White privilege / racisme #2

Dank jullie wel. Zo voelde ik het ook inderdaad. Heb die dingen ongeveer in dezelfde strekking ook allemaal tegen haar gezegd. Maar ze is het niet met me eens/begrijpt me niet. Erg jammer. Met sommige mensen kun je niet discussiëren, ook omdat ze eigenlijk niet echt (willen) luisteren naar wat je nou echt zegt.

3 likes

Heb precies dit meegemaakt, was alsof ik mijn eigen ervaring las. Toen ik net samen was met m’n vriend (ik woonde in een wit dorpje en daardoor had ik een overwegend witte vriendengroep) heeft een vriendin eens tegen me gezegd ‘gefeliciteerd samen. Maar ik zou echt niet op een donkere man kunnen vallen’. Die opmerking ben ik 15 jaar later niet vergeten en het heeft me uiteindelijk nooit echt lekker gezeten. Die vriendschap is ook altijd mild gebleven, merkte dat ik afstand nam van haar toen, vond het zo’n vreemde opmerking. Ik heb zelf ook voorkeur voor bepaalde uiterlijke kenmerken bij mannen, maar een hele bevolkingsgroep uitsluiten voelt (is?) wel echt racistisch.

4 likes

Daar ben ik weer over deze kwestie. In het leed dat vriendschap heet gaf ik al aan dat het niet om een collega maar een vriendin ging. De vriendschap is inmiddels voorbij, vanuit mijn kant. Ik ben afgeknapt door de manier waarop ze op mij reageerde. Ik wil niet zo zijn maar er iets iets stuk gegaan waar ik me (blijkbaar) niet overheen kon zetten.

Nu het volgende, ik sprak gister onze gezamenlijke vriendin hierover om haar hiervan op de hoogte te stellen. Ze had mijn (ex)vriendin hier ook over gesproken. Ze liet me mijn kant van het verhaal vertellen en zei toen ik klaar was ze ze dat mijn vriendin hetzelfde had verteld.

Vervolgens zei die vriendin dat ze mijn andere vriendin wel goed begreep. Dat zij misschien wel nog feller gereageerd zou hebben als ik zoiets tegen haar had gezegd.

Ik gaf aan dat ik dat niet op een boze toon tegen haar had gezegd maar op een rustige normale toon. Waarop zij het voorbeeld gaf “stel ik loop naar mijn buurvrouw toe en ik zeg met een hele lieve stem en een glimlach op mijn gezicht ‘zo ik vind jou echt een nare vrouw, ik bedoel dat niet rot hoor verder maar vind je echt heel naar’ dan kan je dat dus nog wel zo aardig zeggen maar de boodschap is nog steeds niet ok”

Ik probeerde ook uit te leggen dat ik het in vriendschappen fijn vind om van elkaar te leren, elkaar rustig te wijzen op dingen als bepaalde uitspraken niet ok zijn, etc. En ook uit te leggen dat ik vast ook onbewust bepaalde denkwijzen in mij heb en het fijn vind als iemand mij daarop aanspreekt, etc.

Nou daar was ook deze vriendin het in deze kwestie dus niet mee eens. Dat ik dat nooit op die manier had moeten zeggen etc.

En nu ben ik daar zo onzeker door geworden, want waarom zouden we niet elkaar hier op aan kunnen spreken? Zit ik dan verkeerd? Omring ik me met de verkeerde vrienden? Was ik te direct? Ik denk voortaan wel weer 2 keer na voor ik zoiets zeg.

Hoe gaan jullie daarmee om als je dat wil delen?

7 likes

ik had een heel bericht getypt maar het werd echt een lang verhaal. maar ik vind dat je goed hebt gereageerd, zou inderdaad moeten kunnen als vriendin. je hebt echt niks verkeerd gedaan hoor.

stom dat mensen die claimen ‘echt geen racist te zijn’ meer schrikken van dat jij víndt dat ze iets racistisch zeggen, dan van het feit dat ze mogelijk iets racistisch zeggen. want iedereen zegt of denkt (helaas) wel eens iets racistisch denk ik. maar als je antiracistisch wilt zijn moet je daar wel van kunnen leren.

17 likes

Dank jullie wel. Ik begon haast aan mezelf te twijfelen toen m’n andere vriendin ook tegen me zei dat die opmerking echt niet kon. Nou dan ga ik maar proberen het naast me neer te leggen.

10 likes

Hoe voel je tov die 2e vriendin nu? Want in feite zegt ze hetzelfde, ook al is het een theoretisch voorbeeld want het speelde bij vriendin 1

Ja goeie vraag want dit voelt ook niet goed meer. Ik ben er nog niet uit.

2 likes

Hoe is het nu met jou en de 2e vriendin? Als je er iets over kwijt wil.

.

Ben er nog steeds niet uit. Heb haar december voor het laatst gesproken en was benieuwd of ze me zou feliciteren met m’n verjaardag gister en dat deed ze. Beetje over en weer geappt.

Maar het voelt nog steeds niet goed, de dingen die ze tegen me heeft gezegd en dat ze me totaal niet begrijpt/wil begrijpen.

Dus weet het niet goed. Ene kant vind ik het niet liefdevol van mezelf het af te kappen en aan de andere kant vind ik het ook belangrijk vriendschappen te hebben waarin we elkaar hierin wel enigszins tot helemaal kunnen vinden.

6 likes

Ik vind dat je alle recht hebt om zulke dingen af te kappen, zeker als je onderhand paar maanden verder bent. Ik vind het juist sterk van je dat je bij jezelf blijft en na racistische uitspraken kritisch naar je vriendschappen kijkt. You go!

1 like

ik zag bij marketingvrouw dat tui reizen/uitjes naar plantages adverteert en in de omschrijving praat over ‘onze dappere voorouders’ en de ‘sfeer van de plantages proeven’. echt zo bizar, mensen hebben deze tekst geschreven en dat is lijkt me nog door iemand gecheckt en iedereen dacht dat dit een goed idee was??

6 likes

Omg dat dit serieus gepubliceerd is en dat meerdere mensen dit blijkbaar een goed idee vonden. Ongelooflijk

7 likes

O m g

2 likes

“In het Nederlands natuurlijk” vind ik misschien nog wel de ergste zin.
In het Nederlands. Natuurlijk. :face_vomiting:

De tekst is inmiddels aangepast begreep ik. Nu is men alleen boos dat er geen publieke excuses komen / dat de reis niet offline gehaald wordt.

6 likes

En als je denkt dat het niet walgelijker kan :face_vomiting: Even lekker herbeleven! :face_vomiting:

2 likes

O M G

2 likes

Het is ook in het nieuws, ze hebben het aangepast.

2 likes

“Ongetwijfeld heeft de tekstschrijver het niet slecht bedoeld, maar we begrijpen helemaal dat het kwetsend is en gewoon dom van ons dat het niet is opgemerkt.”

Alsof dit niet intern door 3 lagen heen is gegaan voordat die reisbeschrijving daadwerkelijk gepubliceerd is. Kom op zeg, ze vonden dit met zijn allen een goed idee.

6 likes

ah heerlijk een vakantie terug in de tijd naar het koloniale tijdperk!! :palm_tree::ocean::beach_umbrella: wat wil een mens nog meer?

omg ik zie nu pas die per 1 juli

3 likes

Omg wat erg. Glorietijd? Een tijd die veel NEDERLANDERS willen herbeleven? Echt walgelijk, heeft nou niemand door wat ze hier eigenlijk mee zeggen?

6 likes