White privilege / racisme

Van mijn vaderskant (surinaams) spreekt alleen hij en een paar siblings papiamento (ze zijn op de antillen opgegroeid). Dus voor dat gedeelte van de familie was het niet nodig. Ook wordt er vanuit de antiliaanse familie vanuit huis voornamelijk Nederlands gesproken en leer je Papiamento op school. Mijn ouders waren daarnaast ook bang dat als ik tweetalig zou worden opgevoed ik dan met nederlands een achterstand zou krijgen. Zij spreken thuis wel met elkaar papiamento. En ze waren er 100% zeker van dat ze in nederland zouden blijven dus vonden ze nederlands het belangrijkste.

Ja ik versta het meeste. Ook omdat een van mijn neven mij heel veel heeft geleerd. Ik heb alleen een vreselijk nederlandse uitspraak als ik een poging doe. Ik merk wel dat omdat ik al jaren op mezelf woon het daardoor minder goed versta. Maar ik kan het gesprek met grote lijnen volgen.

Haha idd toen ik het nog niet verstond bespraken mijn ouders grote mensen dingen in het papiamento. En als mijn moeder met mij over bijv de buren wil roddelen dan zegt ze dat ook in het papiamento :sweat_smile:

1 like

E.lle heeft geantwoord, wie wil kan ik het berichtje in PMs sturen.

4 likes

Ja graag, ben eens benieuwd!

Volgens mij mag je het wel uittypen in je eigen woorden. Als je dat wilt tenminste.

Voor de mensen die in Arnhem gaan protesteren. Wees voorzichtig de politie is daar niet mild.

1 like

@Kusjessoldaat ik dacht nog naar over wat je gisteren typte. Je zei van er waren veel stillen. Bedoel je dan politie in burger? En waar zag je dat aan? (of gewone obvious met oortjes? Het is mij iig ontgaan)

1 like

dat betekent incognito? Wow waar herkende je dat aan?

Meestal aan oortjes en als ze dan in actie schieten dragen ze zo een armband

Ik zit hier ook heel erg mee! Ik ben zelf half Noord-Afrikaans en heb een voor- en achternaam met duidelijke N-Afrikaanse komaf, met een getinte huid en eigenlijk weinig Nederlandse features. Ik ben echter niet opgevoed door deze N-A ouder en identificeer mij daarom ook niet met die identiteit, maar word wel door anderen zo gezien. Ik heb wel hier en daar te maken gehad met racisme (werk in een hele witte omgeving) en heb zeker het gevoel dat ik altijd 1-0 achter sta en me meer moet bewijzen. Maar tóch vind ik het heel moeilijk om nou te bepalen waar ik precies bij hoor en hoe ik nou het beste kan omgaan met de hele situatie op dit moment.

Ik merk overigens ook dat het me soms belemmert om bepaalde zaken bespreekbaar te maken op mijn werk (zoals nu bijvoorbeeld wat er met George Floyd is gebeurd) omdat ik bang ben dat mensen dan denken ‘oh komt zij weer…’ Ik doe het alsnog hoor, maar weet wel dat ik een van de weinigen ben op mijn werk en dat vind ik lastiger voelen ivm mijn afkomst… Wel fijn om wat herkenning hier terug te lezen!

6 likes

Die opmerking is mij geheel ontgaan, ik weet/wist niet wat ‘stillen’ betekende ook.

@Kusjessoldaat @MrsCarr @Pierlala @Acculader
Hoe kijken jullie terug op gisteren?

Herinneren jullie je Amy Cooper nog? Een witte vrouw die in NY Central Park de politie hysterisch belde omdat een ‘Afro-American man’ haar leven zou bedreigen, terwijl hij alleen haar had gevraagd om haar hond aan te lijnen. En ondertussen zelf haar hond half wurgde. Zij heeft haar hond terug.

Als dit geen white privilege is weet ik het ook niet meer.

2 likes

Dit is toch een contradictio in terminis? Menselijke rassen bestaan biologisch gezien helemaal niet, dus impliceer je met het gebruik van het woord ras niet per definitie ongelijkheid?

Heel benieuwd!

1 like

“Steunen iedereen die hiernaar zoekt”? Wat een rare formulering ook, naast dat “alle rassen” gewoon niet klopt.

3 likes

Ik denk dat het een letterlijke vertaling uit het Engels is, in het Engels kan “race” zowel verwijzen naar de biologische rassen zoals wij het ook kennen (bv het menselijk ras, een hondenras, plantenras, etc), maar het is ook een sociologische benaming om mensen in groepen op te delen (Wikipedia). Ik vond dit ook heel verwarrend toen ik dit voor het eerst zo zag, dat was toen Michelle Obama in haar boek verwees naar “races” als ze het over racisme had.

Wel slordig idd van Google Nederland (en verwarrend), ze hadden best even iemand naar die vertaling kunnen laten kijken.

4 likes

Zouden we dan niet beter helemaal moeten stoppen met het gebruik van het woord ras (ook in het Engels)? Als we weten dat rassen biologisch gezien niet bestaan en het woord in die context ook niet meer gebruiken, wat zou dan de reden zijn om het in sociologische of antropologische context nog wel over rassen te hebben?

(Sorry ik verwoord alles nu als een vraag aan jou, maar het is meer iets waar ik nu bij mezelf over zit te peinzen.)

Soms obvious met oortjes, meestal doordat ze bij de agenten staan om te overleggen, soms omdat ze overleggen met de mensen met oortjes, soms omdat je ze gewoon met afkeer ziet kijken. Even mn vriend gevraagd (hij is er meer ervaren in dan ik): schichtig rondkijken, omgeving in zich opnemen/vooral bezig met omgeving, soms kleding en vaak ook schoenen.

verhaal over stillen in andere situatie

Ik ben weleens aangehouden door een stille in een heideroosjes tshirt op een AFA protest, volgens mij had niemand hem door. Dus zn doel was bereikt (mn arrestatie was uiteraard onterecht maar ze mogen je prima vastzetten voor korte tijd

@Twijfelaar ik ben heel blij dat ik gegaan ben dat voorop gesteld. Maar de gemeente heeft me nog meer teleurgesteld dan ik had verwacht en dat vind ik echt heel jammer :(. Geeft me het gevoel dat ik veiliger was geweest (zelfs voor corona) in Amsterdam dan in Rotterdam.

6 likes

Ik had al even wat gegoogled vanmiddag en las dit inderdaad!
@Twijfelaar @Pierlala als je Googlet op stillen+politie vind je wat artikelen.

2 likes

Op basis waarvan word je dan aangehouden? Of was het iets specifieks dat met dat protest te maken had?

Ik ben aangehouden voor mijn aanwezigheid in de burger king :stuck_out_tongue:
Op mijn formulier stond leuzen scanderen en spanddoek vasthouden (maar dat was ik niet)
De echte reden was dat we daar waren om een pegida demonstratie te dwarsbomen en de politie dat ontdekt had, heel de bovenverdieping van die burger king zat vol met mensen vanuit AFA, dus ze hadden die zaak afgesloten en iedereen gearresteerd.

Oh ik heb vanuit daar nog wel een racistisch draadje.
Bezoek mocht de burger king dus ook niet in, werd daarop gewezen door de politie.
Meisje met een hoofddoek (ik vermoed 16/17 jaar) had dit niet door dus liep naar de deur, ipv haar te vragen weg te gaan en de situatie uit te leggen is zij gearresteerd.
Ik was echt woedend (maarja ze stonden mij ook te arresteren dus ik kon weinig), serieus fucking heftige ervaring + ga dat thuis maar eens uitleggen.

1 like