White privilege / racisme

Nou dat is iig 1 verandering.

Ik heb gister dus na de demonstratie de persconferentie geluisterd en daarin zei Rutte tegen een journalist ‘er zijn maar weinig onderwerpen waar je mij met zoveel passie over hebt horen praten als tegen racisme’.
En ik dacht echt que?!
Daarna liet die duidelijk wel merken dat hij en ik heel andere interpretaties hebben van passievol ergens over spreken (om te beginnen erken eens even dat mensen gediscrimineerd worden ipv zeggen dat ze zich gediscrimineerd voelen)
Nouja iig zeikschrift had er net een goede post over dus daardoor kwam ik er weer op.

@MrsCarr bedankt voor het delen van je ervaringen, wat tof dat je zoveel mensen ook nog hebt gesproken.
Toen ik las dat jullie op CS waren baalde ik ook echt dat mn trein net wegreed, ik denk dat ik anders ook daarheen gegaan was.

Trouwens damn honey heeft dus in hun laatste podcastaflevering Sylvana Simons te gast en het is echt zo’n sterke aflevering. Echt ga dat luisteren! IHeel prettig, heel duidelijk voor wat witte mensen moeten doen en hoe ze dat kunnen doen. Ik ga hem denk ik dit weekend nog een x luisteren :slight_smile:

7 likes

Ik ben ongeveer halverwege de aflevering en het is inderdaad een hele goede! Ik denk ook dat ik hem later nog eens ga luisteren ter opfrissing, want er worden heel goeie dingen gezegd.

1 like

Ik ken haar niet, waar lees je dat?

@Bambam
Dit onderwerp is volgens mij al een paar keer voorbij gekomen in dit topic. Ik heb even voor je gezocht en iig deze 2 posts leggen meer uit over CA mbt haar (op je hoofd dus, niet die Sarah)

Ik zou het zo cool vinden als Nederland over een paar jaar geen zwarte piet meer heeft. Zo’n standpunt vanuit de overheid kan misschien op andere plekken ( zoals de burgemeesters ) wel meer tot actie leiden waardoor het uiteindelijk niet meer bij Sinterklaas hoort.

1 like

Ik had net echt iets waardoor ik dacht huh wat zeg je nou. Persoon A zei iets over dat het meeviel hoe donker ik was. Opzich een soort van een uitspraak waarvan ik dacht oké raar. Dus ik dat rustig uitleggen. Dus persoon A biedt zijn excuses aan door te zeggen dat het niet zijn bedoeling was. Ik wederom uitleggen dat zijn bedoelingen er niet per se toe doen maar zijn uiteindelijke gedrag en of die wil veranderen wel. Vervolgens gebruikte hij het woord neger waarvan hij dacht dat het nog kon. Persoon B corrigeerde hem daarop en toen gebruikte persoon A het woord donker. Vervolgens corrigeerde persoon B hem er weer op door te zeggen dat hij zwart moest zeggen. Toen zei ik opzich maakt dat niet heel veel uit dat ligt aan de voorkeur van de persoon tegen wie je het hebt en stel nou dat je twijfelt dan kun je het altijd vragen of zegt die persoon het hopelijk. Ik vind het niet erg om met donker aangesproken te worden, maar dan kan per persoon anders zijn. Nou toen was persoon B zo van sinds wanneer ben jij een autoriteit ik heb veel zwarte vrienden en die willen allemaal zwart genoemd worden. Ik dacht echt zo van que?. Oké jij als wit persoon gaat mij dus vertellen waar ik een voorkeur voor mag hebben of niet.

Ik kan natuurlijk fout zitten en dan heb ik hem niks kwalijks te nemen. Alleen ik had het idee van huh dat jij een X aantal zwarte/donkere personen kent die allemaal hetzelfde vinden is toch niet relevant. Ik ken er meer dan genoeg die geen voorkeur hebben of juist liever donker genoemd worden. Ik was op dat moment echt zo verbaasd dat hij dat zei dat ik niet eens echt iets terug kon zeggen.

16 likes

Ik vind het echt zooo matig van Rutte. Die wil alleen maar iedereen te vriend houden. Volgens mij heeft hij gewoon in de gaten gekregen dat hij niet veel langer met die ‘‘Black pete is black because his name is black pete I can not change that’’ bullshit weg zal kunnen komen.

Dit is het allerkleinste babystapje dat hij had kunnen maken en daar ga ik hem echt geen sticker voor geven. Hij noemt als reden voor het herzien van zijn mening dat hij heeft gehoord dat er veel mensen zijn die zich door zwarte piet gediscrimineerd voelen. Daarmee legt hij het probleem dus eigenlijk bij de gekwetstheid van anderen neer.

En direct daarna begint hij erover te praten dat hij zeker niet wil dat er van bovenaf besloten wordt om zwarte piet af te schaffen én dat hij niks met de term institutioneel racisme heeft. (Omdat er een heleboel (witte) mensen zijn die zich daar niet in herkennen en zich daardoor misschien gekwetst zouden kunnen voelen ofzo???)

18 likes

Oh god zo had ik dat echt totaal niet meegekregen. Nee ik dacht echt dat het een sterke afzet tegen zwarte piet was vanuit de overheid, maar ze zouden het idd gewoon moeten verbieden en het bij de naam moeten noemen. Mensen voelen zich niet beledigd ze worden voor minder uitgemaakt.

1 like

Rutte is echt het eeuwige leukste jongentje van de klas, ik kan die vent niet uitstaan.

1 like

Trigger: bloed

Ik word hier zo kwaad van en lig nu echt in bed te trillen. Hoe kan de politie iemand zo op straat laten bloeden? Natuurlijk kan het een andere groep agenten zijn, maar waarom zijn ze zo agressief naar een oudere man toe die de wereld wilt verbeteren

Jezus wat afschuwelijk :scream: :sob::sob:

1 like

Ik kan hier ook echt boos om worden. Ik ben opgegroeid met het woord ‘donker’, omdat mijn moeder het verschrikkelijk vindt om zwart genoemd te worden. Heb al vaker gehad dat witte mensen daar dan wat over zeggen of idd dooddoeners als ‘ik heb een podcast geluisterd van die en die gezaghebbende zwarte man en die heeft uitgelegd dat je hem zwart mag noemen, mss moet jij die ook luisteren’. Echt donder een end op.

11 likes

Ik wilde nog iets zeggen over de mode-industrie en dat er weinig vraag zou zijn naar niet-witte modellen:

Ik vind dat ze dat zo erg omdraaien. Vroeger las ik altijd de Vogue en de Elle en ieder ander modeblad dat ik te pakken kon krijgen. Al die bladen staan vol met: ‘Koop dit, draag dat, dit is nu in, dit is wat nu mode is, dit moet je dragen, hier moet je op vakantie, zo moet je je kleden en gedragen.’ Als het over een broek of een tas gaat, bepaalt de mode-industrie wat wij vinden maar zodra het over modellen gaat doen ze ineens alsof ze totaal geen invloed hebben op wat hun publiek wil zien. Ik vind dat zo raar.

20 likes

@Vaiana Jezus ik ben hier gewoon misselijk van. Hoe kun je zo zijn? Dit bewijst echt dubbel en dwars weer dat elke imbeciel bij de politie kan. Je zou toch verwachten dat er een beetje zorgzaamheid in zou zitten? Bij de agenten die ik ken ten minste wel. Al is dat in Nederland denk ik ook eerder uitzondering dan regel.

Ik ben gister begonnen aan 13th op netflix en ik heb zo zitten janken. Ik vond het zo confronterend dat ik maar zo weinig wist over de geschiedenis. En als het in Amerika gebeurt, gebeurt het overal. Pijnlijk dat ik altijd zo naief ben geweest. Vanavond kijk ik de rest.

3 likes

Zijn er mensen die vanavond naar de demonstratie in Utrecht gaan?

4 likes

Ik twijfel, ik wil er graag naartoe, maar ik zag wel dat er overal opgeroepen wordt om niet te komen als je niet uit Utrecht komt

1 like

Dit is die oude man die omver wordt gelopen toch? Echt afgrijzelijk.
Ik zag ook een foto waarop ze even later ‘solidair’ met de BLM-movement geknield staan. Fuck you, deze oude man heeft niks misdaan en ligt daar dood te bloeden op straat. Gelukkig gaat het oké met hem, maar what the fuck.

1 like

Ja ik ga!

4 likes

Ik kwam deze tegen. Wel helder.

36 likes

Ik kan hem zo gauw niet vinden, maar ik zag laatst een tweet die het heel kort en bondig beschreef:

It’s black lives matter {too}, not black lives matter {only}, what is so hard to understand about that?

11 likes