White privilege / racisme

Daar heb je gelijk in! Sorry, had ik anders kunnen verwoorden

1 like

Maar wat bedoel je nou te zeggen? Dat mensen alleen racistisch zijn als het flat out racisme is maar andere vormen van racisme geen racisme genoemd mogen worden?

Overigens kan ik zo al een flat out racistische opmerking noemen en ik heb niet eens écht meegelezen afgelopen dagen, want ik was er een beetje klaar mee. ‘Marketingvrouw? Dat klinkt echt blond’. For real? Als je hier geen flat out racisme tegenkomt is het omdat je niet oplet.

9 likes

Ik denk dat een leerpunt sowieso is: belast een zwarte vrouw niet met de verantwoordelijkheid van het jou uit leggen. Er is zoveel te vinden op social media, zowel over racisme als over micro-agressie. Het is super goed dat je je erover wilt inlezen, als je tips wilt voor boeken, accounts etc mag je me altijd pb’en.

En, trek als witte vrouw (ervan uitgaande dat je wit bent) nooit in twijfel of een zwarte vrouw iets terecht ervaart als racisme. We hebben echt geen idee en het is “onze” plek ook niet.

6 likes

Goed dat je het inziet en je hoeft tegen mij geen sorry te zeggen.

Edit: Een tijd terug kwam ik hier ook binnen zoals jij nu. Je reactie is heel herkenbaar al had ik toen niet de moed (denk ik) om toe te geven dat een ander gelijk had, voornamelijk bang om mijn eigen fouten toe te geven. Dus ja, reflectiemoment ook wel voor mezelf dit, zo had het destijds dus ook gekund. :upside_down_face:

1 like

Ik zit op mn chromebook en ik ben echt een noob hiermee dus wou ff een voorbeeld kopieeren maar fail.( ctrl werkt niet mee )

Maar dingen als ´Pff gaan we weer je mag echt niks meer zeggen. Als ik zeg dat ik deze discussie niks vind komt er weer iemand die zegt dat racisme elke dag mee maken ook vervelend is´
Die reactie vond ik persoonlijk behoorlijk racistisch. Met de discussie verplaatsen naar dit topic kreeg diegene die dat zei haar zin.

6 likes

O ja, deze parels bedoel je zeker?

Oliver had kunnen stoppen na de ‘maar’, aangezien ze zelf immers al inzag dat het raar (racistisch) was om te zeggen. Alsof iemand hier ook maar de behoefte heeft om voor z’n lol elk gesprek om te buigen naar racisme. Ik kan me niet voorstellen dat de users die op dagelijkse basis racisme ervaren niet veeeeel liever een inclusief forum zouden willen waar ze racisme niet meer hoeven aan te kaarten, omdat het er simpelweg niet is. Maar ja, het is er wel, dus wordt het aangekaart.

Erover lezen is nog altijd minder belastend dan het moeten ervaren. Ik viel echt van mijn stoel toen ik dit las.

9 likes

Nog een parel. Zeiken om het zeiken

8 likes

Sidenote, maar je kan kopiëren op je notebook door je alt in te drukken, en je mousepad in te drukken (rechts)

Als je een touchscreen hebt kun je ook je vinger houden op dat stukje en vanuit daar op kopiëren tikken!

1 like

Ahh thanks ik doe meestal ctrl c/v maar haal ze wel eens door elkaar hahah

1 like

Zelfde geldt voor mij. Ik ben wel wit, maar mijn vriend niet en ik heb van hem al veel geleerd over racisme en ik heb er zelf ook al veel over gelezen. Alleen wat ik in het bloggerstopic las herkende ik niet als zodanig en mijn vriend ook niet. Dus ik probeer juist te begrijpen waarom andere mensen het wel als racistisch beschouwen.

Ik vind dit vaak nog verwarrend. Jij zegt zelf dat je vriend niet wit is. Je zegt niet of hij weleens racisme ervaart, maar je zegt wel dat hij in de reacties in het bbtopic geen racisme zag.
Dat doet me denken aan iets anders. Ik ben zelf inmiddels tegen ‘Zwarte Piet’, maar ik heb ook niet-witte collega’s die in de karikatuur geen racisme zien. Dan denk ik weleens, tsja, wat is het nou? Wel of niet racistisch?
Ik zag ook eerder dit jaar een fragment van een zwarte Amerikaanse vrouw die wordt geïnterviewd. Ze staat op de stoep als aanschouwer van de protesten en spreekt zich in dat interview actief uit tégen Black Lives Matter. Wat betekent dat dan? Ik kan het niet goed plaatsen, merk ik.

Ik heb deze opmerking gelezen en ook de reacties erop, maar ik las/begreep hem anders. Ik begreep dat de forummer (weet even niet meer wie het precies was) lange tijd niet wist dat Marketingvrouw een zwarte vrouw is, en dat dat echt blond klinkt, als in: dom dat ze daar pas zo laat achterkwam. Geen idee hoe het uiteindelijk bedoeld was natuurlijk, ik geloof ook niet dat dat is toegelicht door de forummer die het postte.

Maar het is toch eigenlijk te zot voor woorden (en racistisch) dat we bij een bedrijfsnaam als Marketingvrouw meteen aan een blonde vrouw denken? Het gaat er dus niet om dat die user er zo laat achterkwam dat Marketingvrouw een zwarte vrouw is, maar om haar beeldvorming bij zoiets simpels als dit.

(Taalkundig gezien doet het me denken aan ‘chirurgen’ en ‘huisartsen’ die we zien als mannelijk en ‘kappers’ als vrouwelijk, snap je wat ik bedoel?)

6 likes

Ja, maar misschien bedoelde die forummer dus niet dat ze bij de naam Marketingvrouw meteen aan een blonde vrouw moest denken, maar dat ze het blond (dom) vond klinken van zichzelf dat ze er pas zo laat achterkwam dat Marketingvrouw een zwarte vrouw is. (Maar dan nog kan je je inderdaad afvragen: waarom is de default huidskleur, dat waar we van uitgaan, dan nog steeds wit? En daar heb je wel een punt inderdaad.)

1 like

Dit is recht lullen wat krom is, want het stond er simpelweg niet zo. Er stond:

Ik wist trouwens eerst ook helemaal niet dat Marketingvrouw zwart is (het klinkt ook echt blond haha)

6 likes

Ja, ik zie nu ook hoe het leest, hoor, maar ik las/begreep het dus wel eerst op de manier die ik net zei.

Ja, ik vind het belerend van mezelf om in een gesprek met een niet witte collega te zeggen dat ‘Zwarte Piet’ racistisch is. Ik kijk dan inderdaad onbewust over racisme als systeem heen, omdat ik mijn collega niet wil vertellen wat hij of zij als racisme moet zien/ervaren.

1 like

Ik begrijp dat je het niet verkeerd bedoeld en dat jij het zo gelezen hebt, maar zie je wat hier gebeurt? Ik geef aan dat een bepaalde opmerking flat out racist is. Dat doe ik niet zomaar (als in: ik heb de opmerking dan echt al opgezocht, bekeken en gekeken of het niet anders bedoeld is). Het kost enkele seconden om de opmerking op te zoeken en te zien hoe het is geschreven. Toch voel je de nood om te reageren en uit te leggen dat je de opmerking ook anders gelezen kan hebben. Dit is dus echt de story of my life.

16 likes

Ja, ik zie het nu. En ik denk ook dat jij dit veel beter kan signaleren als zijnde racistisch, omdat je er op dagelijkse (? Ik hoop het niet, maar ik vrees van wel) basis mee te maken hebt. Ik wilde daarmee niets bagatelliseren, maar ik begrijp nu dat het zo overkwam. Dat spijt me.

4 likes

Hmm nee dat is niet wat ik zeg. Ik denk dat mijn vriend het misschien minder ervaart omdat hij zijn ogen er voor sluit. Wat niet betekent dat het er niet is. En het is natuurlijk ook niet goed want waarom zou je je afsluiten van racisme? Daarmee laat je het toe wat juist niet oké is.
Overigens gebruik ik hem niet als anti-racismekaart. Ik probeerde een situatie uit te leggen. En ik heb ook nergens gezegd dat de genoemde opmerkingen niet racistisch zijn, alleen dat ik het niet direct als racisme heb opgevat.