White privilege / racisme

Ik vind het supergoed dat je dat eerlijk durft te zeggen. Ik denk dat je ook zeker niet de enige bent die om die reden activistisch is. Ik krijg daar zelf soms een beetje ongemakkelijke white savior vibes van en ben om die reden minder vocaal op sociale media, omdat ik juist niet wil dat mensen me zo zien. Dat is dan misschien weer het andere uiterste.

2 likes

Ik kwam op YouTube dit tegen:

En dit account heeft heel veel interessante films, docus en andere dingen:

En op Disney+ staat de film Ruby Bridges (echt een aanrader)

3 likes

Mijn broertje deelde dit ook met mij in een discussie (hij is van de ā€˜all lives matter’ kant) en ik weet niet wat ik hier nou mee moet.

Sowieso echt lastig om de discussie te voeren met iemand die vind dat je een ander prima mag beledigen en dat mensen zich niet zo moeten aanstellen. Hem is dat ook altijd verteld (hij is autistisch) en dat heeft hem alleen maar sterker gemaakt.

2 likes

Ik snap haar punt wel. Alleen maken wij witte mensen elkaar ook af en judgen wij elkaar ook zeg maar. Alleen valt dat niet onder racisme.

1 like

Ja al gedaan! We zijn al drie dagen aan het discussiƫren via de app.

2 likes

Ik zag net een tiktok met een chick die bordjes ophield:

It’s not BLACK lives matter.

It’s black lives MATTER

13 likes

Ja zag ook: het is niet ā€˜ONLY black lives matter’ maar gewoon ā€˜black lives matter’. Onze discussie is nog niet voorbij dus ik kan het er nog wel een keer ingooien.

Je kunt ook bijna niet discussiƫren met iemand die continu alles op zichzelf gaat betrekken. Ik kan niks over dit onderwerp tegen mijn moeder zeggen zonder dat ze meteen over zichzelf begint en welke struggles zijn als vrouw heeft gehad. Het komt gewoon niet aan (nu doe ik het zelf ook trouwens scusi hahah)

2 likes

en heb je dit ook kunnen uitleggen? deze tegenreactie gebruik ik dan vaak als weer iemand zoiets roept.

3 likes

Goed idee!

Voor wie het nog niet had gezien: we lezen met de boekenclub Girl, Woman, Other, wat dus ook een relevant boek is (maar fictie). 19 juni gaan we het bespreken.

3 likes

Ik vond dat Ashton Kutcher wel een goede reactie had op het ā€˜All lives matter’ argument. Ik word ook echt moe van de mensen die dat zeggen. Je snapt toch wel gewoon waarom het zo genoemd wordt?

Ja dit doe ik ook heel erg, maar hij wil nog niet echt dingen anders gaan zien. Geeft niet hoor, hij is volgens mij wel gevoelig voor alt-right gepraat en zolang we deze discussie netjes kunnen voeren hoort hij in ieder geval ook een andere mening. Dus ik blijf gewoon nog even doorgaan haha

2 likes

Een collega heeft net een foto’s geplaatst met de vergelijking tussen een festival en de betoging. ā€œAls dit mag, dan moet dit ook kunnenā€
Heb haar erover aangesproken. Je kan toch geen festival waar mensen elkaar vastpakken, dansen vergelijken met een betoging waar mensen hun stem laten horen?

16 likes

Heel goed georganiseerd. De kruising concertzaal - bisschop Zwijsenstraat was afgesloten dus er was echt een groot oppervlakte waar je kon staan. Iedereen hield afstand en vrijwel iedereen droeg een mondkapje. Ik moet zeggen dat ik vrij achter aan stond (bij de carrousel) en daardoor niet alles goed kon horen. Maar de sfeer was goed en heel fijn!

5 likes

Shit really hit the fence (Kaya Quintana style) in mijn dm’s

3 likes

Moet ik komen vechten?

1 like

Ik roep wel!

1 like

Ik vond het alternatief in G.ent heel mooi. Blij met de grote opkomst!
Jammer dat mensen zo snel in de val lopen van de media: ā€œgEeN rEsPeCt vOoR dE zOrg!!ā€. Die selectieve verontwaardiging is echt ergerlijk.

2 likes

Oh goed om te horen! :pray:t2:

Het ging hier vd week over de politie (goh). Ik heb even teruggezocht en @Enthusiasm jij had het erover, net als @Beekeeper en @California (en nog wel meer trouwens maargoed).

Iig ik kwam net dit draadje tegen:

Do you or somebody you know think that #AbolishThePolice is unrealistic? It might be because you haven’t taken the time to understand what it means, the reasons for it, and why it actually makes a lot of sense. [Thread]

— Bridget Eileen (@TravelingNun) June 4, 2020
(werkt dit draadje?) En het was voor mijzelf heel verhelderend, en ik ga het boek dat getipt wordt ook lezen (gratis op koboplus). Als je haar twitterfeed opent dan zie je dat ze meer artikelen over dit onderwerp deelt. Dus als je er wel over wilt lezen maar niet meteen een boek is dat een aanrader.

Ook dit artikel: https://libcom.org/history/origins-police-david-whitehouse gaat erover.

Abolition addresses harm.
Abolition is the practical path.
Abolition is community and safety.#WeTakeCareOfUs

Abolish the police. pic.twitter.com/Hq4sOC5iC1

— Oakland Abolition & Solidarity (@OaklandAboSol) June 4, 2020
En deze plaatjes die getweet zijn, laten heel goed zien hoe het systeem ook ingezet kan worden.
3 likes