Holy shit. Ik kan er echt niet bij dat zulke dingen nog steeds voorkomen in Nederland in tweeduizend-fucking-negentien. Wat afschuwelijk voor je zusje, en wat compleet absurd dat de school er zo laks op reageert. Kunnen jullie naast aangifte niet ook de media opzoeken?
Klopt ik zit zelf ook in het onderwijs dus het pestprotocol is het eerste wat we bekeken hebben, maar het is zon soft stuk. Hoor, wederhoor, waarschuwing. Pas na tweede waarschuwing strengere sancties, tenzij het incident ernstig genoeg is. En voor het slachtoffer is er training, want mogelijk vertoond die gedrag dat pesten toestaat (geen grapje). Er zijn nu gelukkig wel wat dingen aan het rollen. De vertrouwensinspecteurs vinden dat de school verantwoordelijk is voor route van school naar huis en nemen daarover contact op met de school. Dat scheelt dus al. Verder is het dus nog even afwachten al zegt de school wel het serieus te nemen.
@kika nadeel van media opzoeken is dat mijn zusje wel nog naar die school moet (woont in de regio, aanbod van scholen is niet denderend), waardoor dat alleen maar polariserend zou werken.
Wat verschrikkelijk allemaal. Dat dit gebeurt. En wat erg voor je zusje… dat is zo’n inbreuk op het gevoel van veiligheid. Hoop dat de daders flink gestraft en vooral ook onderwezen worden. Want dit komt natuurlijk van de ouders af. Vind dit echt naar te lezen.
Pfoe wat verschrikkelijk, heb er haast geen woorden voor. Klinkt alsof jullie wel de acties hebben ondernomen die kunnen en hoop nu maar dat de school het echt serieus neemt en er goed op verder handelt… veel sterkte!
Ik vind het zo vreemd ( of mss net niet) dat dit op dit moment aan de hand is bij zowel jullie in NL als bij ons in BE. Echt wtf. Waar gaan we naartoe…
En @Shaaar hopelijk worden er zware maatregelen getroffen tegen de schuldigen. ik kan me niet voorstellen hoe het nu moet zijn voor je zusje en om op zo’n manier naar school te blijven gaan. Hopelijk heeft ze wel een vast kliekje goede vrienden waar ze zich veilig en op haar gemak bij voelt.
We gingen erg offtopic dus ik ga even hier verder, als je dat niet erg vind!
Ja, maar het probleem is dus: voor veel mensen doet kleur er wel toe dus ik denk dat je je de uitspraak ‘kleur doet er niet toe’ gewoon beter niet kan doen. En mocht je dat wel willen doen dan zou ik je eerder focussen op het aanpakken van het hardnekkige racisme dat naar POC toe nog steeds bestaat, en niet op het woord ‘basic whit boy’… Niet om nou zelf te zitten bagatelliseren maar ik denk dat je wel kan stellen dat het ene probleem erger is dan het andere, en dat het gewoon een beetje vreemd overkomt als mensen heel stellig een probleem maken van het gebruik van de term basic white people, maar verder vaak hun mond houden als het over racisme (naar zwarte mensen toe) gaat. Ik weet niet
Oh wat goed van je! Dat was idd heel erg off topic!
Ik denk echter wel dat je andere problemen op mij betrekt (en ik denk dat anderen dat ook doen).
Want wie zegt dat ik mijn mond hou over racisme?!?!?!
En heel stellig een probleem maak van de term basic white people…?
Ik reageerde omdat er mensen hierop werden aangevallen en omdat kleur voor niemand iets moet uitmaken volgens mij
Oh ja ik bedoelde het ook meer als ‘mensen in het algemeen’, niet per se jij. Ik weet natuurlijk niet hoe het met jou zit maar het is wel zo dat de mensen die het hardste roepen dat ze ‘geen kleur zien’ vaak ook de mensen zijn die zich verder ‘niet willen bemoeien met die discussie.’ En ik vind het gewoon een lastige uitspraak, jij deed hem nu dus daarom reageerde ik op jou, maar het is ook gewoon een algemene reactie op ‘mensen’ wellicht
Oh ik snap het helemaal, zeker als je dit al vaker zo hebt ervaren.
Gelukkig is niet iedereen Zo…
Ik vond het grapje niet discriminerend omdat ik het eens ben met de argumenten waarom witte mensen niet (zo snel) gediscrimineerd kunnen worden. Wel vind ik dan toch ergens dat als t een niet netjes is (stereotype over andere huidskleuren) het andersom ook niet zo … (tja wat bedoel ik… logisch? handig? Nodig?) is. Vooral om het benadrukken (ofzo?) van stereotypen en verschillen te voorkomen ofzo?
Ik vind grapjes over witte mensen altijd leuk en treffend. Ik maak zelf ook constant grapjes over m’n eigen soort. Donkere collega’s maken grappen over hun soort. Dat kan gewoon, dat brengt een beetje luncht in de zaak.
Misschien is het mijn smaak ook gewoon niet qua humor
Klinkt wel lekker zuur haha
Als we in een wereld zouden leven waarin kleur echt niet bestond en geen enkel persoon nadeel zou ondervinden van zijn huidskleur zou ik het met je eens zijn. Maar tot die tijd steek ik graag de draak met witte mensen en zeker met tatta’s.
Een sprankeltje hoop om 2020 mee te beginnen: op mijn (niet zo progressieve) familiefeest kwam plots het onderwerp ‘vluchtelingen’ ter sprake, en iedereen was mega positief, zelfs de mensen van wie ik het niet verwachtte! “Ja die mensen maken gruwelijke dingen mee”, “ik vind echt dat wij die mensen beter moeten opvangen”, en dat soort dingen. Niet 1 persoon vond het nodig om een kwetsende of zelfs licht negatieve opmerking te maken. Moge die teneur zich uitbreiden naar de hele samenleving!
En ja niet helemaal on topic, maar toch, ik moest dit even kwijt:)
Oh wat fijn, lijkt me heerlijk zo’n gesprek live mee te maken haha. Geeft hoop vooral
Kan iemand mij helpen?
Ik probeer uit te leggen waarom het niet ok is om een wit kind in een toneelstuk met de drie koningen bruin te schminken. En deze reactie krijg ik. Wat kan ik het beste antwoorden?
Ik heb dit artikel https://www.google.nl/amp/s/www.vice.co … elijkingen al gedeeld en daar reageert hij op met onderstaande.
‘ik heb het stuk nu serieus gelezen en ik snap dat vroeger door het schminken zwarten belachelijk werden gemaakt. Echter bij de drie koningen wordt er niemand belachelijk gemaakt. Stel in die klas (of school) zit geen donker kind die de donkere koning kan spelen, dan is schminken om het zo realistisch mogelijk te maken toch een goede uit komst. Dat vroeger bijna alle schminkpartijen van blanke naar donker er waren om donkere mensen belachelijk te maken was in een andere tijd. Is de wereld ondertussen niet zoveel veranderd en openminded geworden dat niet alle schminkpartijen meer gezien hoeven te worden als het belachelijk maken van donkere mensen?
Het schminken van de drie koningen behoort in mijn optiek juist eerder bij het vereren van de donkere mensen, vanwege de rijkdom en het vrijgevigheid die bij het verhaal van de drie koningen hoort.
Wellicht ben ik al verder en ik vind het zelf erg jammer dat de donkere gemeenschap best vaak terug kijkt naar het verleden wat toch niet meer te veranderen is. Waarom niet naar heden en de toekomst kijken?
Bij de drie koningen wordt de donkere gemeenschap eerder geëerd dan belachelijk gemaakt. Kun je het ook zo zien? Dat zou namelijk meer van deze tijd zijn.’
Excuse me?
“meer van deze tijd”… Dat ze het niet willen veranderen is al triest, maar het zo ernstig verdedigen en jou ervan proberen te overtuigen dat wat ze willen doen niet racistisch is vind ik nog raarder.
Het zal moeilijk zijn zo iemand te overtuigen ben ik bang, met z’n “misschien ben ik al verder”. Ik word er een beetje misselijk van eerlijk gezegd, zo belerend en compleet oogdoppen op hebben.
Ik know Ik dacht wellicht heeft iemand hier nog een mooie comeback voor me.
Gadvergadvergadver
Zou haar vertellen dat het nogal makkelijk is om ‘verder’ te gaan als je zelf nul last van dit verleden ondervindt. En dat een beetje meer inlevingsvermogen haar niet zou misstaan.
En misschien ook vragen of ze degene die Jozef en Maria spelen ook (licht)bruin maken, aangezien die uit het Midden-Oosten kwamen?
Ik zit er heel hard over na te denken…