White privilege / racisme

Dit!!
Het schiet zó zijn doel voorbij nu.

3 likes

Ik heb de link van het protest in Rotterdam gedeeld in een groepsapp met daarbij de vraag of iemand met me mee wil. Als reactie krijg ik een nieuwsartikel over (what else) Corona met als toevoeging: “Schaam je”. Maar ik schaam me helemaal niet.

Mensen vinden al-tijd wel iets om te bitchen over protesten en nu grijpen ze corona aan. Ik ben daardoor ook echt wel goed aan het overwegen of het verstandig is om te gaan, maar eigenlijk is dit zo’n type die überhaupt liever lekker achterover leunt in zijn zitstoel, dus wat maakt het uit? Wel of geen corona, hij had toch wel gevonden dat ik me moest schamen. :woman_shrugging:t2:

3 likes

kijkt er iemand naar op1, er is dus heel veel commentaar op het beleid van Halsema. Terwijl het een heel mooi vredig protest was. Vind vooral die Willemijn een beetje dom die blijkbaar maximale controle van de overheid verwacht.

6 likes

Ik vond ook de vraag aan Halsema ongepast of ze het protest ook goedgekeurd had als het van Pegida zou zijn geweest. Sowieso dat gehamer op al die mensen die zich “netjes aan de regels” houden en zogezegd niets mogen nu in Nederland terwijl je in de stad je kont niet kon keren. Ze doen alsof dit protest zomaar een leuk uitje was zoals een middagje Scheveningen in plaats van bittere noodzaak.

Edit: dit gaat over Op1 dus.

3 likes

Ik ben echt een beetje geirriteerd dat er nu allemaal mensen gaan roepen onder fotos van de protesten van " Nou lekker veilig corona dit dat".
Iedereen in de supermarkt hijgt in mn nek veel te veel mensen komen nog te dichtbij. Mensen verzinnen allerlij kut exuusjes om toch elkaar te kunnen zien / aanraken.
Maar als er dan een protest is voor een heftige kwestie , waar iedereen mondkapjes draagt , de gemeente toezicht houd om te kijken of iedereen zixch wel aan de regels houd. Dan is het ineens " jeeetje wat onveilig".

34 likes

Huh waarom wordt dit niet gezegd over mensen die massaal naar het strand gaan voor de fun? Of lekker de stad in waar je inderdaad je kont niet kan keren. Of de duizenden mensen die zich allang niet meer aan de afstand houden, ook in het dagelijks leven waar dat wel mogelijk is.
Lekker focussen op de corona, dat is makkelijker dan waar het echt om gaat.

1 like
1 like

Of vandaag weer lekker op het terras zitten. Of bij elkaar in de achtertuin…

1 like

Echt verschrikkelijk dat drukte die juist zo indrukwekkend was, nu zo negatief wordt uitvergroot. Voor mijn gevoel wel ook afkomstig van dezelfde partijen die zo hard riepen om versoepeling van de maatregelen en de ziekte vooral wel mee vonden vallen.

4 likes

Ok thanks

9 likes

Maar het was wel in de buitenlucht en ook is bekend dat het virus in de buitenlucht heel moeilijk overdraagbaar is. Dus buiten gecombineerd met mondkapjes heb best wel wat bescherming.

2 likes

Laten we alsjeblieft niet doen wat er in de media ook gebeurt, door de aandacht te verschuiven naar anderhalve meter in plaats van de inhoud van deze demonstraties. Daar zijn ze te belangrijk voor.

32 likes

Ik vind het ook heel jammer om te zien dat er zoveel wordt gezeurd over of dit wel veilig was en dat er nu een tweede golf gaat komen. Misschien waren er teveel mensen, maar laten we niet vergeten waaróm al die mensen daar stonden.

Gelukkig ook een klein tegengeluid:

De duizenden betogers die gisteren op de Dam in Amsterdam bij elkaar waren, zullen niet tot een nieuwe golf coronabesmettingen leiden. Dat verwacht viroloog Mariet Feltkamp van het Leids Universitair Medisch Centrum.

Volgens haar is het wel een risico dat een grote groep mensen langere tijd minder dan 1,5 meter afstand hield. Maar doordat het buiten gebeurde, in de zon en de wind, zullen de druppels en aerosolen snel zijn verwaaid, zegt Feltkamp. Ook scheelt het dat de meeste betogers een mondkapje droegen. Door deze factoren verwacht ze geen superspreading event , zoals eerder in bijvoorbeeld voetbalstadions en kerken.

Doordat er in Nederland nu nog weinig coronabesmettingen zijn, is het risico ook lager. “Als dit in maart was gebeurd, dan zou ik me veel meer zorgen maken”, zei Feltkamp in het NOS Radio 1 Journaal .

Ik ben zelf gisteren ook naar de Dam gegaan en kijk er heel positief op terug. Er hing een goede ‘strijdlustige’ energie, mensen probeerden afstand te houden waar mogelijk en iedereen respecteerde elkaar. Ik hoop dat we deze spirit met z’n allen kunnen vasthouden zodat het in de talkshows van vanavond kan gaan over waarom we daar stonden en hoe we deze strijd voort moeten zetten. Ik ga de komende dagen mezelf zoveel mogelijk isoleren en dus niet naar een van de andere protesten, maar ik hoop dat die net zo indrukwekkend en respectvol zijn als die van gisteren in Amsterdam .

16 likes

Ik lees nu ook teksten op Facebook over dat het onverantwoord is en een dikke fuck you naar de zorg etc. En ze sluiten ook nog af met :“en ja black lives matter, maar ieder leven telt”
Met andere woorden: jullie zijn ook belangrijk, maar WIJ zijn de dupe hiervan!!!

Yuck

9 likes

In verschillende kroegen werd de polonaise gelopen gisteren, maar ja das natuurlijk anders!

2 likes

Hebben jullie aanraders voor non-fictie boeken die een goede uitleg geven over racisme in het heden?

Ik heb ‘the new jim crow’ gelezen en vond hem erg goed, maar die ging specifiek over de war on drugs, ik zoek eigenlijk een meer algemeen boek.

Why i’m no longer talking to white people about race.
https://www.bol.com/nl/f/why-i-m-no-longer-talking-to-white-people-about-race/9200000074159569/?country=BE

1 like

Er staat hierboven ergens een google doc met allemaal resources erin, ook boeken

Sorry ik had gekeken in de openingspost maar kan het niet vinden?

Ik heb deze aangeraden gekregen

10 likes