White privilege / racisme

Als ik op youtube sinterklaasliedjes wil opzetten, zie je in die clips alleen maar zwarte pieten. Heeft iemand een tip over een kanaal met roetveeg pieten?

1 like

Ik heb even voor je gekeken en ik kom alleen maar roetveegpieten met de typische pruiken en kleding tegen. Denk dat je dat ook niet wilt, toch?
Het enige soort van neutrale wat ik tegenkom, zijn deze filmpjes met dieren

Wel raar dat er nog geen bedrijf is die zulke filmpjes met roetveegpieten maakt. Bij veel liedjes zijn al wel de teksten veranderd, maar de filmpjes, vind ik zelf, vaak nog niet goed

2 likes

Beter dan dat andere! Ik hoopte zoiets als het sinterklaasjournaal te vinden, maar helaas! Ja dat vind ik ook raar, ze wilt oefenen met zingen maar dan krijg je allemaal ouderwetse pieten. Terwijl bij de intocht en het journaal allemaal roetveeg pieten gebruikt worden.

Zijn er hier nog mensen die komend weekend of het weekend daarna gaan demonstreren tegen zwarte piet?

1 like

Juf Roos?
Daarin zit geen zwarte Piet! Volgens min helemaal geen schmink :face_with_monocle:

Verder, heb ik dus op dit forum geleerd over zwarte Piet en vooral het dus niet okƩ zijn er van. En daar ook eens met anderen voer gehad enz.
En nu heeft m’n schoonmoeder cadeautje opgestuurd voor m’n zoontje (peuter). En dat zijn speelgoed sint&pietjes: EN ZE ZIJN NIET ZWART :partying_face:!
Zo leuk!

M’n man verspreekt zich soms nog (zwarte Piet ipv Piet). Maar we gaan de goede kant opšŸ‘ŒšŸ»! We tekenen nu allerlei tinten pietjes en als sommige met zwarte vegen en dat zijn de ā€œschoorsteen pietjesā€. En die anderen de voordeur pietjes haha.
Want wij hebben niet eens een schoorsteen, dusja.
Bij opa komen wel pietjes met vegen: want zijn schoorsteen is echt heel vies :stuck_out_tongue_winking_eye: (heeft ie wel eens met z’n handjes ingezeten dus hij vindt dit fantastisch).

Nouja, wou ik even delen :see_no_evil:
Nogmaals tnx allemaal voor jullie kennis :heart:

12 likes

Aaaah dit klinkt heel lief :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Wat goed zeg! Mijn kleintje is 14 maanden en wij doen er nog niet aan.
Opa en oma heb ik er nog niet over gehoord, dus hopelijk snappen zij het ook zo goed. Ik heb me er altijd duidelijk over uitgesproken dat zwarte piet niet meer kan en ga dit jaar nog zeker het gesprek met ze aan.

1 like

ja ik ga naar Breda morgen! Vriendinnetje van me woont daar en is er ook maar verder ken ik niemand :frowning:

2 likes

Ik twijfel nog! Ben nog nooit naar een demonstratie geweest en vind het wel spannend. Moet je je daarvoor aanmelden ofzo?

Edit: never mind, heb het al gevonden!

1 like

Ik twijfel nog of ik morgen ook naar Breda zal gaan. Alle demonstraties in steden wat meer bij mij in de buurt gaan niet door namelijk. En ik vind het wel een beetje een dilemma of ik nou met corona uren zal gaan reizen naar een andere stad om daar te demonstreren.

Hoe denken anderen hierover?

@Blonde
Vorig jaar ging ik voor het eerst en toen kende ik verder niemand, maar het viel me echt heel erg mee, komt vast goed! Naar welke stad zou je willen gaan?

Je kan de afdelingen bij jou in de buurt mailen of er pop up acties worden gehouden waarbij je aan kan sluiten?
Ik snap je overweging van het reizen, ik doe het zelf wel maar tis voor mij ook geen overstap en nog geen half uur

1 like

Ik kan het niet vinden op hun site. Heb je toevallig een linkje?

Yes, bij deze:

1 like

Ah fijn, dank je!

Holy shit, ik zag dus net een filmpje op Twitter dat twee mannen verkleed als zwarte piet bij Akwasi’s huis aan gingen bellen? Echt ziek. Geen woorden voor. Deze belachelijke intimidatie bewijst al dat zwarte piet gewoon afgeschaft moet worden

7 likes

Het is ook zo ontzettend treurig, dit soort volwassenen. :joy:

Ik zat erover te denken om naar Venlo te gaan, maar nu zie ik de beelden van Maastricht vandaag :exploding_head: Echt niet normaal, wat een losers. Dat houdt me nogal tegen om volgende week zelf te gaan

Interessant

Ik zag het ook ja, heel heftig!

Het maakt mij aan de ene kant ook wel een beetje bang, ik ga naar Eindhoven komende zondag en daar is het twee jaar geleden ook al behoorlijk uit de hand gelopen. Aan de andere kant maakt het zien van die beelden juist ook dat ik het nog belangrijker vind wel te gaan. Maar ik heb misschien wel makkelijk praten, ik denk dat ik als witte vrouw nog relatief veilig ben in zo’n situatie.

Ik ben benieuwd wat jij gaat doen! Heb je iemand met wie je samen kunt gaan?

1 like

Poe, vond het begin grappig maar werd al gauw behoorlijk pijnlijk

2 likes