White privilege / racisme #2

Misschien de volgende keer in de situatie zelf gewoon iets zeggen als “als je weet dat ze tegenwoordig niet meer zo heten, waarom noem je ze dan zo?”. Ze is blijkbaar wel op de hoogte dus ik zie niet in wat je haar nog kan uitleggen. En ik zou met die werkgroep bespreken hoe dit structureel aangepakt kan worden.

2 likes

Mijn werk heeft dit niet. Ik vind dat een gemis. Tegelijkertijd weet ik niet goed wat zo’n werkgroep inhoudt. Wat zijn de verantwoordelijkheden van zo’n werkgroep? Wie zit er in zo’n werkgroep?

Ik weet nog niet zo goed wat ik in jouw geval zou doen. Ik lees erin dat je twijfelt juist omdat je in die werkgroep zit. Het komt over alsof je nu niet zo goed weet waar het thuishoort? Het simpelste en snelste zou misschien zijn om het los te zien van je werkgroep. Als een collega het n-woord zou gebruiken, zou ik daar beslist direct wat van zeggen en niet wachten op tussenkomst van een werkgroep. Op de lange termijn zou je het wel kunnen meenemen in de werkgroep.

Edit: Ik had de reactie van @Fuji kennelijk over het hoofd gezien. Eigenlijk wat zij zegt dus.

3 likes

Ik twijfel niet omdat ik in die werkgroep zit, ik baal van mezelf dát ik notabene in zo’n werkgroep zit en op zo’n moment als er zo’n opmerking gemaakt wordt ik niet goed weet hoe ik op dat moment (nog beter) kan reageren. Ik zou beter verwachten van iemand die in die groep zit.

Ons doel is en waar we mee bezig zijn;

Vacatureteksten inclusiever maken
Feestdagen naar keuze, dus als jij vrij wil voor het Suikerfeest en niet voor kerst krijg je daar een vrije dag voor
Thu is arts punt nl inclusiever maken (de redactie zit ook in de groep)
Bewustwording op de werkvloer (we zoeken nog naar een vorm)
Mensen aanspreken
Geen zp meer
Etc.

Ik ga wel advies vragen volgende week voor mezelf, hoe ik hier een volgende keer mee om kan gaan. Gewoon als (gelijkgestemd) mens, niet omdat we in de werkgroep zitten.

6 likes

Goed punt. De officiële naam van Suikerfeest is trouwens Eid al-Fitr (over de spelling twijfel ik, je kunt meerdere varianten vinden).
Bij mij op werk is het heel christelijk gecentreerd met aandacht voor Pasen, Hemelvaart, Pinksteren en Kerst. Dit jaar mogen de collega’s die Eid willen vieren vrijnemen (zonder er iets voor in te leveren), dat werd zeker tijd.
Verder lees ik de laatste tijd meer en meer over geloof belijden op de werkvloer. Bijvoorbeeld zorgen dat er gebedsruimtes/stilteruimtes komen. Wij hebben die niet en er wordt geen gelegenheid geboden om je af te zonderen. Ik zou daar ook wel een gesprek over willen aangaan.

4 likes

Dank je!

Inderdaad. Fijn dat dat nu kan en dat ze daar op jouw werk aandacht aangeven en mee bezig zijn.

1 like

Ik heb laatst een workshop gedaan bij mij op werk over diversiteit en inclusiviteit. Het heeft nog veel meer duidelijkheid gegeven. Het was bij een hele andere tak van het bedrijf dan waar ik werk. Dan merk ik vooral dat mijn werk graag divers wilt zijn, maar totaal niet inclusief is.
Het MT bij mij - bepaalde witte mannen van bepaalde leeftijd - zijn er ook niet geheel mee bezig helaas.

1 like

Mijn witte MT-lid van zo ongeveer middelbare leeftijd zei: ‘Beleid? Waar hebben we beleid voor nodig dan?’ en toen zei ik dat dergelijk beleid natuurlijk ook niet voor witte mannen bedoeld is. Daarna begon hij erover dat hij zelf joods is en op straat geen keppeltje kan dragen. Ik kreeg even kortsluiting want dat is voor hem natuurlijk ook diep triest en tegelijkertijd dacht ik jij hebt volgens mij echt geen idee waar andere minderheden mee te dealen hebben. Is dat een terechte gedachte van mij? Heeft hij recht van spreken? In ieder geval, later dacht ik. Zelfs als we jouw gevoelens gaan centreren geef je een argument vóór beleid. In de praktijk zou het naar mijn idee zo moeten zijn dat hij wél zijn keppeltje kan dragen op werk. Wat zijn jullie ideeën hierover?

2 likes

Misschien ben ik ergens niet van op de hoogte, maar het is toch toegestaan om een keppel in het openbaar en op de werkvloer te dragen? Ik vind sowieso dat dit gewoon moet kunnen hoor en wat je zelf al zegt, hij geeft eigenlijk zelf al aan dat er beleid nodig is.

Ik denk dat hij bedoelt dat hij door antisemitisme geen keppeltje kan dragen. Antisemitisme op straat lijkt te zijn toegenomen in de afgelopen jaren.

10 likes

Wat @tessel zegt. Het mag wel, maar je bent dan minder veilig. Daardoor kiezen veel joodse mannen ervoor geen keppel te dragen op straat.

Nog even hierover trouwens, ik dacht dat mijn werkgever het licht had gezien en voorop wilde lopen maar dit bleek cao-technisch simpelweg al zo geregeld te zijn. Toch weer een beetje een dooddoener en tegelijkertijd alsnog fijn dat het kan en mag. Schijnbaar is dat nog niet in elke sector zo.

Dooddoener?

1 like

Teleurstelling :joy:

1 like

Hoezo dan? Dan is het toch in orde?

1 like

Ik zou het mooier hebben gevonden als mijn werkgever dat zelf had besloten om een inclusievere werkvloer te creëren, ongeacht wat de cao ervan zegt. Er is namelijk al jaaaaaaren behoefte aan en nu doen ze het pas omdat het van de cao moet. Dat vind ik wel teleurstellend.

Ook nog zoiets, een MT-lid zei vanmiddag dat het nu eigenlijk oneerlijk is want dan hebben mensen die Eid vieren recht op meer verlof.

1 like

Ik denk dat het echt belangrijk is dat als je je tegen ‘diversiteits en inclusievraagstukken’ op je werk aan wilt bemoeien, je op zijn minst bedenkt of je daar de kennis voor hebt, of je bereid bent die op te doen en of je de ballen hebt om die kennis vervolgens ook te verdedigen. Anders reproduceer en bestendig je enkel de exclusie die op je werk aanwezig is.

21 likes

Lang en interessant artikel over het racisme achter de schermen bij “Lost”. Niks wat verbazingwekkend is, maar wederom wel weer misselijkmakend.
Er gaan hopelijk weer een paar ouwe witte mannenkoppen rollen.

When someone on staff was adopting an Asian child, one person said to another writer that “no grandparent wants a slanty-eyed grandchild.”

When actor Adewale Akinnuoye-Agbaje’s picture was on the writers room table, someone was told to remove their nearby wallet “before he steals it.”

When Owusu-Breen and others were riding in a van on a trip, in answer to a question about the luggage, one writer—using a Yiddish word—said, “Let the schvartze take it.”

The only Asian American writer was called Korean, as in, “Korean, take the board.”

When a woman entered the writers room carrying a binder, two sources said, a male writer asked her what it was. She said it was the HR manual for the studio, and he responded, “Why don’t you take off your top and tell us about it?”

1 like

Ik weet niet zo goed waar ik dit anders moet delen; ik zit echt 24/7 met die zaak van Sanda Dia in mijn hoofd. Ik kan er niet bij dat eigenlijk het merendeel van de mensen dit niet als racisme ziet. Die vader elke keer is ook zo hartverscheurend. En nou las ik van de week iets wat bij hem was gebeurd voor de doping.

TW racisme

Hij moest na een feest? oid van die vereniging alles opruimen in zijn eentje want de ‘zwarten werken voor de blanken’. Oud-voorzitter studentenkoepel: "Sanda Dia was 2 maanden voor fatale doop mikpunt van racistisch incident door Reuzegom" | VRT NWS: nieuws

Ik word hier zo misselijk van, en dan te bedenken dat dat de macht heeft in België (en het eigenlijk overal zo gaat). Geen idee verder wat ik wil met deze post maar ughhhh

13 likes

Ik denk dat we hier in België echt nog heel ver staan met alles rondom racisme.

Voorbeeld van bij mijn schoonfamilie: Ik was met kerstdag bij mijn schoonfamilie ( die allemaal hoge functies hebben, genoeg geld hebben en hun vriendkring net zo). En het gesprek ging opeens over of er zwarte kinderen bij onze kinderen in de klas zaten.
Dus mijn schoonzus vroeg aan haar zoontje he zitten er … in jouw klas?
Waarop ik antwoorde dat woord gebruiken we niet meer dat is kwetsend. Waarop mijn ganse schoonfamilie in de tegen aanval ging. Want dat is toch niet kwetsend, das toch gewoon een beschrijving, en waarom mogen zij dat woord niet meer gebruiken. Mijn schoonzus zei zelf nuja ik vind dat gewoon een mooi woord…
En ik werd er zo gefrustreerd en ontmoedigd van. Want ik weet zeker dat al hun vrienden ook zo denken en dat zijn wel degene die beslissen of er ergens iemand in dienst moet komen of…

.
Het is gewoon zo dat zeker bij de hogere kringen nog een gigantisch racisme heerst.

Niemand staat voorop, Nederland niet, Frankrijk zeker niet. Er moet echt nog veel gebeuren.

14 likes

sowieso erger ik me daar soms een beetje aan (niet aan @Rockstar); altijd die discussie van ‘nou in Amerika is het erger dan in Nederland hoor!!!’ alsof het dan op een bepaalde plek minder erg is wat er gebeurt. racisme leeft overal heel erg en waar het dan een miniscule fractie meer of minder is (is niet eens meetbaar maar goed) doet er op zo’n grote schaal toch ook niet toe

2 likes