White privilege / racisme

Ik denk ook dat het een vicieuze cirkel is. Politie pakt bepaalde mensen anders aan of kijkt op een andere manier naar die mensen, en die mensen weten dat en reageren anders op de politie.

Ik als wit persoon kan er bijna blindelings van uitgaan dat de politie mij nooit onterecht zal behandelen en er is om mij te beschermen, maar er zijn genoeg mensen waarvoor dit absoluut niet geldt. Dan is je houding sowieso al heel anders tegenover de politie.

5 likes

Dat eerste wat jij zegt ben ik ook bang voor. Dat is een vicieuze cirkel. Ik heb ook veel familieleden die bij de politie zitten, en zij zeggen ook dat hun kijk verandert omdat de meerderheid van andere afkomst is. Maar dat is denk ik juist alleen maar bewijs dat je als niet-nederlander of niet-witte geen gelijke kansen krijgt. Het is onzin om te denken dat witte mensen ‘braver’ zijn, daar wordt alleen veel meer van getolereerd. Dus wat er binnenkomt bij de politie geeft een ontzettend gekleurd beeld (in de figuurlijke zin)

Misschien komt dit er echt kut uit trouwens. Verbeter me ook echt als dat nodig is, want ik merk dat ik me ook slecht kan verwoorden wat dit onderwerp betreft en ook veel te weinig weet en begrijp maar dat wel heel graag wil.

5 likes

Nee dit is echt precies wat er aan de hand is. Het is een selffulfilling prophecy.

Ik vind het vooral vervelend dat zowel jij als @Mol vandaag aangeven zo op je woorden te letten. Ik herken dat, de afgelopen dagen heb ik echt op mijn tenen gelopen hier omdat ik bang was iets verkeerd te zeggen, waardoor ik steeds voordat ik iets plaats over dit onderwerp mijn bericht op de inhoud controleer (en dan ongeveer tien keer, voordat ik daadwerkelijk op ‘antwoorden’ druk). Het betekent denk ik dat we indirect aangeven niet genoeg van het onderwerp af te weten en dus nog een hoop te leren hebben. Het feit dat we blijven meepraten toont aan dat we dat willen, maar door de drempel die we ervaren om mee te praten over dit onderwerp, wordt dat ‘leren’ eigenlijk weer belemmert. Dat is zo zonde. Herkenbaar?

4 likes

Zeker herkenbaar, maar ik probeer er ook op te vertrouwen dat als ik iets niet helemaal goed zeg iemand mij daar respectvol op zal wijzen en zal begrijpen dat ik wil leren :slight_smile: Maar je hebt zeker gelijk dat ik dit wil voorkomen en inderdaad ook heel vaak mijn berichtje doorlees. Zeker met begrippen als wit/bruin/zwart. Ook wist ik voorheen niet dat watermeloenen en invlechten beladen betekenissen hebben.
Nu we het daar toch over hebben… Worden ingevlochten haren bij alle mensen vanuit hier afgekeurd? Ik kan mij erin vinden dat wanneer je als wit iemand op een bepaalde manier die strakke vlechten draagt (manier zoals Famke Louise) dit afgekeurd wordt, maar hoe zit dat met kinderen? Ik vlecht heel vaak de haren van mijn dochtertje in één, twee of schuin.

1 like

Voor mensen die in of bij Amsterdam wonen en willen demonstreren.

7 likes

Ik moet zeggen dat ik vorig jaar ook een paar keer hier gepost heb en toen zeker wel de ervaring had dat er best wel heftig gereageerd werd op mensen die verkeerd dingen zeiden of die niet begrepen waarom bepaalde dingen racistisch zijn. Tegenwoordig is dit gelukkig veel minder. Mijn gevoel nu is meer dat ik zelf dingen gewoon echt “goed” wil zeggen en dat ik dit niet altijd doe omdat ik er nog te weinig vanaf weet. Niet zozeer omdat ik bang ben dat mensen mij aanvallen. Dat zou ik ook zeer onterecht vinden, aangezien iedereen die hier meeleest zich erin wilt verdiepen en erover wilt leren (lijkt mij).

4 likes

Ik ben ook nogal van de excuusjes en de disclaimers dus misschien mag ik niets zeggen maar als ik iets verkeerds zeg en iemand spreekt mij daar hard op aan dan is dat mijn schuld, niet de schuld van degene die mij aanspreekt. Soms moet je ook door iemands harde toon heen kunnen kijken omdat diegene er waarschijnlijk gewoon moe van is dit nóg een keer uit te moeten leggen. Ik vind het heel lief als iemand mij hier iets op een uitgebreide en rustige manier wil uitleggen maar dat is niemand mij verschuldigd, dus daarom benoem ik altijd dat ik dat lief vind.

@Twijfelaar @Mol
Dit is niet bedoeld om jullie af te vallen maar het is juist goed om ernstig te letten op wat je zegt. Het minste wat wij kunnen doen is er op letten dat we niemand kwetsen. Wat ik wel wil zeggen is dat dat meer een privilege is dan een last.

3 likes

Zeker mee eens! Ik ben juist blij als iemand mij op een respectvolle manier erop wijst dat ik iets verkeerd zeg! Disclaimers zouden dan inderdaad niet nodig hoeven zijn.

Ik snap je punt en je hebt zeker gelijk! Je moet er gewoon vanuit gaan dat je gewoon kan reageren en dat er gewoon op je geantwoord wordt. Daarentegen vind ik jouw “fucking beledigend” dan ook weer een beetje aanstellerig. Misschien moet ik minder onzeker zijn, maar anderen moeten dan ook maar minder beledigd zijn.

3 likes

Ja wat ik ook zou kunnen doen is misschien eens nadenken voor ik op verzenden klik, maar dat is nog niet helemaal gelukt tot nu toe. :joy:

2 likes

Ik vind dit wel een hele goeie, thanks, want zelf had ik het nog niet zo bekeken maar ik snap nu wel dat dit echt zwaar irritant is.

1 like

Dan praat jij dus eigenlijk voor anderen? Dan vind ik het al helemaal vreemd. Als mensen die disclaimers “fucking beledigend” vinden omdat zij tien keer hetzelfde moeten uitleggen, kunnen ze dat toch zelf aangeven? Zoals @anon46421473 nu doet.

Oke nou dan vind ik het aanstellerig dat jij dat fucking beledigend vind. Dat het soms irriteert snap ik. Ik ben dan wel alsnog blij dat er mensen zijn die steeds opnieuw blijven uitleggen en reageren. Dat jij dat niet kan of geen zin in hebt, is prima.

En inderdaad of mensen het wel niet beledigend vinden, daar gaat de discussie niet over. Zoals ik ook eerder zei, heb ik tegenwoordig niet meer het gevoel dat ik aangevallen word als ik iets verkeerd zeg, dus ben het zeker met je eens dat hier niet continu de nadruk op moet liggen.

1 like

Ik merk dat ik hier disclaimers plaats omdat ik me Calimero voel. Ik is klein en jullie groot. (Zonder het niet eerlijk gevoel) en ik voel me erg laat wakker geworden wat betreft dit onderwerp en als ik dan iets wil zeggen raak ik verdwaald in de juiste termen en wil ik niemand voor het hoofd stoten omdat ik nog zo’n beginneling ben op dit gebied. Terwijl ik wel heel graag wil leren. Het is goed voor mij om te lezen dat die disclaimers irritant kunnen zijn maar dit is voor mij de uitleg.

10 likes

Dit is wel een goed punt ja, leren niet vanuit de verdediging te reageren - ook als het alleen maar in je hoofd gebeurt. Alleen wat ik denk dat @Hippe_kikker kikker ook bedoelt is dat je niet alleen bang bent om iets doms te zeggen maar ook echt om iemand te kwetsen en dat willen veel mensen natuurlijk vermijden.

Ik interpreteer je bericht alsof je vindt dat daar binnen dit topic of binnen dit forum ook sprake van zou zijn. Ik vind een forum daar juist een geschikte plek voor. Tenzij ik als wit persoon een account aanmaak op een forum voor zwarte mensen en daar al mijn vragen drop. Hier worden er toch niet noodzakelijkerwijs direct vragen gesteld aan zwarte mensen?

Toen ik voor het eerst las over dit ‘fenomeen’, duurde het trouwens best wel even voordat ik begreep wat ermee bedoeld werd. Ik kan me voorstellen dat er nu ook meelezers zijn die het niet zo goed begrijpen. In de afgelopen dagen kwam ik de volgende begrijpelijke uitleg tegen:

Do your research
When tragedies like this occur, white people who want to help (and mean well) often go straight to the black people in their life and ask for guidance. While this may seem like the sensible thing to do - asking black people what they need from us - it’s actually asking black people for their labour, for free, when there are plenty of resources online, in books, on social media that we could use to educate ourselves. (…)

via @thestagsurrey

2 likes

Ik heb het laatste alvast aangepast, en de rest van je bericht lees ik zo even verder.

Edit: @anon46421473 Ik heb de rest van je bericht gelezen. Als je in zijn algemeenheid sprak, dan heb ik je bericht inderdaad verkeerd begrepen want ik dacht dat het over hier op het forum ging. Ik ben het met je eens.
Op je tweede alinea heb ik denk ik nog wel een toevoeging, maar (daar gaan we weer) ik wil er toch echt eerst goed over nadenken hoe ik dat verwoord voordat ik het hier neerzet.

1 like

Jij zegt dat niemand hier ‘gepakt wordt’ - ik vind het fijn dat jij jezelf hier zo veilig voelt. Ik voel mezelf hier niet altijd veilig. Gisteren gaf ik bijvoorbeeld in een ander topic aan dat ik mezelf niet op mijn gemak had gevoeld die dag. Dat gevoel zegt slechts ten dele wat over dit forum, of over de individuele gebruikers, het zegt net zo goed iets over mezelf. Dat gezegd hebbende was mijn bericht (waar je nu op reageert) geformuleerd in algemene zin, hoewel ik begrijp dat je het bericht in zijn volledigheid betrekt op het forum.

Ik zie dat @Mol zegt dat ze erop probeert te vertrouwen dat iemand haar er respectvol op zal wijzen als ze iets niet goed zegt. Dat is fantastisch. Maar ik voel dat vertrouwen helemaal niet zo. Net als @Hippe_Kikker kan ik verdwaald raken in wat het juiste is om te zeggen of te doen. Dat werpt een drempel voor me op. Wat @Grace vervolgens zegt is heel waardevol. Al wil ik wel toevoegen dat ik mijn eerste bericht niet schreef om mezelf als persoon centraal te zetten: ik wilde echt in algemene zin dat gevoel benoemen, zodat andere meelezers weten dat het er is, mag zijn; in de hoop dat die drempel afneemt en meer mensen zullen deelnemen aan dit gesprek. Want voor zover ik weet, keren in dit topic over het algemeen dezelfde mensen terug met heel soms een soort passant. Met wie voer je dan een gesprek?

@Hippe_kikker Jij zegt dat je je Calimero voelt. In het dagelijkse leven kom ik verder met de wijsheid van Pippi Langkous. “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.” Die quote geeft me vaak vertrouwen wanneer ik eigenlijk te bang ben om iets te doen, te ervaren (etc.), of in dit geval: te zeggen. De woorden van @grace vind ik ook helpend (doch een confronterende reminder).

Dus ja, lang verhaal kort: voor wie in zijn algemeenheid al bang is om fouten te maken, is deelnemen aan dit gesprek mogelijk ronduit eng. Met betrekking tot dit onderwerp vond ik over het maken van fouten het volgende (en dat is, denk ik, een beetje in lijn met wat @grace al zegt):

You will say and do the wrong thing
No one will get everything right all the time. When you slip up and you’re called out on it, don’t trip over yourself trying to prove how un-racist you are and why you would never normally do something like that. You did it, and it’s done now, so do the work to make up for it. Apologise fully without making it all about you, take your time to explore why it happened and carry that with you in the future

Toevallig ook via @thestagsurrey

5 likes

In een normale situatie zou ik morgen graag naar het solidariteitsprotest op de Dam gaan, ik moet daarvoor een uur in de trein zitten. Ik houd me normaal netjes aan de corona maatregelen maar twijfel nu of ik dat een keer ga verbreken door hierheen te gaan. Wat vinden jullie?

• Er heen gaan
  • Thuis blijven
  • Anders namelijk:

0 stemmers