White privilege / racisme

Ik denk dat het een letterlijke vertaling uit het Engels is, in het Engels kan “race” zowel verwijzen naar de biologische rassen zoals wij het ook kennen (bv het menselijk ras, een hondenras, plantenras, etc), maar het is ook een sociologische benaming om mensen in groepen op te delen (Wikipedia). Ik vond dit ook heel verwarrend toen ik dit voor het eerst zo zag, dat was toen Michelle Obama in haar boek verwees naar “races” als ze het over racisme had.

Wel slordig idd van Google Nederland (en verwarrend), ze hadden best even iemand naar die vertaling kunnen laten kijken.

4 likes

Zouden we dan niet beter helemaal moeten stoppen met het gebruik van het woord ras (ook in het Engels)? Als we weten dat rassen biologisch gezien niet bestaan en het woord in die context ook niet meer gebruiken, wat zou dan de reden zijn om het in sociologische of antropologische context nog wel over rassen te hebben?

(Sorry ik verwoord alles nu als een vraag aan jou, maar het is meer iets waar ik nu bij mezelf over zit te peinzen.)

Soms obvious met oortjes, meestal doordat ze bij de agenten staan om te overleggen, soms omdat ze overleggen met de mensen met oortjes, soms omdat je ze gewoon met afkeer ziet kijken. Even mn vriend gevraagd (hij is er meer ervaren in dan ik): schichtig rondkijken, omgeving in zich opnemen/vooral bezig met omgeving, soms kleding en vaak ook schoenen.

verhaal over stillen in andere situatie

Ik ben weleens aangehouden door een stille in een heideroosjes tshirt op een AFA protest, volgens mij had niemand hem door. Dus zn doel was bereikt (mn arrestatie was uiteraard onterecht maar ze mogen je prima vastzetten voor korte tijd

@Twijfelaar ik ben heel blij dat ik gegaan ben dat voorop gesteld. Maar de gemeente heeft me nog meer teleurgesteld dan ik had verwacht en dat vind ik echt heel jammer :(. Geeft me het gevoel dat ik veiliger was geweest (zelfs voor corona) in Amsterdam dan in Rotterdam.

6 likes

Ik had al even wat gegoogled vanmiddag en las dit inderdaad!
@Twijfelaar @Pierlala als je Googlet op stillen+politie vind je wat artikelen.

2 likes

Op basis waarvan word je dan aangehouden? Of was het iets specifieks dat met dat protest te maken had?

Ik ben aangehouden voor mijn aanwezigheid in de burger king :stuck_out_tongue:
Op mijn formulier stond leuzen scanderen en spanddoek vasthouden (maar dat was ik niet)
De echte reden was dat we daar waren om een pegida demonstratie te dwarsbomen en de politie dat ontdekt had, heel de bovenverdieping van die burger king zat vol met mensen vanuit AFA, dus ze hadden die zaak afgesloten en iedereen gearresteerd.

Oh ik heb vanuit daar nog wel een racistisch draadje.
Bezoek mocht de burger king dus ook niet in, werd daarop gewezen door de politie.
Meisje met een hoofddoek (ik vermoed 16/17 jaar) had dit niet door dus liep naar de deur, ipv haar te vragen weg te gaan en de situatie uit te leggen is zij gearresteerd.
Ik was echt woedend (maarja ze stonden mij ook te arresteren dus ik kon weinig), serieus fucking heftige ervaring + ga dat thuis maar eens uitleggen.

1 like

Ai, klinkt heftig! Ik weet verder niet echt wat ik erop moet zeggen.

Ik ben blij dat ik geweest ben en ook blij om te zien dat er zo veel mensen waren die bereid waren hun stem te laten horen. De sprekers die hun speech hebben kunnen geven waren krachtig en hebben me wel gemotiveerd om bullshit en racisme gewoon te callen.

Ik vind het handelen van de gemeente echter betreurenswaardig, de locatie was kut en ik denk echt dat ze wat straten af hadden kunnen zetten.

4 likes

Ik zit in dubio over wat je zegt over de gemeente.

Ik heb me juist vrij geërgerd aan het feit dat na herhaaldelijke oproepen via de speakers van het podium (die tot ruim op de brug te horen waren) weinig aanwezigen een stap opzij of naar achteren deden om de 1,5m te waarborgen.

Je staat daar om racisme de kop in te drukken, en realiseert je niet dat net die stap opzij de headlines verandert. Nu gaat het er alleen maar weer over dat we de 1,5m niet konden waarborgen. Er was plek zat. Eenmaal bij de vlaggen, stonden de mensen aanzienlijk ruimer opgesteld.

:frowning:

1 like

Dat van de stap opzij begrijp ik, maar er was ook gewoon te weinig ruimte om die stap te kunnen zetten. Als ze een rijbaan hadden afgezet hadden mensen rondom de manifestatie er ruimte gehad om dat te doen.
Maar daarin heeft de gemeente in mijn optiek te weinig aan meegewerkt.
En het klopt dat er instructies waren vanuit het podium, maar eerlijk gezegd hadden ze beter kunnen zeggen waar ze heen moesten en waar plek was ipv stap naar achter/opzij. Instructies zoals ‘daar’ zijn gewoon niet helder genoeg als je het podium niet kunt zien.

Maar hoeveel hoorde je bij de vlaggen nog van de sprekers? Want toen ik op het fietspad halverwege de vlaggen ging staan verstond ik niets meer, zelfde voor @Wonderland toen ze op de zuidkant stond.
Terwijl als de brug dicht was gegooid voor vervoer dan had je die hele brug kunnen gebruiken.
Ook was het qua uitwijkmogelijkheden gewoon verdomde lastig om je op een veilige manier te verplaatsen. Je kon maar zoveel meter opzij voor je op een weg stond waar voertuigen reden dus je enige optie was naar achteren lopen.
En ik denk niet dat het helaas de headlines had verandert. Het is of we praten over het afstandsprobleem of we zwijgen het dood (Den Haag/Groningen)

Edit: en wat acculader zegt. Eigk was het toen ik om 17.15 aankwam al niet meer te redden omdat het te veel mensen waren die je niet zomaar ergens heen kon sturen tenzij je die wegen afsloot (wat om 16.00 al had moeten gebeuren), als al die mensen zich tegelijk naar een veilige plek moeten verplaatsen krijg je chaos.
(ik zag iedereen bij die oproep ook kijken van oke maar waar moet ik dan heen?)

4 likes

Er was genoeg ruimte ter hoogte van de vlaggen.

Dit ben ik geheel met je eens.

Niets, maar ook daar zei de organisatie iets over. Ik kan het niet letterlijk herhalen, maar het kwam erop neer dat het er niet om ging dat je alles kon zien of horen, maar dat je aanwezigheid telde.

Ik begrijp dat het in het moment onduidelijk was, dus al met al is de enige conclusie dat het allemaal beter had gekund, maar ik vind niet dat de gemeente daar als enige verantwoordelijk voor is. Juist omdat Amsterdam al zo onder vuur lag, had ik gehoopt dat we het in Rotterdam echt beter zouden doen. Die verantwoordelijkheid leg ik niet bij de organisatie neer, want zij hebben zo veel kruizen getekend op de grond én meermaals het verzoek gedaan.
Die boodschap was echt wel duidelijk, vond ik.

2 likes

De gemeente had gewoon een andere locatie moeten aanwijzen of meer moeten afsluiten. Ik werd ook helemaal gek van die politie drone haha.

4 likes

Ik denk dat dat een hele boel mensen heeft geïrriteerd, zelf werd ik er in ieder geval aardig opstandig van. Dat geluid overstemde alles. Ze hadden die drone ook beter vanaf het begin de lucht in kunnen laten. Ik hoorde een man in een interview zeggen: Ja, ze hebben alles allemaal laten komen, en pas toen het al te druk was ging de politie actief omroepen dat we uit elkaar moesten. Dan is het te laat.

En daar zit wel wat in natuurlijk. Ook al wisten we allemaal op voorhand dat we afstand hadden moeten houden, het was wel handig geweest als bijvoorbeeld de politie vanaf de start een handje had meegeholpen om dat in goede banen te leiden.

Hij was al vanaf het begin in de lucht maar pas later kwam er een stem uit.
Ik denk dat de gemeente/politie juist wilde dat het snel was afgelopen.

Ja, die kans zit er best in. Daarom was het mooier geweest als we ze als aanwezigen geen redenen hadden gegeven.

Hmm ja ik vind dat de gemeente dat onmogelijk heeft gemaakt.

1 like

Maar jullie stonden bij de laatste vlaggen/het gele ding toch? Want ik stond bij het middelste stuk vd vlaggen na verplaatsingsoproep en daar was ook geen ruimte.
Linkje naar maps
Werkt deze link? Ik stond na verplaatsing ter hoogte van het berenrestaurant en daar was dus geen plek.
En ik denk idd dat die drone een negatieve invloed had, net zoals de politie die omriep dat het klaar was. Ik geloof ook niet dat als het goed was verlopen mensen hadden gezegd ‘oh op deze manier ben ik wel tegen racisme’, want dan is het alweer verkeerd dat we ons verplaatsen.
Maargoed mss meer mensen in oranje hesjes en vooraf beter communiceren van wie zij zijn?
Tis ook gewoon kut want je doet het toch nooit goed voor het publiek die gewoon tegen demonstratierecht is.

Er stond trouwens ook allemaal politie op een dak van een van de gebouwen aan de zijkant.

2 likes

Die drone was zo vervelend, overschaduwde alles. Als we mogen praten in termen van vingers, vind het een dikke vinger van de gemeente naar de demonstranten en inhoud van protest toe. Ik vraag me ook af bij wie Aboutaleb een wit voetje denkt te kunnen halen door dit zo tegen te werken…

2 likes