White privilege / racisme

Nooo ze zijn zo lief!

Relevant voor dit topic trouwens, ik raakte aan de praat met een van die boys en hij zei dat hij Luc Bo heette (Surinaams Nederlandse jongen). Vond ik een leuke naam dus dat zei ik. En toen vertelde hij dat het wel van pas kwam met solliciteren want hij werd in ieder geval altijd uitgenodigd. Maar als hij dan binnenkwam keken ze allemaal op hun neus.

Maandag protest in Middelburg, iemand van hier die gaat? Ik heb via Facebook aangegeven te komen en dat is zichtbaar op mijn tijdlijn. Fijn wel al die reacties :sweat_smile:

3 likes

Ondertussen meer info gevonden! Ook @Mimosa

Er is zaterdag om 17u een manifestatie op de Groenplaats.
Zondag om 13u een sit-in op dezelfde Groenplaats (door BYAR).

Beide hebben geen toestemming en zullen niet gedoogd worden door de politie.
Activisten en jeugdwerkers zijn wel stewards aan het verzamelen om zo toch wat bescherming aan de jongeren (en de andere manifestanten uiteraard) te kunnen bieden.

3 likes

Los van je punt, waar ik het mee eens ben - tradities kunnen en mogen inderdaad veranderen - las ik laatst dat koningin Victoria al eieren zocht met Pasen met haar gezin, dus die traditie is toch ouder dan je denkt!

1 like

Ik zat met het zelfde dilemma en uiteindelijk besloten toch te gaan. Echter blijkt dat ik onbeschermd in aanraking ben geweest met iemand die corona verdacht is en de uitslag komt pas maandag dus nu toch besloten niet te gaan :upside_down_face:. Werk je al met een mondkapje? Als je gaat zou je die misschien daarna uit voorzorg kunnen opzetten? Maar ik snap je afweging. Als de 1,5m niet gewaarborgd zou worden had ik wel afgesproken terug te gaan.

1 like
4 likes

Ik ben in Tilburg geweest net en dat was prima te doen met 1.5 meter afstand! Ik werk net niet meer met een mond kapje, dus Eindhoven is nog te groot voor nu/ mijn gevoel.

3 likes

Wat doen jullie als je je actief uitspreekt tegen racisme tegen een bepaald persoon, maar diegene blijft doorgaan met zijn of haar gedrag?

Ik heb het inmiddels opgegeven maar merk dat hij nu weer hele nare uitspraken doet en het zit me gewoon dwars. Als je iets doet gaat ie er juist keihard tegenin en wordt zijn gedrag alleen maar extremer. Als je niks doet reageren is het een echo chamber van zwakzinnige racisten. Dilemma. :mad:

3 likes

Daar neig ik nu ook naar inderdaad.

Ik ben nu dit boek aan het lezen. Ik vind het behoorlijk indrukwekkend. Direct na de slavernij was er al sprake van geĆÆnstitutionaliseerd racisme in de westerse wereld. Dat is gewoon nooit weggegaan. Het is zo verhelderend.

6 likes

Heb je m ergens online gekocht? Ik kan alleen de ebook versie vinden maar hou zo van fysiek lezen

Lijkt het mensen eventueel wat om een boek te lezen en die hier te bespreken (of een film/docu te kijken)? Ik weet dat er al een boekenclub is maar het lijkt me ook waardevol nu om een boek specifiek omtrent deze onderwerpen te lezen, non-fictie.

9 likes

Echt hoe kan je zo zijn ook.

3 likes

Geen idee vraag aan Noor wat zij van dit vindt

1 like

Ja! Ik was hier vanochtend ook over aan het nadenken, lijkt mij heel fijn!

1 like

Zou ik graag willen maar ben laatst geblockt hahaha

2 likes

https://www.bol.com/nl/p/waarom-ik-niet-meer-met-witte-mensen-over-racisme-praat/9200000108746217/?bltg=itm_event%3Dclick%26mmt_id%3DXtvDgoDFQifhR7p7SK3qWgAABEA%26slt_type%3Drecommendations%26pg_nm%3Dpdp%26slt_id%3Dprd_reco%26slt_nm%3Dproduct_recommendations%26slt_pos%3DC1%26slt_owner%3Dccs%26itm_type%3Dproduct%26itm_lp%3D1%26itm_id%3D9200000108746217&bltgh=loz-2EzEOPaFZlme59hBSQ.1_6_7.8.ProductImage

In het Nederlands is hij nog wel te krijgen. Alleen dat is vast niet wat je zoekt haha. Je zou de bibliotheek kunnen proberen. Die kunnen in de landelijke collectie kijken of hij ergens staat.

Ah ja thanks ben idd eigenlijk wel op zoek naar Engelse versie haha

Hij wordt op 18 juni weer in het Engels in de Nederlandse boekhandels geleverd als het goed is. Misschien kun je hem reserveren/bestellen bij je lokale boekwinkel.

Ik ben ook wel benieuwd naar dit boek! Miss koop ik hem ook wel, heb nog een boekenbon liggen.

3 likes

Ik ben/ben ook echt helemaal voor fysiek lezen. Ik heb een halve bibliotheek thuis. Alleen de e-reader is mij toch ook echt heel goed bevallen haha. Het is zo handig om gewoon direct een boek te kunnen lezen als je dat wilt.