Ik vind dit ook een naar filmpje om te zien, en ik heb absoluut geen inzicht in de procedures bij de Amerikaanse politie, maar wel wat bij de Nederlandse politie. Als de ME een straat gaat schoonvegen (zoals in dit filmpje gebeurt met agenten in linie met wapenstokken en schilden), zijn daar al waarschuwingen aan vooraf gegaan, er is dan al gevraagd weg te gaan met megafoons oid, de politie staat al een tijdje op een linie te wachten voor ze gaan bewegen, je loopt daar dan niet meer volstrekt per ongeluk in de weg. Als er een charge wordt uitgevoerd is het belangrijk dat de linie bewaard blijft, anders krijg je burgers achter de politielinie en je wil niet dat een burger je collega in zān nek mept met een baksteen, of iets in die richting.
In dit filmpje zie ik dat iemand wordt weggeduwd (niet met enorm buitensporig geweld, het is een klein duwtje) en ongelukkig terechtkomt, de agent die het doet wil naast hem knielen, maar wordt weggetrokken door zijn collega (en dat is denk ik terecht, want de linie moet behouden blijven) en die begint direct in zijn oortje te praten, je hoort niet wat hij zegt door het geschreeuw naast de camera, maar het lijkt me plausibel dat hij om een ambulance vraagt. 1 seconde later knielt er een agent naast hem neer en meer kunnen we er niet van zien.
Het is een naar filmpje en het is naar dat er mensen gewond raken bij zoān actie, maar dit is (in mijn ogen) geen buitenproportioneel geweld, geen gerichte actie om āeens lekker iemand neer te meppenā, dit is het risico van tegen een politielinie inlopen als een straat wordt schoongeveegd. Je kunt vinden dat een straat niet schoongeveegd zou moeten worden tijdens deze demonstratie, maar dat kun je deze politieagent niet aanrekenen, die handelt naar de orders van zijn baas.
Er zijn genoeg voorbeelden van buitensporig onnodig geweld door politieagenten te vinden, maar dit vind ik er niet 1 van.