White privilege / racisme

Wil verder niet meer ingaan op de discussie goede/slechte agenten, omdat ik nu weet dat dit niet de juiste plek is.

Wel ben ik benieuwd welke aanpassingen en veranderingen het rotsysteem bij de politie volgens jullie kunnen veranderen? Mijn eerste gedachte is de racistische agenten bestraffen/ontslaan, maar daarnaast ook betere voorlichting vanuit de politie(academie) zelf.

1 like

Eigenlijk wat @Crusti_Croc zegt. Want er zijn nu teveel dingen in de doofpot gestopt onder het tapijt geschoven. Het systeem is zo corrupt dat er elke x als er iets goed fouts gebeurt het O.M “onderzoek” doet en er vervolgens niks mee gedaan word.
Het beste is om gewoon alles te schrappen en een nieuw systeem op te bouwen. Waarbij een fout gewoon bestraft word.

2 likes

Maar is dat mogelijk binnen de huidige maatschappij? Zit racisme niet al te diep geworteld in de mens? Het is natuurlijk DE oplossing, maar niet haalbaar denk ik.

1 like

Nee zeker niet haalbaar. Maar ik denk dat het de komende zoveel jaar zo blijft. Want als het volgende incident niet onder het tapijt word geschoven maar aan het licht komt dan zullen er wel meer dingen boven komen. En dan hit shit the fence haaard.

2 likes

Zag deze tweet voorbij komen over dit soort taalgebruik en vond het heel verhelderend, had er nog niet zo over nagedacht.

16 likes

Helemaal waar. Dat is hetzelfde als het racisme bij de politie hierboven. Racistische slurs gebruik je in de werkcontext alleen als je geen risico loopt. Als je denkt dat je collega’s je erop gaan aanspreken of er verdere consequenties zijn doe je het niet. Dit kan en doe je alleen als je weet dat het je niet de kop kost. Zegt alles over de interne cultuur van Nederlandse overheidsorganen. Dit zijn geen incidenten. Dit is de norm.

23 likes

Ik begreep pas waarom ‘alle politiemensen slecht zijn’ na ik een cartoon zag. Nou kan ik de cartoon zelf niet meer terugvinden, maar onderweg in mijn zoektocht vond ik wel deze twee.

3 likes

Ben bang dat de hele mensheid rot is en dat het ontmantelen en heropbouwen van dergelijke systemen (politie is natuurlijk niet de enige waarbij het nodig is) nog niet het gewenste resultaat kán opleveren.

Begrijp me niet verkeerd, bovenstaande vind ik geen reden het niet toch te doen. Immers moeten we ergens beginnen aan een betere toekomst. Heb alleen weinig vertrouwen in directe resultaten.

1 like

Zijn er hier mensen bij die ook een ondersteuningsverklaring gaan tekenen voor BIJ1 in hun gemeente?

(ik heb er vandaag mail van gehad maar mocht je geen lid zijn maar wel BIJ1 willen supporten, je hoeft er niet op te gaan stemmen: https://www.bij1.org/signups/ondersteuningsverklaringen)

6 likes

Ik heb me er voor aangemeld, en het doorgestuurd, paar vrienden hebben zich ook al aangemeld!

2 likes

Aah wat fijn! <3

Ik had net een discussie in een groep.
Er werd een video geplaatst van een zwarte vrouw die haar baby op haar rug droeg. Daarop kwam de comment:
“Aha, dus daarom hebben die vrouwen zulke vormen.”
Waar ik iets van zei en natuurlijk alle klassieke argumenten kwamen: je mag ook niks meer zeggen, ik ben een bruine vrouw en ik moest er om lachen, het was positief bedoeld en je trekt er te zwaar aan.

Ik vind de hele verwoording al naar, “die vrouwen”. Ik reageerde overigens vrij rustig maar binnen 2 minuten was alles uiteraard verwijderd.

Ligt het nou aan mij of is echt niets aan die comment oké?:face_with_raised_eyebrow: Soms begin ik echt aan mezelf te twijfelen.

3 likes

Het ligt niet aan jou, ik denk dat je er terecht wat van gezegd hebt. Die hele generalisatie is gewoon zo misselijk en racistisch.

6 likes

Ik las eens een meme over dat mensen zeggen dat onze generatie geen humor heeft en het antwoord was: “we laugh at memes all day, we just don’t like racist/homophobic/sexist jokes” en dat voel ik dus hier ook een beetje. Ik zou ook verontwaardigd hebben gereageerd

11 likes

Wat kan er een hoop narigheid en domheid in een kort zinnetje zitten… het begint inderdaad al bij ‘die vrouwen’.

3 likes

Soho Karen bestaat inmiddels ook:

Wat ik het ergste vind in dit soort situaties, is dat zij zich als witte vrouw bewust moeten zijn van dat zij als geloofwaardiger en redelijker gezien worden en dat politie/eikels met een wapenstok bij zo’n situatie betrekken gewoon gevaarlijk is voor de POC/zwarte man. Dat weet je EN je gebruikt het in je voordeel.

2 likes

Exact. En het optreden van het hotel vond ik ook zwaar teleurstellend: manager in kwestie ging gelijk vragen of de jongen zijn telefoon wilde laten zien (vraag desnoods eerst begrip of vraag of mensen willen meelopen), snap dat hij missch ook overvallen raakte door de vrouw?

Vervolgens valt die vrouw de 14-jarige jongen aan en laat de beveiliging haar gaan. De familie hoort die hele dag (ze blijven dan nog ih hotel logeren) niets vh management. Dagen daarna ook niet.

Pas na viral gaan - die vader is schijnbaar een bekende muzikant - komen ze met een halfbakken excuus op insta

3 likes

Jammer ook de reactie van Linda magazine op Insta:
‘Vervelend dat Frenna dit gevoel heeft’

1 like

Ja hier gaat het ook over in Ff boulevard topic!