White privilege / racisme

Op de plek waar wij stonden werd goed afstand gehouden! Maar het was qua locatie niet handig voor zoveel mensen.

3 likes

Misschien omdat tolerant eigenlijk betekent ‘ik verdraag je bestaan ook al ben ik het er niet mee eens’ en dat toch echt heel iets anders is dan mensen in al hun verscheidenheid accepteren en gelijke kansen bieden.

13 likes

Het is al gezegd maar naast dat de locatie niet geschikt is waren er door de gemeente/politie echt slechte maatregelen genomen.
Iedere demonstratie waar ik tot nu toe ben geweest (en dat zijn er best veel, van groot tot klein) worden de omliggende wegen afgesloten.
Vanwege het tijdstip en de crucialiteit van deze wegen kon dat uiteraard niet gedaan worden dus je moest op de stoep staan maar die was heel snel vol, je kon dan eigenlijk niet uitwijken naar het fietspad want dat was gevaarlijk en de autowegen nog gevaarlijker.
Ook kwamen de meeste mensen aan bij de centrumkant (ik ook) je kon vanaf daar niet naar de zuidkant komen waar het rustig was omdat het fietsdeel van de brug al vol stond met demonstranten en het autogedeelte ook nog lange tijd gewoon in gebruik was door auto’s.
Dus qua ruimte was het leuk bedacht maar als je geen ruimte biedt aan de demonstranten om te verplaatsen dan faal je echt enorm als burgemeester.

Edit: ik lees nu dat ik zeg dat de wegen niet afgesloten konden worden maar ik denk eigk dat of een brug of een kruispunt wel afgesloten kon worden zonder grote problemen te geven.

9 likes

Ik denk wel dat Nederland een van de meest tolerante landen ter wereld is. Alleen dat betekent niet dat wij het allemaal zo goed doen, alleen dat er heel veel landen zijn waar het nog een stuk beroerder is. Gevalletje: In het land der blinden is éénoog koning.

2 likes

Op verzoek van de politie zijn we vertrokken. Terwijl op dat stuk de 1,5 meter ook prima gewaarborgd werd. (Zijn overigens munt plantjes ben ik achter gekomen, veel bijtjes ook)
Eens met de slechte locatiekeuze. Het was geen onwil om geen afstand te houden.

5 likes

Link. Hier het verhaal van de politie over dat meisje dat naar de wc ging.

3 likes

Ik ben ook echt allergisch voor het woord tolerantie. Wij zijn echt opgegroeid met: O, Nederland is zo tolerant. Ik vind dat eigenlijk helemaal niet een positief iets, want ik zie het niet als het omarmen van verschillen, maar eerder het ‘verdragen’.

Het is ongewenst en vervelend, maar wij Nederlanders, nuchter volk, doen wel ons best om het maar te tolereren. Echt instant kippenvel. Not the good kind.

17 likes

Ik vind dit ook wel een goede post over hoe witte mensen deze situatie naar zich toe trekken en weinig toevoegen. Sowieso goed Instagram account.

5 likes

bij op1 is Nourdin echt heel goed bezig.

3 likes

Helemaal mee eens, ik vind tolerantie echt een lege kutterm.

Ik zag gisteren ergens een filmpje (ik kan het fragment zo snel niet meer terugvinden) van Jane Elliott waarin ze zei dat er bij tolerantie per definitie sprake is van een ongelijke machtsverhouding. Om anderen te tolereren heb je namelijk macht nodig en als je aan de andere kant zit en die macht niet hebt moet je maar wachten tot en hopen dat je getolereerd zult worden.

Edit: gevonden, vanaf 5:19

12 likes

ja zowel de gasten als de presentatoren snappen echt geen bal van het belang van deze betoging.

Ik weet niet of ik dat hier of op reddit las, maar de mensen die zijn gaan demonstreren deze week weten echt wel dat er een pandemie is. Kun je nagaan hoe ernstig dit probleem is in onze samenleving. Dat mensen ondanks de pandemie, nog vers in het geheugen, toch naar buiten gaan om te demonstreren tegen discriminatie.

Oh ik had dit eerst in feminisme topic gezet, maar goed dat moet ook tijdens eerste feministische golf hebben gespeeld. Toen was de Spaanse griep net aan de gang of net voorbij. Dat was bedoelt als een grapje :’)

3 likes

Bijna alle talkshows beginnen met: demonstreren is gevaarlijk in coronatijd.

En daarna: hoera terassen zijn open en we mogen op vakantie!

9 likes

Stom dat ze het niet willen versnellen. Er zijn zoveel thema’s voor zo’n soort attractie mogelijk die niet te veel tijd kosten. Ik snap sowieso niet waarom ze ooit voor deze attractie zijn gegaan. De muziek en het thema zijn gewoon kwetsend en vallen niet goed te praten. Bovendien past het niet bij het park en het gedeelte waar het bij hoort (kleuter gedeelte). Ze hadden het moeten renoveren toen ze bezig waren met Carnaval Festival.

5 likes

Ik ben te moe om boos te zijn, mijn oogleden hangen, mijn oren suizen, mijn voeten doen zeer en mijn benen zijn enorm rusteloos.

Van half 5 tot 9 uiteindelijk op de been, in een poging er alsnog wat van te maken.

Ik ben verdrietig voor de organisatie, zo je best doen en dan je demonstratie zien stranden nog voordat deze echt goed is begonnen. Als een concert dat wordt afgelast terwijl je al in de zaal staat. Het voorprogramma is geweest, maar de artiest kan niet meer optreden.

Ik ben verdrietig voor de zorg. Dag in, dag uit krijgen ze niet het respect dat ze verdienen en dan word je ook nog eens als troef ingezet in een heel andere maatschappelijke discussie. Dat het over de zorg gaat, is geen blijk van respect. Het is de grootste middelvinger die ze maar kunnen krijgen!

17 likes

Mee eens, ik vond de locatie heel onoverzichtelijk. Ik kwam na vijven de brug op en heb daar een tijd gestaan, daar was prima afstand te houden, maar hoe verder je naar zuid liep hoe minder je kon verstaan en het idee had dat je deelnam aan een demonstratie. Heb niet eens meegekregen dat het was stopgezet, omdat we toen bij Wilhelminaplein stonden (daarheen gelopen naar iemand die niet in de mensenmassa wilde staan). Ik lees ook: kort na het begin stopgezet, maar het was toen toch al zeker een uur bezig?
Toch mooi om te zien dat er zoveel mensen zijn gekomen!

1 like

De BLM gerelateerde beloftes van Niantic, bedrijf achter o.a. Pokemon Go: https://twitter.com/NianticLabs/status/1268196386454949888?s=20

Ik vind dit wel een van de beste statements vanuit een bedrijf die ik tot dusver gezien heb eigenlijk.

6 likes

Die van Ben en Jerry’s was ook heel goed. L’OrĂ©al vind ik hypocriet met hun bericht. Zij hebben in 2017 een zwarte vrouw ontslagen toen ze zich uitsprak over white supremacy en racisme. Dus ge moet eerlijk gezegd nu niet afkomen met we stand with you.
Had het ook heel moeilijk met de post van elle België: welke boeken kan je lezen over racisme? In jullie tijdschrift moet je zoeken naar de zwarte modellen, influencers, ontwerpers. Bij tips over beauty worden we gewoon gepasseerd.
Ik had zin om hen een berichtje te sturen maar ik ben eerlijk gezegd uitgeput.

23 likes

Ja eens! Ben & Jerry’s heeft gedurende de jaren ook veel artikelen gedeeld. Het Amerikaanse account is trouwens wel wat gedurfder dan de Nederlandse versie.

4 likes

En dan lopen sommige mensen nog te zeiken, waaronder iemand in de comments die zelf een handicap heeft. De zwarte cavia versus de Coronacavia in het Nederlandse nieuws en nu nog een cavia met wieltjes in de mix. Het ene sluit niet automatisch het andere niet uit. Waarom zijn mensen zo achterlijk? Maar goed dat is misschien ook wel de reden waarom het credo ‘Black Lives Matter’ voor velen niet te begrijpen is.

L’OrĂ©al is sowieso een kutbedrijf met reclames waarin ze donkere mensen lichter maken of doen alsof bepaalde mensen die producten gebruiken. Als je leeft volgens de catchphrase ‘because you’re worth it’ gun je jezelf toch wat beters.

4 likes