White privilege / racisme #2

@anon94399943 @tessel @Gato thnx voor jullie reacties. Ik ga inderdaad de “ ik vind dit geen gepaste / leuke opmerking…” gebruiken. Kijken wat dit doet.

Overigens zijn mijn man en ik heel veel bezig met ons verdiepen en verbeteren in dit onderwerp, maar merken we dat onze omgeving ( vrienden, familie etc) dit helemaal niet doen. Vind dat echt storend en opvallend.

Ik las toevallig vandaag dit interview met Naeeda Aurangzeb over haar boek 365 dagen Nederlander. Een optelsom van al dat soort losse opmerkingen zoals hierboven beschreven bij elkaar. Echt een indrukwekkende manier om de vinger op de zere plek te leggen. En tegelijkertijd huilen dat ze nog genoeg stof heeft voor een nieuw boek, alleen dan specifiek over vrouw(van kleur)-zijn.

14 likes

Ik kende haar vroeger persoonlijk. Ze heeft met mijn mamma de hadj verricht. Een hele lieve vrouw. Zoveel herkenbare punten die naar voren komen. Vooral wanneer worden we nou eens als echte Nler gezien?

13 likes
8 likes

Fuck yes, nu de rest ook nog.

15 likes

Ik kijk nu een aflevering van pointer data (npo) dat gaat over de afschaffing van de slavernij. En wie daar dan rijk van werd enzo. Misschien vinden jullie het ook interessant

3 likes

We beginnen de dag met een door mijn leidinggevende gedeelde spokenword van een witte man over diversiteit en inclusie. Waarin ie de ballen heeft om te benoemen dat ie een witte hetero man is, maar ook hem is het niet komen aanvliegen. Ik kan niet meer.

18 likes

Live event ‘tijd voor verandering’ 010 inclusief. Vanaf minuut 36.36. Vooral delen in combi met inspirerende tekst over diversity💫 and inclusion✨ en keti koti want das echt related (ze deelde dit dus in het kader van keti koti)

2 likes

In Frankrijk zijn ze nu aan het debatteren over het verbieden van traditionele dansen aan de gemeente bij een wettelijke trouw. Ze wilden ook al “vreemde” vlaggen verbieden want ja je respecteert de republiek niet. WAAR ZIJN WE MEE BEZIG???

1 like

Nou tot zo ver dus liberté, égalité, fraternité. Hoe kan je als land dit als motto gebruiken terwijl je in je wetgeving duidelijk maakt dat sommige mensen toch gelijker zijn dan anderen.

2 likes

je bent xeno- en islamofoob als land. Alles wordt gedaan om minderheden in een hoekje te duwen.

4 likes

Hoe ze ook “d’origine étrangère” uitspreekt, ligt het aan mij of is het met heeel veel dédain?

1 like

Wtf wat is er verkeerd aan dansen…

1 like

Het ligt helemaal niet aan jou. Je zou denken dat wij aan de mairie Franse vlaggen verbranden. Het gaat hier om dansen en een paar trommels wat een provocatie

2 likes

Maar il faut se plier au code!!1!1!!1!! :rolleyes: De code van waaaaaaaaaaaaaaaaaag het niet om iets onfrans te denken dat doen wij hier niet.

Echt HOE onzeker en navelstaarderig kan je zijn over je eigen land als je je gewoon bedreigd/belachelijk gemaakt voelt omdat ándere mensen plezier hebben :rofl: Ik ben hier nu helemaal invested in.

2 likes

Wist je al dat je nu 18 moet zijn om de sluier te mogen dragen?
Frankrijk is echt ver aan het gaan.

2 likes

Omdat voor sommige excuus maken gelijk staat aan erkennen van schuld en daardoor zouden sommige schadeclaims kunnen indienen. Dit begreep ik gisteren (?) bij Humberto erover.

2 likes

Wat ik van Utrecht begreep is dat ze dan het excuus ook duidelijk in het verhaal kunnen plaatsen. Niet zomaar random excuus zonder dat je eigenlijk goed weet waarvoor je dat maakt en wat de rol van de stad Utrecht is geweest. Zodat het echt een schuldbekentenis is waarmee ze dan verder kunnen gaan en het niet zo daarbij laten. Maar misschien is het helemaal niet zo ‘positief’ en heeft het inderdaad meer te maken met schadeclaims. (Positief is hier niet het juiste woord, dit had natuurlijk al veel en veel eerder moeten gebeuren.)

6 likes

Ik las dit en vind het zo bizar. Soul Cap: Afro swim cap Olympic rejection 'heartbreaking' for black swimmers - BBC News
Hoezo zou dit niet mogen. T is niet dat je er voordeel van hebt want zo te zien ben je minder gestroomlijnd dan met een toegestane badmuts. En ik heb er nul verstand van maar uit t artikel komt naar voren dat er allemaal nadelen zijn aan het gebruiken van een normale (te kleine) badmuts. Volgens mij geven ze ook niet echt een logische reden waarom t niet mag. En in alle leed van de wereld is dit misschien maar klein maar vind t zo oneerlijk.

9 likes

Naast wat hierboven gezegd is: excuses hebben ook consequenties. Ik zou geen excuses willen van een gemeente die zich zomaar bedenkt dat ze excuses gaan aanbieden. Daar hoort ook bij dat je je eigen rol erkent en vooral gaat proberen te herstellen. In het geval van het slavernij verleden is dat best omvangrijk. Denk aan maatregelen die ingrijpen op de nawerking van het slavernijverleden hedendaags, educatie voor de toekomst, maar ook aan de compensatie voor de Caribische eilanden, Suriname en Nederlands Indië. Maar het is inderdaad van der zotte dat het nu pas gebeurd. Je kan ook twintig jaar geleden je rol al kunnen onderzoeken.

9 likes