Ik vind dit echt zo typisch. Ik ken een paar witte mensen met dezelfde krulstructuur als ik. Dan zijn het krullen. Bij mij standaard kroeshaar of een afro (sure met schouderlang haar). Als ik dan zeg dat het gewoon sterk krullend haar is en dat kroeshaar een ander krulpatroon heeft/dat een afro een heel ander model is dan ken ik mijn haar zogenaamd niet goed genoeg.
Over het mixed zijn. Ik denk dat het zijn eigen voor- en nadelen heeft, maar dat ligt er ook weer aan hoe je mixed bent natuurlijk. Je ziet aan mij dat er op z’n minst een deel buitenlandse is maar voor een donker/zwart persoon heb ik wel een lichte huid. Dus als ik rondloop ben ik voor de Nederlanders duidelijk een allochtoon en soms krijg je daar nare opmerkingen over (bewust racistisch) en soms zeggen mensen onbewust iets vervelends omdat ze niet in de gaten hebben dat het van een bepaald stereotype komt. Even een voorbeeld als er vroeger werd gevraagd naar mijn middelbare school dan ging het vaak zo “O waar ga je naar school? Het VMBO”. Als ik dan zei dat dat niet zo was dan waren ze best vaak verbaasd. Mensen doen het niet bewust maar is wel irritant. Toch merk ik wel dat mensen me sneller zien als een van hun ten opzichte van mensen die ik ken die donkerder zijn en ik heb ook het voordeel mee dat ik echt een super Nederlandse achternaam heb. Dus bij sollicitaties of zo verwachten ze waarschijnlijk een wit Nederlands meisje.
Aan de andere kant mijn moeder komt uit een Afrikaans land en als ik daar loop ben ik ook altijd die buitenlander. Vaak schiet dat door in overdreven positief staan tegenover mij en helemaal trots dat ik ons/het land kom bezoeken. Maar niet alles is altijd positief een extreem voorbeeld is dat mensen me weleens bedreigen (met de dood) want ik ben het resultaat van het koloniaal verleden. Een minder extreem voorbeeld is dat er aan alle kanten aan me wordt getrokken omdat ze denken dat ik geld heb, waardoor ik vanwege het risico op ontvoering in principe niet onbegeleid over straat kan lopen (*)
- Het land van mijn moeder is totaal niet toeristisch en het gebied waar ze vandaan komt al helemaal niet. In een andere stad binnen hetzelfde land zou ik wel probleemloos over straat kunnen lopen. Dus daar gaan we soms ook naartoe. Sowieso genoeg andere landen binnen Afrika waar dit geen probleem zou zijn.