White privilege / racisme

Geen idee wanneer het precies gedeeld is maar als je ff terugscrollt vind je m wel

1 like

Gister heb ik een klein stukje van M gezien met Akwasi, Natacha Harlequin, Sosha Duysker en Clarice Gargard als gasten en dat vond ik erg mooi. Ging veel meer over de inhoud en de strijd dan over de regels en de vorm. Weet niet hoe de rest van de uitzending was maar ik vond dit stuk in ieder geval indruk maken, wel de moeite waard om terug te kijken. Beter dan Op1 in ieder geval.
Edit: volgens mij lieten ze wel weer die beelden zien maar dat weet ik niet zeker. Even een waarschuwing dus.

Het is dan aan Aboutaleb en kozp om samen een andere plaats te vinden, ik hoop dat ze dat lukt.
Ik heb zelf net bedacht dat het plein bij blaak een prima plaats is, ze hebben zelfs al een omroepsysteem (want er werd net omgeroepen dat mensen op de markt afstand moeten houden).
Ik vraag me af of ze een protest tegen politiegeweld uit elkaar gaan laten slaan door de politie (maar gezien de hoeveelheid heftige arrestatie foto’s van zaterdag in Rdam die ik heb gezien vermoed ik van wel)

2 likes

Op zich denk ik dat het wel goed is dat bestuurders het hier nu over hebben en manieren zoeken om de demonstraties coronaproof te laten verlopen. Dan kan de media er nu hun mond over houden en racisme bespreken. (Doen ze toch niet, maar goed.)

3 likes

Is dit een grap?

pic.twitter.com/bKvTrqHomS

— The White House (@WhiteHouse) June 2, 2020

Moest hier wel om lachen:

I fixed your video for you, the music wasn't good! pic.twitter.com/PCO5MiLL2y

— Dave 🇦🇺🏳️‍🌈🏀🎮 #BLM (@DaveJ1738) June 2, 2020

Oke ik krijg de tweets niet goed meegekopieerd maar als je op de linkjes klikt krijg je video’s te zien

6 likes

Viel te verwachten van Aboutale.b. Ik ben niet vergeten wat hij paar jaar geleden heeft gedaan tegen de KOZP toen ze op weg waren naar Maasslui.s voor een vredig demonstratie tegen zwarte piet. Ik zou als je niet bruin bent of andere niet witte/beige afkomst bent voorzichtig zijn want de p korps in de Rotterda.m Rijnmon.d omgeving is na DH de tweede grote racistische p korps. En niet vies van zijn onterecht geweld te gebruiken en racistische leuzen uit te kramen!

6 likes

Heb dat boek nog niet gelezen maar;

Dit boek moet nog uitkomen maar het is een bundel van verhalen van verschillende Nederlandse auteurs, geïnspireerd geraakt door The Good Immigrant door Nikesh Shukla en de Amerikaanse editie van The Good Immigrant: 26 Writers Reflect on America. Het zijn persoonlijke ervaringen van de auteurs waardoor het misschien ook toegankelijker is. Wat ook tof aan het project is dat;

Al jullie geld gaan naar de schrijvers en alleen de schrijvers!
Geen cent van jullie bedrag gaat naar Dipsaus. Al het geld gaat naar de schrijvers! Drukkosten, productiekosten, levering, pr en marketing etc. zijn al begroot en betaald. Omdat het een boek is, geschreven door meer dan 20 auteurs, moet het auteurshonorarium verdeeld worden over die schrijvers. En daar kun je niet van leven. Een van de belangrijkste doelstellingen van Dipsaus is om iedereen waarmee we samenwerken naar redelijkheid te betalen. Met jouw donatie ondersteun je schrijvers die door de mainstream (nog) niet zijn opgemerkt. Met dit boek breken we samen door het (witte) plafond!

Anders is het boek Zwart, Afro-Europese Literatuur uit de lage landen ook een aanrader.

2 likes

Ik heb hem niet gelezen maar mijn moeder wel en die vond het wel erg belerend en het zat in haar allergie. (ze heeft hem wel helemaal gelezen)
Ik weet dat dat White fragility is maar het heeft me nogal wat moeite gekost dat aan mijn moeder uit te leggen.

5 likes

Me And White Supremacy. Ik ben deze nu aan het lezen en ik vind het een erg goed opgebouwd boek, heel duidelijk met veel voorbeelden en het legt alle termen ook goed uit. Het is een werkboek, waarbij je 28 dagen doorloopt en jezelf vragen moet stellen (ik lees het wel veel sneller, ben al halverwege na 2 dagen). Ik denk wel dat het daardoor vooral heel interessant is voor mensen die nog niet veel boeken over racisme hebben gelezen en white privilege hebben (de reviews zijn overal extreem positief, maar ik lees ook dat het weinig genuanceerd is en overgesimplificeerd).

White Fragility, How To Be An Antiracist en Why I’m No Longer Talking To White People About Race zie ik ook heel vaak voorbijkomen nu.

1 like

Het is al even geleden dat ik het gelezen heb maar weet wel dat ik me ontzettend heb geergerd tijdens het lezen. De lezers werd (mijn gevoel) op een kinderachtig toontje aangesproken, alsof niemand het onderwerp serieus nam en de schrijfster dan maar alsof ik een kleuter was het nog een keer aan me uit ging leggen. Ik heb alle begrip voor dat je het zat kán zijn om elke keer weer je standpunt uit te moeten leggen of dat je daarom gevraagd word maar schrijf dan geen boek. Ik neem het onderwerp heel serieus, daarom lees ik er ook over dus verwacht ik dat de auteur mij daarin ook serieus neemt.

Wat ik een heel indrukwekkend boek vond, het is fictie voor jongeren maar volgens mij kan het zo echt gebeurt zijn, The Hate you give van Angie Thomas. Het is een Engelse titel maar het boek is ook in het nederlands vertaald, alleen de titel is gelijk gebleven.

5 likes

https://www.bol.com/nl/p/het-laatste-wat-ik-nog-wil-zeggen-over-racisme/9200000128495661?referrer=socialshare_pdp_androidapp

Ik heb 'm niet gelezen maar deze staat nog wel op m’n lijstje, klinkt als goed te lezen

Edit: ik heb het boek besteld

1 like

Ik zie nu op instagram heel veel mensen een zwarte afbeelding plaatsen met #blackouttuesday. Maar ook veel met kritiek eronder als iemand dan ook #blacklivesmatter gebruikt of geen link deelt naar een petitie of plek waar je kan doneren. Dat het delen van zo’n post dus ook alleen maar is om aandacht te vragen naar zichzelf.

De hashtag #blackouttuesday is in principe voor de witte mensen geloof ik? Ik weet niet waar het is ontstaan of wie het bedacht heeft met welke reden. En als je #blacklivesmatter gebruikt dan haal je de aandacht weg van de zwarte sprekers die via die hashtag zichtbaar zijn.

Ik vind het zo moeilijk want er is met alles wel iets mis! (Gevaarlijke opmerking, I know) Mensen spreken zich uit en houden zich niet meer stil (white silence) maar als ze zich uitspreken dan is er dus weer kritiek dat het de zwarte sprekers overstemt en dat het niet goed genoeg is.

Ik wilde ook zo’n afbeelding plaatsen, maar niet als ik dan het gevoel krijg dat ik het voor mezelf doe. Zo van, ja kijk mij ik laat ook zien dat ik tegen racisme ben. Snapt iemand me?

9 likes

Ik herken jouw gevoel dat je het gevoel krijgt alsof je het voor jezelf doet. Ik ben niet echt actief op social media en post nauwelijks iets. Het voelt alsof ik dan mezelf in de spotlight zet als ik nu ineens iets ga posten. Zo van ‘kijk mij goed zijn’. Ik wil graag meer doen dan dat. Echt iets doen. Als ik vanavond klaar ben met werken ga ik uitzoeken waar ik wil doneren. Maar daarnaast voelt het nog als te weinig. Ik kan helaas niet naar een protest.

Wat zijn dingen die jullie doen om écht wat te doen?
(Ik bedoel overigens niet dat het niet goed is om op social media te posten hierover)

6 likes

Ik stoorde me er zelf al aan, en toen plaatste Ella deze stories en dat verwoordt het allemaal zo goed als ik het zelf zou kunnen:

https://www.instagram.com/stories/ellagracedenton/

3 likes

Ik heb zo een zelfde comment gehad en vond het eigenlijk alleen maar fijn? Ze vragen je de juiste hashtag te gebruiken.

De reden dat ik zo een afbeelding heb geplaatst, is omdat ik een vrij groot bereik heb en het alleen maar fijn is als we iig een dag even niet door gaan met de orde van de dag. We gaan niet dood van een gemiste avocadotoast op je feed om stil te staan bij wat groters.

11 likes

Ik heb dit ook gedaan maar ga bml nu weghalen.

1 like

Ja ik heb dit gevoel ook een beetje. Ook omdat ik geen groot bereik heb of wat dan ook, het voelt een beetje hypocriet om het dan te plaatsen ofzo. Ik heb daarom maar gedoneerd aan een van de initiatieven die genoemd werd.

1 like

Geld doneren, boodschappen delen van zwarte mensen en mezelf al jarenlang ongeliefd op verjaardagen en feestdagen maken door iedere vorm van racisme aan te kaarten ( van kutgrapjes tot vooroordelen) , daarnaast verwerk ik in mn werk ook veel van dit soort thema’s in de hoop mensen nieuwe inzichten te geven ( ik maak videogames) en probeer ook veel diversiteit in de personages te verwerken. Zoek verder ook nog naar meer goede ideeën.

Wat betreft die blackout posts, ik denk dat genoeg mensen dat inmiddels gedaan hebben om een punt te maken en awareness te krijgen dus ik het laat het even zo. Ik denk dat de bedoeling goed is en de effecten, dankzij de stomme algoritmes van social media, helaas wat minder.

Denk dat het ook belangrijk is dat we dat erkennen, dat goede bedoelingen niet altijd het gewenste effect zullen hebben en dat je dat ook netjes accepteert en volgende keer beter probeert te doen. Een manier hoe we dat kunnen doen is luisteren denk ik, in plaats van zelf invullen welke hulp of actie gewenst is.
We kunnen zeggen ‘ja, hallo… ik doe toch iets? Is het weer niet goed.’ maar is het niet oprechter en behulpzamer om te zeggen 'Ik ben bereid om iets te doen, wat hebben jullie nodig?"

16 likes

Die struggle snap ik heel goed! De reden dat ik het toch wel gedaan heb (delen van foto’s in stories, heb geen zwart vlak gepost) is, omdat ik in een omgeving woon waar bijv. elk jaar nog aan zwarte piet gedaan wordt. Familieleden, sommige vrienden maar ook een vereniging waar ik bij zit, zijn nog best wel ouderwets daarin. Ik vind het dan toch wel belangrijk om tegengeluid te geven, zeker omdat ik weet dat een aantal andere mensen in de vereniging ook vinden dat zwarte piet niet kan etc, maar het niet uit durven te spreken, uit angst om ‘verstoten’ of ‘verafschuwd’ te worden. Denk dat het ook best fijn is om te zien wanneer mensen wie jij kent ook zien dat dit allemaal niet oké is! Ik ben zelf best opgelucht om te zien hoeveel mensen wie ik ken hetzelfde denken als ik en dit niet tolereren.

2 likes