White privilege / racisme

Je kunt ook bijna niet discussiëren met iemand die continu alles op zichzelf gaat betrekken. Ik kan niks over dit onderwerp tegen mijn moeder zeggen zonder dat ze meteen over zichzelf begint en welke struggles zijn als vrouw heeft gehad. Het komt gewoon niet aan (nu doe ik het zelf ook trouwens scusi hahah)

2 likes

en heb je dit ook kunnen uitleggen? deze tegenreactie gebruik ik dan vaak als weer iemand zoiets roept.

3 likes

Goed idee!

Voor wie het nog niet had gezien: we lezen met de boekenclub Girl, Woman, Other, wat dus ook een relevant boek is (maar fictie). 19 juni gaan we het bespreken.

3 likes

Ik vond dat Ashton Kutcher wel een goede reactie had op het ‘All lives matter’ argument. Ik word ook echt moe van de mensen die dat zeggen. Je snapt toch wel gewoon waarom het zo genoemd wordt?

Ja dit doe ik ook heel erg, maar hij wil nog niet echt dingen anders gaan zien. Geeft niet hoor, hij is volgens mij wel gevoelig voor alt-right gepraat en zolang we deze discussie netjes kunnen voeren hoort hij in ieder geval ook een andere mening. Dus ik blijf gewoon nog even doorgaan haha

2 likes

Een collega heeft net een foto’s geplaatst met de vergelijking tussen een festival en de betoging. “Als dit mag, dan moet dit ook kunnen”
Heb haar erover aangesproken. Je kan toch geen festival waar mensen elkaar vastpakken, dansen vergelijken met een betoging waar mensen hun stem laten horen?

16 likes

Heel goed georganiseerd. De kruising concertzaal - bisschop Zwijsenstraat was afgesloten dus er was echt een groot oppervlakte waar je kon staan. Iedereen hield afstand en vrijwel iedereen droeg een mondkapje. Ik moet zeggen dat ik vrij achter aan stond (bij de carrousel) en daardoor niet alles goed kon horen. Maar de sfeer was goed en heel fijn!

5 likes

Shit really hit the fence (Kaya Quintana style) in mijn dm’s

3 likes

Moet ik komen vechten?

1 like

Ik roep wel!

1 like

Ik vond het alternatief in G.ent heel mooi. Blij met de grote opkomst!
Jammer dat mensen zo snel in de val lopen van de media: “gEeN rEsPeCt vOoR dE zOrg!!”. Die selectieve verontwaardiging is echt ergerlijk.

2 likes

Oh goed om te horen! :pray:t2:

Het ging hier vd week over de politie (goh). Ik heb even teruggezocht en @Enthusiasm jij had het erover, net als @Beekeeper en @California (en nog wel meer trouwens maargoed).

Iig ik kwam net dit draadje tegen:

Do you or somebody you know think that #AbolishThePolice is unrealistic? It might be because you haven’t taken the time to understand what it means, the reasons for it, and why it actually makes a lot of sense. [Thread]

— Bridget Eileen (@TravelingNun) June 4, 2020
(werkt dit draadje?) En het was voor mijzelf heel verhelderend, en ik ga het boek dat getipt wordt ook lezen (gratis op koboplus). Als je haar twitterfeed opent dan zie je dat ze meer artikelen over dit onderwerp deelt. Dus als je er wel over wilt lezen maar niet meteen een boek is dat een aanrader.

Ook dit artikel: https://libcom.org/history/origins-police-david-whitehouse gaat erover.

Abolition addresses harm.
Abolition is the practical path.
Abolition is community and safety.#WeTakeCareOfUs

Abolish the police. pic.twitter.com/Hq4sOC5iC1

— Oakland Abolition & Solidarity (@OaklandAboSol) June 4, 2020
En deze plaatjes die getweet zijn, laten heel goed zien hoe het systeem ook ingezet kan worden.
3 likes

In de DM’s zijn we gegaan van ‘objectief’ vertellen van wat zij ervan vindt naar ontkenning van racisme en white privilege en white fragility.
Ik ben echt verbaasd dat ze echt overtuigd is van wat zij zegt.

Dankjewel voor het delen!
Ik heb het soms echt nodig dat ik een tip al 10 x gezien heb voor ik het open, en dit was die 10e keer en ik heb het langere filmpje gezien en tis tof.
Ik vind het zo bijzonder hoe in Amerika iig oudere mensen nog zo uitgebreid aan bod komen. In Nederland ben je volgens mij na je 70e echt volledig gecancelt.

1 like

Op YouTube staan ook veel filmpjes van haar.

1 like

Wie speelt er mee?

9 likes

Deze video werd net gedeeld in het Youtubers-topic, deze kan best worden toegevoegd aan die lange lijst die we gisteren hebben samengesteld.

5 likes

Heb het gevoel dat ik haar echt spam maar ben een grote fan van haar haha . En deze video vond ik ook heel sterk.

3 likes
Lijst

Leestips

• Hallo witte mensen - Anousha Nzume
  • Het laatste wat ik nog wil zeggen over racisme - Dalilla Hermans
  • Roofstaat - Ewald Vanvugt
  • Witte onschuld - Gloria Wekker
  • Waarom ik niet meer met witte mensen over racisme praat - Reni Eddo-Lodge
  • The hate u give - Angie Thomas
  • Het zwart-witdenken voorbij - Piet Emmer
  • Alledaags racisme - Philomena Essed
  • Witte vleugels, zwarte vleugels - Sue Monk Kidd

Kijktips

• ‘Dus ik volg’ van filosoof Stine Jensen (serie, NPO)
  • Verdacht van Nan Rosens (docu, 2doc)
  • Dear white people (serie, Netflix)
  • 13th (docu, Netflix )
  • I am not your negro (docu, NPO)
  • Hoe duur was de suiker (docu, NPO)
  • La 92 (docu, Netflix)
  • Wit is ook een kleur (docu, 2doc)
  • Paris is burning (docu, Netflix)
  • Pose (serie, Netflix)
  • The life and dead of Marsha P. Johnson (docu, Netflix)
  • Just Mercy (serie, Pathé Thuis)
  • When they see us (serie, Netflix)
  • https://www.youtube.com/watch?v=P3QMMlneZlE (Nederlands) van Quinsding
  • https://www.youtube.com/watch?v=lTu3lmD8Ij0 (Engels) van KarenBritChick

Podcasts

• Fufu & Dadels van Hajar Falluh, Suheyla Yalcin en Munganyende Hélène Christelle
  • Dipsaus
  • Damn, Honey: afl. 44 over BLM en racisme in Nederland, met Sylvana Simons
  • Kleurrijke Kwesties Podcast, NPO Radio 1
  • Bonte Was Podcast van One’sy Mulle en Zoë Papaikonomou
  • 1619, New York Times (Engels)
  • You Must Remember This: afl. 147 en 148 ‘6 Degrees of Song of The South’ over de filmindustrie (Engels)

Instagram

• Claricegargard
  • i_weigh, van jameelajamilofficial
  • LaylaFSaad
  • Marketingvrouw (Nederlands)
  • The_blackarchives (Nederlands)
  • Kozwartepiet (Nederlands)
  • theconsciouskid
  • rachel.cargle
  • theslumflower
  • sophia_roe
  • Mitch_positivity