wit
Ik denk dat de enige echter zekerheid over Zuid-Afrika de grote ongelijkheid is fragmentatie is. Ik heb twee uitwisselingsstudenten van daar gehad die zelf wel heel positief spraken over de pogingen van het land om het beter te doen voor de bevolking van kleur, dit waren een witte man en moslim vrouw.
Anderzijds hoor ik eigenlijk nooit serieuze andecdotes over mensen die delen van Afrika ooit bezet hebben zoals een witte man van Zimbabwe die graag vertelde over hoe er veel gangs waren in zijn omgeving met onderdrukking ed. Of een Indische vrouw die sprak over haal familietrauma als Indische familie die uit Kenia moest âvluchtenâ terwijl de Britse roverheid ook veel Indische mensen gebruikte om bezetting in Afrika in standte houden.
Uit interesse? Wat is enorm gediscrimineerd (door wie, in welke context?). Ben verder totaal geen Zuid-Afrika kenner, dus geen idee of zij enorm gediscrimineerd worden of gewoon dealen met de gevolgen van Apartheid.
Ik durf hier geen antwoord op te geven want ik heb het hier nooit over eigenlijk, het wordt terloops ooit genoemd. Volgens mij heeft een van de personen bijvoorbeeld wel meer moeite om zijn contract te laten verlengen en een van de redenen is omdat hij blank is, maar verder weet ik er het fijne dus ook niet van.
Oh ik verwachtte eigenlijk iets concreters door de stelligheid van je eerste bericht.
Je wordt al eerder gecorrigeerd dat de term wit is en je gebruikt het nu nogmaals verkeerd
Is dit je eerste keer in dit topic?
Edit: NEVERMIND IK DACHT DAT DIT HET NIEUWSTOPIC WAS WAAR IEDEREEN ALLES STELLIG BEWEERT ZONDER BEWIJS
Sorry maar dat elke keer âwitâ typen als iemand blank typt vind ik zulk lui activisme, eigenlijk vooral een âkijk mij; ik ben beterâ.
Nee ik was gewoon oprecht verbaasd omdat ik alleen het tegengestelde ooit had gehoord, het was niks meer dan een vraag.
Ik corrigeerde de eerste keer helemaal niet, vind het gewoon nogal hardnekkig om geen lering te trekken als je gecorrigeerd wordt. Niet bedoeld als activisme
Ik zeg niet dat je kennis moet hebben van zaken alvorens je hier mag posten maar gezien de gevoeligheid van het topic, vind ik het echt gedurfd om hier iets te zetten van neen hoor ze worden wel gediscrimineerd want ik heb horen zeggen dat.
En laat dat nu net uit de mond komen van mensen die jarenlang zwarte bevolking hebben onderdrukt en dit nog steeds doen.
90% van de witte bevolking in Zuid-Afrika is enorm geprivilegieerd en zal echt niet hard lijden onder de affirmative action. Want als het gaat om 1 job die dan, voor eens, naar een zwart persoon gaat, dan is de kans nog 100 keer groter dat die er bij een volgende job wel bij is.
Dat is hoe Afrikaners dat in het Afrikaans noemen (âBlanke Suid Afrikanerâ) terwijl het in het Engels, in hetzelfde land wel âwhiteâ heet
Wellicht komt daar in deze context de verwarring vandaan dat als je iemand van daar in een podcast hoort ze het zo noemen.
(Maar bron; zuid Afrikaanse familie, geen literair boek ofzo)
Nou gezien het kennisniveau mbt racisme en Zuid-Afrika van de forummer die het steeds over âblankâ heeft, denk ik niet dat dit de oorsprong is van de verwarring.
Plus dat Blanke Suid Afrikaner ook niet ineens een smetvrije term is omdat je familie zo naar zichzelf verwijst.
Nee natuurlijk niet, maar als je iemand uit een podcast âquoteâ, kan ik me voorstellen dat je dat zo overneemt. Volgens mij zeg ik ook niet dat het daarom maar hier ook moet oid.
Er moet daar sws nog een hoop gebeuren, en daar hebben ze best wel oogkleppen voor op âŠ
Daar begon het toch mee âTrigger warning: ze hebben het over âblanke Zuid-Afrikanenââ
Daarvan gaf ik aan, dat ze dat daar dus zo noemen (terwijl als je exact dezelfde persoon in het engels het verhaal laat vertellen hij/zij het wel over white heeft). Die context.
Ik zie nu dat ik in het verkeerde lijntje reageerde / quote. Dat de gene waarop tostibrood reageerde niet degene was die de podcast had geluisterd/benoemde
Wat is het verschil tussen racisme en voorkeur?
Ik had vorige week een discussie met een collega. We hadden het over daten en toen zei ze dat ze nooit op kleine Aziatische mannen zou vallen. Nu heb ik dat best vaker gehoord/gelezen dat mensen dat zomaar zeggen en denken dat dat gewoon maar ok is om zo blunt te zeggen. Ik zei dat ik die uitspraak best racistisch vind en dat het niet ok is om zomaar een hele bevolkingsgroep zo op die manier uit te sluiten. Zij werd daarop vrij fel en zei dat je toch ook gewoon voorkeur kan hebben en dat zij nooit op kleine tengere mannen zou vallen. En dat ze absoluut geen racist is. Ik zei ook dat ik haar nier direct als mens helemaal een racist vind maar die uitspraak wel. En zei ik dat je zeker een voorkeur kan hebben maar dat je dan de term Aziatisch weg had kunnen laten.
Ik merk dat het gesprek en haar felheid me niet lekker zit, had ik dat anders kunnen verwoorden?
Ik vind het denk ik niet per se racistisch om een voorkeur te hebben. Er zijn zoveel uiterlijke kenmerken waarvan je kan zeggen âdaar val ik niet op/vind ik niet mooi/niet mijn smaakâ als het om aantrekkelijkheid gaat.
Maar ik vind het ook weer niet nodig om zo actief uit te dragen wat je niet aantrekkelijk vindt omdat het eigenlijk nooit echt aardig overkomt tegenover iemand die die kenmerken bezit (dus ook niet als je zegt âik zou nooit op iemand met -bijvoorbeeld- lange haren/grote neus kunnen vallenâ). En daarnaast vind ik Aziatisch ook veel te breed want AziĂ« is niet alleen Japan/China maar ook Afghanistan bijvoorbeeld.
Dank voor je reactie. Met Aziatisch bedoelde ze wel duidelijk Chinees. Ze zei inderdaad ook dat ze bijvoorbeeld niet op roodharige mannen zou vallen en dat het dus een voorkeur is een geen racisme. Misschien ben ik te fel geweest. Maar als iemand zou zeggen âik zou nooit op zwarte/donkere mannen vallenâ dan zou ik er wel hetzelfde over denken. Heb gewoon moeite met dat specifiek zo benoemen merk ik.
Als jij tot de dominante groep behoort en jouw uiterlijke voorkeur in houdt dat je een hele bevolkingsgroep uitsluit is dat simpelweg racistisch. Als je dat uitdraagt doe je er nog een schepje bovenop. Staat je vrij hoor, voordeel is dat mensen uit die groep ook niet met jou willen zijn, maar men moet niet zielig of beledigd gaan lopen doen als je dat aankaart, wat dan weer de standaardreactie van veel Nederlanders is bij het aanspreken op racisme.
Daarnaast: de meeste mensen die iets racistisch doen zijn geen racist. Grootste misverstand is dat racisme wordt uitgevoerd door mensen in witte puntmutsen die absoluut niks te maken willen hebben met mensen van kleur. Dat type racisme is in Nederland gewoon nagenoeg afwezig.