White privilege / racisme

Zijn er nog mensen die morgen in G.ent naar het protest gaan? Daar is nog geen communicatie over gedeeld of b.yar toestemming krijgt of niet en of de actie gewoon gedoogd wordt of niet.
Ik ga alleszins met een vriendin. Ik wou sowieso gaan, maar ik durfde niet zo goed alleen en heb nu een vriendin kunnen overhalen om mee te komen.

@fysicus misschien?

Op fb stond dit:

27 likes

Mijn school had dus ook een zwart vlak geplaats met een klein verhaaltje eronder. Na een paar dagen hebben ze zoveel boze berichten erop gekregen dat ze meer moeten doen dan alleen maar een lul verhaal (mensen hadden hun ervaringen gedeeld etc) . Hebben ze vandaag een reactie gepost over wat ze willen doen om diversiteit en racisme aan te gaan op school. Ben blij dat ze het niet hebben genegeerd en hun fouten hebben toegegeven. Maarja dit is wel een hbo die opzich veel progressive mensen trekt en in een grote stad dus vraag me af hoe het bij anderre scholen gaat.

12 likes

Toch wel bizar op dat op veel Reddit subs alles m.b.t. het normaal behandelen van de zwarte bevolking direct wordt gezien als PoLiTiEk en derhalve verwijderd wordt. Van mensenrechten hebben ze niet gehoord. :upside_down_face:

Ik had deze op insta gezien en ik vond het zelf wel een goede tekst. Ik merk bij mezelf dat ik bang ben dat mensen mij geen goede activist vinden omdat ik niets op social media heb geplaatst, terwijl ik voor mezelf weet dat ik ook een goede activist kan zijn zonder een social media post te plaatsen.
Vooral die laatste zin vind ik treffend.

Verder heb ik net de documentaire Achtergronden van de l.a. riots gekeken. Het waren enkel beelden en sprekers van de tijd dat de incidenten gebeurden, en dan soms wat tekstvlakken ertussen.
Ik haalde er wel de essentie uit van ‘it’s not okay, but i do understand’ maar ik vraag me af of iedereen dat eruit haalt.
2 dingen: veel heftige beelden in de documentaire, en niet alle vertalingen waren treffend, er stond iets over rassen in het begin. Hij staat iig op videoland!

7 likes

Ik heb examen maandag dus heb er echt geen tijd voor jammer genoeg :pensive:

1 like

Ja, dit lijkt mij ook heel fijn!

1 like

Nou mijn universiteit zit in een grote stad en wordt gezien als bolwerk van linkse indoctrinatie, maar heft ook niet echt meer gedaan dan een zwart vierkant en na alle kritiek ook hun fouten niet toegegeven. Maar goed verrast me niets, zijn al jaren veel praatjes over diversiteit en inclusie maar er gebeurt nooit wat

1 like

Af en toe kijk ik weer even op Twitter en oh wat wordt het dan weer duidelijk in welke bubbel we hier zitten
 :disappointed: Ik kan wel janken. Ik vraag me werkelijk af of we ooit met genoeg gaan zijn om dit te veranderen.

Een vriend van mij zei laatst iets treffends:
'de enige manier om ervoor te zorgen dat iedereen geaccepteerd wordt is om iedereen die een ander niet accepteert niet te accepteren’

En dat is iets wat steeds meer gaande is nu. Maar het lijkt tot nu toe hard tegen hard. Een burgeroorlog sluit ik haast niet meer uit intussen

6 likes

Ik snap wat je bedoelt. Ik vind het ook heel goed van m’n vrienden die een hoop reposten maar reposten is bij mijn volgers nog nooit effectief geweest (ik ben niet echt actief op insta maar heb gister gekeken en ‘t merendeel van m’n post gaat over activisme).
Dus ik heb wel de intentie om een post te maken, en die ook op m’n Facebook te delen omdat ik daar meer’ vrienden’ heb.
Ik heb trouwens ook een aantal goede gesprekken gehad doordat het in groepsapps en op m’n werkplekken ook besproken wordt! Vind dat idd heel fijn om dat te kunnen doen.
En wat @lula zegt klopt maar socials activisme zal ook bereik hebben. Dus ik denk dat ik nog wel een post zal maken :)! Bedankt voor je reactie

Ik kijk nu de live van topnotch terug, daar komen een hoop mensen aan het woord die je in de talkshows niet hoort, heel vet.

6 likes

Een demonstratie tegen black lives matter?? Omg, als je dat heel letterlijk neemt is dat toch je reinste racisme?

@Kusjessoldaat waarom zou het erg zijn als mensen je geen goede activist vinden? Daarvoor doe je het toch niet?

4 likes

Alsof ze ook echt 'vernieuwende standpunten in zouden brengen met een tegen demonstratie. De hele moderne westerse wereld is altijd al één grote tegendemonstratie

Klopt, ik doe het voor mezelf maar ik haal een groot deel van mijn identiteit uit tegen het patriarchaat aantrappen, dat is waar ik voor strijd, trots op ben en ik heb graag dat anderen mij ook zo zien (ja enorm egoistisch en fout, dat weet ik maar tis wel het eerlijke antwoord)

7 likes

Ik denk dat het wel heel belangrijk is om daar iets mee te gaan doen. Als jij namelijk je geluk, identiteit en waarden hier aan hangt, dan gaat dat enorm ten kosten van hoe je je voelt over jezelf. Wat als het niet lukt, ben jij als persoon dan ook mislukt? Ik denk dat je jezelf te kort doet door je identiteit hier aan op te hangen en je het jezelf daarmee onnodig moeilijker maakt.

Buiten het feit dat ik enorm veel respect heb voor de wijze waarop je voor je idealen staat.

Edit: Ik heb mijn post iets aangepast na een terechtwijzing van @Banananana op mijn bewoordingen.

2 likes

hahaha wat

3 likes

Het kan heel gevaarlijk zijn om je identiteit op te hangen aan dingen die ook kunnen mislukken. Dat heb ik zelf mee gemaakt en het gat waar je dan in valt is echt heel erg groot.

Maar meid, doe ff chill. Dit is totaal niet aan de orde.

Oke, misschien neem ik het iets te zwaar op. Ze noemde zelf ‘ik haal een groot deel van mijn identiteit uit tegen het patriarchaat aantrappen’. Daar gingen bij mij wat alarmbellen rinkelen.

Ik bedoel het absoluut niet slecht en het komt uit een goed hart. Maar als ik nu overdrijf dan is het prima als Kusjessoldaat me terug fluit en dan bied ik daarvoor mijn excuses aan.

Nou ik fluit je wel even terug. Je kan niet zomaar uitspraken doen over iemands mentale gezondheid zonder enige autoriteit of back story. Dat doen we gewoon niet.

3 likes

Je hebt gelijk, ik gebruikte bewoordingen die excessief zijn voor de situatie. Ik heb mijn post wat aangepast!