Ik zie laatste tijd weer vaker niet-witte Nederlanders de behoefte hebben om uit te spreken dat zij geen last hebben van racisme. Of ik let er meer op, dat kan ook. Ze willen het zo graag benadrukken,
als lezer denk ik dan, wil je het gevoel geven dat het dan bij die groep alleen “tussen de oren” afspeelt, of een eigen attitude-probleem is, of zwaar incidenteel of anekdotisch is.
Missch is het een stukje framing vanuit de journalist (als “tegengeluid”). Heb je eindelijk een momentum maak je geen statement. En dat in een blad als FD.
Vorige keer ook al. Heb echt zin om de redactie aan te schrijven
Nu kan ik natuurlijk niet voor haar spreken en als zij echt nooit racisme heeft ervaren, fijn. Dat is heel positief.
Herken ook wel wat ze schreef over de advocaten-wereld, dat is gewoon een ons-kent-ons wereldje dat graag een homogene groep blijft met borrel-cultuur etc (even gechargeerd gezegd). Als je wel de juiste papieren (cijfers en stage) hebt gedaan, kom je daar ook wel tussen, is ook mijn ervaring (als poc).
Heb zelf toevallig ook op hele witte “blonde” kantoren gewerkt - waar men relatief vaak niet-witte stagiaires aannam - maar die studenten solliciteerden uiteindelijk zelf niet vaak voor de vaste baan dus dat stukje reflectie is deels wel waar… heeft ook weer vele andere redenen natuurlijk (rechtsgebied van grote kantoren lijkt iets minder in trek te zijn bij niet-witte studenten - althans in mijn tijd-, dat zogenaamde (geprobeerde) work hard play hard-mentaliteit heeft ook zijn tijd gehad)
Kortom, ik lees dit artikel en snap de feel-good pro-actieve toon. Deze dame heeft mooi werk verricht bij IND en nu een familierestaurant waar ze nieuwe statushouders een baan aanbieden
maar toch jammer dat het div malen moet worden herhaald. Ze benoemt ook wel op het eind dat het misschien een coping is, dubbel…
En missch nog goed om toe te voegen: ik herken het ook wel bij mezelf
houding van paar jaar geleden nog van, ik kom er heus wel ondanks racisme (als dat al bestaat).
Dan bewijs ik me maar dubbel en toch in halve ontkenning willen zijn ofzo…