White privilege / racisme

Ik ben half surinaams/ half antiliaans. Mijn ouders zijn beide veel lichter dan mij. Maar mijn overgroot oma was weer een hele donkere vrouw. Omdat er zoveel mengelmoes in de familie zit heb ik nooit in mijn familie (aan beide kanten) een voorkeur gemerkt of onderlinge discriminatie. Ik weet wel dat het zowel in suriname als de antillen voor komt. Daar heerst nog bij veel mensen hoe lichter hoe beter of hoe stijler je haar hoe beter.

Wel heb ik altijd op ‘witte’ scholen gezeten maar daar nooit racisme mee gemaakt. Maar ik weet wel dat ik daardoor een privilege heb. Dus daar ben ik mij zeker van bewust maar ook wat jij zegt dat je alsnog racisme ervaart. Simpele voorbeelden dat mensen gelijk over mij zeggen oh je hebt zo lekker kroes haar. Ehm nee dat heb ik niet ik heb krullen. En dan alsnog er is niks mis met kroes haar. Maar waarom moet het worden benoemd? Of dat wild vreemde aan je haar gaan zitten want het voelt zo lekker anders?! En dan zijn dit natuurlijk hele milde vormen maar het voelt wel alsof ik mij steeds moet verantwoorden waarom mijn haar anders is.

Ik snap ook zeker het mixed/ white passing wat je bedoeld. Dat vind ik zelf ook lastig om mee om te gaan. Heb jij daar al een manier voor gevonden? Of tips qua artikelen of zo? Ik wil er zeker meer over lezen en leren.

4 likes

Dit vind ik best wel lastig om te begrijpen. Huidskleur is uiteindelijk toch gewoon een eigenschap? Net als oogkleur, haarkleur, lengte etc.

Zoals iemand al zei over het voorbeeld van Bob: je probeert toch gewoon het aantal opties zo snel mogelijk tot 1 te reduceren? Als Bob een poc is en er zijn meerdere pocs in de ruimte, maar Bob is bijv de enige met een rood shirt aan dan zou ik zijn huidskleur niet benoemen nee, omdat ‘Bob is degene met het rode shirt aan’ de snelste manier is om aan te duiden wie Bob is. Maar als Bob de enige poc is dan is dat simpelweg de snelste manier om Bob te onderscheiden. Vind het juist een beetje geforceerd om huidskleur dan niet te benoemen. Idealiter is huidskleur toch gewoon zoiets als oogkleur, haarkleur en lengte: een uiterlijk kenmerk dat varieert.

1 like

Met je laatste zin snap ik je helemaal! Ik wil inderdaad niks claimen. Maar ik zie het wel om mij heen en ik wil daar absoluut iets tegen doen. Ook omdat ik mij vaak wel anders voel of voel dat ik mij moet ‘verantwoorden’ en gelijk begin over dat ik hoog opgeleid ben. Terwijl mijn omgeving mij dus niet als anders beschouwd.

Sowieso als ik op curacao ben word ik juist daar als anders gezien omdat ik de taal niet spreek en daar dan met mijn (vaak plat) amsterdams komt. Terwijl mijn ouders het wel spreken maar heel bewust de keuze hebben gemaakt mij het niet te leren. Dus dat voelt ook altijd dubbel.

1 like

Misschien moet ik dit ook maar aanhouden als credo.
Ik post ontzettend veel stories over blm, vandaag onder andere een screenshot waarin iemand een influencer aanspreekt op het feit dat ze een foto post waarin iedere vrouw een woord van de zinnen “We rise bij lifting others. In liefde op afstand.” vasthoudt. Een gekleurde vrouw had daarop geantwoord, How can we lift everyone up if you’re only showing one race. Die influencer liet meteen haar white fragility zien door heel defensief te reageren en te claimen dat het niks met ras te maken had.

Daarna kreeg ik een DM van een vriend van mijn vriend die zei dat ik racistisch was door dat gebrek aan diversiteit aan te kaarten? Hij zei ook dat mijn ideaalbeeld van de wereld er nooit zal komen als ik zo dingen door mensen hun strot blijf duwen (Ik vraag gewoon respect en erkenning). Dat door zo stellig “van alles” een punt te willen maken dat het niet goed is net zorgt voor meer polarisering. “Het gaat om de boodschap, niet om hoe die volgens jou gebracht moet worden.”

:triumph:

Ik vind dit echt zo typisch. Ik ken een paar witte mensen met dezelfde krulstructuur als ik. Dan zijn het krullen. Bij mij standaard kroeshaar of een afro (sure met schouderlang haar). Als ik dan zeg dat het gewoon sterk krullend haar is en dat kroeshaar een ander krulpatroon heeft/dat een afro een heel ander model is dan ken ik mijn haar zogenaamd niet goed genoeg.

Over het mixed zijn. Ik denk dat het zijn eigen voor- en nadelen heeft, maar dat ligt er ook weer aan hoe je mixed bent natuurlijk. Je ziet aan mij dat er op z’n minst een deel buitenlandse is maar voor een donker/zwart persoon heb ik wel een lichte huid. Dus als ik rondloop ben ik voor de Nederlanders duidelijk een allochtoon en soms krijg je daar nare opmerkingen over (bewust racistisch) en soms zeggen mensen onbewust iets vervelends omdat ze niet in de gaten hebben dat het van een bepaald stereotype komt. Even een voorbeeld als er vroeger werd gevraagd naar mijn middelbare school dan ging het vaak zo “O waar ga je naar school? Het VMBO”. Als ik dan zei dat dat niet zo was dan waren ze best vaak verbaasd. Mensen doen het niet bewust maar is wel irritant. Toch merk ik wel dat mensen me sneller zien als een van hun ten opzichte van mensen die ik ken die donkerder zijn en ik heb ook het voordeel mee dat ik echt een super Nederlandse achternaam heb. Dus bij sollicitaties of zo verwachten ze waarschijnlijk een wit Nederlands meisje.

Aan de andere kant mijn moeder komt uit een Afrikaans land en als ik daar loop ben ik ook altijd die buitenlander. Vaak schiet dat door in overdreven positief staan tegenover mij en helemaal trots dat ik ons/het land kom bezoeken. Maar niet alles is altijd positief een extreem voorbeeld is dat mensen me weleens bedreigen (met de dood) want ik ben het resultaat van het koloniaal verleden. Een minder extreem voorbeeld is dat er aan alle kanten aan me wordt getrokken omdat ze denken dat ik geld heb, waardoor ik vanwege het risico op ontvoering in principe niet onbegeleid over straat kan lopen (*)

• Het land van mijn moeder is totaal niet toeristisch en het gebied waar ze vandaan komt al helemaal niet. In een andere stad binnen hetzelfde land zou ik wel probleemloos over straat kunnen lopen. Dus daar gaan we soms ook naartoe. Sowieso genoeg andere landen binnen Afrika waar dit geen probleem zou zijn.
3 likes

Zo herkenbaar over het haar! Ik heb krullen tot halverwege mijn rug en dan nog krijg ik de vraag waarom ik geen afro heb. Ehm nou simpelweg omdat het niet kan met mijn haar :joy:

En qua namen ook heel herkenbaar. Ik heb een achternaam die vrij hollands oogt en een franse voornaam.

Mijn moeder heeft een oer hollandse achternaam en kreeg bij een sollicitatie te horen dat ze wel haar meisjes naam moest gebruiken. Haar reactie was dat ze haar vader en voorvaders wel ff tot leven zou brengen om te vragen of ze alsjeblieft een meer buitenlandse naam hadden kunnen neken

1 like

Van mijn vaderskant (surinaams) spreekt alleen hij en een paar siblings papiamento (ze zijn op de antillen opgegroeid). Dus voor dat gedeelte van de familie was het niet nodig. Ook wordt er vanuit de antiliaanse familie vanuit huis voornamelijk Nederlands gesproken en leer je Papiamento op school. Mijn ouders waren daarnaast ook bang dat als ik tweetalig zou worden opgevoed ik dan met nederlands een achterstand zou krijgen. Zij spreken thuis wel met elkaar papiamento. En ze waren er 100% zeker van dat ze in nederland zouden blijven dus vonden ze nederlands het belangrijkste.

Ja ik versta het meeste. Ook omdat een van mijn neven mij heel veel heeft geleerd. Ik heb alleen een vreselijk nederlandse uitspraak als ik een poging doe. Ik merk wel dat omdat ik al jaren op mezelf woon het daardoor minder goed versta. Maar ik kan het gesprek met grote lijnen volgen.

Haha idd toen ik het nog niet verstond bespraken mijn ouders grote mensen dingen in het papiamento. En als mijn moeder met mij over bijv de buren wil roddelen dan zegt ze dat ook in het papiamento :sweat_smile:

1 like

E.lle heeft geantwoord, wie wil kan ik het berichtje in PMs sturen.

4 likes

Ja graag, ben eens benieuwd!

Volgens mij mag je het wel uittypen in je eigen woorden. Als je dat wilt tenminste.

Voor de mensen die in Arnhem gaan protesteren. Wees voorzichtig de politie is daar niet mild.

1 like

@Kusjessoldaat ik dacht nog naar over wat je gisteren typte. Je zei van er waren veel stillen. Bedoel je dan politie in burger? En waar zag je dat aan? (of gewone obvious met oortjes? Het is mij iig ontgaan)

1 like

dat betekent incognito? Wow waar herkende je dat aan?

Meestal aan oortjes en als ze dan in actie schieten dragen ze zo een armband

Ik zit hier ook heel erg mee! Ik ben zelf half Noord-Afrikaans en heb een voor- en achternaam met duidelijke N-Afrikaanse komaf, met een getinte huid en eigenlijk weinig Nederlandse features. Ik ben echter niet opgevoed door deze N-A ouder en identificeer mij daarom ook niet met die identiteit, maar word wel door anderen zo gezien. Ik heb wel hier en daar te maken gehad met racisme (werk in een hele witte omgeving) en heb zeker het gevoel dat ik altijd 1-0 achter sta en me meer moet bewijzen. Maar tóch vind ik het heel moeilijk om nou te bepalen waar ik precies bij hoor en hoe ik nou het beste kan omgaan met de hele situatie op dit moment.

Ik merk overigens ook dat het me soms belemmert om bepaalde zaken bespreekbaar te maken op mijn werk (zoals nu bijvoorbeeld wat er met George Floyd is gebeurd) omdat ik bang ben dat mensen dan denken ‘oh komt zij weer…’ Ik doe het alsnog hoor, maar weet wel dat ik een van de weinigen ben op mijn werk en dat vind ik lastiger voelen ivm mijn afkomst… Wel fijn om wat herkenning hier terug te lezen!

6 likes

Die opmerking is mij geheel ontgaan, ik weet/wist niet wat ‘stillen’ betekende ook.

@Kusjessoldaat @MrsCarr @Pierlala @Acculader
Hoe kijken jullie terug op gisteren?

Herinneren jullie je Amy Cooper nog? Een witte vrouw die in NY Central Park de politie hysterisch belde omdat een ‘Afro-American man’ haar leven zou bedreigen, terwijl hij alleen haar had gevraagd om haar hond aan te lijnen. En ondertussen zelf haar hond half wurgde. Zij heeft haar hond terug.

Als dit geen white privilege is weet ik het ook niet meer.

2 likes

Dit is toch een contradictio in terminis? Menselijke rassen bestaan biologisch gezien helemaal niet, dus impliceer je met het gebruik van het woord ras niet per definitie ongelijkheid?

Heel benieuwd!

1 like

“Steunen iedereen die hiernaar zoekt”? Wat een rare formulering ook, naast dat “alle rassen” gewoon niet klopt.

3 likes