White privilege / racisme #2

Ik ben het wel eens met wat hier eerder is gezegd, mijn vriend kreeg ook vaak dit soort ‘grappen’ over zich heen toen we net een relatie hadden. Hij was zo gewend om niet echt ruimte te hebben om er tegenin te gaan, maar ik heb dat toen wel een paar keer gedaan. Ook omdat ik hem meenam naar vrienden/familie, en ik vind het mijn verantwoordelijkheid dat dat een fijne omgeving ook voor hem is.

Waren niet altijd leuke gesprekken, maar heb wel het idee dat het geholpen heeft. Denk dat de buurvrouw dit over 2 weken namelijk compleet vergeten is.

11 likes

Maar zou jij dan zeggen: tóch nog naar die buurvrouw gaan? Mijn vriendin lijkt ook niet echt te begrijpen dat dit een racistische opmerking is. Op mijn opmerking dat blonde Pieter dit niet te horen zou hebben gekregen zegt ze “jawel hoor” en dat maakt me ook weer verdrietig.

1 like

Ik denk dat zij die opmerking zien als " we hebben t geteld dus niet teveel nemen he hihaho laat wat voor ons over"
Bij een blonde pieter is dwt al een slechte grap, maar bij iemand met een andere afkomst heeft die grap een andere lading. Misschien hebben ze dat niet helemaal door. ( ja i know kom onder je steen vandaan, maar soms moet je echt nog in jip en janneke taal praten)

2 likes

Huh? Dit heeft toch niet met de hoeveelheid eten, maar met diefstal te maken?

Oh ik dacht dat die opmerking bij het eten werd gemaakt. Ik bedoelde eigenlijk meer te zeggen dat die opmerking ook wel tegen een blonde pieter gezegd kan worden. Maar dat er dan niet mee bedoelt word , wat er wel mee bedoelt word als je dat tegen iemand met een andere afkomst word gezegd

3 likes

Nee het werd echt gezegd toen hij het huis binnenliep. Hij liep naar binnen om drinken te pakken. Bij het pakken van eten (dat buiten stond) werd niks gezegd.

1 like

Ik heb de laatste berichten nog niet bijgelezen dus ik kom het gesprek waarschijnlijk helemaal kapen.

Maar gvd, zat net bij de bbq van mijn schoonvader en ineens gebruikt hij totaal onnodig het n-woord als verkleinwoord (over een kind nota bene). Hij neemt zijn woorden niet terug dus ik ben opgestaan en weggegaan.

5 likes

Primair om te ontladen. Gezien het onderwerp leek dit me het juiste topic, maar als ik de posts waar jij naar verwijst lees (en de likes op je bericht zie) raakt dat bij sommigen een verkeerde snaar. In mijn hoofd is dit topic er om over dit soort situaties te praten, waardoor ik die gevoeligheid totaal over het hoofd heb gezien. Dat vind ik wel echt klote.

3 likes

Ik vind het echt irritant en kwalijk als mensen het white privilege/racisme topic gebruiken om te vertellen hoe iemand in hun omgeving iets racistisch heeft gezegd en dan gaan vertellen hoe zij als ally hebben geprobeerd die persoon te educaten maar dat die persoon het toch niet begrepen heeft en een lekkere racist blijft.

Echt, geen enkele poc zit erop te wachten om weer over rascistische uitspattingen van een of andere rando te lezendus wat is je punt om dat te posten?
Weird flex om een schouderklopje verdienen.

40 likes

Oh en omdat ik geen petty bitch ben, best wil taggen en je duimpje zie @Soy.peor: was naar aanleiding van jouw post (die inmiddels weg is?) maar er zijn echt wel vaker van dat soort posts, dus niet alleen van jou.

1 like

Weet ik maar zeg dat dan daar.

10 likes

Hm ja heb je ook wel misschien gelijk in, dat ik het daar had moeten zetten. Ik heb het vaker gezien en niet iedereen leest daar misschien dus wilde het even wat breder trekker.
Was/ben jij niet alleen hoor!

3 likes

Je hebt ook zeker wel een punt hoor daarom heb ik ook mn bericht weggehaald. Was voor mij meer een frustratie momentje wat ik kwijt wou en dacht miss heeft jemand tips of iets soort gelijkt meegemaakt. Maar ik denk als je t daar had gepost dat we daar t gelijk over kunnen hebben enzo.

Vooral met racisme merk ik dat als je dat hier in een ander topic bespreekt er een hoop extra ellende bij komt kijken haha.

2 likes

@Corvus
Helemaal eens en misschien kunnen de post overgeplaatst worden door een mod naar het betreffende topic? Ik ben het er in ieder geval mee eens en denk dat het een waardevolle discussie is.

4 likes

Heel erg mee eens. Alsof sommige posters denken dat de bedoeling van het topic het showen van je privilege is.

2 likes

@Knitfastdiewarm ik reageer even hier voordat de ‘kan dit ergens anders’ komt. Wat mij betreft is het probleem met die vraag niet de vraag an sich, maar het feit dat ie vaak gesteld wordt om uit te sluiten. Dat iemand (vaak in compleet witte setting) vraagt waar je vandaan komt en je geboorteplaats niet het juiste antwoord is. Dat is echter (wat je ook aangeeft) iets anders dan het niet erkennen van kleur en herkomst op momenten dat het er positief of negatief wél toe doet.

9 likes

Ik zit als bijrijder in de auto van Toscane naar huis. Noem het zelfkastijding. Snap het zelf ook niet meer hoor, want het is niet alsof ik geloof dat sommigen hier nog te redden zijn😂

4 likes

Ik ben vooral gefascineerd door de bochten waar mensen zich hier inwringen met de raarste ideeën en hoe performatief het bij sommigen is. Moet wel zeggen dat hetgeen dat ik meemaak nog altijd vrij pittig is, maar het neemt zo’n andere vorm aan dat hier vaak besproken. Er staat daarnaast vooral ook zoveel andere tegenover. Gross van de mensen die ik ken kan er echt niet mee zitten dat Truus uit schubbekutteveen niet van zwarte mensen houdt. Die zijn je bekrompen niveau allang voorbij gestreven.

4 likes

Ik heb best wat topics gelezen vandaag maar ben bovenstaande (nog) niet tegengekomen. Om welke originele post gaat het hierboven?

3 likes

In het ‘Een huis vol’ topic over dat EO programma

4 likes