In zuid-Afrika kunnen blanke mensen niet op straat gaan.
Een van de vele automatic responses die ik gisteren van een collega kreeg.
Ik snap niet waar dat vandaan komt. Zoek 1 zuid afrika vlog en je ziet meer witte mensen dan zwarte mensen.
Weet iemand of er dit soort stripjes over racisme bestaan (ipv feminisme)? https://www.oneworld.nl/kijkenluisteren/strip/had-het-dan-gevraagd/
Mijn man ziet vaak nog niet waarom iets een probleem is. Als ik een artikel bv doorstuur weet ik dat hij het niet grondig gaat lezen. Ik vind het zelf ook belachelijk, want het is een onderwerp dat tijd en aandacht verdient, maar moet ergens beginnen.
Zijn er dit soort laagdrempelige stripjes of filmpjes oid? Ik zoek zowel naar de âbasisâ (bv waarom bepaalde woorden niet kunnen, het probleem rond culturele benadering) als zaken die op het eerste zicht minder opvallen (institutioneel racisme). Bij voorkeur de situatie in BE/NL/europa, aangezien anders het argument âja, in Amerika is de situatie inderdaad verschrikkelijk, maar hier is het toch beterâ erin wordt gegooid.
Toen wij daar waren (mijn schoonfamilie woont daar, dus komen er relatief âveelâ en zij hier), werd ons héél duidelijk gemaakt door de zwarte buurman van de familie waar wij logeerden dat we niĂ©t zelf Jo-burg in moesten gaan als âwit mensâ (zoals hij dat zei). Hij heeft ons toen een tour gegeven in zijn auto, en in hĂšt centrum van Johannesburg hebben we inderdaad amper een wit persoon gezien.
Maar⊠in Zuid Afrika is het overduidelijke racisme gewoon voor je neus zichtbaar. Ze hebben het niet eens door maar de apartheid is daar echt nog niet weg. Ze spreken daar gewoon heel droog over âhet swartje komt morgen, laat maar liggen,â en dat is dan de schoonmaakster in een niet extreem rijk wit gezin. Deze buurman konden ze het goed me vinden maar wordt dan ook als een soort godswonder gebracht; âdat je met zoân swartje dan nog een goede band kan hebben. Wowâ. Idk maar ergens vind ik het dan niet zo gek dat er een beweging tegen je keert? Afrikaners waren niet echt lieverdjes ofzo daar⊠ze gedragen zich nog steeds alsof het een wonder is dat ze nu met zân alle in 1 bus mogen zitten. En ze zien het echt niet, een groot deel is nog opgegroeid in de apartheidâŠ
Wij voelden ons in Kaapstad trouwens een stuk minder veilig, terwijl je daar altijd minder over hoort & veeeel witter is.
Ze zijn best overtuigd van racisme hun kant op. Mijn nichtje had het over een wet die stelde dat er in een bedrijf verplicht naar rato van kleur aangenomen moet worden. Dus 90% van een stad is niet-wit. Er moeten 10 mensen aangenomen worden â> 9 moeten dan niet-wit zijn. Ze zei dat ze nu al een jaar aan het solliciteren was en er regelmatig dan dus 30 witte mensen solliciteerden en die allemaal afgewezen werden op voorhand omdat die 90% dan niet gehaald zou worden en de vacature dan opnieuw de deur uit moet. Dat wordt dan gebracht als: âja zo helpt de overheid die bedrijven om zeep want je gaat toch niet zoveel zwarten vinden die goed genoeg zijn voor dat werk hoor?â Eh. OkĂ©.
Ik heb er zoân rothekel aan als mensen als voorbeeld van wit racisme met Zuid-Afrika komen
Hallo? Toen ik geboren werd was de Zuid-Afrikaanse wetgeving één en al racistisch? Dat is echt nog maar heel kort geleden en de gevolgen zijn nog iedere dag merkbaar. Lijkt me echt totaal van de zotten dat we zwarte Zuid-Afrikanen dan nu beschuldigen van racisme tegen witte mensen. Ik vind het helemaal hinderlijk als men in dit debat met Zuid-Afrika komt aanzetten, maar wil toch even wat dingen recht zetten. Ja, wetgeving waar jouw schoonfamilie @Fishing het over heeft, bestaat. Hoognodig ook, want op de arbeidsmarkt heeft een zwarte Zuid-Afrikaan nog altijd een achterstand tov een witte Zuid-Afrikaan.
Zie:

Cijfers uit 2014, maar ook deze recentere cijfers zeggen wel iets:
Overigens, @Fishing, ik ben echt de laatste om te zeggen dat Joâburg een fijne stad is, maar heb daar als overduidelijk witte toerist met koffers en al, gewoon in het centrum rondgelopen. Ook in Kaapstad heb ik me nooit onveilig gevoeld. Ik kan soms wel een beetje blind zijn voor gevaar en wil jouw ervaringen ook zeker niet bagatelliseren. Alleen Soms worden zwarte Zuid-Afrikanen (/zwarte mensen) door witte gedehumaniseerd en bijna gelijk gesteld aan gevaar en daar sla ik op aan blijkt maar weer
hopelijk zal je schoonfamilie er ook ooit anders over gaan denken, fijn dat jij hier iig je best voor doet!
Jaa mijn voorbeelden waren ook niet bedoeld als bewijs dat er wit racisme is hoor! Meer dat zij dat dus echt zo ervaren, maar je tegelijkertijd in hun argumentatie daarvoor het racisme er vanaf druipt. En ze hebben het niet eens door. Het woord âswartjeâ alleen al is daar gewoon⊠dood normaal?! Bizar idee welâŠ
We hebben in Kaapstad (meer Ri Somerset west overigens) op dag 1 een hele nare overval gehad (bedreigd, geld gestolen, wapens, alles er op en er aan). Dat zet natuurlijk de toon wel 

Ik ben een aantal keer in zuid Afrika geweest en ik ben me nergens zo bewust geweest van mijn huidskleur als daar hoor. We gingen naar het Krugerpark vanuit Joâburg en stopten bij een random winkelcentrum om naar de wc te gaan. Maar het was overduidelijk niet de bedoeling dat witte mensen daar stopten. We werden echt zo met de nek aangekeken.
En begrijp me niet verkeerd hoor, ik weet dat dat dus voor poc de dagelijkse realiteit is en ik vond het heel goed om die ongemakkelijkheid te voelen, het heeft me echt veel geleerd. Ik denk vaak terug aan dat gevoel om me weer ff een beetje te kunnen inleven.
En dan stopten we bij de plek waar alle witte mensen dan gingen lunchen. Mijn god, wat een walgelijke plek. Alleen maar Afrikaners die daar de dienst uit zaten te maken. Ook weer zoân vreselijk ongemakkelijk gevoel om daar tussen te zitten. Ben overigens in Zambia ook een aantal Afrikaners tegengekomen dat letterlijk sprak over de monkeys die hun boerderijen wilden afpakken.
Herkenbaar. Ik had zon moment ergens in het OV in Zuif Afrika. Dat heeft me zoveel gedaan. In mn eentjr als blonde witte vrouw en dan met de nek worden aangekeken. Dat heeft zo veel invloed op me gehad. Ik vond het dat half uurtje al heftig en poc maken dit zĂł vaak mee in een land dat hun thuis is.
gatverdamme wat een bekrompenheid zo op de vroege morgen
Weet je de naam van die docu nog?
Het onderzoek loopt nog, dus nog niet zeker wat er precies is gebeurd. Maar feit is wel dat er een donkere man is overleden in de politiecel na zijn aanhouding en dat op film duidelijk te zien is dat zijn arrestatie vrij hardhandig gaat met o.a. een schoen op zijn gezicht.
"Maar nee dit gebeurt niet in NL. "
Nou ze zegt gewoon dat het niks met racisme te maken heeft hoor.
Laat het mij jou even uitleggen anders. Zeggen dat je bang bent voor (of geil wordt van) hele grote zwarte mannen met rastaâs, jeweetwel die echte gangsters, is niet racistisch. Zo moet je dat helemaal niet zien want zo is dat niet bedoeld.
Een familielid heeft een bericht van CH.An.tal Jan.se.n gedeeld op social media en ik walg er echt van
Wat heeft,ze gepost?
Vraag 1: Denken jullie dat de demonstraties nu (in Nederland en Belgie) gaan leiden tot een tweede Corona-piek?
- Ja
- Nee
0 stemmers
Vraag 2: Stel het leidt tot een tweede golf, vinden jullie het dan de moeite waard?
- Ja
- Nee
0 stemmers
Ik hoop dat het over 2 weken blijkt dat het allemaal wel meevalt en ben dan heeeel benieuwd wat de reactie is van de mensen die âniet racistisch zijn, maar alleen door Corona kritiek hebben op de protesten!!â
Ik heb op beide vragen nee beantwoord want niet alleen een betoging zal leiden tot een tweede golf. Het zal nu wel makkelijker zijn om âschuldigenâ aan te wijzen.
Scholen, winkels, horeca en bedrijven hervatten het werk en dat zijn meer mensen die met elkaar in contact komen. Daarbij ook de uitbreiding van de bubbel naar 10 personen.
Het is onmogelijk om te achterhalen of de betoging tot een tweede piek gaat leiden. Dan hadden ze alle betogers direct moeten testen en volgen in de tijd. Er zijn tegelijkertijd zoveel maatregelen versoepelt dat je nooit gaat kunnen concluderen of een eventuele tweede piek door deze samenkomsten wordt veroorzaakt.
Denk niet dat het zo is maar wel de moeite waard als het zo is. Die twee dingen staan los van elkaar voor mij en het een is niet meer belangrijk dan het andere. We moeten dit momentum gaande houden met de blm discussie. Las carnaval maar af voordat we de protesten afgelasten.
Dus dit. Tegelijk is rest van de samenleving ook open gegaan. Iedereen weer naar de kapper, cafés dicht op elkaar en zelf in de supermarkten bestaat de 1,5m regel al weken niet meer.