White privilege / racisme

@Vaiana Jezus ik ben hier gewoon misselijk van. Hoe kun je zo zijn? Dit bewijst echt dubbel en dwars weer dat elke imbeciel bij de politie kan. Je zou toch verwachten dat er een beetje zorgzaamheid in zou zitten? Bij de agenten die ik ken ten minste wel. Al is dat in Nederland denk ik ook eerder uitzondering dan regel.

Ik ben gister begonnen aan 13th op netflix en ik heb zo zitten janken. Ik vond het zo confronterend dat ik maar zo weinig wist over de geschiedenis. En als het in Amerika gebeurt, gebeurt het overal. Pijnlijk dat ik altijd zo naief ben geweest. Vanavond kijk ik de rest.

3 likes

Zijn er mensen die vanavond naar de demonstratie in Utrecht gaan?

4 likes

Ik twijfel, ik wil er graag naartoe, maar ik zag wel dat er overal opgeroepen wordt om niet te komen als je niet uit Utrecht komt

1 like

Dit is die oude man die omver wordt gelopen toch? Echt afgrijzelijk.
Ik zag ook een foto waarop ze even later ā€˜solidair’ met de BLM-movement geknield staan. Fuck you, deze oude man heeft niks misdaan en ligt daar dood te bloeden op straat. Gelukkig gaat het okĆ© met hem, maar what the fuck.

1 like

Ja ik ga!

4 likes

Ik kwam deze tegen. Wel helder.

36 likes

Ik kan hem zo gauw niet vinden, maar ik zag laatst een tweet die het heel kort en bondig beschreef:

It’s black lives matter {too}, not black lives matter {only}, what is so hard to understand about that?

11 likes

Even een tip voor de mensen die 13th graag willen zien maar geen netflix hebben: netflix heeft hem ook op youtube gezet!

8 likes

Je hebt gelijk, dat gediscrimineerd ā€œvoelenā€ en ā€œlaten we het geen institutionele racisme noemenā€ is onzin, maar denk je ook niet van we moeten ergens beginnen? Hij lijkt in ieder geval te gaan draaien en ik denk dat dit een klein positief moment kan zijn. Verandering moet ergens beginnen dus liever zo dan helemaal niet.
Ik hoop ook echt dat veel VVD aanhangers hem nu gaan horen.

Gaan er vandaag mensen naar de demonstratie in Nijmegen? Ik vind het best spannend om voor het eerst weer met de trein te gaan en met veel mensen op een plek te zijn, maar het is zó nodig. Ik denk dat ze er wel een hele goede locatie voor hebben uitgekozen, moet lukken om in zo’n groot park afstand te bewaren.

Als alles goed verloopt wil ik morgen ook graag naar de demonstratie in Eindhoven.

6 likes

Wtf, echt heftig inderdaad. Maar hij is ok?

Edit: ik vond de naam van de agent, dus ik kon googelen:

Eerst zeiden ze in een bericht dat hij ā€œtripped and fellā€?!

Ik word echt niet goed van al die filmpjes die nu voorbij passeren over hoe de politie op de demonstraties reageert. Al dat machtsvertoon/-misbruik. Ik zag gisteren ook een filmpje met een compilatie van reacties van agenten op media/reporters, echt niet normaal. Wat een toestanden.

2 likes

Ik vind het ergens gek dat er filmpjes worden gedeelt van de politie die mee demonstreerd of knielt uit solidariteit.
Het voelt niet oprecht. Het is namelijk niet zo dat er maar een paar rotte appels tussen zitten. Het is het hele systeem wat fucked up is en alleen werkt voor de witte mens. En ook al die politie die het ene moment knielt en het andere moment rustige demonstranten aanvalt. Bah bah bah.
En ook al zijn er vast politie agenten die het goed bedoelen het is niet nu de tijd voor hun om een podium te pakken. Woorden zijn niet genoeg we willen daden zien.

8 likes

De comments op het stuk hierover op nupuntnl zijn ook echt walgelijk zeg, veel victim blaming en gemiep dat agenten tegenwoordig ook niets meer mogen.

Nu weet ik weer waarom ik daar liever niet lees.

Wacht maar tot ze zelf iemand zo op de grond zien bloeden. Dan miepen ze wel anders. Heb het zelf meegemaakt en zo’n hoofdwond is gewoon heel eng

1 like

Ik merk heel erg dat dat soort comments komen vanuit het idee dat de politie ā€˜dat echt niet zomaar doet’. Dat is ook zo, als je wit bent. Het is best lastig, want hoe overtuig je mensen van hun privilege als ze zelf geen enkele motivatie hebben om daar iets over op te zoeken. Wat dat betreft kan de media denk ik wel een grote rol spelen. Die kunnen best wat duidelijker benadrukken dat een slachtoffer zich bijv. niet verzette, geen wapen had, etc. Dat moet misschien maar zo ā€˜Jip en Janneke’ mogelijk zodat iedereen het snapt.

9 likes

Ja ik keek op NOS ā€˜die man mocht daar niet lopen’, nee, dan duw je iemand maar en laat je hem liggen terwijl zijn hoofd open ligt?? Hoe onmenselijk is dat?

Dit heeft niks met white privilege te maken maar wel met onnodig politiegeweld. Ik zag een video waarin een man uit een auto probeert te komen die omgekanteld is na een ongeluk. Zijn vrouw ligt dood in die auto. Er komt een politieman aan en die begint gewoon zonder reden te schieten. Die man is dus verlamd terwijl hij eigenlijk ongeschonden het ongeluk uitkwam. Die politieagent was bang dat hij zou vluchten en zegt ook nog ā€˜hij wil de auto niet uitkomen’, terwijl die man in de auto viel dankzij dat wapen.
Serieus wat is er mis met sommige mensen? En waarom lijken die sommige mensen heel eenvoudig bij de politie te komen. Moet de politie niet duizend psychische tests doorkomen en dit jaarlijks weer doen? Die mensen lopen gewoon rond met een moordwapen, dag in dag uit.

4 likes

Ik vind dit ook een naar filmpje om te zien, en ik heb absoluut geen inzicht in de procedures bij de Amerikaanse politie, maar wel wat bij de Nederlandse politie. Als de ME een straat gaat schoonvegen (zoals in dit filmpje gebeurt met agenten in linie met wapenstokken en schilden), zijn daar al waarschuwingen aan vooraf gegaan, er is dan al gevraagd weg te gaan met megafoons oid, de politie staat al een tijdje op een linie te wachten voor ze gaan bewegen, je loopt daar dan niet meer volstrekt per ongeluk in de weg. Als er een charge wordt uitgevoerd is het belangrijk dat de linie bewaard blijft, anders krijg je burgers achter de politielinie en je wil niet dat een burger je collega in z’n nek mept met een baksteen, of iets in die richting.
In dit filmpje zie ik dat iemand wordt weggeduwd (niet met enorm buitensporig geweld, het is een klein duwtje) en ongelukkig terechtkomt, de agent die het doet wil naast hem knielen, maar wordt weggetrokken door zijn collega (en dat is denk ik terecht, want de linie moet behouden blijven) en die begint direct in zijn oortje te praten, je hoort niet wat hij zegt door het geschreeuw naast de camera, maar het lijkt me plausibel dat hij om een ambulance vraagt. 1 seconde later knielt er een agent naast hem neer en meer kunnen we er niet van zien.

Het is een naar filmpje en het is naar dat er mensen gewond raken bij zo’n actie, maar dit is (in mijn ogen) geen buitenproportioneel geweld, geen gerichte actie om ā€˜eens lekker iemand neer te meppen’, dit is het risico van tegen een politielinie inlopen als een straat wordt schoongeveegd. Je kunt vinden dat een straat niet schoongeveegd zou moeten worden tijdens deze demonstratie, maar dat kun je deze politieagent niet aanrekenen, die handelt naar de orders van zijn baas.

Er zijn genoeg voorbeelden van buitensporig onnodig geweld door politieagenten te vinden, maar dit vind ik er niet 1 van.

12 likes

Ik weet niet of dit verhaal ook over Amerika gaat, maar daar kan je binnen een half jaar al agent worden. Slaat echt nergens op.

Ik las trouwens op twitter (geen idee hoe betrouwbaar het dus is haha) dat hij een politiehelm terug kwam geven en dat twee agenten geschorst zijn.

https://twitter.com/KatieGibasTV/status/1268702159295655938 hier zie je het gefilmd vanaf de andere kant.

2 likes

Gatver wat een verzameling sneue kneuzen.

1 like