Hij heeft voornamelijk gestemd vanwege de problemen rondom vluchtelingen/immigratie.
Ik heb veel tegenargumenten aangedragen over het feit dat hij het klimaatprobleem ontkent, hij gaf terug dat hij het niet ontkent maar de invloed van Nederland te gering vindt voor het geld wat we er aan kwijt zijn. Ik heb tegenargumenten aangedragen over opmerkingen die hij over vrouwen en homo’s gemaakt heeft, hij gaf terug dat die allemaal uit context zijn getrokken.
Ontscharrelen.
Qua klimaat: Nederlandse invloed is immens. klimaatontkenners vergeten altijd we in Nederland niks voor zeventienmiljoen mensen doen. We produceren alsof we een veel groter land zijn. We zijn qua oppervlak een klein landje maar we hebben boeren die produceren voor China, verbruiken intens veel en kopen intens veel. We hebben distributiecentra voor heel Europa staan, een megalomane luchthaven plus wat mini’s. We hebben een haven waar zo’n beetje alles voor het vasteland binnenkomt. Dus is onze invloed groot, dus zijn we een van de logische spelers om actie te ondernemen. Wijzen naar grote landen als China werkt trouwens niet, die halen wél de afgesproken doelen.
Qua immigratie. Waar heeft ie het dan over? We hebben amper een immigratieprobleem. We hebben een menselijkheidsprobleem en scheren daarmee elke “buitenlander” tot dezelfde groep, terwijl we weigeren te erkennen dat het om hele verschillende groepen gaat. Waarna we ons aandeel daarin niet erkennen. We zijn een smerig volkje.
We hebben problemen rondom groepen gastarbeiders die we hier zelf hen gehaald hebben. We hebben problemen rondom groepen die alle recht hebben om hier te zijn omdat we eerst zijn gaan huishouden in hun landen. We hebben een probleem met landen van waar we tot vandaag de dag de grondstoffen plunderen en de bevolking aan alcoholverslaving helpen, maar als die mensen zoeken naar iets beters zijn ze hier niet welkom. En als die mensen dan ons land binnen komen laten we ze jaren in wanstaltige woningen in slechte buurten zitten, naaien door een geprivatiseerd systeem van inburgering waarbij je schulden maakt voor kulkwaliteit, en als ze dan vervolgens geen Nederlands beheersen, werken ze niet goed genoeg mee. En ondanks dat gaat het best soepel en doen de tweede en derde generatie het naar omstandigheden goed.
Vluchtelingen kunnen in mijn ogen nooit een probleem zijn. We hebben ooit afspraken gemaakt dat we mensen in nood helpen. Ja dat kan wel eens zwaar zijn, maar we zijn een welvarend land en kunnen dat prima aan. Voor een land dat elk jaar met zijn hypocriete kop op 4 mei stil voor de tv wil zitten, op dat we nooit vergeten, zijn we verrassend snel vergeten wat oorlog ook alweer is en wat er gebeurt als we een zondebok kiezen voor onze problematiek.
Maar ik denk eerlijk gezegd, dat de gemiddelde fvd stemmer dit stiekem prima weet, maar er gewoon niet voor open staat.
Je hoeft je niet zo persoonlijk aangesproken/aangevallen te voelen. Ze gebruikt dit voorbeeld om te illustreren wat er dus mis kan gaan. Niks tegen het herdenken van (deze) slachtoffers maar wees daar dan niet selectief in. Alsof het alleen erg is als het ons eigen volk overkomt.
Ben het voor het grootste deel met je eens, helemaal eens dat we mensen in nood moeten opvangen want dat is gewoon hoe het hoort. Maar ik vind het te kort door de bocht door te zeggen dat we een welvarend land zijn dat het makkelijk aankan. Want dat is gewoon niet zo. Steeds meer mensen worden dakloos en kunnen niet rondkomen, kinderen die onder de armoedegrens leven, ouderen waarvoor niet meer op een humane manier gezorgd kan worden, gehandicapten die letterlijk gedwongen worden om te werken als het maar een beetje gaat en zo kan ik nog tig voorbeelden noemen. En ik bedoel het niet in de zin van ‘ons volk krijgt het niet dus zij ook niet’. Verre van juist. Ik wil mensen in nood uit oorlogslanden zo goed mogelijk helpen en ze hier een goede toekomst bieden. Maar we moeten niet ons kop in het zand steken en maar blijven denken dat we zo’n welvarend land zijn. Voor meer dan de helft van de mensen ja. Maar voor de rest van de mensen in dit land is het vaak gewoon leven in pure armoede. Ik denk ook dat als je dat zelf niet hebt meegemaakt of nog steeds in die kringen zit, het heel moeilijk is om te bevatten. Maar ik denk dat we én structurele veranderingen moeten doorvoeren mbt bezuiningen in de zorg, politie en onderwijs en veranderingen in de hoogtes van uitkeringen etc. Want ik snap dat je niet de vetpot krijgt, maar realistisch gezien is het gewoon niet te doen om daarvan rond te komen waardoor de armoede alleen maar toeneemt en de criminaliteit ook, mensen zijn in nood dus doen alles om hun kinderen en hun zelf van voedsel te voorzien. Moraal van het verhaal is: Nederland is niet zo welvarend als het lijkt, al lijkt dat zo voor de meesten en op papier. We moeten niet doen alsof we de vluchtelingenstroom aankunnen, want dat heeft alleen negatieve effecten (mensen die scheef kijken naar immigranten als die wel krijgen waar een autochtoon dat niet krijgt en daardoor benadeeld wordt bv, dus een scheef beeld, kans op goede immigratie is nihil dus ook weer kleine criminaliteit en andere onwenselijke gevolgen). We moeten daarvoor ook eerst grote veranderingen aanbrengen in het Nederlandse systeem, zodat alles op een zo’n vredige manier kan verlopen.
Het is echt geen persoonlijke aanval? Ook ik ben elk jaar stil, uit respect. Wat ik hiermee probeer aan te tonen is de trend van wel stil zijn, maar tegelijkertijd weigeren je grenzen open te stellen voor mensen in een nu soortgelijke situatie. Dat vind ik hypocriet. Dat wil niet zeggen dat alle Nederlanders hypocriet zijn, want het meerendeel is redelijk, maar laten we niet ontkennen dat een substantieel deel van Nederland stemt op partijen die vluchtelingen momenteel met de grond gelijk maken. Edit: en nogmaals ik wil je hiermee echt niet kwetsen, want ik vind het juist heel mooi dat we een manier hebben gevonden om jaarlijks te herdenken waar we vandaan komen en te vieren dat we vrij zijn. Maar ik vind het wel belangrijk dat je dan als land ook stilstaat bij de verplichting die daarbij hoort en dat is, in mijn ogen, maar ook verdragsrechtelijk: anderen in dezelfde situatie helpen. Omdat dat humaan is en Op dat we zelf mocht het ooit weer gebeuren ook geholpen worden.
@Charmander we zijn stinkend, stinkend rijk. Ja in Nederland kan je arm zijn, ik kom uit zo’n gezin. Dus ik ben het helemaal met je eens qua dat het inhumaan is. Maar armoede, werkloosheid, woningnood het is een kwestie van prioriteiten. Het is een politicus die in de crisis naar China vliegt om daar onze woningmarkt in de aanbieding te doen. Van een partij die besluit niet door te bouwen in crisistijd . Om vervolgens nu jaren later met zijn partij te wijzen naar immigratie als probleem van een overvolle te dure woningmarkt. Alsof hij niet een directe oorzaak is van stijgende woningprijzen. Het is voorstellen om dividentsbelasting af te schaffen in tijdens dat de zorg dat geld goed kan gebruiken. Het liever een gunstig belastingklimaat dan de belastingdruk voor je werkende inwoners verlagen. Het is asociaal beleid, maar Nederland als land is echt niet arm. En die politieke keuzes raken heel nauw met het feit dat we een systeem hebben waarin populariteit belangrijk is dan goed en sociaal beleid.
Precies dit. Als iemand dit een interessant onderwerp vind raad ik je aan om eens een middagje een piepklein beetje te verdienen in het beleid dat de regerende partijen (vvd/pvda) gevoerd hebben in de crisis mbt wonen. En als je dan denkt: he, wat raar dat ze dat zo gedaan hebben moet je even @danielkoerhuis op twitter opzoeken. En dan vooral de tweets in mei dit jaar. Consequent herhalen dat de statushouders alle woningen inpikken. Zelfs knutselen met statistiek (de man heeft econometrie gedaan, dus het is geen foutje) om zijn punt te bekrachtigen. Terwijl hij prima weet dat zijn partij aandeel heeft in de huidige woningmarkt. Perfecte voorbeeld van hoe politieke partijen voor electoraal gewin de boel verdraaien.
Dankjulliewel voor de berichten! Ik heb er veel aan gehad.
Ik persoonlijk vind ‘met die persoon niet meer omgaan’ te ver voeren in dit geval. Ik weet dan in elk geval zeker dat zijn politieke mening niet veranderd. Zou hij actief de waarden en normen van de Fvd naleven vind ik het een ander verhaal. Ik ken hem echter al een half jaar en naast scharrelen zijn we bevriend, voor ik dit wist helaas. Ik ga dus niet ineens alles overboord gooien zonder een poging te doen.
Ik heb nog wat artikelen en voorbeelden gezocht en die naar hem opgestuurd. Over de letterlijke quotes over vrouwen/abortus/euthanasie schrok hij wel echt. Hij wordt al iets genuanceerder.
Hij werkt veelal met vluchtelingen/immigranten die worden uitgezet vanwege wangedrag en het plegen van herhaaldelijke misdrijven en krijgt dus echt het uitschot onder ogen, dag in, dag uit. En hij is uiteraard een witte gepriviligeerde man. Geen excuus om FvD te stemmen maar het geeft wel een idee hoe zijn mening ontstaan is.
Dan verschillen we daarin van mening. Met zondebok bedoelde ik dat de de buitenlanders en in andere bewoording de immigranten , de vluchtelingen etc. momenteel de schuld krijgen van alle problematiek. Ik ben er verder geen expert is dus zie dit niet als een wetenschappelijk correcte uitspraak: maar ik vind dat de manier van beschuldigen intens kwalijk is en paralellen heeft met hoe er een eeuw geleden over joden gesproken/gedacht werd. Dat wil niet zeggen dat we dezelfde kant opgaan. Maar het maakt het niet minder lelijk.
Dat laatste zegt ze niet. Het gaat om het ‘uitschot’ (geen fan van dat woord) binnen de groep immigranten. Ze vergelijkt toch niet met niet vluchtelingen.
Oh never mind, ik haal mijn duit weer uit het zakje
Armoede in nl is in mijn ogen wel echt schrijnende armoede. Niks met boven de stand willen leven, gewoon simpelweg willen kunnen leven. Kiezen of je gezond eet of een winterjas koopt voor je peuter. Of je een rekening betaalt of je kind laat meegaan op schoolreisje. Het is aan de kassa een pak yoghurt terug moeten leggen om binnen je budget te blijven. Aan je kinderen uitleggen waarom je geen warm water hebt omdat je bent afgesloten. Het is een moeder die de gehele kerstperiode huilend op bed ligt. Altijd gespannen sfeer in huis. Tegen vriendinnetjes moeten liegen dat je niet mee wilt naar de bios, terwijl je het eigenlijk niet kan betalen en niet durft te vragen. En het is afgewezen worden voor de potjes omdat er ook nog een vader bestaat of omdat je technisch gezien een paar euro teveel verdient en zo kan ik nog uren doorgaan. Als je jaar in jaar uit zo leeft kan je echt niet meer dankbaar zijn en daar heb ik alle begrip voor. Ik verdien inmiddels riant en kan nog steeds in een kramp schieten als het om geld gaat.
Oh maar dan zijn we het met elkaar eens. Ik ben het met je eens dat de gemiddelde Nederlander inderdaad in een bepaalde welvaart leeft waar je enkel dankbaar voor mag zijn.
Ik weet echt de correcte term niet sorry, maar het is toch ook eigenlijk een soort vooroordeel dat mensen van kleur/mensen uit zuid-Amerika állemaal christelijk zijn? Ik zit 9-1-1 te kijken maar in zoveel series zie je dat die vrouwen een soort gospelvrouwen zijn. Maar dat is toch net zo goed niet kloppend? Misschien minder schadelijk dan andere vooroordelen (weet ik niet) maar viel me ineens op.
Val aub niet over mijn woordkeuze want ik weet echt niet hoe ik het moet verwoorden. Tips graag, aanval nee bedankt…
En @Shaaar dankjulliewel voor jullie reacties. Ik ben me er zeker in aan verdiepen en ik vind het ontzettend moeilijk om te bepalen welke partijen bepaalde dingen verkondigen voor het binden van mensen aan de partij voor gewoonweg zetels of pure ideologie. Het is natuurlijk ook een onderwerp met veel nuances. En ik ben het ook helemaal eens dat Nederland een ontzettend rijk land is, maar het wordt gewoon naar mijn mening ontzettend verkeerd verdeeld en beslissingen die worden gemaakt waarvan ik denk (bijvoorbeeld het laten overvliegen van de deelnemers van Eurovisie voor enkele dagen zodat ze hier een filmpje kunnen opnemen van minder dan een minuut terwijl je dat ook prima in eigen land kan doen, echt top voor het klimaat). Bij zulke ‘kleine’ dingen denk ik echt welke mafkees/mafkezen heeft dit besloten, totaal de verkeerde instelling. En dat is ook gewoon iets wat moet veranderen.
Zoals ik al in mijn post zei, voor het merendeel wel. Maar in hoeverre is een land welvarend als de vangnetten voor de minder bedeelden (in alle zinnen zoals zieken en gehandicapten, ‘minder’ -want ik vind dat ook zo’n rotte definitie want naar mijn mening ben je geschoold voor een beroep of niet en nee bedoel daar niet mee dat ik het niet logisch vind dat je als arts minder verdiend dan een monteur want veel moeilijker, verantwoordelijkheden blablabla - geschoold, mensen die in variërende vormen extra begeleiding nodig hebben) zodanig niet meer voldoen zodat je normaal rond kan komen en diep in de schulden kan raken als je niemand om je heen hebt om je extra te helpen? Toen mijn moeder WW had 25 jaar geleden kon ze rondkomen. Ze moest wel strict met haar budget en kon niks extra’s kopen, maar het kon en ze kon haar dochters te eten geven dus helemaal prima. Nu is dit heel vaak gewoon niet zo, omdat de sociale vangnetten van nu niet meer passend zijn en mensen raken daardoor echt ontzettend in de shit. Ik vind dat je een land welvarend kan noemen als en de economie goed draait en als de gehele bevolking (tuurlijk je zal altijd uitzonderingen hebben) goed kan meedraaien met de rest. En dit geldt ook de meeste andere sociale vangnetten.
Maar wat jij vind is (en dit klinkt heel bot, maar is niet zo bedoeld) wanneer het gaat over welvarendheid, in deze niet relevant. Welvarendheid is geen mening. De welvarendheid van een land is gewoon iets wat je met objectieve maatstaven kan meten. En daarin staat Nederland wereldwijd gewoon enorm hoog. We zijn het veertiende rijkste land ter wereld.
Ter illustratie: ik kan mezelf arm vinden (mocht ik dat gaan doen hoop ik dat iemand me door elkaar schud) omdat ik in de stad waar ik graag wil wonen geen ruime goed onderhouden gezinswoning in een leuke buurt meer kan betalen. Maar de realiteit is dat we (vriend en ik) twee keer modaal verdienen en we de keuze maken om in een grote stad te willen wonen, dat is onze prioriteit. Subjectief gezien voel ik me niet rijk, omdat mijn geld in deze stad weinig waard is. Objectief gezien ben ik rijker dan gemiddeld en in wereldperspectief steenrijk. Dat is met Nederland net zo. We zijn mega rijk, maar er worden politieke keuzes gemaakt waardoor niet iedereen die rijkdom voelt.
Dat we ronduit ruk beleid voeren waardoor die rijkdom door de onderste laag van de samenleving niet te voelen is, maakt ons niet minder rijk. En het is juist belangrijk om te blijven benoemen hoe rijk we zijn als we het over dergelijke problematiek hebben. Omdat we anders elke vorm van internationale en humane verantwoordelijkheid als land kunnen ontduiken onder het mom van: wij hebben ook armoede, dus hoeven we geen verantwoordelijkheid te nemen. Dat is wat er nu gebeurt rondom statushouders en wonen (https://www.rtlz.nl/opinie/column/4756451/statushouders-sociale-woning-woningmarkt-tekort-woningen)
Ja! Ik had deze ook nog nooit gehoord (de vlechten).
Zoals ik al zei in dat andere topic; mijn moeder vlechtte gewoon van jongs af aan mijn haar zo in… als ik er bij nadenk betwijfel ik of ze wel kon IN vlechten (zij noemde dit “op vlechten”, Maar dat kan ik haar helaas niet meer vragen) . Ik kan het zelf wel beide en die het sinds m’n 12e zelf: iig elke nacht voor het slapen gaan zodat het niet klit.
Maar in dat andere artikel hebben ze het weer over de Dutch braid? Maar daar is dus wel een verschil tussen…?
Ik wil graag leren… ik lees veel mee in dit topic sinds een ZP discussie paar weken terug… maar wel passief omdat ik het idee heb anders alleen maar een kwetsende opmerking te maken en omdat 75% van mijn schoonfamilie in ZA woont en manlief daar roots heeft. Maar mijn schoonmoeder kan helemaal niet vlechten haha
@Koalabeertje ik las je berichten en kan daar maar één reactie op geven: je haalt aan dat we in een land met wetten en bescherming lezen. Leuk dat je dat zo ervaart, ik ervaar dat toch anders. En jouw ervaring mag er zijn, maar dat wil niet zeggen dat mijn ervaring niet ook realiteit is. Aan de hand van voorbeelden:
Mijn langste post ooit
-
Toen mijn exwerkgever een actief racistische uitspraak deed kon ik geen kant op. Leuk dat we wetten hebben, maar als he voor je geld afhankelijk bent van iemand zit je in een kwetsbare positie. Ik ben niet zo wantrouwend dat ik elk gesprek opneem, dus bewijsmateriaal had ik niet. Het moment dat die wetten mij beginnen te beschermen is zoveel verder dan mijn eigen grens wat betreft racisme. En zelfs dan he; als ik mijn werkgever pak op zijn racisme ben ik maanden met die zaak bezig, is er een kans dat ik alsnog verlies én ik zou er toch niet meer willen werken. Dus ik zocht een andere bijbaan en zei mijn baan op.
-
Mijn moeder heeft moeten vechten om mij op een onderwijsniveau te krijgen dat bij mijn intelligentie past. Begon al in groep twee toen speciaal onderwijs geopperd werd. In groep acht werd de havo het hoogst haalbare gevonden. Ik ben inmiddels nominaal, fluitend, afgestudeerd aan de universiteit. Heb zelfs de vraag gekregen om terug te komen om onderzoek te doen. Want ik zette consequent door. Ook toen bijvoorbeeld openlijk gezegd werd dat ik te dom was voor het vwo. Want ja “jullie soort redt het hier niet”.
-
Nu ik wat ouder ben is er ineens een serieuze zwarte pieten discussie. Als er iets aantoont hoe racistisch dit land is, is het wel de manier waarop de framing en commentaar op de beweging gaat. Dat ik mijn tien jaar jongere zusje moest knuffelen toen ze huilend thuis kwam omdat er een groep jongens “zwarte piet” roepend achter haar aan was gelopen én vervolgens diezelfde week op mijn werk in een discussie beland van iemand die vindt dat het gewoon moet kunnen. En ik houd geduld he. Waar het vandaan komt geen idee, maar ik heb 1.5 uur met hem gezeten om mijn kant uit te leggen terwijl ik vanbinnen met spullrn wilde gooien.
-
Ik woonde een jaartje in een zeer witte wijk waar de kindjes (waar hun ouders bij waren). “Oh zij is zwart” en “oh daar gaat die zwarte” fluisterden. Dit zijn hoogopgeleide twee verdieners gezinnen met een bakfiets, volvo en fiat500 voor de deur he. En dan niet ingrijpen als je kind iets racistisch zegt. Ik heb erom gejankt en vervolgens een andere leuke woning in een meer multi-culti stad gekocht en uren gespendeerd aan het uitleggen waarom we naar “de hood” verhuisden.
-
Dit land heeft: openlijk racistische politiecorpsen en ontsloeg de klokkenluiders die dat aankaartte. Verkeerd zich momenteel in een affaire waar honderden gezinnen gemarkeerd werden als fraudeur en enorme sommen geld (kot) terug moesten betalen. Weet je wat ze gemeen hadden? Ze hadden een andere afkomst. Er zitten drie partijen (pvv, vvd en forum) in de huidige politiek die openlijk mee doen aan een racistisch discourse waarin ze spelen met het beschuldigen van poc (vvd), het actief weg willen van poc (pvv) en het actief weg willen, beschuldigen, verromantiseren van de ontmenging van de samenleving en spelen met rassentheorieen (forum). En bedenk je: zoals het er nu voor staat zouden de drie met een beetje hulp samen kunnen regeren. Gaat waarschijnlijk nooit gebeuren, maar het zou kunnen. Leg mij dan eens uit hoe dit land mij beschermt als ik het zelf niet doe?
En dan heb ik nog niet verteld over die jongen die wel verliefd op me was, maar niet met “een neger” kon thuiskomen. Over hoe mijn vriendinnen een actief racistische ervaring op mijn studentenvereniging (waar ik op dat moment de enig donkere persoon ben) weglachen en vinden dat ik voor mezelf moet opkomen. Over hoe zwart ik me voel op een feestje vol witte mensen omdat ik weet dat er binnen nu en een halfuur een opmerking over mijn huidskleur, mijn duopenotticombo met mijn vriend etc. komt. Ondertussen heb ik een fijne baan, relatie, vriendschappen, dus kom niet op me met het: in je boosheid blijven zitten, lief blijven doen etc. Want ze gaan hier prima samen. Ik kan een leuke, gezellige, succesvolle donkere vrouw zijn én tegelijkertijd geen bullshit pikken. Ik, en ik hoop met mij veel donkere vrouwen, zal altijd blijven strijden tegen het onrecht zolang het er is. En ja, dat gaat heel veel mensen oncomfortabel maken. Maar ik heb er ook een doel in he: als mijn toekomstige kinderen, neefjes, nichtjes ook maar 5% minder vaak moeten slikken, huilen of verdriet hebben is mijn missie geslaagd. En dat houdt dus in dat nummers als “brown skin girl” voor simpelweg de emancipatie en het in je eigen kracht staan en geloven dat je er mag zijn dagelijks gedraaid worden. Dat ik mijn nichtje elke keer als ik haar zie vertel wat een enorme knapperd ik haar vind. Maar ook dat ik me uitspreek zolang dat veilig kan en gelukkig steeds meer met mij.
Als jij uit mijn woorden haalt dat ik het positieve niet zie, de verandering niet zie, alles negatief is of ik mensen direct aanval op hoe onnozele opmerkingen, is dat (en het kost me moeite om dit te typen), niet mijn probleem. In de eerste zin van mijn vorige bericht geef ik al aan: ik ervaar dat anders. Dat probeer ik uit te leggen. Jouw ervaring is er, maar de mijne is ook realiteit. Dat je dat nu af doet als een “mijn cavia is doder” argument geeft voor mij aan dat je me gewoon niet wilt begrijpen én mijn ervaringen bagatelliseert.
Hier insinueer je dat wel degelijk, want je reageert op die manier op mijn bericht en beschuldigt me aan het einde van je bericht ook nog eens van moddergooien, negatief interpreteren en niet open staan voor gesprek. Misschien sta ik er niet zo positief in als jij, maar ik lees dit niet als ‘jouw ervaring mag er ook zijn’. Ik lees dit als ‘jouw ervaring mag er zijn, maar wees eens lekker positief en probeer het goede te zien en als je dat niet doet gooi je modder en sta je niet open voor gesprek”. Zo werkt het in mijn ogen niet. Mijn cavia is misschien ook echt een stuk doder dan de jouwe en daar mag ik me over uiten.