White privilege / racisme

@cicero en ik moet eerlijk zeggen dat ik vegan eetcafe’s ook wel een beetje associeer met bewuste keuzes maken en dan niet alleen op het gebied van eten, maar ook van jouw positie op deze wereld.

Ik zag gisteren best wat metalbands zich uitspreken over de situatie die nu gaande is. (Het zijn ook wel vaak de bands die ook wel eens iets zeggen over vrouwenrechten, dierenleed, lhbti etc.) En dan heb je vooral weer veel witte Amerikaanse mannen die op hun pik zijn getrapt en geeneens weten dat ze rockmuziek te danken hebben aan zwarte mensen. :upside_down_face:

5 likes

Ik ben zo teleurgesteld in de media over de berichtgeving van dit probleem.

Er staat op de homepage van het AD boven de vouw amper iets over de protesten. Dit artikel staat er wel:
https://www.ad.nl/buitenland/ook-in-frankrijk-massaal-protest-tegen-politiegeweld-en-racisme~a902ef94/

Daarin gaat het in de inleiding over hoeveel arrestaties er zijn verricht (18, dat is mega weinig in vergelijking met de menigte). Dan gaat het over de vernielingen die door de protesten zijn aangericht.
Daarna word er gezegd dat de betoging is georganiseerd door de moord op Adama die overleden is door politiegeweld, en hierna wordt direct dat ‘onderzoek heeft aangetoond’ dat hij niet is overleden door geweld van agenten maar dat hij al ziek was.
Einde artikel.

Wtf Frank Reinout van het AD

Mag ik jullie om hulp vragen? Ik ben met mijn moeder in een discussie verwikkeld wat betreft de demonstraties van nu en de gevolgen daarvan op het corona virus. Ik heb haar al uitgelegd dat dat inderdaad iets is om rekening mee te houden, maar dat dat nu niet de boodschap van de demonstraties zou moeten zijn.

Nu zegt zij dat de focus van de Nederlandse bevolking momenteel bij het Coronavirus ligt, iedereen heeft angst gehad, ontzettend veel aanpassingen gedaan en er zijn vele ontzettend ziek geweest en/of hebben een dierbare verloren. Ook zegt ze dat ze vindt dat ook niet dat iedereen voorbij gaat aan wat er met Floyd gebeurt is, is veel in het nieuws en social media. Dat ze het filmpje ook gezien heeft en boosheid, verdriet en machteloosheid voelde bij het zien van het machtsvertoon van die politie en dat daar natuurlijk aandacht aan geschonken moet worden.

Vervolgens zegt ze dat de treinen en auto’s richting Amsterdam al snel weer aangaven hoe enorm de opkomst zou worden en dat Famke Halsema alles heeft laten begaan, dikke vinger voor mensen in de zorg.

Ze sluit af met: demonstreren is een groot goed, maar niet ten koste van alles.

Ikzelf ben het totaal niet meer haar eens, maar kan de woorden niet vinden om uit te leggen waarom niet.

Willen jullie ook op die onzinnige poll van VVD stemmen? Te vinden op Facebookpagina VVD https://m.facebook.com/VVD/posts/?ref=page_internal&mt_nav=0

Nog 3 kwartier de tijd.

4 likes

just to be sure ik moet oneens stemmen :stuck_out_tongue: ?

1 like

Gestemd! Moest idd ook ff denken haha dubbele ontkenning… maar moet oneens zijn. “Ik ben het oneens met bovenstaande stelling”

3 likes

Ik las over de wetswijziging die het kabinet wil invoeren om agenten niet meer te vervolgen voor mishandeling of doodslag. Echt heel bizar.
Hier is een petitie die nu hard loopt. https://www.petities.com/stop_het_legaliseren_van_politiegewel

2 likes

Wat een vreselijke facebookpagina om langer rond te hangen dan die ene seconde om op de poll te stemmen. Word er echt chagrijnig van. Al die huilberichten van je zult maar pietje puk zijn en in de zorg werken en dan mensen zien opkomen voor hun rechten en demonstreren tegen het doodmaken van mensen boehoeee arme pietje

6 likes

Ha, ja! Ik moest ook ff de stelling goed lezen haha.

1 like

Is het al aangepast?

Er staat nu eerst dat zijn zus zegt dat er geen goed onderzoek is gedaan en dat hij volgens haar is overleden door politiegeweld. Daaronder staat dat de autoriteiten zeggen dat onderzoeken hebben aangetoond dat hij al gezondheidsklachten had die hem fataal zijn geworden

Lilith magazine en control alt delete zijn hier ook mee bezig en zullen vandaag meer info over acties posten https://instagram.com/stories/lilith_mag/2323249411600534616?igshid=3yuyvgu5ppzv

1 like

Er is hier echt al heeeel veel over gezegd in meerdere topics gisteren en eergisteren. Ik zou dat even teruglezen.

@Cozycute Eigenlijk moet er staan dat er meerdere autopsieën zijn gebeurd en die elkaar tegenspreken.
Asphyxie is duidelijk maar de staat zegt dat het door Sikkelcelanemie is in gang gezet. De autopsie aangevraagd door de familie zegt dat het net zoals bij George Floyd duidelijk door de politieagenten was.

1 like

Hoop maar dat ze onthouden dat regeringspartij VVD nou niet echt veel heeft gedaan afgelopen jaren om de zorgsector te ontlasten…

6 likes

Sorry dat ik nu pas reageer. Maar @Twijfelaar en @Pierlala staan jullie er nog voor open? Misschien kunnen we anders met ze 3en op ander halve meter samen gaan.

En dankje @katrien ik zal het in gedachte houden.

1 like

yes, ik houd wel echt 1,5 meter afstand maar ik zou het fijn vinden om daar samen te staan.

1 like

Ik heb dit topic steeds bijgehouden. Lees nu inderdaad het impopulaire meningen topic waar dit uitgebreid aan bod komt en dat heeft wel geholpen om me beter te kunnen verwoorden. Thanks voor de tip :).

1 like

Ik vond dit artikel sterk, over de selectieve verontwaardiging van het protest en de kritiek op Halsema door FvD

4 likes

Okay super! En dat is prima. Neem jij nog een bord met tekst er op mee? Ik heb nog lege kartonnen dozen dus ga zo even kijken of ik iets in elkaar kan knutselen. Ik trek sowieso mijn Black Lives Matter shirt aan. Ik stuur je zometeen een dm om tijdstip en ontmoetingsplek af te spreken.

2 likes

Ik heb het direct doorgestuurd naar mijn ouders. Die gingen

Dit soort berichten delen. Ze stemmen al jaren op GroenLinks??

Fucking vermoeiend.

9 likes