ja vond ik ook vooral omdat hij het zo rustig en goed uit weet te leggen!
Schrok hier best wel van eigenlijk. 71%âŠ
Ik hoorde ook altijd bij de groep die dacht âje kunt ook te ver gaan, waar gaat dit overâ. En ik durf wel te zeggen dat ik die mening nog steeds zou hebben gehad zonder dit forum. Het was namelijk niet mijn probleem en daarom had ik niet genoeg motivatie er echt diep in te duiken. White privileged ten top natuurlijk maar wel eerlijk hoe het is. Ik las her en der een artikeltje maar dat was dat. Er is ook vrijwel niemand in mijn omgeving die voor de roetveegpieten is.
Pas toen ik hier zo veel goed onderbouwde meningen las ben ik ook overstag gegaan en snap ik nu niet meer hoe je het er niet mee eens kunt zijn. Ik probeer nu af en toe racisme en white privilege bij anderen aan te kaarten maar ik merk dat ik telkens aan het kortste eind trek. Men vind me links geworden, âjij wordt al net zoals al die andere zeikerdsâ en er word over me heen geluld met flauwe grappen. Ik voel me dan toch nog niet belezen genoeg om met scherpe argumenten te komen en daar baal ik vaak van. Ik wou dat ik dingen net zo goed kon verwoorden als veel van jullie hier, maar tot dat moment komt doe ik wat ik kan
Er wordt bij mijn nieuwe werk gevraagd of ik van allochtone afkomst ben? Afgezien van de benaming vind ik dit een rare vraag. Of ligt dit aan mij?
Hele rare vraag. Is dat belangrijk? Nee. Is dat het enige wat jou moet definiëren ofzo?
Dus ja hele rare vraag.
Nee vond ik dus ook. Staat in de vragenlijst van ânieuwe medewerkerâ waar je je adres enzo moet invullen haha heel apart maargoed blij dat ik niet de enige ben. Snap inderdaad totaal de meerwaarde er niet van in om dit te weten?
Alsof dat jouw essentie moet zijn ofzo. Ben je allochtoon of autochtoon. Het nieuwe ben je man of vrouw. Niet invullen ook.
Gisteren bij zondag met lubach wel een typisch stukje over de discussie. Hoe iedereen schreeuwt dat we vast moeten houden aan tradities, maar dan wel heel selectief.
In mijn ouders dorp waren de pieten gisteren ook volledig zwart. Mijn broer was de hoofdpiet en zit ook in de organisatie, dus ik vroeg hem waarom ze dat niet veranderen. Hij zei dat het niet kan ivm herkenbaarheid. Diegenen die piet spelen en het bestuur organiseren in het dorp verder ook alles voor de kinderen en veel geven ook les op scholen of scouting enzo. Dus dan zou de helft van de kinderen opeens iedereen herkennen was zijn argument. Deze mensen willen dan niet meer voor piet willen spelen, dus te weinig vrijwilligers en alles zou niet meer door kunnen gaan. Ook de school en huis aan huis bezoeken.
Ik kan mij voorstellen dat in heel veel van die kleine dorpen waar iedereen elkaar kent dit een probleem is.
Ik had gisteren een gesprek met mijn opa en oma. Ik hou zoveel van die mensen maar op een gegeven moment ging het gesprek over zwarte Piet. Mijn opa en oma zijn dus heel erg pro zwarte Piet. Spreken ze gelukkig niet uit op social media of schreeuwen het niet van de daken o.i.d. maar ik vond het toch lastig om erop te reageren. Ik heb wel mijn mening gegeven maar ik merk dat ik alles nog niet zo goed kan formuleren en onderbouwen als sommige van jullie. Ik vind het ook zo moeilijk om met mijn opa en oma in discussie te gaan, wil ook eigenlijk helemaal niet met hun discussiëren. Ik heb het gesprek uiteindelijk maar afgekapt maar voel me nu toch stom dat ik niet beter mijn best gedaan heb om het ze uit te leggen. Want ik denk echt dat het bij hun een stukje onwetendheid is
De verwoording is sowieso verkeerd, maar op mijn werk vroegen ze dit ook om inzicht te krijgen in de diversiteit van het personeelsbestand. Bij mij moest ik de nationaliteit van mijn ouders invullen (of nouja, mocht, want het is niet verplicht zoiets in te vullen!). Het is anders namelijk heel moeilijk om je hard te maken voor diversiteit, als je geen cijfers hebt.
Mensen die nu op social media een of ander plaatje delen âgrappig dat zwarte piet een probleem is, maar voor black friday staan ze in de rijâ. Wauw, dan heb je het Ă©cht niet gesnapt he. Ontvolg ontvolg ontvolg.
Het kan wel maar ze willen het niet (of zijn wel héél naïef om te denken dat er echt geen oplossingen zijn). Weegt het probleem van het herkennen echt op tegen racisme? Er zijn hier ook al oplossingen genoemd, mensen uitwisselen uit verschillende dorpen, als mensen herkend worden, zeggen dat ze Sinterklaas helpen.
Als ze echt willen, zijn er altijd oplossingen. Daar ben ik het zeker mee eens!
En ze hebben het er dus wel over gehad in het bestuur, maar als ze herkend kunnen worden, willen de meeste vrijwilligers niet meer meedoen helaas. En uitwisseling tussen verschillende dorpen vinden ze geen optie. Omdat ze allemaal eigen dorpsbesturen hebben, met strakke schemaâs van school en huisbezoeken en een vaste groep vrijwilligers. Ze houden ook iedereen goed in de gaten. Als iemand expres kinderen bang maakt of vloekt ofzo, mag deze nooit meer meedoen.
Het speelt denk ik ook nog wel een rol dat ze in deze dorpen veel minder geconfronteerd worden met racisme en er ook minder kritiek op is. Wat een heel slecht excuus is, maar wel een reden waarom ze niet veel moeite willen doen voor een betere oplossing denk ik.
Dit is exact wat er speelt en waarom er zo weinig witte mensen moeite willen doen. Mooi gezegd!
Ik had pas een van de secretaresses die beweerde dat zij zich ook héél erg beledigd voelde tijdens halloween, omdat er alleen maar witte spoken overal hingen. Heb even geroloogd maar ben de discussie niet aangegaan. Dan snap je er ook niks van he.
Gisteren ging mijn nichtje van 16 vol in tegen mijn zwager tijdens een ZP discussie. Zij zei dat het aangepast moet worden omdat een groep mensen in de maatschappij zich gekwetst voelt. Mijn zwager ging er met alle gebruikelijke idiote argumenten tegenin en zei zelfs âja nou en wat vind je er van dat ze âallahâ roepen in de straten van amsterdam?!â (Eyeroll) en mijn nichtje zei meteen: âvolgens mij verwar je traditie met religie, is iets heel andersâ
Wat een geweldige diss was dat haha. Fijn dat een nieuwe generatie wel het belang van verandering inziet.
Afgelopen zaterdag vierden we de 4e verjaardag van mijn dochter. Het ging over de intocht en een vriendin vertelde dat daar zwarte pieten waren. Mijn moeder: precies zoals het hoort ik weet dat ze er zo over denkt, vind het zooooo erg. Ik zei âik ben de hele week al aan het nadenken hierover en ervoor aan het strijden. Laten we alsjeblief nu ophouden over dit onderwerp, krijg het er helemaal warm van en wil gewoon gezellig de verjaardag vieren.â Toen hield ze gelukkig meteen op.
Later hadden we het er nog even met zijn tweeën over en ze gaf aan het lastig te vinden omdat haar eigen man (een donkerbruine Surinaamse man) er geen enkele moeite mee heeft (non-argument) maar dat ze naar mijn dochter wel de term Piet gebruikt (dochter is daar 2 middagen in de week) omdat ze mijn mening wel respecteert. Dat is tenminste iets.
Bij mijn dochter in de klas hangen enkel roetveegpieten. Maar in de gang allemaal zwarte pieten. Ik ga de commissie hier een mail over schrijven, heb de juf wel vast gecomplimenteerd met haar roetveegpieten.
Weet niet wat ik met dit bericht wil, gewoon even van me afschrijven denk ik.
mijn schoonvader (65) is al echt al jĂĄren zwarte piet op mijn oude basisschool. Gister tijdens het avondeten vertelde hij dat hij ermee gaat stoppen. Ik dacht omdat het te zwaar voor hem zou worden maar neeâŠhij staat er niet meer achter omdat zwarte piet andere mensen kwetst. Wow wow wow ik wist niet wat ik hoorde. hij is van de generatie die zich nogal op hun blanke pik getrapt voelt als zwarte piet wordt veranderd, dus ik ben echt super blij verrast.
Een collega noemde Sierra Leone gister een âapenlandâ en in Kenia zijn volgens hem alleen maar geiten en lemen hutjes. Ik was te verbouwereerd om in discussie te gaan maar als hij nog een keer zoân opmerking maakt ga ik er wat van zeggen. Kan gewoon echt niet.
Ik vind dit soort gedachtegangen al te bizar voor woorden. Maar het dan zonder gene ook nog eens hardop zeggen omdat je denkt dat dit gewoon kan, vind ik nog idioter!