Omdat het niet echt ontopic is in een spoiler
Als je als agent nu een burger die zwaaiend met een pistool op je afrent doodschiet (nadat je eerst waarschuwingsschoten en schoten in de benen en dat soort dingen hebt gedaan, keurig volgens het boekje), word je aangemerkt als ‘verdachte’, in je eigen verhoorkamer verhoord door de rijksrecherche en moet je 6 weken wachten tot het onderzoek is afgerond en het Openbaar Ministerie (waarmee je normaal samenwerkt) besluit over jouw lot als mogelijke moordenaar, terwijl je alleen maar precies deed wat je baas van je gevraagd heeft.
Ik werk in het ziekenhuis en bij ons gebeurt ook wel eens iets dat we liever niet hadden gehad, daar gaan ook nog wel eens mensen bij dood (niet te vaak gelukkig), dan noemen we dat een ‘incident’ of ‘calamiteit’, dat melden we bij de Inspectie en dan gaan we op zoek naar wat er precies is gebeurd, wat er mis is gegaan en hoe we dat kunnen voorkomen. Die onderzoeken zijn heel open, heel laagdrempelig, heel erg gericht op het zorgen dat iedereen zegt wat ze precies gedacht en gedaan hebben zodat we precies kunnen leren hoe we dit kunnen voorkomen in de toekomst. Pas als uit dat onderzoek blijkt dat er kwade opzet of iets dergelijks in het spel is worden er vervolgstappen gezet. Een patiënt kan onder mijn zorg overlijden doordat er bijvoorbeeld hiaten in de procedures van het ziekenhuis zitten, maar ik ben tijdens zo’n onderzoek geen ‘verdachte’, wordt niet in een kamertje verhoord alsof ik een potentiële moordenaar ben, mag gewoon blijven werken en er beslist geen rechter of ik voor dat overlijden de gevangenis in ga. Ik werk mee aan een onderzoek om te zorgen dat die hiaten in de procedures opgelost worden en daarmee maken we samen de zorg beter.
In deze wet (waar ze overigens al jaren mee bezig zijn, het komt nu niet ineens uit de lucht vallen en wordt er niet ‘even’ onder de sluier van corona doorgedouwd, zoals sommige mensen denken) wordt zo’n soort ‘tussenstap’ mogelijk gemaakt. Ik ben geen jurist en of de precieze letters in deze wet nu perfect zijn kan ik niet beoordelen, maar het idee van zo’n vooronderzoek vind ik juist goed, ik denk dat het kan bijdragen aan verbetering van procedures.