White privilege / racisme

Op die FB pagina van VVD staat ook een stukje dat Dijkhoff bij op1 zat gisteren (denk ik?). Sophie Hilbrand stelt hem daar de vraag of ze als kabinet de afgelopen jaren niet meer hadden kunnen doen, daarop antwoordt hij niet eens echt.

Het is niet alleen een demonstratie voor/met Amerika, er staan daar ook mensen die in Nederland onderdrukt worden. Dan kan je dat als regering niet zomaar doorschuiven op de vorm…

2 likes

Oh ze vinden nu dat ze de politie in had moeten zetten en omdat ze dat niet gedaan heeft is het terecht dat ze nu gedemoniseerd wordt. Fucking hell man laten we de politie inzetten om een vreedzaam protest TEGEN POLITIE GEWELD te beëindigen. Dat gaat sowieso goed.

Ik ben nu zo boos. Mijn vriend deelt katten plaatjes in de familie app om de situatie te deëscaleren.

7 likes

Ja, is goed! Ik zie je DM wel tegemoet.

Zelf zit ik te denken aan de volgende teksten, misschien wel goed om die te delen, dan kan ik ze nog tweaken in het geval dat ze ongepast zouden zijn.

“Zoek het niet buiten jezelf”
of
“Witte mensen, durf te leren!”
of
“EDUCATE YOURSELF”

En ik bedenk ter plekke:
“De tijd van achterover leunen is voorbij!” (beetje lang)

3 likes

Ik vind ze niet ongepast. Ik heb in dm gestuurd wat ik thuis heb liggen om dingen op te schrijven.

1 like

Ik zie zoveel mensen in mijn directe kringen die voor zwarte piet zijn en nu wel zo’n zwart vierkantje plaatsen. Onder andere veel collega’s. Twijfel zo erg of ik discussie moet starten maar weet niet goed of dat nou slim is en hoe ik dat niet aanvallend kan doen

Ik krijg echt zin om nu een scriptie te schrijven over framing van de demonstratie op de dam vanuit het perspectief van kranten en politieke partijen. Maar daar zijn ze dan nu wel 2 jaar te laat mee :joy:

4 likes

Typfoutje denk ik?

2 likes

Ik had iets gedeeld in de trant van “als je denkt dat racisme alleen een probleem is in Amerika ben je deel van het probleem in NL” en nu krijgt mijn vriend appjes met “dus als ik voor zwarte piet ben ben ik racist??”

:woman_shrugging:t2::woman_shrugging:t2:

10 likes

Ze slaan zelf de spijker wel op de kop hiermee toch. Als ze er zelf mee aan komen uit het niks.
Ze begrijpen het dus wel. Dus ja, lekker kort antwoorden met ja. Al vind ik dat wel lastig bij vrienden of familie hoor.

4 likes

Ja vonden wij ook al. En denk ook dat hij dacht dat m’n vriend wel met hem mee zou praten maar hij denkt er gelukkig net zo over als ik

5 likes

Oeps, moet ‘voor zwarte piet’ zijn indredaad

Dit dook net op op Facebook, inclusief domme comments… Aargh ik ben zo geïrriteerd. Heb maar even de enige comment die wel ergens op sloeg geliket

Vermeende racistische karakter :tired_face:

1 like

Ja bij dat artikel kan je ook veel vraagtekens plaatsen…

Fotoooo

Wat raar? Ik wilde I am not your negro aanzetten via de npo app, maar er zit een leeftijdsgrens op. Weet iemand waarom dat is?

Had gisteren precies hetzelfde joy:
Begreep van hier dat het komt omdat het 16+ is en daarom dus alleen tussen deze tijden te zien is.

1 like

Oh, niet meegekregen. Thanks!

1 like

Ik denk dat de leeftijdsgrens is omdat er waarschijnlijk beelden in zitten die als schokkend ervaren kunnen worden?

Ik heb hem zelf nog niet gezien, staat wel op de planning

1 like

Ik heb hem in de bioscoop gezien en de beelden an sich waren niet zozeer heftig maar de boodschap wel. Moest echt huilen.