White privilege / racisme

Maar de les gaat niet alleen over inclusiviteit. De les gaat ook over de vrijheid van meningsuiting en de kracht van het vrije woord. Dat de pen machtiger is dan het zwaard. Ik ben van mening dat zulke plaatjes getoond dienen te worden. En op de juiste wijze dienen worden uitgelegd. Het is geen kritiek op de Islam. Maar kritiek op terrorisme.

1 like

Die spotprent moet daar wel degelijk hangen om te laten zien dat de pen krachtiger is dan het zwaard.

Dan nog hoeft de prent er niet persee te hangen om hem te laten zien.
Als die prent er bijv heel het school jaar er hangt terwijl ze pas aan het einde ofzo er over gaan hebben dan heeft die prent er eigenlijk voor niks gehangen.
Ik snap dat je het er over wilt hebben enzo maar waarom moet die er persee 24/7 hangen. Nota bene op een basisschool als ik het goed begrijp.

3 likes

Nee het was een middelbare school toch?

Maar de docent legt dat dan toch uit, en gaat het gesprek hierover aan? Althans dat gebeurde bij ons op school wel degelijk.

Maar niet elke docent is zo en niet elke leerling durf er naar te vragen/ iets over te zeggen.

1 like

Dit vind ik dus echt heel erg. Die prent kan er hangen, maar als je mens bent, je gevoel hebt bij de spanning in de samenleving en je je leerlingen wilt tonen dat ook hun mening en gevoel ertoe doet, verwijderd je zo’n nare prent toch gewoon direct als daarom gevraagd wordt?

Edit: Vind het overigens ook getuigen van geen inzicht in de werking van sociale media als de postende leerling nu de schuld krijgt. Ik vind het net zo diens vvmu om een dergelijke prent gevonden in de school online te mogen plaatsen en tenzij ze opgeroepen heeft tot bedreiging niet haar schuld als zoiets vervolgens viraal gaat. (Mits ze dus zelf niet opgeroepen heeft tot bedreiging, anders kan je dit als ongelezen beschouwen)

1 like

Dan moet dat veranderen, maar spotprenten van terroristen verwijderen is niet de oplossing. De vrijheid van meningsuiting is een heel groot goed. En juist een tekening kan aanleiding geven om hierover te praten. Wanneer doe je dat dan?

Bijvoorbeeld in een aangewezen les daarover waarin je de prent laat zien en alle perspectieven belicht worden.

Dat kan toch prima zonder dat dat ding er 24/7 hangt 5 jaar lang waarin er dus op 364 dagen niet over gesproken wordt. Daar leren die kinderen dan toch ook niks van.

8 likes

Maar dan gaat de boodschap toch alsnog verloren? Als die tekening daar niet mag hangen dan is het zwaard toch nog steeds sterkere dan de pen? Door de tekening actief te laten hangen versterk je de boodschap.

Ja maar imo niet het grootste goed wat ten kosten van alles gaat. En zo’n spotprent ophangen zonder enige context gaat toch zijn doel voorbij. Dan versterk je imo niet de boodschap want de boodschap zal voor veel niet duidelijk. zijn.

2 likes

Los van of die prent daar mag hangen of niet. Waarom is het zo moeilijk om een beetje sympathie op te brengen voor het sentiment van een ander. JUIST als docent.

Als je het als leerkracht zo belangrijk vindt om deze prent in te zetten bij onderwijs moet je dat doen bij een weloverwogen, geplande les. Niet zomaar zonder context en dan je afvragen waarom mensen hier aanstoot aannemen.

9 likes

Nee en dat moet je dus leren op school. Structurele ongelijkheid in de maatschappij is een groot probleem. Terrorisme is ook een probleem. Onze strijd tegen terrorisme en voor het vrije woord zou verbindend moeten zijn. Ik snap dat je aanstoot neemt aan een plaatje maar als dan wordt uitgelegd dat het geen moslim maar een terrorist is dan neemt dat je ontzetting toch weg?

Even tussendoor, is het bekend dat er zelden tot nooit (ik lees 1 dag in het jaar enzo) aandacht is gegeven aan de context van die prent in die 5 jaar of is dit meer een aanname omdat het mogelijk waarschijnlijk zo is?

Zo zou jij misschien kunnen reageren. Maar we hebben het hier over pubers die structureel worden gediscrimineerd met hun afkomst en geloof.

Bovendien weten we ook niet wat er nog meer speelt he. Ik denk niet dat het zo simpel is als : Kind ziet plaatje van een moslim, vraagt aan docent of dat plaatje weg mag , docent zegt nee , kind bedreigd docent.

Wie weet word er wel elke keer dat ze in dat lokaal zijn door een andere klasgenoot naar dat plaatje gewezen en gezegd ā€œHaha dat is jouw vader/oom/neef/dat ben jijā€
Ja dan kun je wel als docent zeggen van nee dat is een terrorist geen gewone moslim. Maar daarmee haal je die spanning en boosheid niet weg.

9 likes

Ja maar dan is de vraag ook of dat wordt geleerd op school en of er plek is om naar dit te vragen en een goede uitleg te krijgen. En wat @Soy.peor zegt.

Ik vind het ook heel belangrijk om rekening te houden gevoelens van leerlingen maar aan de andere kant kun je vrijheid van meningsuiting niet even in de koelkast zetten.

Daarnaast denk ik dat juist school een van de plekken is waar verschillende achtergronden samen komen en daarmee juist de enige plek is om te discussiƫren. Als het al niet in de klas kan, waar dan wel? De leerling waar het om gaat is trouwens 18 jaar oud, dat maakt ook uit.
Een leerling zal een spotprent als deze ook in een krant tegen kunnen komen. Als een leerling deze dan pas ziet wie legt hem of haar dan de context van deze spotprent uit? Scholen hebben als taak om leerlingen voor te bereiden op onze maatschappij. Je kunt daarmee niet al het kwaad altijd uit de weg gaan.

Sorry ik zal jullie verder niet meer mee lastig vallen, er zijn meerdere manieren om dit op te lossen. Enerzijds de spotprent weg halen anderzijds erop toezien dat leraren beter lesgeven in dit onderwerp. Mijn voorkeur gaat uit naar het laatste maar ik snap dat het op dit moment misschien pragmatischer is om de hele prent weg te halen.

2 likes

Maar een spotprent in je lokaal hangen is niet perse de manier om dat te bereiken. Het zou inderdaad gaan om een leerling van 18 die het op internet heeft geplaatst. Maar er zouden meer leerlingen gekwetst zijn door die prent. En ik mag hopen als dit in een krant zou staan dat dan de context wordt uitgelegd, wat als het in een lokaal hangt juist kan ontbreken. School is niet altijd een veilige omgeving voor leerlingen. Het zou mooi zijn als er over dit soort onderwerpen les/discussie zou plaatsvinden op scholen in een veilige omgeving met respect voor iedereen maar ik denk dat dat in de praktijk aardig tegenvalt.

2 likes

Dit gaat niet over een spotprent over transpersonen. De spotprent waar het om ging gaat over een daad van terrorisme. Ik weet niet wat dat te maken heeft met een super beledigende en xenofobe spotprent over transpersonen? Evident zou ik niet voor het laten hangen van die spotprent zijn maar dat is toch niet vergelijkbaar?

De context verschilt mijn inziens wel enigszins. Haat naar transpersonen of moslims zal nooit mogen worden getoond.
Maar terrorisme dient wel degelijk bestreden te worden. Een spotprent is daarvoor een hele goede manier. Ik denk niet dat deze spotprent getoond moet worden om leerlingen te harden. Maar dat deze dan misschien getoond moet worden met de disclaimer moslims zijn niet gelijk aan terroristen. Ik denk namelijk wel dat vrijheid van meningsuiting ons grootste goed is. Dat staat namelijk ook iedereen toe te geloven wat zij willen.