White privilege / racisme #2

Ze organiseert ook politieevents🤔

6 likes

Ha, dit had ik dan totaal niet verwacht. Klinkt sarcastisch, is het niet. Ik was echt zo onnozel om te verwachten dat het geen witte vrouw zou zijn maar iemand uit de gemeenschap zelf.
@Calypso, ben ook benieuwd naar het antwoord. Als je er moeite mee hebt dan ga je er toch niet heen. Niemand verplicht en dan is het blijkbaar niet jouw soort feest. Hoe haal je het in je hoofd om daar een klacht over in te dienen. En nog vreemder dat de organisatie er dan ook echt wat mee gaat doen i.p.v. zeggen: hou je mond en blijf weg.

1 like

Ugh ik had haar nog niet opgezocht maar was er al bang voor toen ik die naam las, wat een ellende.

4 likes

Maar waarom zou je als wit mens al in die organisatie willen zitten, laat staan directeur? Misschien dat je voor zoiets niet het hele jaar door een full-time directeur nodig hebt (volgens mij heeft deze directeur meerdere evenementen) maar voor zoiets kan je dan toch een geschikte projectleider naar voren schuiven en jezelf op de achtergrond zetten. En als je dan als wit mens erin wil zitten (waarom?) dan lijkt me inlezen en heel goed begrijpen een vereiste. Ik begrijp er echt helemaal niks van maar het leert me wel weer wat.

11 likes

Als je als Nederlander wilt dat iets op jouw manier gaat zet je de kinderen in. Werkt altijd, ze kunnen zelf toch niet aangeven dat ze het met je oneens zijn

29 likes

ik zag voorbij komen dat er een protest wordt geoganiseerd voor het zomercarnaval maar ik kan het nu niet meer terugvinden…

Ze hadden het ook gewoon bij het hollandse schuren kunnen houden.

3 likes

Bij hart van nederland gaan ze van ā€œDeze dansen zijn nu verboden want vulgairā€ naar ā€œJe kunt op de kermis piemel knuffels winnen.ā€
Hoezo is dat dan niet vulgair…

10 likes

Nee die zijn schattig 🫠

3 likes

Ja sowieso eens, dat komt er nog eens bovenop!

2 likes

Ja met je eens! Vooral het stukje dat het inderdaad zo gedeeld wordt op social media om -voor m’n gevoel- likes te scoren.

Misschien dat de medewerkers van de uitzending zijn titel ook bewust zo hebben genoemd, want hij is meer dan ā€˜vogelnestonderzoeker’ als ik hem Google. Soms denk ik dat dat soort titels ook bewust kunnen worden gebruikt zodat mensen die associatie erbij krijgen en dat is natuurlijk super grappig…

ā€œ(Naam persoon) doet onderzoek naar ā€˜animal architecture’, oftewel bouwsels gemaakt door dieren. In het Antropoceen, het tijdperk van de mens, bouwen steeds meer dieren hun nesten met plastic. In sommige bouwsels is zelfs niks natuurlijks meer te vinden. In Naturalis promoveert hij op het gebruik van plastic als nestmateriaal. Over het gebruik van mondkapjes in meerkoetnesten vertelde (naam persoon) bij Op1 en NOS. Maar ook CNN, the Guardian en the New York Times schreven over zijn onderzoekā€

Edit: Maar ja, misschien ben ik overgevoelig hiervoor ofzo. Ik vind dit type haar mooi en juist karakter geven. M’n kind wordt ook weleens aangeraakt door vreemden aan z’n haar en dan krijg ik dezelfde error. Als iemand het dan ook nog eens zou associĆ«ren met een vogelnest of onverzorgd of whatever zou ik dat vreselijk vinden.

4 likes

Ja eens, zat daar ook al over te tobben. Heb 'm weggehaald en verwezen naar de story.

@anon50301661 ja dat is waar, die titel zal wel te ingewikkeld zijn voor het gros van de kijkers. En wat tof dat je hem ontmoet hebt, vind z’n werk oprecht mega interessant haha. Denk dat ik maar voor een carriĆØre switch ga haha.

1 like

Ik zie weer allemaal zwarte Piet foto’s voorbij komen op Facebook, die heb ik gerapporteerd , maar nu krijg ik een rapport/beoordeling dat het bericht niet in strijd is met de richtlijnen.

Moet ik ze per foto rapporteren? Ik heb nu het bericht gerapporteerd waar meerdere foto’s aan hingen.
Dacht sowieso dat Facebook foto’s zou blokkeren van zwarte pieten…

Ik weet even niet zo goed wat ik met een situatie op mijn werk aan moet.
Ik deel mijn kamer met ƩƩn collega. Zij leek altijd prima gezelschap, maar ze heeft in de afgelopen weken wat opmerkingen gemaakt waar ik mijn wenkbrauwen van optrok. We hebben laatst een heel vreemd gesprek gehad over zwarte piet en ze liet weten thuis accentjes na te doen als ze eten bestelt bij de Chinees.
Gisteren sprak zij ineens het n-woord uit. Ik schrok er echt van en was totaal verbaasd. Heb haar vanmorgen laten weten dit echt niet okĆ© te vinden en liet haar weten dat ik er echt van geschrokken was dat ze dat woord gebruikte. Ze reageerde super kortaf (ā€œIk was me er niet van bewustā€ en ā€œIk zal het dan wel niet meer zeggenā€). Daarna verliet ze de kamer en is ze een poos weggeweest. Ik denk om te bellen met iemand om haar hart te luchten of zo. Ze lijkt behoorlijk uit haar doen door mijn opmerking. Ik heb het heel voorzichtig gebracht en heb er alles aan gedaan om niet aanvallend over te komen, maar kennelijk heeft zij het wel zo opgepikt. Ik wil er eigenlijk niet weer over beginnen want ik heb niets geks gedaan, maar vraag me nu wel een beetje af wat wijsheid is. De sfeer is in ieder geval om te snijden.
Mijn vriend en moeder zeggen dat ik niks moet doen en het maar lekker zo moet laten, want zij is duidelijk degene met een probleem nu. Maar jeetje, wat gaat de dag lang duren op deze manier… Wat zouden jullie doen in een dergelijke situatie? Het toch weer aansnijden of maar zo laten? De rest van de week zie ik haar niet omdat we allebei een dag thuiswerken en zij ook een vrije dag heeft staan.

Edit: Ik twijfel nu ook ineens of dit wel hier moet of in het leed dat collega’s heet topic…

2 likes

Eens eigenlijk.

Denk ook dat het lastig is om het überhaupt niet meer awkward te maken door meer te zeggen. En je wil ook niet terugnemen wat je zei want je hebt gewoon gelijk en het is niet jouw probleem hoe zij daarmee omgaat. Het is niet of je iets verkeerds hebt gezegd. Misschien komt de wijsheid later bij haar?

17 likes

Dankjewel voor je reactie! En ja, dat is inderdaad ook wel zo. Ik hoop dat de wijsheid inderdaad later komt, maar moet zeggen dat ik er bij haar wel een hard hoofd in heb…

Ik luisterde deze podcast (Loopleip: aflevering 29 met Janneke Scherpenhuyzen (model en trailrunner)) en op een gegeven moment hebben ze het heel kort over Zuid-Afrika (omdat zij er werkt en woont en een vriend heeft die er vandaan komt), dat daar de witte mensen minder kansen hebben omdat er overal quota zijn hoeveel procent wit, zwart of coloured de werknemers binnen bedrijven moeten zijn. De bedrijven krijgen subsidies als de juiste verhoudingen behaald worden binnen het bedrijf. Ik wist wel van dit fenomeen, maar ze noemen het hier ā€œreversed racismā€ en ik vroeg me af of dat de werkelijke term is of dat de witte mensen dit zo genoemd hebben.

Vanaf 12:30 Spotify gaat het er heel kort over. Trigger warning: ze hebben het over ā€œblanke Zuid-Afrikanenā€ en die meid zegt ook dat ā€œook als ze betere kwaliteiten hebben en hoger opgeleid zijn dan nog worden ze alsnog niet aangenomenā€. Zij komt in ieder geval op mij over alsof ze het totaal niet heeft begrepen.

Maar goed, reversed racism, is dat dus hoe het echt genoemd wordt daar? Of heet het anders?

Ik ga die podcast niet luisteren, want het klinkt als een drama. Reversed racism bestaat niet, het idee dat witte mensen onderdrukt worden door emancipatiemaatregelen voor niet witte mensen is gewoon lariekoek. Waar zij over spreekt (quota etc) heet positieve discriminatie/voorkeursbeleid/affirmative action. Ik ken Zuid-Afrika en haar wetten/beleid niet, maar in Nederland is bij wet vastgelegd op welke groepen je voorkeursbeleid mag voeren (vrouwen, mensen met een arbeidsbeperking, mensen met een migratie-achtergrond). Je doet dat dan om een bestaande maatschappelijke achterstand van mensen die tot die groep behoren te doorbreken en het gevolg is inderdaad dat er situaties ontstaan waarbij mensen die niet tot die groepen behoren zich achtergesteld voelen (met de nadruk op voelen, want voelen is nog echt iets anders dan achtergesteld worden). Bijvoorbeeld als jij en ik op dezelfde positie solliciteren, met dezelfde achtergrond/geschiktheid en ik de functie krijg omdat bij gelijke geschiktheid de voorkeur naar iemand met een biculturele achtergrond gaat. Jij voelt je gepasseerd.

Nu is Zuid-Afrika een land waar het niet bepaald goed gaat met de zwarte bevolking (apartheid, hardnekkige ongelijkheid ik noem maar war). Janneke moet eens een boek over het land waar ze verblijft gaan lezen en het tot die tijd lekker bij hardlopen te laten of gewoon lekker terug keren en ik zou in jouw geval een andere bron kiezen om over dit soort dingen te leren.

23 likes

Gelukkig gaat het maar heel kort hierover (2-3 minuten) en gaat het verder alleen maar over hardlopen :sweat_smile: En ik gebruik haar zeker niet als bron over dit onderwerp. Ik denk ook dat zij zich meer mag verdiepen in het land waar ze 6 maanden per jaar verblijft en waar haar witte vriend vandaan komt.

Ergens was het naĆÆef van mij om te denken, oh zij heeft daar 3-4 jaar gewoond en heeft 2x een vriend gehad die daar zijn geboren en getogen. Ze zou het wel moeten weten. Maar bij nader inzien komt ze heel erg dom en lijkt ze zich inderdaad gepasseerd te voelen (voor haar vriend). Een beetje een hoog ā€œall lives matterā€ gehalte.

Heel fijn hoe jij het altijd zo helder weet uit te leggen! Dankjewel!

edit: voor wie het ook niet wil luisteren, is ook totaal niet nodig want alles wat ze erover zeggen heb ik ook al benoemd in mijn posts. :slightly_smiling_face:

3 likes

Huh, maar ik ken blanke mensen in Zuid-Afrika (ja n=1 natuurlijk) en die worden juist enorm gediscrimineerd omdat ze blank zijn. Of is dat dan per regio ook verschillend?

1 like