Wow, wat een indringende video. Ik heb hier nog nooit over nagedacht (wist niet dat dit ‘een ding’ was), maar zij legt het wel heel goed uit zeg.
Ja heftig he. Ik heb er al wel eens vaker dingen over gelezen maar zij legt inderdaad heel goed uit waarom het zo erg is.
Ja, die video van Anna Akana hierboven door @Twijfelaar vind ik ook super interessant. Vond cultural appropriation nog altijd best lastig echt goed te begrijpen, maar zij legt het ook heel goed uit.
Ik haalde hem en Steven Bartlett (op insta: Steven) even door elkaar en dacht Whut is Steven niet zwart? Maar heel ander persoon dus
Ik kijk even Streetdancer 3D en besef ineens:
Waarom waren alle dansfilms met witte mensen? Zeker die over hip hop! What in the cultural appropriating fuck?!
Dat had ik ook bij Save the last dance!
Edit: het gedeelte over cultural appropriation. Wel op een andere manier toegepast.
Ik heb toen de sportscholen dicht waren groepslessen gevolgd van less mills via hun platform. Daar hebben ze ook een les waar verschillende dansstijlen in verwerkt zijn, vooral hiphop. Werd gegeven door een witte vrouw, vond dat ook heel raar
Kijk alsjeblieft
Oh God wat erg dit
It’s all in the plié
I have no words…
Het gaat weer lekker op de insta van Akwasi (hij post een foto in oranje shirt en heel racistisch Nederland gaat los)
Opzich niet heel veel mis mee als de geschiedenis en herkomst van hiphop gewoon goed uotgelegd word. Iedereen is verder vrij om dansen uit te voeren mits te t niet toe eigend.
Ik heb een tijdje vogue gedanst en daar werd in het begin ook de geschiedenis uitgelegd enzo. En werd er een beetje verwacht dat je ook bepaalde docus ging kijken enzo.
Oh dit is heel herkenbaar. Net sprak ik mijn vader; nou mooi toch 3-0? Mijn vader:
Pff zal mij een worst wezen ik kijk geen EK meer, dit is toch geen echt Nederlands elftal?
Ik: ???! ( had edht geen flauw idee waarom hij dat zei).
Hij: “ Ja dat mag ik blijkbaar helemaal niet meer zeggen maar met al die - mimede-: zwarten.
Hij mimede dat omdat mijn oudste er bij was en ik een keer meeeeeega kwaad ben geworden om dat woord en überhaupt om zijn gedrag. Ook nadat hij en mijn moeder zeiden; “ ik kan geen reclame meer zien, tegenwoordig MOET er aldoor een zwart persoon inzitten”.
Ook na mijn uitleg waarom dat hedendaags gebeurt, dan alsnóg als statement houden: “ ja maar dat dat dan blijkbaar MOET is belachelijk, we zijn hier toch in Nederland?”
Jeeeeezus kijk even buiten je bubbel en je ziet dat de maatschappij niet meer uit de Unox gezinnen van vroegah bestaat met het kokende blonde altijd vrolijke vrouwtje met schort, het gladgeschoren witte mannetje met stropdas die thuiskomt en twee beeldige blonde kinderen die gezellig aan tafel gaan.
Ik vind het echt moeilijk om ermee om te gaan zonder dat de discussie in een ruzie eindigt.
en @anon94399943 doen deze mensen het er niet gewoon om, om jullie op de kast te jagen? Van die racistische eikels die vooral ruzie zoeken. Willen geen inhoudelijke argumenten, ze willen gewoon dat je boos wordt en doen wat er nodig is om dat te bereiken
denk dat er andere manieren zijn om de wereld beter te maken dan van een stel racistische nobodies gewone nobodies te maken. Lees je in, leer bijv over ZP en de positie van Molukkers in NL zodat je informatie kan geven aan mensen die wel luisteren, kijk of je D&I op de agenda kan krijgen bij je werkgever, zorg dat er geluisterd wordt naar je collega’s van kleur, kijk kritisch om je heen wat je kan doen ipv je focussen op mensen die je graag boos zien.
Niet lullig bedoeld, maar lukt het je goed om dingen uit te leggen? Hierboven geef je aan nog veel te moeten leren. Is dit het juiste moment andere witte mensen, die er niet echt voor open staan, erbij te betrekken?
niet echt er voor open staan = na jaren ZP discussie nog steeds niet luisteren/non argumenten aandragen
Je kan er ook wat van zeggen zonder meteen de diepte in te gaan. ‘Dat vind ik een vervelende opmerking’ en dan een lange stilte laten vallen. Laat ze er zelf maar over nadenken, je hoeft niet meteen een heel verhaal klaar te hebben. Is een soort machtsstrijd: moet jij uitleggen waarom jij iets niet kan, of ligt de taak om even na te denken bij hen? Is lastig, maar dan geef je je grenzen aan zonder dat heel erg te moeten beargumenteren.
Ik zou er niet per se een oordeel aan hangen (dit kan niet, die opmerking is racistisch). Dan doe jij het denkwerk voor ze en schieten zij in de verdediging omdat je hen ergens van beschuldigt. Ik heb laatst ‘Ik hoef dit soort opmerkingen niet te horen’ gezegd. Oftewel, hou die racistische drek bij je, ik sta hier niet voor open. Dan geef je je grens aan. Hun denkbeeld ga je niet van de ene op de andere dag veranderen, of ze die bij iedereen veilig tentoonspreiden misschien wel.
Bij je punt en strategie blijven, jij wil deze opmerkingen niet te horen. Vooral niet het denkwerk van ze over gaan nemen of toch je oordeel geven. ‘Ik overdrijf niet, ik hoef dit soort dingen niet te horen’. Stelling brengen en daarna wat te drinken pakken. Laat ze maar even nadenken.