ja ik snap de positie van Aboutaleb ook niet.
Ik ook. En ik vind het echt zonde want hij heeft zoveel potentie om mensen met een niet-Westerse achtergrond het idee te geven van ook ik kan op positie X komen. Ik weet nog toen hij burgermeester werd dat ik best jong was en dacht van âhet kan dus welâ. Maar vervolgens maakt hij maar zelden gebruik van zijn positie om het leven van een heel groot gedeelte van de Rotterdammers te beteren. Echt een gemiste kans
Bizzey & Akwasi hebben een nummer gemaakt.
Ik wil zaterdag naar de demonstratie in Eindhoven. Ik twijfel een beetje want ik werk in de zorg dus ik kan niet in quarantaine daarna.
Mensen die al geweest zijn: zijn er ook kinderen of is de sfeer daar te grimmig voor?
Ik moet me wel bij @Twijfelaar aansluiten. Wanneer er omgeroepen werd om 1,5 meter afstand te houden en om door te lopen verder de brug op, luisterde bijna niemand. Ook naar de mensen in de oranje hesjes werd niet altijd even aardig gedaan en ik vond dat wel echt jammer. Het is inderdaad vanuit de gemeente niet goed geregeld, maar vind ook dat veel verantwoordelijkheid bij de mensen lagâŠ
De demonstratie/bijeenkomst om BLM te steunen in mijn omgeving wordt georganiseerd door een overwegend witte organisatie. Ik heb bij een aantal organisatoren op het fb profiel gekeken en één daarvan deelde tot voor kort nog actief de Facebook propaganda van de VVD⊠Ik ben het niet eens met de manier waarop VVD racisme -niet- bestrijdt en heb daardoor ook direct een nare bijsmaak aan deze bijeenkomst.
Keek iemand de livestream van het protest in Arnhem? De mensen op het podium zeiden iets van âvanaf dit jaar geen Sinterklaas meer!â oid en er stond net buiten beeld een witte man die keihard âJAWEL!!â riep (hij stond vooraan) en daarna door het beeld wegstormde.
Hebben jullie dit gezien/meegekregen?
Ja had hem gister ook hier gepost, toen had hij nog maar 1.500 ondertekeningen en nu 15.000!! Hopelijk groeit het nog even hard door. Dit mag niet gebeuren vind ik.
Oh top! Misschien had ik de petitie dan toch wel al hier gezien inderdaad.
In de herhaling dan maar.
Ja hoe meer er tekenen hoe beter. Wel jammer dat die stomme â1.5 meter NEEâ petitie het dubbele aantal ondertekeningen heeft
Maar goed wie weet kan deze daar overheen en doet de politiek er dan wat mee.
Het wetsvoorstel is alleen wel genuanceerder dan hoe het in dit stukje wordt uitgelegd.
Ik vond deze uitleg van GroenLinks wel verhelderend: https://groenlinks.nl/nieuws/vragen-over-wetsvoorstel-geweldsaanwending-opsporingsambtenaar
Kort samengevat zorgt dit wetsvoorstel er dus niet voor dat disproportioneel geweld door politie is toegestaan, het zorgt er alleen voor dat agenten die binnen hun ambtsinstructie handelen niet meer automatisch als verdachte worden aangemerkt. Daarmee erken je dat een politieagent die geweld gebruikt een andere status heeft dan een gewone burger die dat doet. Dat onderscheid werd tot nu toe niet gemaakt in de wet. Voor handelen buiten de ambtsinstructie, waaronder dus buitenproportioneel geweld kunnen agenten gewoon nog bestraft worden zoals dat nu ook het geval is.
Ik vraag me af hoe dit precies werkt.
Ik lees dat de agent nu niet meer automatisch verdachte wordt, maar als deze handelt binnen de voorschriften dan worden deze wel gewoon gestraft.
Maar dan vraag ik me af wat dan het probleem eigenlijk was, als er kan worden aangetoond dat een agent gewoon goed gehandeld heeft dan is deze toch niet lang meer een verdachte? Of worden er op deze manier sneller (onschuldige) agenten berecht omdat dat niet aangetoond kan worden. Dat betekent ook dat dat andersom kan gebeuren toch? Een agent die zijn/haar macht misbruikt en niet verdacht wordt.
Misschien dat iemand dit beter kan uitleggen.
Oh ik zie nu het linkje van @anon55799045 daar ga ik even naar kijken!
Nog een toevoeging: dit wetsvoorstel zou er ook juist toe kunnen leiden dat politiemensen eerder strafbaar worden bevonden omdat er een rechtsgrond wordt gecreeerd waarbij geweld door een politieagent per definitie in elke situatie tegen het licht kan worden gehouden. Nu worden veel incidenten door het OM geseponeerd omdat de agent bijvoorbeeld al een tuchtmaatregel heeft gehad.
Toch sta ik ondanks deze (en andere) uitleg nog niet achter de wetsvoorstel, het gaat ook maar op een klein stukje van de wet in. Deze wet zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat wat toegestaan wordt aan geweld door de politie, via een ambtsinstructie (algemene maatregel van bestuur) geregeld is. Een ambtsinstructie hoeft bij wijziging niet langs de Tweede Kamer (zoals een wet wel moet). De raad van state heeft er ook nog niet over geadviseerd. Verder ben ik er eigenlijk gewoon niet voor dat agenten via een aparte kamer beoordeeld worden ten op zichten van andere burgers. Wat mij betreft geeft het geweldsmonopolie dat de politie heeft hen juist meer verantwoordelijkheid, niet minder (en dus lagere straffen). Ik las dat artikel hierover van Lilith vlak nadat ik een podcastaflevering van The Daily gehoord had over de systemen die er in de VS voor zorgen dat politie zo moeilijk te vervolgen is (aflevering van afgelopen maandag geloof ik). Nou wil ik geen hele directe parallellen trekken tussen de VS en Nederland want de situaties zijn natuurlijk heel anders, maar ik kreeg wel het idee dat we hiermee meer richting een Amerikaans systeem hiervoor gaan, en dat lijkt me een slecht idee.
Ik vind het ook ingewikkeld, weet ook niet zo veel van rechten, maar deze wet is voor mij niet logisch en ik vind het ook raar dat de Raad van State er ong niet volledig over geadviseerd heeft en hij nu wel al door de Eerste Kamer gaat. Maar bijv. Amnesty heeft zich hier ook tegen uitgesproken. Naja en ten slotte zie ik gewoon niet helemaal welk probleem er nou precies opgelost gaat worden hiermee.
Ik krijg heel veel tegengas nu ik de link heb gedeeld, en eigenlijk kan ik het allemaal helemaal niet uitleggen. Mij was verteld dat het een zorgelijk wetsvoorstel is, dus daar ben ik zonder kritisch nadenken in mee gegaan. Ik weet even niet meer wat nu wijsheid is.
Edit: Aanrader als je de racisten uit je leven wilt bannen ook want de reacties zijn weer typisch.
En ook naar @Twijfelaar. Ik vind het ook heel lastig hoor. Durf ook niet te zeggen of ik nou voor- of tegenstander ben, maar ik wilde hier in elk geval even tegengeluid laten horen omdat het dus niet zo zwart / wit is in mijn ogen.
Dat die ambtsinstructie bij algemene maatregel van bestuur wordt vastgesteld, maakt het bijvoorbeeld ook mogelijk om die gedetailleerder te maken zodat agenten beter weten wat mag en wat niet. Nu is dat zo algemeen omschreven dat heel veel wordt overgelaten aan de eigen inschatting van de agent. Het lijkt me goed als daar duidelijkere regels over komen. Overigens kan de Tweede Kamer bij algemene maatregelen van bestuur altijd om een âvoorhangprocedureâ vragen, dan moet het besluit alsnog naar de Kamer voordat het in werking kan treden. De Raad van State adviseert ook over alle algemene maatregelen van bestuur. Dat de ambtsinstructie nog niet is getoetst is omdat je het besluit pas ter advisering naar de Raad mag sturen nadat je wet door de Tweede Kamer heen is. In het artikel wordt dat neergezet als âvreemde gang van zakenâ, maar dat is de normale procedure.
Maar ik neem de zorgen van organisaties als Controle Alt Delete en Amnesty ook wel echt serieus. Dat zijn wel instanties die ik vertrouw en als zij aangeven dat dit wetsvoorstel mogelijk mensenrechten in gevaar brengt, dan wil ik dat ook echt serieus nemen.
Ik ben er dus nog niet helemaal uit en zou meer research moeten doen om echt een standpunt in te kunnen nemen.
Maar dat is oké toch? Verschillende mensen geven hun nu mening, waardoor verschillende inzichten aan het licht komen en dan kan je misschien makkelijker bedenken wat je er zelf van vindt. (Of juist moeilijker haha)
Ik weet het zelf ook nog niet helemaal wat ik ervan vind, het is best een lastige kwestie waarover ik ook veel niet weet.
Maar het probleem is juist toch dat je hierdoor misbruik van hun macht vergroot?
In dit artikel staat reactie op GroenLinks https://www.lilithmag.nl/blog/2020/6/3/tweede-kamer-neemt-wetswijziging-lagere-straffen-bij-politiegeweld-stilletjes-aan
Ik las ook een korte versie met reactie GL en dan tegenargumenten daarop, maar kan dat niet meer vinden.