White privilege / racisme

Ik vond vandaag wel extra lastig dat mijn witte vrienden zich hier dus niet mee bezig houden. Ik merk dat ik het echt moeilijk vind om hier niet elke keer een ruzie over te beginnen. Ze waren allemaal vrij maar gingen liever iets anders doen. Ik vind dat zo bloedirritant en onbegrijpelijk.

6 likes

Dit zou een mooie spotprent kunnen zijn waarbij Trump de grote boze wolf onder het bed is en er allemaal roodkapjes het witte huis omsingelen.

3 likes

Ik vond het ook mega indrukwekkend. Het was mijn eerste anti-racisme demo en ik vond het best spannend (en degene met wie ik ging al helemaal) maar dat was echt nergens voor nodig. Mocht je ook nog nooit zijn geweest en wil je graag gaan maar twijfel je, dan zou ik zeggen: doe het gewoon.

14 likes

25 likes

Ben net al in discussie met iemand hierover omdat hij net op Instagram begint over dat de boodschap goed is, maar dat ze afstand hadden moeten houden. Ben met hem in discussie gegaan dat hij dit als witte man niet moet zeggen omdat hij daarmee de boodschap van het protest volledig afbreekt, maar helaas lijkt het niet echt aan te komen.

1 like

Zo stom dat ik iet eena wist dat het protest im amsterdam was vandaag, had er zo heen gekund
Nu maar kijken of ik naar die in Rotterdam kan

3 likes

Misschien kan iemand met meer verstand ervan beter reageren, maar 1) de demonstranten deden hun best om mondkapjes te dragen en zo veel mogelijk afstand te houden 2) als je hier kritiek op hebt is vandaag gewoon niet het moment om dat te uiten omdat het nu een keer over die boodschap moet gaan 3) als je een witte man bent en hier dan over gaat zeuren ben ik er snel klaar mee omdat ik dan alleen maar verkapte kritiek op de demonstratie lees

3 likes

Helemaal eens met je bericht maar voordat we twee dezelfde discussies krijgen, verwijs ik even hierheen:

Het past in beide topics maar zou zonde zijn om de discussie daar niet mee te krijgen en het hier te herhalen als er al zoveel zinnigs gezegd is.

Eerlijk gezegd heb ik dit ook gedacht, maar met name voor Amerika. Ze hebben al enorm veel doden door covid en het einde is niet in zicht. Dit gaat zorgen voor een domino effect met meer besmettingen en dan kan Trump dat perfect aangrijpen.

Maar ik snap en ondersteun de protesten, alleen over dit punt maak ik mij wel ( grote) zorgen.

2 likes

Deze lijst zag ik op fb;
#gemaaktopverzoek
Lijst van Black Lives Matter / Solidariteit demonstraties in Nederland:

1 juni, 17.00, Amsterdam:
https://facebook.com/events/s/solidarity-protest-against-ant/283690002806623/?ti=cl

1 juni, 19.00, Maastricht:
https://facebook.com/events/s/black-lives-matter-protest-maa/886815775138936/?ti=cl

2 juni, 18.00, Groningen: https://facebook.com/events/s/sit-in-against-anti-black-viol/679154862928811/?ti=cl

2 juni, 18.00, Den Haag:
https://facebook.com/events/s/solidariteit-met-protestbewegi/337381127465309/?ti=cl

3 juni, 17.00, Rotterdam:
https://facebook.com/events/s/solidarity-protest-against-ant/661055344473819/?ti=cl

5 juni, Utrecht:
Meer info volgt

5 juni, Eindhoven:
Meer informatie volgt

• Lijst is niet compleet, ontbreekt er iets? Stuur ons een berichtje en dan voegen we 'm toe! *
5 likes

Oh lees dit alsjeblieft in een neutrale stem, ben niet boos ofzo, wilde je niet aanvallen. Vind het zelf ook een lastige situatie maar voor mij voelt het even niet het moment om het nu juist over Corona te hebben omdat dan het anti-racisme protest ondergesneeuwd raakt.

1 like

Oeh sorry, ik volg het topic niet. Ik zal mijn post verwijderen.

Maar elke staat is anders. Ik woon in Californie met 40 miljoen inwoners en er zijn tot nu toe 3,700 doden. Dat vind ik niet enorm veel (uiteraard wel 3,700 teveel).

Ik ben wel benieuwd of er een spike komt over 2 weken. Ik steun wel de protestaties en zover ik kon zien had iedereen mondkapjes op. Werden zelfs extra mondkapjes gegeven aan politie die ze niet op hadden.

Dat klopt ook weer. Nogmaals ik vind het lastig, maar ik las op nu.nl net dat er ook kritiek is op het protest van vandaag in Amsterdam omdat de afstand niet gewaarborgd was.
Nogmaals ik sta achter de protesten , maar ik hou mijn hart voor de situatie over 2 weken betreffende covid.

1 like

Dat heb ik eigenlijk al een tijdje door die attractieparken die open zijn, de enorme drukte in parken en stranden, de horeca vandaag. Zo vaak ook dat 1.5 m niet eens kan.
Ik kan het niet helemaal duiden, maar ergens wringt er iets bij mij als ik zulke dingen lees.

14 likes

Ik vind het ook wel eng om te denken aan de mogelijke gevolgen van deze protesten voor de Corona-cijfers, maar ik vind het tegelijkertijd wel écht niet aan witte mensen om te zeggen dat het “nu even niet past” om te protesteren. Zeker als je bedenkt dat BIPOC gemiddeld gezien ook zwaarder de effecten van Corona en lockdown en alles eromheen voelen.

9 likes

Snap ik! Het wringt overal op dat gebied.

1 like

Maar dat eerste is juist het probleem toch? In plaats van dat nu over het doel het protest praat, gaat het over covid.
Overigens vond ik dat mensen zich wel zo goed mogelijk aan de maatregelen hielden zover ik dat kon zien van waar ik stond. Iedereen hield afstand zover dat mogelijk was, er werden mondkapjes gedragen en niemand raakte elkaar aan. Veel foto’s zijn volgens mij gewoon uit een raar perspectief genomen. Ik zou me eerder druk maken om de restaurants of de supermarkt.
Daarbij zijn er zo veel maatregelen die vandaag versoepeld zijn dat ik het echt knap zou vinden als het protest de bron zou zijn van een nieuwe uitbraak. Maar goed, sorry, misschien heb ik er nu ook alweer te veel over gezegd/aandacht aan besteed.

8 likes

Het moet zeker over het doel van het protest gaan en ja er moet iets gebeuren.
En toch we zitten nog steeds in een pandemie, dat kun je niet zomaar negeren. Dat heeft gevolgen voor alles.
Daarnaast hou ik ook mijn hart vast voor de versoepelingen die gaande zijn, die 2e piek gaat hoe dan ook komen, alleen hopelijk niet zo heftig als de 1e.

Maar genoeg over covid, moet niet het onderwerp worden nu.

Ik kijk nu Op 1 en ik vind het zo erg dat het enkel gaat over of de demonstratie verantwoord is en in het geheel niet over het doel van de demonstratie. Ik vind het om te huilen en het gaat maar door…

19 likes