White privilege / racisme

Het ging me om de discussie die naar aanleiding daarvan ontstaan is ja, was niet de bedoeling jou daarin te taggen en daarom heb ik het weer weggehaald.

Ja ik heb niet eens een mening er over. Heb genoeg berichten ontvangen in positieve zin. Het is goed zo

Nee, maar was niet de bedoeling de mensen die bij de discussie betrokken waren te taggen. Vandaar dat ik het weggehaald heb.

1 like

Dit !

4 likes

Echt hĂš. Hoe dan

4 likes

louder!!! hoe is dit iets om trots op te zijn, what in the world??

1 like

Het is dus helemaal niet goed zo. Waar haal je het lef vandaan?

4 likes

Jaa en dan zoveel goeie berichten lezen waar je wat van kan leren. Maar die blijkbaar negeren en in iemands dm lekker klagen.

Schaam jezelf.

10 likes

Deze discussie is niet tussen 2 mensen inmiddels. Het is voor heel veel mensen heel pijnlijk.
En het is niet de verantwoordelijkheid van de mensen die hier posten om aardig te blijven zodat meelezers niet afgeschrikt worden. Zoek de verantwoordelijkheid bij jezelf en realiseer dat boosheid van mensen over racisme gegrond is. En educate yourself.

15 likes

Wow wow rustig, straks voelen ze zich aangevallen.
Elke keer opnieuw, ik zou hier een white privilege/racisme-101 willen zien en dan de vraag of mensen die wel gelezen hebben.

19 likes

Heh? Is dit nou een sneer of een excuus?

Klinkt toch een beetje anders door de ‘alléén die boze opmerking’

Ehm los van een al dan niet aanwezige racistische component is het toch ook ĂŒberhaupt niet chic om mensen om hun kleding uit te lachen.

11 likes

Ja dit vind ik ook. Het was toch ook niet oke geweest als het witte personen waren geweest?

En iemand hier heeft me al eens uitgelegd dat grapjes maken over het populairste meisje van de klas minder schadelijk is dan over het gepeste meisje van de klas, maar dat gaat voor mij niet op nu. Het is sowieso niet sympathiek om mensen belachelijk te maken om hoe ze eruit zien, want daarmee kun je iedereen pijn doen. Wit, zwart of paars.

Wat is dit voor all kleding matter

13 likes

Nee het is hoe dan ook totaal onsympathiek.

Aan de andere kant maakt huidskleur wel uit omdat er schadelijke stereotypen geassocieerd zijn met deze kledingstijl, waardoor zwarte jongens natuurlijk onevenredig vaak worden opgepakt, veroordeeld of om komen door politiegeweld.

Dus ik ben het met je eens: iemand belachelijk maken vanwege zn kleding is hoe dan ook kut, maar hier is er zeker een diepere laag waardoor zwarte mannen extra benadeeld worden door dit soort pesterijen.

9 likes

Ten eerste ik vind het altijd kwalijk als er in een discussie over racisme word geroepen over witte mensen leed.
Het is inderdaad niet netjes om iemands kleding belachelijk te maken. Maar het is dubbel niet netjes als het om kleding van een bepaalde cultuur of religie gaat.

En er is wel degelijk een verschil over bijv een hoofddoek een grapje te maken , en een grapje maken over bijv een bandshirtje van een populair meisje dat nog nooit iets van die band heeft gehoort.

(Dit zijn even 2 random voorbeelden)

10 likes

Ik vind ook niet dat je hier per se veel rekening moet houden met de gevoelens/boosheid van witte mensen om eerlijk te zijn. Ik vind het juist hun verantwoordelijkheid om hier het gesprek over aan te gaan. “Educate yourself” bij racisme is niet aan witte mensen om te zeggen m.i.

@Soy.peor @tessel jaa, dat snap ik hoor. Bij een hoofddoek kon ik me daar ook sowieso al helemaal in vinden omdat ik dat meteen associeer met moslima’s, maar ik associeer het “broek op half zeven stijltje” vanuit vroeger met wat ik toen “skaters” noemde, en niet met ras of religie oid.

Ik associeer deze kledingstijl dus van nature helemaal niet met het stereotype zwarte jongen, en als er in zo’ n discussie dan wĂ©l huidskleur bij wordt gehaald terwijl het nog niet eens in mij is opgekomen dat het daarmee te maken heeft (dit is wel echt white privilige, dat weet ik), dan is mijn eerste reactie: “hoezo moet er nu dan weer extra de nadruk op gelegd worden dat dit zwarte jongens zijn? Maak je daarmee de verdeeldheid niet juist veel groter door steeds zelf dat onderscheid te benadrukken in plaats van dat je het probleem aanpakt waar het hier echt om gaat: elkaar beoordelen op uiterlijk.”

Ik wilde hierbij nog even mijn eerste reactie uitleggen, maar ik begrijp wel dat dit te kort door de bocht is nu ik me realiseer dat deze kledingstijl echt geassocieerd wordt met een bevolkingsgroep die veel te vaak onrechtvaardig wordt behandeld. En ik heb er ook te makkelijk overheen gekeken dat alle jongens op die foto zwart zijn, wat natuurlijk ook wel wat zegt over de samensteller van de afbeelding.

1 like

Oke, ik zit ergens mee en hoop dat een paar van jullie mee kunnen denken.

Ik werk in een vrij witte omgeving. Er is geen focus op diversiteit, dat is al eerder gebleken (werk voor twee afdelingen, op de andere afdeling is er wel iemand met ‘macht’ daarmee bezig, hier niet).

Ik ben betrokken bij de sollicitatieprocedure voor een directe collega voor mij. We hebben meerdere kandidaten, een van kleur. Op papier lijkt die kandidaat mij het meest geschikt.

Nu ben ik me aan het inlezen op implicit bias rondom sollicitaties en op de werkplaats in het algemeen. Ik heb geen leidende rol maar ben betrokken, dus mijn invloed is helaas beperkt en heb ook geen invloed op de samenstelling van de commissie. Tot nu toe heb ik de volgende tips:
-Ga niet af op ‘passen binnen een team’, daarbij worden POC benadeeld in een wit team.
-Beperken van ‘via via’ kandidaten
-Iedereen dezelfde vragen stellen.

Hebben jullie nog tips/artikelen die jullie gebruikt hebben in een soortgelijke situatie?