White privilege / racisme

Iemand deed daar laatst deze uitspraak over, ik vind hem ook hier erg passend:

Het grappige is dus, dat het helemaal oké is om je mening aan te passen als je nieuwe informatie krijgt. Dat heet groeien.

8 likes

Maar educate yourself. Verdiep je erin, lees, luister. Maak fouten en corrigeer. Het is niet aan @anon46421473 om jou te vertellen hoe je het moet doen. Doe iets, doe het goed of doe het fout en doe dan nog wat. En nog meer.

8 likes

Ik heb ook zitten twijfelen over dat zwarte vlak, heb het (nog) niet gedeeld, om dezelfde reden als @Totoro noemt. Ik heb wel aan een aantal organisaties gedoneerd en petities ondertekend, voelt alsof ik daar meer mee bereik. Heb hem wel gedeeld op het Instagram-account van m’n werk overigens, want grotere following.

Ik ben morgen in Rotterdam voor mijn werk dus wou eigenlijk na werk naar het protest (samen met m’n baas), maar zie nu inderdaad die berichten over max. 80 man. Hoop dat ze een andere locatie vinden, anders hoop ik dat het in Utrecht door kan gaan later deze week. Heeft iemand daar trouwens als meer informatie over gezien? Ik kan nergens echt iets vinden maar misschien komt dat nog.

2 likes

Ik wil ook morgen gewoon naar Rotterdam gaan… ben benieuwd want er gaan sowieso meer dan 80 man komen toch? Ze verwachten 150 man, maar zelfs dat vind ik aan de magere kant?

Het is niet erg dat je hier over wil leren (alleen maar goed!), maar in zulke situaties is het soms beter om zelf even te googlen ipv het aan POC te vragen. Het is niet hun taak om jou te onderwijzen hierover. Ik snap je vraag heel goed, maar je bent niet de enige die hem heeft gesteld en er is al heel veel over geschreven en gepubliceerd. Een rondje google of instagram zal je waarschijnlijk al een heel stuk op weg helpen.

6 likes

Denk ook dat het er veel meer gaan zijn dan 150 ja. Amsterdam hadden ze ook zwaar onderschat, toch? Maar las dat Aboutaleb in gesprek zou gaan met KOZP vanmiddag, benieuwd wat daar uitkomt.

1 like

https://chanellodik.us16.list-manage.com/subscribe?u=f9a99ab3a020c96cd8c4d25d2&id=ada4bc5446

Voor mensen die niet weten waar ze moeten beginnen, marketingvrouw geeft op vijf juni een webinar over wat je als wit persoon tegen racisme kunt doet.

9 likes

Ja denk ook dat het er veel meer gaan zijn haha… en inderdaad Amsterdam hadden ze ook zwaar onderschat want daar hadden ze 500 man verwacht. Oh top ik wist niet dat hij in gesprek ging. To be continued…

1 like

Ik denk dat zelden kwaad kan om in plaats van zelf te spreken, je platformen te gebruiken om anderen aan het woord te laten die ermee leven. Net zoals we geen meerderheidsspreekkoor van mannen willen om te vertellen hoe het is om vrouw te zijn is het in deze situatie belangrijk dat BIPOC aan het woord zijn om te praten over hun ervaringen en hoop voor de toekomst. Dus informeer jezelf, ga op zoek naar die stemmen. Luister naar ze en deel hun woorden met mensen die ze anders niet zouden horen.

7 likes

had een nette comment achtergelaten op de FvD insta en direct allemaal gescheld in m’n inbox

had t kunnen weten maar wat een gespuis is t ook

13 likes

Ze gaat het opnemen zodat je het later kunt terugkijken

2 likes
3 likes

Hij is nog tot een week er na terug te kijken op instagram!

Ik kan zelf ook op die tijd niet maar wil hem later gaan terugkijken.

1 like

shit hier was ik al bang voor

wel leuk dat degene die me als eerste uitschold nu fatsoenlijk het gesprek aangaat en zegt “ja daar heb je wel een punt”

20 likes

Doe het niet… Your life matters!

16 likes

Ohhh mijn moeder deelt net op Facebook zo’n achterlijk plaatje over waarom Bevrijdingsdag de Dam leeg was en gister zo vol :sob:. Heb een lange comment achter gelaten en haar geappt met een spraakbericht van 2 minuten en drie lange stukken tekst. Gelukkig snapt ze het nu wat beter. Bij mij is ook nog veel ruimte voor verbetering over dit onderwerp maar ik ben nu op het punt dat ik me echt vreselijk irriteer aan alles en iedereen (op Facebook) die er écht niks van snappen. Hopelijk kan ik mensen ook meer laten lezen en leren over racisme en white privilege. Misschien ga ik ook wel een paar van de boeken hierboven kopen en aan mijn familie doorgeven. Ik merk dat in mijn omgeving echt nog veel grappen worden gemaakt over poc of helemaal voor zwarte piet zijn. Ik heb er nooit zo veel van gezegd omdat ik het zelf een paar jaar geleden ook nog niet snapte en niks over heb gelezen. En dan zit ik er ook nog mee dat spelling, grammatica en zinsopbouw nou niet mijn sterkste punten zijn en me ook nog vaak moeilijk kan verwoorden. Heb alleen nu besloten dat mij niet meer tegen te laten houden om me uit te spreken over dit onderwerp.

Ik weet niet wat ik met deze reactie wil bereiken eigenlijk. Maar ik wil wel even zeggen dat ik super veel leer door dit forum/van jullie en daar ben ik super dankbaar voor! Anders was ik nu nog steeds voorstander van bijvoorbeeld zwarte piet ben ik bang. Bedankt daar voor! Ik heb nog veel te lezen en te leren maar ben al een goed eindje op weg denk ik.

31 likes

Voor mensen die hier nu vragen ‘hoe moet ik het dan wel doen?’ zou ik echt willen zeggen: lees de discussie in dit topic de afgelopen dagen terug. Letterlijk iedere keer dat iemand aangeeft dat een actie niet handig is, wordt er door iemand aangegeven hoe het dan wel kan. Bijv. een geposeerde foto delen van jezelf tijdens het protest, liever niet, een foto van het protest zelf / achterhoofden, kan wel. Het delen van een zwart vlak is oke, maar niet met de hashtag blacklivesmatters. Vragen en leren over racisme mag altijd, maar niet door zelf helemaal geen moeite te doen en te verwachten dat poc jou wel onderwijzen. Zo zijn er in dit topic nog tientallen andere voorbeelden te vinden.

Zoals @anon46421473 hierboven ook al aangeeft, als je wordt aangesproken op hoe je iets beter kan doen, betekent dat niet dat je het helemaal fout doet. Incasseer gewoon dat er dingen zijn waar je misschien nog niet over na had gedacht, pas het aan en leer ervan!

13 likes

Ik vind het kwalijk dat mensen zo snel uit hun slof schieten als iets wat ze doen racistisch word genoemt.
Ik vind mezelf ook nog racistisch eerlijk gezegd. Niet dat ik dat bewust ben en kwade bedoelingen heb. Maar ik ben me niet altijd 100% bewust van mn privileges en ik moet nog heel veel leren. Ik zal vast nog wel eens een fout maken ook al probeer ik het juiste te doen. Maar als iemand die fout dan racistisch noemt wil ik daarvan leren en me aanpassen. Daar bereik ik meer mee dan mezelf te verdedigdn waarom ik niet racistisch zou zijn.

21 likes

Ik ben helemaal niet zo actief op sociale media, maar heb er toch iets over gedeeld. Ook al ziet geen hond het behalve mijn vrienden en familie. Al is het maar om het gesprek aan te gaan met mensen die er anders over denken of er helemaal niet over denken
Ik probeer het beste te doen met de informatie die ik heb, en als (eigenlijk wanneer) ik dingen verkeerd doe, dan probeer ik daar van te leren, soms is dat wel slikken, maar ik denk dat ego geen plek heeft in deze situatie.

8 likes