likes

Gaat vaak ook door een machine. Machine translations zijn vaak de eerste stap en dan wordt het als het goed is nog gecontroleerd door een mens, maar kan me niet voorstellen dat een machine die vertaling zou maken, dus dan heeft een mens dit aangepast :exploding_head:

2 likes

Vertaalmachines ‘leren’ vertalen met een corpus. Ik weet natuurlijk niet welke TM HBO gebruikt en met welke data die getraind is, maar veel grote machines maken gebruik van webcrawling, dus bij elkaar harken wat er op het internet staat. Zolang een woord nog voorkomt in een corpus bestaat de kans dat een machine dat woord gebruikt, tenzij er een handmatige aanpassing wordt gedaan aan de machine. Andersom is dus zeker alsnog mogelijk, maar in dat geval is het echt onacceptabel dat het er niet uitgefilterd is in de corpus of anders in de post-editing.

Edit: Net even getest op DeepL en voor zwarte man/black man geeft hij het n-woord als mogelijke vertaling. Het is met zo’n gigantische machine en corpus natuurlijk een immense klus om van alles te gaan filteren, maar in specifieke gevallen als deze vind ik wel dat het zou moeten.

7 likes

Hopelijk een grafsteen. Sorry not sorry

4 likes

Nou zo kan ie wel weer.
Denk dat @Sundance nu wel genoeg door het stof is gegaan. Ze begrijpt t nu, klaar.

7 likes

Dan woon ik wss in een minder racistische omgeving.

10 likes

Wel dan is het aan hen om eens te googlen wat het een n-woord is. Enfin als je ergens iets leest dat je niet begrijpt dan zoek je het toch even op? waarom voor die mensen disclaimers of het volledige woord uitschrijven. Je zet toch ook niet bij andere woorden formerly known as of iets anders.

9 likes

Ik heb wat artikelen opgezocht over deze Redbull-coureur en de artikelen schieten op nog veel meer fronten tekort. Dit was een kans om uit te leggen waarom het n-woord racistisch is en dat wordt niet gedaan in die berichtgeving. Met voluit schrijven bereik je helemaal niet het doel dat jij noemt (dat mensen enig idee hebben waar het over gaat), dan krijgen ze alleen maar het idee dat het toch best oke is. Veel sterker is het als NU.nl en andere media dit aangrijpen om verdere toelichting te geven over het wĂĄĂĄrom. Als je het dan zo nodig moet uitschrijven doe het dan in ieder geval met flink wat context. Dat kan zelfs zonder uitschrijven.

@Daelyss even heel pragmatisch, dat doen mensen niet. Wat het des te belangrijker maakt dat journalisten het voor ze doen.

3 likes

Waar woon je? Dan weet ik dat ik die plek vermijd

9 likes

Ik heb t aan mn moeder gevraagd of zij wist wat er mee bedoelt werd. Toen keek ze me heel aarzelend aan zo van mag ik het wel zeggen dan

2 likes

Toevallig lees ik nu op een ander forum over Keti Koti wel of geen feestdag van maken.

Nou gezien sommige reacties daar kan ik me voorstellen dat er nog steeds mensen zijn die niet weten wat de betekenis van het n- woord is.

Wat een bedroevendheid :disappointed:

2 likes

Ik heb ook weleens dat als ik “het n-woord” zei, mensen dan gingen vragen welk woord dat dan was, en ze waren pas tevreden als ik het woord daadwerkelijk zei(werden dus ook niet tevreden gesteld). Ga de discussie/uitleg nu ook niet meer aan.

Dus ze (demeerderheid) weten dondersgoed wat het n-woord is.

4 likes

Gaat echt ver om dit te typen, vind dit echt niet een oké reactie op een member hier.

De helft vd posts in de discussie is weer weg zo te zien, maar kan de inhoud gedeeltelijk raden en ja, klonk walgelijk.

Alsnog heel erg om dit als boodschap naar iemand te sturen. Er is een kans dat ik het verkeerd opvat, gezien het gebrek aan ophef.

3 likes

Dit ging ook niet over die forummer zelf.

1 like

Ah gelukkig, verkeerd opgevat.

Dacht dat je bedoelde ‘de witte personen zonder de kennis over dat woord’ [inclusief de member in kwestie], maar het was algemener dus.

2 likes

Vraag ze of we 4 mei ook maar kunnen afschaffen dan met diezelfde gedachte gang. Dan is het ineens neee want dit en dat. Je kunt over elke feestdag die iets met bevrijding of geschiedenis te maken heeft van " het is nog steeds bezig" maar dat maakt die feestdag niet minder belangrijk.

1 like

Weet iemand nog de Instagram post met verschillende plaatjes waarom je haar in crowbraids laten vlechten problematisch is als wit persoon?

Ik kan het niet meer vinden helaas :frowning:

1 like