White privilege / racisme

Kan je meer uitleg geven over hoe je die persoon hebt buiten gewerkt?

1 like

Hebben jullie het perfecte antwoord/een quote/een kort artikel/een goed plaatje dat ik onder posts kan zetten van mensen die van die dodenherdenking-protest-vergelijkingsplaatjes delen?

O en edit in het kader van boeken/als wit persoon leren over racisme: ik vond Americanah echt een geweldig boek.

1 like

Zoiets? Je loopt wel het risico dat je wordt gewezen op de generalisatie. “Nee hoor, ik hield me er netjes aan!” Als je dan weer zegt van niet, raak je waarschijnlijk in een eeuwige welles nietes strijd…

7 likes

Is een PM ook goed? Hoewel ik de afgelopen tijd hier iets makkelijker traceerbaar ben geworden wil ik niet alles open en bloot hier hebben staan.

ja zeker!

Jaa zoiets! Maar ik zoek er eigenlijk eentje zonder de ‘waarom ben je nu ineens boos’-toon, want er zijn ook behoorlijk wat mensen die zich ook al negatief uitten over de drukte in alle bouwmarkten en parken en op stranden, en die dit (denk ik?) als een soort ‘toppunt’ zien.

(Beetje dus wat jij net erbij hebt getypt haha)

1 like

"Daar staat tegenover, stelt Feltkamp, dat de demonstratie buiten werd gehouden, dat er een windje stond en dat het flink zonnig was. “Het virus houdt helemaal niet van uv-straling. Verder was er goede ventilatie. Dat betekent dat druppeltjes en aerosolen snel verwaaien. En ik zag dat ze mondkapjes ophadden. Niet iedereen, maar ik denk toch 90 procent. Dat maakt wel uit voor de verspreiding van het virus.”

Op grond hiervan verwacht de viroloog van het LUMC dat het waarschijnlijk met een sisser zal aflopen. De betoging op de Dam heeft volgens haar niet de karakteristieken van een zogenoemd ‘super-spreading event’ zoals die zich hebben voorgedaan in sommige kerken en stadions. Bovendien is covid-19 in Nederland momenteel op zijn retour, wat het besmettingsgevaar ook vermindert. Ze drukt de demonstranten wel op het hart om thuis blijven en zich te laten testen als ze zich niet lekker voelen. “Zodat we er wel onmiddellijk bovenop zitten als er iets gebeurt.”

Via Nos.nl!

Edit: Overigens kan ik dit nu dus niet terugvinden, heel deze tekst lijkt te zijn weggehaald? En ze wekken nu met hun headline iets heel anders. :thinking:

1 like

3 likes

Er is al een document gedeeld met goede bronnen, maar is er behoefte aan een lijst met instagram accounts/twitter accounts die goede info geven?

Ik heb zelf een lijstje gemaakt voor vrienden, wil 'm wel delen maar hoor ook graag tips voor andere accounts

Edit: https://docs.google.com/document/d/1llvpV7tJUzrmn9if3676beeiY7Gd7v_XD78P44QEdu0/edit?usp=sharing
Als het goed is kan iedereen bewerken en dingen toevoegen! Kan je mijn mailadres zien of is dat verborgen?

11 likes

Ja!

Je adres is verborgen.

1 like

Voor degenen die interesse hebben, de film I am not your negro staat via deze link 48 uur op openbaar. https://www.facebook.com/109900879107176/posts/2897417063688863/?d=n
Het is een initiatief van een Brusselse onafhankelijke bioscoop.

8 likes

Via NPO2 blijft-ie voorlopig ook online en vanavond wordt het uitgezonden via televisie.

4 likes

Ik krijg alleen de melding dat ik dit kan zien na 20.00 's avonds tot … Wat is dat voor raar gedoe?
Ik neem het wel op en dan kan ik het tenminste terug kijken wanneer ik wil.

Klopt, omdat er op de docu een leeftijdsrestrictie zit van 16+ mag het alleen na 20u worden aangeboden.

1 like

Ik heb dankzij alle goede argumenten van hier en alle links naar goede artikelen EINDELIJK een van mijn vrienden zo ver gekregen om toe te geven dat hij enorm voordeel heeft door white privilege en dat hij ook regelmatig bezig is met racisme in soms de meest basic vorm en dat het fout is. Ik was bijna klaar met deze vriendschap maar ik ben blij dat hij eindelijk zijn ogen heeft geopend.

21 likes

Ik vind de woorden niet meer

7 likes

Huh??? Dit kan toch niet echt zijn? Ik vind dit echt weerzinwekkend. Ik vind het echt doodmoe hoe corona perse bij deze kwestie wordt gedrukt. Jahaaa er is nog steeds corona. Dat vergeten we niet hoor. Maar het hoort hier ff niet bij

Het is echt, heb hun FB-pagina gevonden en de bedoeling was om Blackouttuesday te combineren met social distancing voor de start van de examens.

4 likes