White privilege / racisme

Ik had al het gevoel gek te worden de afgelopen dagen met die constante discussies, ging er gister nog even een schepje bovenop. Ik zag een reclamefolder met een donker meisje erop en ik zei tegen mn ouders: hey een donker meisje. dat zie je niet vaak. raar eigelijk he (ik probeer het altijd relaxt aan te stippen thuis), dat je opgroeit in een samenleving waar er in dit soort reclamemedia bijna nooit iemand er zo uit ziet als jij zelf. moet toch een vreemde gewaarwording zijn.’ Nouuuuuu toen flipte mn moeder uit elkaar. ‘EN WANNEER GAAT ER EENS IEMAND OPKOMEN VOOR DE VROUWEN EN WIE HELPT DE VROUWEN IN IRAN.’ ik: :neutral_face: ‘En waarom mag ik daar nooit iets over zeggen EN WAAROM MAG DE PRESIDENT VAN DE VS GRAB THEM BY THE PUSSY ZEGGEN ZONDER DAARVOOR NEERGESABELD TE WORDEN.’

Ja valide punten, mee eens, maar niet het moment. Toen ik zei dat KOZP wél meeloopt met de womens march maar zij niet tegen zp strijdt bond ze een beetje in.

8 likes

Twitter is echt not the place to be deze tijden zeg. Jeetje na een half uurtje scrollen heb ik vakkundig al mijn hoop voor de wereld verloren

2 likes

Never forget. Een make-up merk onder L’oréal (3CE van StyleNanda) had in 2018 nog een model d’r hand geschminkt, ipv. een zwart handmodel aan te nemen.

17 likes

Wow. Ik had hier geen idee van

Ik zie sommigen op insta precies deze foto (linker) posten, maar dan vanuit goede bedoelingen

Niet mijn foto maar… Que?

12 likes

Waarschijnlijk omdat het mooi in hun feed staat. Het is ook een mooie foto, maar het is een foto die juist problematisch is.

Het is gewoon een probleem dat merken soms zwarte modellen niet aannemen, maar dan wel overwegen om hun modellen te schminken of fotoshoppen.

En donkere mensen hebben geen donkere handpalmen

23 likes

En op de linkerfoto zijn ze ook nog eens de pink vergeten mee te kleuren :woman_facepalming:

2 likes

Ik vind het heel moeilijk om dingen te zeggen/vragen, omdat ik weet dat jullie constant dingen aan het uitleggen zijn. Ik snap dat jullie er heel erg moe van worden en dat is meer dan terecht.

Ik weet alleen niet zo goed wat ik moet zeggen.
Je hebt witte mensen, in plaats van blank. Dat snap ik en ben ik het erg mee eens. Ik heb een vriendin en die heeft een zwarte/donkere huidskleur. Ik zeg expres zwart/donker. Gisteren hadden we het over dit onderwerp en vroeg ik hoe zei er tegen aan kijkt. Zij vindt dat je geen zwarte huidskleur moet zeggen, maar donker. Hier (en op andere plekken) lees ik vaak dat je geen donkere huidskleur moet zeggen.

Ik heb echter geen idee wat nu de juiste benaming is… Wil niemand kwetsen, maar ben bang dat ik doe. Excuses als ik het slecht verwoord heb.

Daar is denk ik geen eenduidig antwoord op omdat niet iedereen daar het zelfde over denkt. Dat wit een betere term is dan blank en dat je als wit iemand het n-woord niet moet gebruiken kun je wel met zekerheid stellen, maar of mensen het fijner vinden dat hun huidskleur zwart of donker of wat dan ook genoemd wordt verschilt denk ik gewoon per persoon?

Zelf gebruik ik op het forum en sociale media vaak poc, maar misschien vinden sommige mensen het ook kut om aangeduid te worden met een afkorting of vinden ze het om een andere reden kut. Als je met iemand bent zou ik rekening houden met wat die specifieke persoon het fijnst vindt. Een vriendin van mij heeft bijvoorbeeld echt een hele nare associatie met ‘zwart’, dus dan houd je daar rekening mee.

Als ik iets heb geleerd de afgelopen dagen op het forum is dat je niet te bang moet zijn om het fout te doen. Natuurlijk moet jij altijd je best doen om mensen niet te kwetsen maar het is ook niet erg om aangesproken te worden op het feit dat je het niet goed doet.

Overigens heb je deze woorden wel nodig, bijv. in dit topic, maar ik zou mensen niet aanduiden met hun huidskleur. Dus niet: ‘Je weet wel Bob, die donkere jongen van marketing.’ maar ‘Je weet wel Bob, van de marketingafdeling die naast Marieke zit.’ o.i.d.

15 likes

Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoordt!

Ik heb het inderdaad ook nooit over mijn “donkere” vriendin, maar altijd over de persoon die ze is. Dus gewoon haar voornaam haha. Het is dat we het er over hadden en ik vroeg wat zij fijn vindt (dus zwart of donker).
Zoals jouw voorbeeld van Bob, dat kan natuurlijk écht niet.

Als kind zijnde zat ik bij een zwarte jongen in de klas, die Piet heette. Hij werd altijd ‘Zwarte Piet’ genoemd. Hij heeft al op hele jonge leeftijd zijn naam veranderd. Dit vond ik zo indrukwekkend. Indrukwekkend in de zin van hoe erg je iemand daarmee kwetst en zelfs zo erg dat die persoon zijn naam veranderd.

Ik heb al veel van dit topic geleerd en ik ga hier nog heel erg veel van leren! Dank aan iedereen die de moeite neemt om alles honderd keer uit te leggen. Veel liefs voor jullie!

Ik heb boekentips over dit onderwerp voorbij zien komen en zelf ook wat gedeeld.

Iemand tips voor kinderboeken, leeftijd 6/10?
Heb wel een aantal engelse boeken gevonden, maar daar is helaas geen nederlandse vertaling van.

Ik sprak gisteren af met twee meiden van hier. Ik wilde aanvankelijk in mijn eigen persoonsbeschrijving mijn huidskleur vermelden, maar koos er uiteindelijk voor dat niet te doen.

Toen kreeg ik als reactie terug: Ik ben bruin en ben (beschrijving van zo en zo gekleed). Dat suggereert dat het binnen de context van een persoonsbeschrijving dus wel een waardevolle toevoeging zou kunnen zijn.

Vanuit taalperspectief vind ik de woorden ‘blank’ of ‘donker’ zelf minder neutraal dan wit, rood, blauw, bruin, zwart.

Over jezelf of een ander zeggen dat je wit, bruin, zwart of pimpelpaars met gele polkadots bent is in principe slechts een observatie. Het wordt naar mijn idee pas problematisch als ernaar gehandeld wordt.

Dus: “Bob is die donkere jongen daar, hij kan je verder helpen” kan ik zelf wel plaatsen, in tegenstelling tot de racistische gedachte “Ik zie dat Bob donker is, dus ga ik het vragen aan een andere (witte) collega”.

2 likes

Misschien kun je kijken op de site van de Bijlmer Bookstore? Zij focussen ze zich volgens mij op boeken van zwarte schrijvers/met zwarte personages en hebben ook veel voor kinderen. Weet niet of de winkel zelf voor je in de buurt is, maar dan kun je kijken wat zij in hun assortiment hebben of misschien daar bestellen. Ik heb zelf geen kidneren in mijn omgeving dus geen directe tips haha

1 like

Ik vind dat voor jezelf beschrijven wel andere regels gelden dan wanneer je een ander beschrijft. Natuurlijk kan het ‘handig’ zijn, maar persoonlijk vind ik dat ondergeschikt. Je reduceert dan iemand tot zijn of haar huidskleur (en evt. naam).

Daarbij is het ‘handig’ omdat het handig is om iemand te beschrijven aan een kenmerk dat opvalt. Je kunt dan wel bij jezelf afvragen waarom het opvalt. Als op die marketingafdeling 20 mensen werken en Bob is de enige die niet wit is, moet je je denk ik afvragen hoe dat komt.

Maar goed dit is wat ik vind, misschien zijn er wel mensen hier die er totaal geen probleem mee hebben.

11 likes

Ik weet niet goed hoe je moet citeren zoals jij dat doet, dus doe ik het even zo:
Ik snap je uitleg over Bob. Daar zit natuurlijk ook echt iets in. Echter vind ik het (voor mijzelf) niet boeiend wat voor huidskleur iemand heeft. En dat zeg ik niet omdat ik heilig ben, want ik heb vast en zeker ook vaak genoeg een racistische opmerking gemaakt.
Wat mij opvalt is dat er inderdaad vaak gezegd wordt “Bob is de donkere jongen, die daar zit”. Als het over Klaas de witte jongen gaat, dan wordt er niet gezegd “Klaas is de witte jongen, die daar zit”.
Waarom zou je niet zeggen “Bob is de jongen met het blauwe shirt” bijvoorbeeld?

3 likes

Gisteren wilden mijn leerlingen de les besteden aan racisme. Aan het einde van het gesprek stelde een jongen nog een vraag aan mij. Lang verhaal kort komt het erop neer dat hij had het over KFC en hoe zwarte mensen dat en kip in het algemeen hun soul food noemen, etc. Hij zei vast zoiets als: ‘Maar als wij dat zeggen, is het niet goed en is het racisme’.

Hij zette me daarmee ook wel aan het denken, want ik begreep dat het voor een jongen van die leeftijd heel verwarrend kan zijn. Ik heb hem toen gezegd dat er een verschil is tussen zoiets over jezelf zeggen, of over een ander. Wat jij nu dus ook zegt, over deze kwestie. Dus ik begrijp jouw kant evengoed.

Citeren

Ongeacht of je op mobiel of computer/laptop zit, een stukje tekst selecteren alsof je het wilt kopiëren bv, alleen verschijnt er dan een grijs vlakje met daarin de tekst “Citeren”. Werkt dat?

Yessss! Dank!

1 like

Ik heb de term ‘color blindness’ meerdere malen voorbij zien komen in gesprekken over racisme. Het schijnt dat het zogenaamd niet zien of erkennen van huidskleur problematisch zou zijn in de strijd voor gelijkheid.

Volgens mij heeft de term betrekking op het volgende:

In theorie zou het niet zien van kleur een goede ideologie kunnen zijn, aangezien iedereen dan gelijk zou zijn voor de wet. Je reduceert iemand niet meer tot zijn huidskleur (zoals @Flamoes bijvoorbeeld zegt).

Er is alleen in de praktijk veel kritiek op. Want we weten op het moment dat niet iedereen gelijk is voor de wet. Zeggen dat huidskleur er niet meer toedoet, zou dus indirect suggereren dat we in een wereld leven waar racisme en discriminatie niet meer aan de orde zijn. Dan zou het dus eerder kunnen duiden op vermijding van de discussie over racisme en discriminatie.

Er wordt nog wel meer kritiek geleverd (en er zijn ook vast wel meer positieve kanten te benoemen), maar ik weet op het moment niet genoeg van de term om het verder uit te leggen.

Edit: Even een toevoeging, want ik begin hierboven over deze term terwijl we het hadden over persoonsbeschrijvingen. Ik weet eigenlijk niet of color blindness daar mee van doen heeft. De stukjes die ik heb gequotet zetten me alleen aan het denken over de term, vandaar dat ik juist daar op inga nu.