White privilege / racisme #2

Nee is obv een foto. Weet soms gewoon niet meer wat wel of niet kan (terwijl ik het vet stond staan)

Ik heb een vraag, excuses als dit eerder al een keer is besproken heb het zo snel niet kunnen vinden.

Van de week was er een gesprek met ouders van klasgenootjes van mijn kind waarbij een ander kind werd omschreven als: ‘die ene aziatische, die chinees uitziende’. Dit zat mij niet lekker en ik gaf aan dat ik zo een omschrijving niet vond kunnen waarop een andere ouder (uiteraard) zei dat dit wel kon.

Wat vinden jullie? Kan dit wel of niet en wat had ik hier het beste op kunnen antwoorden? Het onderwerp werd al gauw gesloten en ik ben er niet meer op teruggekomen maar heb nog steeds vraagtekens in mijn hoofd.

Oh okĂ©, leek voor mij wel zo dus vandaar dat ik het even vroeg. Ik DM je straks wel even, omgeving Randstad en EGF met een time-out van vier/vijf jaar😉

1 like

@ Pastelzwart en @ Tessel, ik snap het, sorry ik was abuis :rofl:

Tja ik denk dat het er enorm vanaf zou hangen in wat voor context men op die manier zou aanduiden.

Als men mij (zonder negatieve bedoeling) zou aanduiden als die ene donkere, die Surinaams uitziende. Zou ik daar geen probleem mee hebben.

Ik ben nl wel eens erger genoemd :joy:

1 like

Ik denk dat het idd aan de context ligt, maar probeer hier zelf wel vanaf te stappen eerlijk gezegd en probeer mensen aan te duiden via andere (uiterlijke) kenmerken. Het kan echt niet om iemand die er Oost-Aziatisch uitziet te benoemen als ‘die Chinees uitziende’ want voor hetzelfde geld is die persoon een Japanner of iets dergelijks. Valt een beetje in dezelfde categorie als ‘die Afrikaan’ zeggen bij een zwart iemand. Plus, als je een wit iemand aanduidt, ze je toch ook niet ‘die Duits uitziende’, maar vaak gewoon ‘die met dat blonde haar’ of wat dan ook?

9 likes

Voor mij hangt het ook van de context af. Maar sowieso moet je dan wel heel goed weten dat diegene zeker Chinees is.

Ik ben zelf bruin met 2 gemixte roots dus lijkt mij al heel knap als mensen over mij zeggen ja die bruine, die half y en half x lijkt.
Ik zou zelf altijd meer andere kenmerken beschrijven , dus wel de Aziatische jongen en dan aangevuld met bijv: hij heeft zijn haar zo en zo zitten, hij heeft altijd een kleur rugzak, speelt veel met kind X, woont volgens mij daar en daar.

3 likes

Ik vind ‘Chinees-uitziende’ niet okĂ©, maar als er één persoon in een groep is met een Aziatisch uiterlijk zie ik er persoonlijk niet zoveel bezwaar in om diegene dan ook zo te omschrijven. Maar ik ben zelf wit dus misschien niet de juiste persoon om je vraag te beantwoorden.

4 likes

Dank jullie voor de reacties @bouwnummerzoveel @megusta @Foefjeisthuis @Sundance

De context is dat de ene ouder niet wist wie het kindje was en dat de ander het kindje omschreef als ‘die chinees uitziende, aziatische’ terwijl ik inderdaad van mening ben dat er nog tal andere kenmerken zijn om het kindje mee te omschrijven.

2 likes

ik had laatst een gesprek met een buurman over een vriendin van mij. Hij vroeg welke het ook alweer was, en toen ging hij heeeel erg om haar huidskleur heen dansen en andere kenmerken benoemen. Terwijl zij mijn enige vriendin met een donkere huidskleur is die hij heeft gezien. Dus in deze context was dit gewoon het meest duidelijke kenmerk om haar te omschrijven. Dat vind ik dan weer super raar, alsof het een slecht iets zou zijn wat je niet zou mogen benoemen. Een soort variatie op “ik zie geen kleur”.

Dus ja ik zie niet wat er mis is met Aziatisch als hij het enige kindje met Aziatische roots is in die klas. Chinees uitziend vind ik ook een beetje vreemd.

4 likes

Wat zouden jullie doen?

Ik was vanavond met mijn vriend op de verjaardag van een vriendin. Ondanks dat het gezellig was heb ik me wel geërgerd aan de paar mensen die toch even (aan mij) moesten vragen waar mijn vriend oorspronkelijk vandaan kwam (hij is zwart). Ik antwoord dan altijd maar met Amsterdam.

Toen we thuis waren vertelde mijn vriend dat hij gedurende de avond even naar binnen liep om wat te drinken te pakken. De buurvrouw van de jarige heeft toen gezegd: “We hebben alles geteld hoor!”

Ik ben hier zĂł kwaad om. Ik overweeg echt om daar morgenmiddag (nou ja vanmiddag eigenlijk, het is nu 4 uur 's nachts) naartoe te rijden en er wat van te zeggen. Als ik erbij was geweest toen ze het zei had ik meteen mijn mond opengetrokken, maar dat was dus niet het geval.

Is het goed/verstandig om te doen wat ik wil doen? Of moet ik dit laten gaan? Ik heb die buurvrouw al tientallen keren gezien, voor mijn vriend was dit de eerste keer.

3 likes

Hij zegt dat hij toen al tegen haar heeft gezegd: “ik ben bang voor jou”. En als ik zeg dat ik wil gaan dan zegt ie “nee joh laar maar zitten”. Dus misschien idd beter van niet maar ik ben zo boos. Mijn vriend is zo lief en hij zou nooit iets stelen. Ik zal dit mens volgend jaar vast tegenkomen op de verjaardag en misschien een keer tussendoor, want ze woont immers naast mijn vriendin, maar ik zeg haar geen gedag meer .

1 like

Heb je gelijk in. Dat ga ik doen. Ik voel geen enkele behoefte om nog interactie met deze vrouw te hebben.

Ik vind zijn reactie ook top trouwens. Hij kan op zich ook prima tegen dit soort situaties maar dat vind ik ook erg. Hij zegt namelijk: “Ik heb dit al zo vaak meegemaakt, op een gegeven moment raakt het me niet meer echt”. Dat vond ik zo erg om te horen. Veel mensen zijn echt erg. Er stond gisteren ook iemand een Surinaams accent na te doen toen mijn vriend met hem sprak. Why???!!

3 likes

Bedenk wel: jij hebt de ruimte om iets te veranderen. Hij heeft die niet en met enkel geen gedag zeggen ziet zij niet in wat ze fout gedaan heeft. Ik zou niet woedend - spaar je energie voor erger want dat ga je nog wel meemaken - verhaal gaan halen, maar wel een moment zoeken om aan te kaarten wat ze nu deed als je weet dat je haar (en ik denk dat dit probleem breder is dan zij alleen als dit door haar gezien wordt als oké gedrag op een feestje) en haar/jullie sociale kring weer tegen gaat komen.

En reflecteer even: je zegt dat het gezellig was en tegelijkertijd hebben meerdere mensen gevraagd waar hij vandaan kwam, heeft iemand een accent opgezet en iemand hem als dief aangesproken. Dit is breder dan alleen die buurvrouw

27 likes

Wat een vreselijk. Edit: wat een vreselijk voorval.

Vroeger toen ik jong was deed ik ook vaak een Surinaams accent na en dat vond ik (en mijn vrienden) toen mega grappig. Had er absoluut geen kwade bedoeling mee, maar ik zie nu in dat het gewoon not done is en was, want ik beledigde er mensen mee. Ik zou het nu niet meer in mijn hoofd halen. Voortschrijdend inzicht zeg maar.

Op mijn werk zit dus een collega die het nog regelmatig doet. Nu voel ik echt een plaatsvervangende schaamte. Ik durf haar er ook niet echt op aan te spreken. Woon tegenwoordig in een heel witte omgeving (vanzelfsprekend niet bewust voor gekozen!) en merk echt dat het heel anders is dan toen ik nog in de grote stad woonde. Ik heb ook maar 1 collega met van origine een andere afkomst (Turks). Volgens mij heeft die andere collega haar accentje nog niet opgezet waar zij bij was, maar toch.

Ik ben heel erg aan het leren in het rasicme gebeuren en merk dat ik er al verder in ben dan bijvoorbeeld mijn schoonfamilie die uit die witte omgeving komt.

5 likes

Jullie hebben ook gelijk. Meerdere dingen op één avond is niet oké. Ik ga mijn vriendin bellen en dit met haar bespreken. Ik heb nog nooit van dichtbij meegemaakt hoe dit is. Jullie tips en antwoorden zijn heel nuttig. Ik kom snel een update plaatsen!

21 likes

Update.
Ik heb mijn vriendin geappt wat er met de buurvrouw gebeurd is. Heb gezegd dat vriendin hier natuurlijk niets aan kan doen maar dat ik haar wel over dit voorval wilde informeren. Ik kreeg een reactie die me toch wel wat teleurstelt.
Ze schreef een reactie in de trant van: “O jee, dat is zeker geen leuke opmerking, maar ze is niet racistisch, ze zou dit tegen iedereen kunnen zeggen, zo is zij gewoon.”
Ik heb gezegd dat of zij nou racistisch is of niet, dit wel een racistische opmerking is. Had ik een blonde Pieter meegenomen, dan had ze dat namelijk niet gezegd. Ik heb gezegd dat ik mijn vriendin er niet op aanspreek, maar dat ik haar wel wilde laten weten dat er een opmerking is gemaakt waardoor een andere aanwezige zich heel akelig kan voelen.
Ze moet maar kijken of ze haar buurvrouw hierop aanspreekt. Zelf had ik dit wel gedaan.

11 likes

Dump her.

5 likes

Dat van die (Surinaamse) accenten nadoen vind ik ook zo fucking irritant en totaal niet grappig. Mijn vader is in zijn latere tienerjaren naar Nederland verhuisd vanuit Suriname en spreekt dus met een heel erg accent en mensen moeten altijd lachen als ze dat horen en vinden het altijd maar grappig en doen het na. Donder fucking op, er is toch ook niemand die jouw Nederlandse accent na gaat doen als je Engels praat in Engeland of whatever. Ook zo vaak dat witte mensen bijvoorbeeld “ish niet goed” zeggen met zo’n Arabisch accent, houd gewoon op? Dat is niet grappig.

Sorry haha maar de frustratie zit me zo hoog, vooral omdat ik het hier dan weer ook lees ugh.

21 likes

Ik denk dat ik dat wel zie zitten. Ik denk dat mijn vriendin wel openstaat voor meer uitleg ook. Over een poos komen zij en haar partner bij ons eten. Misschien kan mijn vriend er ook nog iets over zeggen. Die avond niet natuurrijk niet in het teken van die opmerkingen komen te staan maar ik denk wel dat het goed is als ze begrijpt waarom dit soort opmerkingen zo kwetsend zijn.

@MeGusta nou dit snap ik helemaal, dat dit je frustreert. Iemand op de verjaardag ging de naam van mijn vriend ook met een Surinaams accent uitspreken. Super weird dat mensen dit doen en zich daarna niet doodschamen.

1 like