White privilege / racisme

Jaa snap ik. En begrijp ook helemaal dat het frusterend is. Maar ik denk echt dat veel mensen het helemaal niet zo erg mee krijgen.

Op het forum is bijvoorbeeld grotendeels hoogopgeleid, persoonlijk heb ik het idee dat er hier veel meer politieke kwesties besproken worden dan in mijn omgeving. Dus misschien dat het daar aan ook een beetje aan ligt? Dat de hoogopgeleide mensen veel meer bezig zijn met actualiteit, maatschappelijke problemen en hebben daar andere bronnen voor dan een facebook en een rare website.

3 likes

Ik vind het wel blijken van weinig empathisch vermogen als je je niet kunt voorstellen dat zwarte piet racistisch is. Het heeft mijn inziens meer te maken met onverschilligheid.

9 likes

Inmiddels is toch wel duidelijk dat geweldloze communicatie en luisteren naar een ander je veel verder helpt? Wanneer jij de moeite neemt om te luisteren en er (al dan niet door vragen stellen) probeert achter te komen wat er bij de ander speelt qua onwetendheid, onverschilligheid of emoties dan verbindt dat. De kans dat diegene dan ook oprecht geïnteresseerd is in jouw standpunt en bijbehorende kennis is vele malen groter. Daarmee creëer je een opening tot anders denken. Wijzen naar, onbegrip hebben voor en boos worden op brengt je echt niks verder.

4 likes

Dat mag je uiteraard vinden maar het is geen oplossing voor het probleem. En daar gaat de discussie, denk ik over, wat de juiste aanpak is.

Het laatste wat ik er dan over wil zeggen is: als je je in zo’n discussie druk maakt over hoe dingen gezegd worden ipv wat er gezegd wordt denk ik niet dat je echt wil begrijpen wat er gaande is. Dat is zo makkelijk, on de aandacht zo af te leiden van hetgeen er gezegd wordt. Zoals ivvj boos werd dat hun kind op insta stond met ‘haatdragende mensen’ oid erbij. Nee natuurlijk is dat niet ok maar het ging om iets anders, iets waar ze nu niet meer op hoefden te reageren want hun kind op insta ging alle grenzen voorbij.

8 likes

Ik denk dat het een kwestie is van zowel onverschilligheid als bijvoorbeeld de omgeving waarin je opgroeit, je geletterdheid, opleidingsniveau etc.

Mijn ouders komen beide uit een ouderwets christelijk gezin, waarbij echt serieus m’n hele familie racistisch is. Dat is ten minste hoe ik het noem. M’n donkere vriend noemt het onwetendheid. En ik denk dat hij gelijk heeft. Ze doen het vaak niet expres, maar ze weten ook gewoon niet beter. M’n ouders zijn dan nog het minst racistisch, zeker gezien hun donkere schoonzoon, dat heeft hun wel wat laten inzien. Als ik dat niet gehad had, had ik zelf ook geen echt donkere mensen gekend (of nou ja, misschien via studie, dat zou kunnen. Maar serieus niet uit het dorp of omgeving). En dus mijn ouders of familie al helemaal niet.

Nog steeds maakt het me boos en erger ik me eraan, maar als ik dan bedenk ‘ze weten niet beter’ en ik probeer ze zo af en toe toe te lichten waarvoor we staan (anti racisme, anti zwarte piet etc), dan krijgen ze weer nieuwe informatie mee en helpt dat wellicht. Al gaat het langzaam, het is iets.

En heel typerend misschien: ze kijken SBS6, luisteren naar RadioNL, kennen geen buitenlanders (behalve die waar ze Chinees halen), zijn reformatorisch opgevoed (zijn ze zelf niet), hele familie is racistisch/onwetend, niet of geen hoge opleiding, wonen in klein dorpje, komen amper buiten het dorp etc. Dan denk ik ook weleens: ja YoMrWhite, wat verwacht je hier dan ook verder van? Dat ze super links zijn, vegan eten, pro kozp zijn etc, dat is gewoon een stap te ver binnen x aantal jaar. Elke stap is er 1, maar vind mezelf dat tegelijkertijd ook moeilijk voor te houden. Want inderdaad: lees je in! Maar zo gaat het gewoon in praktijk niet altijd.

Toevoeging: ik hoop dat wij de generatie zijn van kozp, vegetarisch of vegan eten, klimaatverbetering etc. Iedere generatie gaat het hopelijk wat beter en krijgt men nieuwe inzichten. M’n moeder rookte tijdens de zwangerschap, ik zeg maar wat. Dat doe je nu toch minder snel.

6 likes

Van twitter. Ik vind het echt heel lelijk naar die Tijs toe

1 like

Aan de ene kant denk ik dat jezelf goed kunnen informeren, een standpunt goed verwoorden en verdedigen, etc. juist een enorm privilege is. Aan de andere kant is de info over zp wel op ieder niveau beschikbaar. Ik denk alleen wel dat als je het realistisch bekijkt dat sommige bevolkingsgroepen nu eenmaal eerder geneigd is niet verder te kijken dan wat ze kennen, afgaat op de mening van hun omgeving of van facebook. Ik vraag me bijv. van mezelf wel eens af of ik ook anti zp zou zijn als ik in een pro zp omgeving zou zijn opgegroeid en zou leven. Voor veel mensen (mensen in volkswijken zoals @Lula noemde maar ook ouderen of mensen uit conservatievere dorpen) is het gewoon zo ver van hun bed en dan verdiep je je er over het algemeen niet in. Dat is niet hoe het hoort/hoe het zou moeten zijn maar wel de realiteit. Dan heb je als anti-zp’er eigenlijk twee keuzes: ga je iemand aanspreken op het feit dat diegene zichzelf moet informeren met de (grote) kans dat dat toch niet gaat gebeuren of ga jij het uitleggen. In dat laatste heb je uiteraard niet altijd zin maar daar bereik je wel het meeste mee denk ik.

Als mensen zeggen: ‘Ik ga het niet aardig uitleggen want ik ga niet aardig uitleggen waarom iets racisme is.’ dan is dat hun goed recht en heel begrijpelijk. Het is echter niet de beste manier om iemand te overtuigen, mocht je dat willen bereiken. Ik wil iemand zeker niet voorschrijven hoe iemand iets moet zeggen maar als mensen zich aangevallen voelen zijn ze nu eenmaal wel minder geneigd te luisteren. (Mocht je dat dus willen bereiken, soms wil je iemand misschien gewoon op zijn plek zetten.)

Wat eerlijk is en waar je het meeste mee bereikt is i.m.o. helaas niet het zelfde.

1 like

Dat zeg ik niet. Wie de moeite neemt om te luisteren en niet alleen zelf te praten hoort de ander. De ander zal automatisch ook meer openstaan voor jouw visie en jou horen. Dat verbindt . Willen we allemaal niet gehoord en gezien worden?

Het gaat dus wel degelijk om de manier waarop! Dat kan je namelijk verder brengen en uiteindelijk mensen van standpunt doen veranderen.

Overigens vind ik ook een hoop van IVVJ en de manier waarop ze (niet) hebben gereageerd. Dat had wat mij betreft ook beter gekund als ze bovenstaande hadden toegepast. :wink:

1 like

Ik zat vanochtend te denken over dat argument dat roetveegpieten herkend kunnen worden. Maar sinterklaas ziet er bij plaatselijke optochten en op school toch ook anders uit dan bij de landelijke optocht en dat slikken kinderen ook al jaren. En al zou een kind iemand herkennen en het niet geloven misschien is het dan gewoon tijd om eerlijk te zijn.

Is ook een non argument. ‘Iedereen kan Piet worden, dan help je Sint en dat is vet tof’. Opgelost.

Edit; dit heb ik dus vanaf dag 1 al tegen mijn kinderen gezegd. Mijn ouders vertelden het ook zo tegen ons vroeger.

7 likes

Volgens mij (ok volgens mijn moeder want ik weet niks van kinderen) komt dat herkennen pas van een bepaalde leeftijd en dan is het misschien ook beter om het je kind te vertellen? Mijn ouders hebben mij al best snel verteld dat hij niet bestond omdat ik in de zomer oud Sinterklaassnoep had gevonden. Ik vond het toen helemaal leuk dat ik bij ‘de grote mensen’ in ‘het complot’ zat.
Mijn broertje heeft best lang geloofd omdat hij de jongste was en mijn ouders het zonde vonden om te vertellen. Dan was Sinterklaas immers over voor ons gezin. Toen hij er achter kwam voelde hij zich echt boos en bedrogen en ‘liegen mag toch niet mama?’

Dit is natuurlijk een persoonlijk verhaal maar ik ben daarom sowieso wel voor niet te lang laten geloven. Ik denk hoe langer je wacht, hoe meer het echt liegen is en dat is nogal verwarrend voor een kind dat heeft geleerd dat liegen stout is.

2 likes

Ik vond het ook heel cool toen ik het wist! Ik vond een sinterklaaszak toen ik mn playmobil zocht op onze zolder en mn moeder zei zo… ja, hij bestaat eigenlijk niet. En volgens mij vond ik dat echt heel fijn. Ik was ook altijd heel bang voor pieten, ik moest altijd spugen 5 december :broken_heart:

1 like

Ik hoor je wel hoor. Je hoeft het niet te benadrukken. Ben het alleen niet met je eens.

Wauw. Chapeau. Bleek alleen niet uit je reactie.

Vandaar ook mijn opmerking hier boven naar @Banananana toe. Ik kon het alleen zelf niet meer terug vinden. Lijkt me echt beroerd als je zo wordt neergezet terwijl dit nu net niet erbij hoorde. (Misschien deed hij wel mee met die andere geluiden, geen idee. Maar dan moet het dus daarover gaan.)

1 like

Ik vraag me trouwens wel af waarom het juist bij deze discussie zo afhangt van de publieke opinie. Ik denk dat de kans dat iedereen in Nederland het hier over eens wordt echt nihil is en ondertussen worden er wel structureel mensen onderdrukt/gediscrimineerd. Ik denk dat het het beste zou zijn als de staat erkent dat zp een racistisch symbool is en het verboden maakt. In eerste instantie zal er dan veel weerstand komen denk ik maar generaties na ons zullen er denk ik het zelfde naar kijken als alle andere onderdrukkende dingen uit het verleden die nu niet meer mogen. Ik snap de ‘angst voor weerstand’ gewoon niet zo. Toen vrouwen voor het eerst mochten stemmen was er vast ook een hoop weerstand. Daarbij is weerstand van ‘het volk’ toch ondergeschikt aan het feit dat mensen gediscrimineerd worden.
Maar goed, volgens mij zitten er helaas ook een hoop pro-zp’ers in de regering.

10 likes

Ten eerste: ik ben anti zwarte piet, al geruime tijd. Maar ik ben niet bij ‘de eerste lichting’ geweest wat dat betreft. Ik zag aan het begin ook niet het kwaad in zwarte piet, en ik zou mezelf niet als dom of ongeïnformeerd beschouwen. En ik kom zelfs uit een linkse, universitaire omgeving. Mijn mening hierover is volledig veranderd… Dat komt niet omdat mensen boos op me werden en naar me gingen schreeuwen en onbeleefd werden. Ik denk dat ik mogelijk daardoor nog meer in mijn eigen denkbeeld was gaan zitten. Dat komt omdat ik vrienden had (zowel wit als zwart) die op rustige manier de discussie met me aangingen. Hetzelfde heb ik later ook gedaan met mijn ouders; die zijn nu ook anti-piet omdat ze het nu begrijpen. Maar schreeuwen dat een ander fout is, zal imo nooit een positief effect hebben, daarbij ben ik het helemaal met @Mol eens. Ik denk dat het echt zaak is dat mensen leren hoe kwetsend dit is voor sommige mensen en dat het nooit ok is om mensen te kwetsen.

Ik vind het van beide kanten achterlijk dat er met zoveel agressie en geweld wordt gereageerd. Dat heeft nog nooit iemand overtuigd. Geïntimideerd misschien, maar niet overtuigd.

3 likes

Omdat de regering/politiek geen fuck doet. Zij hadden ook in de eerste jaren iets kunnen ingrijpen, of bijv met de NTR (toch publieke omroep) in gesprek kunnen gaan of wat dan ook. Maar niks. En dan hou je de publieke opinie over.

2 likes

Nuancering: ik bedoel met geweld ook verbaal geweld/agressie en niet alleen tussen groeperingen maar ook in discussies onderling. Ben verder juist heel erg onder de indruk hoe rustig en beheerst kozp alles aanpakt. En ja, ik vind een uitspraak als ‘iemand die nu nog steeds pro zwarte piet is verdient geen beleefde behandeling/discussie’ oid een agressieve uitspraak. Dat is mijn mening.