Heeft iemand tips / aanraders voor mensen die op instagram (live) dingen delen over de protesten en roots in de VS? Dus geen nieuws of informatieve kanalen, iemand die er bij is en dingen filmt en plaatst. Hoeft niet per se een bekend iemand/iemand met een groot bereik te zijn!
Ik vraag me toch of hoe dit in de praktijk gaat werken. Er mogen 100 mensen samenkomen. In Amsterdam en ook in Breda zitten ze daar vast zo aan en dan sta je daar.
Ik heb nog niets gezien over een bijeenkomst in Rotterdam. Als het dan te druk wordt, kom ik eenvoudig thuis.
Amsterdam heb ik me niet in verdiept maar Breda heeft dus dat WhatsApp nummer en dan app je dat je komt en als ze dan over de 50 aanmeldingen zitten wordt dat verwacht ik ook meegedeeld.
Er is idd een kans dat je niet kan komen, tja dan reis je voor niks maar tegelijk dan wordt er dus gecommuniceerd via de media ‘er waren meer mensen die kwamen dan er plek was op het plein’ oid, dat is echt superbelangrijk ook want dat laat aan alle mensen thuis zien van verrek er zijn mensen die dit belangrijk vinden.
Ik snap eigenlijk niet goed waarom ik zoveel mensen zie die achter de ‘looters’ staan, op Instagram en Twitter. Ik zie dat helemaal los van de protesten. Soms is het echt gewoon georganiseerd, dat mensen met grote dozen komen. Die grote winkels zoals Target en CVS boeien me echt niet, maar ook kleine winkels en restaurants die door minderheden worden gerund worden geplunderd. Dat zijn mensen die keihard zijn geraakt door de crisis, vandaag weer open zouden mogen en nu is hun winkel (en leven) verwoest. Ik lees ‘het zijn spullen, het is maar steen’, maar dat is het voor deze mensen niet, het is hun hele leven. En denk maar niet dat de verzekering iets uitbetaalt. Ik vind dat echt verdrietig en ik zie echt geen samenhang met de protesten, waar ik 100% achter sta. Dit zijn gewoon mensen die er een extra slaatje uit willen slaan.
Ik weet daarom ook niet of het in dit topic past, maar ik wil het toch even kwijt.
Iemand die ik ken woont in Minnesota (waar ook veel protesten gaande zijn) en ze deelt veel op haar insta, ook foto’s van dichtgetimmerde winkels met teksten als ‘8 people live above’, zodat het hopelijk niet in brand wordt gestoken, en lokale benzinestations met bordjes dat er niks binnen is en ze alle benzine hebben weggepompt (ik neem aan om explosies te voorkomen). Heftig dat dat nodig is, ik hoop dat het de mensen die idd onnodig looten/rellen zonder echte motivatie verder aan het denken zet…
Aan de andere kant: als ik nu een zwarte vrouw in de USA was weet ik ook niet of ik rustig zou kunnen blijven, ik snap waar het vandaan komt. Er zit idd ook wel een verschil tussen de mensen die hier echt strijden voor ‘the good cause’ en mensen die er een slaatje uit slaan (zoals Logan Paul)
Het was ook mijn eerste reactie, maar inmiddels ben ik daarvan wel bijgedraaid. Er wordt veel over gezegd via Instagram (mijn main source op dit moment).
Bijvoorbeeld:
En dat zette me aan het denken. In mijn eigen hersenkronkel kwam er het volgende uit: aangezien vredige protesten zichtbaar niet worden getolereerd, is er nu geen andere mogelijkheid dan het op deze manier te doen. Suggereren dat het nu te ver gaat, bijvoorbeeld door het looten, getuigt weer van mijn privilege, want ik heb nooit zo ver moeten gaan om te vechten voor wat ik waard ben. Het afkeuren van deze protesten is dan eigenlijk weer onderdrukking, want men zegt indirect dat zwarte mensen en hun allies niet van zich mogen laten horen, maar ze zich moeten conformeren aan wat jij wenselijk vindt.
Ook de quote van Martin Luther King: Rioting is the language of the unheard, komt veel terug. Het is interessant om die tekst eens te googelen. Denk je er dan nog zo over?
Ik ga appen of er nog plek is. Thanks!
Edit: I’m there!
Er is op 3 juni een protest in Rotterdam
Thanks! Als je meer info hebt, kun je dat dan delen?
Heb ik niet, denk dat je voor info het beste de sociale mediakanalen van Black Queer & Trans Resistance en Zwarte Piet is Racisme/Kick Out Zwarte Piet kan volgen!
Maar ik vind dat punt 2 dus niet geldt bij de zogeheten ‘mom and pop’ stores. Want dat zijn mensen, de winkel waar ze hun hele leven keihard voor hebben gewerkt is naar de gallemiezen.
Want eerst zag ik alleen dat Target werd geplunderd, en dan dacht ik: tsja die zijn superrijk, die komen er wel overheen en die zijn ook deel van het probleem door hun medewerkers zo slecht te betalen. Maar dat soort kleine winkels, ik kan er gewoon niet bij met mijn hoofd.
En het zijn dus echt niet alleen zwarte mensen die dat doen om hun kwaadheid te tonen. Ik zag net een filmpje waar allemaal auto’s klaar staan met geblokkeerde nummerplaten om na het plunderen zo snel mogelijk de dozen thuis te kunnen brengen. Dat is niet uit kwaadheid, dat is met voorbedachte rade stelen.
Ik weet ook niet goed wat ik vind van geweld, want ik begrijp het heel goed, maar ik vind dit wel wat anders dan het andere geweld.
Als je wilt steunen dmv geld, het solidariteit protest noemt deze initiatieven; https://minnesotafreedomfund.org/bailbondfaq (lokale activisten in Minnesota, betaalt oa voor hun borg) en/Of een van de organiserende partijen; Nederland wordt beter, https://m.facebook.com/BQTRESISTANCENL/, https://stopblackface.com/
Hier nog een website met tips waar je geld kan doneren; https://www.google.com/amp/s/www.indiewire.com/2020/05/how-to-help-protesters-where-to-donate-1202234568/amp/ (staat ook dat het minnesotafreedomfund veel donaties heeft ontvangen en daarom ‘vraagt’ om aan andere organisaties te doneren’). Er zijn waarschijnlijk nog veel meer goede organisaties, maar leek mij wel handig om een beetje een overzicht te maken!
Ah oké. Ja ik vind het dus alsnog lastig want ik begrijp de kwaadheid.
Killer Mike had ook een mooie speech trouwens:
Ik ben met woorden niet zo goed, ik laat me ook beïnvloeden door de beelden en teksten die ik erover lees.
Ik heb er een aantal teruggezocht en die zal ik in de spoiler delen.
afbeeldingen over situatie Amerika, niet visueel
Bij deze voel ik goed White fragility, het zijn niet consequent witte mensen die benadeeld worden, ik begrijp het handelen heel goed.
Deze laat het farming zien en toont weer aan dat wat vreedzaam start dat door de reacties van de staat niet altijd kan blijven.
Deze tekst van jameela jamil toont ook aan dat het verschil niet eerlijk is. De staat heeft miljoenen opressiemiddelen en ze schromen niet die in te zetten.
En deze nog om aan te tonen dat iedereen wel geweld gebruikt, maar het pas wil zien als het direct geweld is (en niet vanuit jouw naam is).
En als laatste deze nog omdat King vaak aangehaald wordt en daarbij uit context wordt getrokken.
De 3 afbeeldingen zonder bron zijn trouwens van kakelverse meme’s voor linkse vreugdetoeters (fb pagina)
Ik denk niet dat er 1 ‘juist’ antwoord is in dit soort situaties. Uiteindelijk zit xenofobie en racisme diepgeworteld in iedere samenleving en er zijn verschillende manieren om dat er uit proberen te krijgen. Sommigen mensen zeggen dat je het zn beloop moet laten omdat het zichzelf corrigeert, anderen dat je het bij de wortel eruit moet rukken en de grond moet omwoelen zodat er iets nieuws kan groeien en andere dat je gewoon moet bijsnoeien waar nodig is. (Sorry, voor de tuinier-metafoor, et is weer die tijd van het jaar)
Als je kijkt naar dr geschiedenis van de mens, zie je dat extreme verandering van een maatschappij regelmatig gepaard moest gaan met een complete, vaak gewelddadige assimilatie van een bestaande cultuur en samenleving. Er zijn namelijk flinke belangen van huidige machthebbers om de status quo te behouden zoals het is.
In Amsterdam is er een vergunning afgegeven voor de demonstratie plus er is buiten geen maximum staat op de site van de rijksoverheid. Er wordt wel opgeroepen om 1,5 meter afstand te houden.
Ik heb zelf gekozen voor Nederlandse initiatieven aangezien de bail bonds -gelukkig- al overspoeld worden met donaties en ik bij voorkeur sta voor impact in eigen land. Het is hier niet te vergelijken met Amerika (de politiek is daar ook zo veel complexer) maar dat we hier een lange weg te gaan hebben, is meer dan duidelijk. Dus: Nederland Wordt Beter en The Black Archives. De eerste omdat zij lespakketten hebben voor het onderwijs en ik van mening ben dat er daar een grote slag te slaan valt. De tweede omdat ze proberen hun archief te ordenen en digitaliseren en om dat te kunnen doen is er geld nodig. Dat archief lijkt me weer noodzakelijk om mensen te onderwijzen.
Ik heb ook gekeken naar KOZP maar het was me totaal onduidelijk waar het geld naartoe ging, dus die heb ik overgeslagen.
Deze maakt indruk!