White privilege / racisme

Dat excuus van de alcohol, KOM OP.

Eerst dacht de Royal Mail uk dat het een goed idee was om voor Black history month postbussen zwart te verven en nu denkt Pure Gym dat het oké is om een workout met slavernij te vergelijken.

Slavery was hard and so is this ??

Jezus christus hoe krijg je het uit je vingers. Walgelijk.

14 likes

Zeer top-topical. Wie schrijft dit en vooral wie keurt het goed?

Wow. Zoveel gedachtes over deze onzin. Jammer dat black history gereduceerd wordt tot slavernij.

1 like

Oke er is een apology post. Het is op zn zachtst gezegd zeer matig.

1 like

Het is een samenraapsel van standaard antwoorden die je kan googlen

En het was vooral niet namens het hele bedrijf. Goed excuus hoor.

Het zou handig zijn als ze beginnen met zeggen waarom ze excuses aanbieden. Een onacceptabel bericht? Waarom was het onacceptabel? En wat ga je doen om dit goed te maken, wat eigenlijk niet kan. Maar geld doneren kan geen kwaad. En de verantwoordelijke(n) straffen is ook al een goede stap.

3 likes

Lief dat je reageert! Het valt ergens ook weer mee. Het is allemaal anoniem en lijkt ook erg uit frustratie te zijn en zo denk ik er dan ook maar over. Het enige echt enge is dat een beller naar mijn werk (was overigens een vrouw) aangaf ook in het onderwijs te zitten. Dan denk je toch wel: wat als wij elkaar gewoon kennen? Ik zat in die tijd ook net in een banenwissel en dacht: straks staat mijn nieuwe werkgever niet zo voor mij in als mn oude doet. Mijn nieuwe werkgever is beduidend minder activistisch en wil absoluut niet als politiek gezien worden, waardoor ik ook merk dat ik het risico op gedoe na een tweet niet meer neem (terwijl mijn tweets vaak al vol nuance zitten).

Ik denk dat het enige wat we kunnen doen collectief pleiten voor verantwoordelijkheid bij grote platformen en overheden is. Zolang als dat iemand niet gepakt wordt en er geen consequenties zijn zul je dit natuurlijk houden. Dat een twitteraccount als Vi.zier op L.inks in de lucht mag blijven vind ik bijvoorbeeld doodeng. Iemand die bewust openbare gegevens van linkse mensen bij elkaar zoekt en out met het risico (of erger eigenlijk, de hoop) dat de volgende gek een baksteen of erger door de ruit van je huis gooit, dat vind ik wel echt eng. Ben daarom ook superbenieuwd naar de uitspraken in de zaak die Clarice Gargard had aangespannen.

1 like

Een vriendin stuur mij dat en zegt dat ze snapt dat het niet normaal is te schelden. Maar waarom het WP is:

Is dat het specifiek? Of is het gewoon een lul.

Ik snap het niet helemaal. Zijn allebei de berichten van je vriendin? Ik vind het trouwens heel irritant als mensen het over oude witte mannen hebben. Witte mannen volstaat. Leeftijdsdiscriminatie bestaat dus we hoeven dat niet per se erger te maken.

Maar ook leden van oudere generaties hebben gevochten voor gelijke rechten van vrouwen, mensen van kleur en homoseksuelen.

Het is ook niet mijn bedoeling om er een soort hastag not all old white men van te maken. Maar ik vind het niet oke om een schadelijk stereotype NIET te problematiseren. Helaas wordt leeftijd nog te weinig meegenomen als benadelende intersectie, terwijl het dat wel is. Vandaar dat ik wel oke ben met het stereotype witte man, en niet met oude witte man, net zoals ik bijvoorbeeld een stereotype homoseksuele witte man niet oke zou vinden.

Nee die berichten las ze op haar timeline van Facebook en die stuurde ze door naar mij.

Ik heb net ‘why I no longer talk to white people about racism’ uit.

Ik heb hem in het Nederlands gelezen, weet niet of er meer mensen zijn die het Nederlands soms onnodig moeilijk vonden? Lange zinnen en veel woorden en zinsopbouwen die ik nog nooit in andere boeken had gehoord. Vind het erg jammer want wou het aan vriendinnen doorgeven, maar die lezen normaal geen boeken dus denk dat het nu alleen maar averechts gaat werken.

Sowieso, dat soort leerzame boeken aanraden vind ik lastig. Als witte lezer moet er echt met een open houding in staan en misschien ook op zoek zijn naar informatie over racisme en white privilege. Komen mensen naar je toe met vragen, en dat je ze dan die boeken mee geeft of bied je het zelf aan?

We hadden het over systematisch racisme en toen zei ik: oh ik heb net dit boek besteld.

En toen zeiden zij: oh als het wat is wil ik het wel na je lezen!

1 like

Ik vind dit wel een interessant punt dat je noemt, en toch merk ik dat ik intern ga ‘steigeren’. Hier kickt echt white frigility in, want ik vind dit echt een lastige lijn van argumenten om in mee te gaan. Als een poc vindt dat het over ras gaat, gaat het dĂșs over ras. En zo kom je automatisch bij intentie vs. impact, maar die vind ik soms ook lastig. Ook in niet-raciale kwesties, soms doet intentie er wel degelijk toe vind ik. Ik kan niet goed uitleggen wat ik hiermee wil zeggen, maar dit wilde ik graag even kwijt.

Is misschien ook een proces hoor, een tijdje geleden begreep ik cultural appropriation niet echt. En nu soms nog steeds niet.

Ik snap je denk ik wel.
Waar ik dan mee zit: op bijv. Ak.wasi en Syl wordt al zoveel gehaat. Ook al zou ik hun manier van actievoeren niet waarderen, dan zou ik alsnog mijn mond houden. Als je het wel met ze eens bent, waarom dan zeggen dat de manier van irritant is? Ze zijn kwetsbaar, ze worden letterlijk met de dood bedreigd en hebben niets aan onze witte meningen dat ze te boos zijn. Als de toon je niet aanstaat, maar de boodschap wel, houd dan op z’n minst je mond.

edit: nb niet tegen jou persoonlijk maar in het algemeen over de tone policing die plaatsvond op het andere yters topic dit weekend

6 likes