Jij zegt dat niemand hier ‘gepakt wordt’ - ik vind het fijn dat jij jezelf hier zo veilig voelt. Ik voel mezelf hier niet altijd veilig. Gisteren gaf ik bijvoorbeeld in een ander topic aan dat ik mezelf niet op mijn gemak had gevoeld die dag. Dat gevoel zegt slechts ten dele wat over dit forum, of over de individuele gebruikers, het zegt net zo goed iets over mezelf. Dat gezegd hebbende was mijn bericht (waar je nu op reageert) geformuleerd in algemene zin, hoewel ik begrijp dat je het bericht in zijn volledigheid betrekt op het forum.
Ik zie dat @Mol zegt dat ze erop probeert te vertrouwen dat iemand haar er respectvol op zal wijzen als ze iets niet goed zegt. Dat is fantastisch. Maar ik voel dat vertrouwen helemaal niet zo. Net als @Hippe_Kikker kan ik verdwaald raken in wat het juiste is om te zeggen of te doen. Dat werpt een drempel voor me op. Wat @Grace vervolgens zegt is heel waardevol. Al wil ik wel toevoegen dat ik mijn eerste bericht niet schreef om mezelf als persoon centraal te zetten: ik wilde echt in algemene zin dat gevoel benoemen, zodat andere meelezers weten dat het er is, mag zijn; in de hoop dat die drempel afneemt en meer mensen zullen deelnemen aan dit gesprek. Want voor zover ik weet, keren in dit topic over het algemeen dezelfde mensen terug met heel soms een soort passant. Met wie voer je dan een gesprek?
@Hippe_kikker Jij zegt dat je je Calimero voelt. In het dagelijkse leven kom ik verder met de wijsheid van Pippi Langkous. “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.” Die quote geeft me vaak vertrouwen wanneer ik eigenlijk te bang ben om iets te doen, te ervaren (etc.), of in dit geval: te zeggen. De woorden van @grace vind ik ook helpend (doch een confronterende reminder).
Dus ja, lang verhaal kort: voor wie in zijn algemeenheid al bang is om fouten te maken, is deelnemen aan dit gesprek mogelijk ronduit eng. Met betrekking tot dit onderwerp vond ik over het maken van fouten het volgende (en dat is, denk ik, een beetje in lijn met wat @grace al zegt):
You will say and do the wrong thing
No one will get everything right all the time. When you slip up and you’re called out on it, don’t trip over yourself trying to prove how un-racist you are and why you would never normally do something like that. You did it, and it’s done now, so do the work to make up for it. Apologise fully without making it all about you, take your time to explore why it happened and carry that with you in the future
Toevallig ook via @thestagsurrey