Ik ben half surinaams/ half antiliaans. Mijn ouders zijn beide veel lichter dan mij. Maar mijn overgroot oma was weer een hele donkere vrouw. Omdat er zoveel mengelmoes in de familie zit heb ik nooit in mijn familie (aan beide kanten) een voorkeur gemerkt of onderlinge discriminatie. Ik weet wel dat het zowel in suriname als de antillen voor komt. Daar heerst nog bij veel mensen hoe lichter hoe beter of hoe stijler je haar hoe beter.
Wel heb ik altijd op ‘witte’ scholen gezeten maar daar nooit racisme mee gemaakt. Maar ik weet wel dat ik daardoor een privilege heb. Dus daar ben ik mij zeker van bewust maar ook wat jij zegt dat je alsnog racisme ervaart. Simpele voorbeelden dat mensen gelijk over mij zeggen oh je hebt zo lekker kroes haar. Ehm nee dat heb ik niet ik heb krullen. En dan alsnog er is niks mis met kroes haar. Maar waarom moet het worden benoemd? Of dat wild vreemde aan je haar gaan zitten want het voelt zo lekker anders?! En dan zijn dit natuurlijk hele milde vormen maar het voelt wel alsof ik mij steeds moet verantwoorden waarom mijn haar anders is.
Ik snap ook zeker het mixed/ white passing wat je bedoeld. Dat vind ik zelf ook lastig om mee om te gaan. Heb jij daar al een manier voor gevonden? Of tips qua artikelen of zo? Ik wil er zeker meer over lezen en leren.