White privilege / racisme

Volgens mij zijn er meer afl. van You Must Remember This, zoals ep. 146 en 149, die gerelateerd kunnen worden aan dit topic. Wie heeft het toegevoegd? Mag het worden aangepast of stonden enkel ep. 147 en 148 daar met een reden?

Ik kan er nog één aan toevoegen die mijn moeder gebruikte toen ik aangaf dat ze gewoon geen neger moet zeggen:
“Ja maar ik zeg dat toch niet rechtstreeks tegen die persoon”

Ok.

6 likes

Heb echt te hard gelachen :face_vomiting::joy:

Pfff ik zat echt 5 minuten zo :face_with_raised_eyebrow:

O en nog één erachteraan: “ja maar hallo onze generatie vindt dit allemaal niet zo vanzelfsprekend, eerst moesten we van neger naar kleurling en toen mocht dat ook opeens niet meer”.

Ja die overgang is ook iets van de afgelopen 3 jaar

Hoe blijf je dan kalm?

Niet, was echt woest.
Discussie begon (heel verrassend) met dat ze het belachelijk vonden dat de demonstratie in A’dam werd gehouden ivm corona. Ik ga zondag naar de demonstratie in mijn thuisstad dus dat zullen ze leuk vinden haha

Nja echt elke argument of opmerking kon ik weerleggen dus er zijn wel wat zaadjes geplant en ze gaven me ook wel gelijk in veel dingen. Heb ze eerder al kunnen overtuigen dat ZP niet meer kan en dat vinden ze nu ook overtuigd. Maar dat ze dan over bepaalde woorden zo makkelijk kunnen denken
 Mijn vader bleef hameren dat we niet te veel naar de semantiek van woorden moeten kijken, maar vooral naar overtuigingen. Waarop ik zei: ja maar juist door het gebruik van dat soort woorden laat je niet zien wat je overtuiging is.

6 likes

Ik vind @sophia_roe op insta ook echt een aanrader. Heel prettige manier van praten, alsof je in gesprek bent. Vond het sowieso al een leuke instagrammed, maar deze laatste dagen post ze ook veel leerzame filmpjes, links etc.

1 like

Toegevoegd.

1 like

Jeej ene wilma zei net SHOT UP omdat ik iemand vriendelijk uitlegde waarom all lives matter niet het juiste ding is om te zeggen.
Ik leef hiervoor.

5 likes
  • IG: Mitch_positivity (NL)
    (Akwasion en zeikschrift misschien nog?)
1 like

Ik ben echt teleurgesteld in de mensen hier in België die zich voor de kar laten spannen van de media en politici. De BLM-manifestatie was al afgelopen toen die relschoppers begonnen met de politie uit te dagen en projectielen gooien naar hen.
Maar de media verwoordt het zo alsof die rellen en diefstallen het gevolg zijn van de manifestatie en dat is gewoon niet zo. Voor die jongeren is élke reden genoeg om te rellen, dat heeft niks te maken met BLM.
Echt jammer dat meer mensen dat niet inzien. En opnieuw, die selectieve verontwaardiging
 De horeca ging vannacht stipt om middernacht open op sommige plaatsen, mij maak je niet wijs dat iedereen zich daar netjes aan de coronamaatregelen heeft gehouden.

edit: ik ben ook in discussie gegaan met mijn schoonzus. Mijn andere schoonzus en haar partner werken allebei bij de politie in Brussel. Ze wou hen laten weten dat ze hen zeker steunden, ze vond die massamanifestatie echt niet kunnen en die rellen zeker niet. All lives matter blabla, arme agenten. Waarom moet het altijd gaan om HOE geprotesteerd wordt en niet WAAROM?

4 likes

Maar het was toch ook erg in Brussel? Winkels in de fik steken, bakstenen gooien naar politie, winkels plunderen hele juwelierswinkels leeg gehaald pff waarom? Verpesten het voor de mensen die wel met een reden protesteren.

Is hier iemand actief lid bij Bij1?
En @instantramen heb je al een idee voor de boekclub? We zouden ook een groep kunnen aanmaken op goodreads misschien?

Ja ik! Ik wil een afdeling gaan opzetten in mijn woonplaats.

4 likes

Zo, dat lijkt me intensief werk. Doe je zoiets in je eentje? Of heb je al steun van anderen?

Nee dat kan niet alleen. Je hebt sowieso steun vanuit BIJ1, maar voor een afdeling heb je minstens 25 actieve leden nodig bijvoorbeeld. Op hun site staat helemaal uitgelegd wat er voor nodig is.

Ik ben er pas net mee begonnen, dus heb er ook nog weinig ervaring mee!
Bij de organisatie van de afdeling in Utrecht heb ik langs de zijlijn gestaan en daarvan heb ik meegekregen dat het inderdaad veel werk is, haha.

4 likes

Maar niemand zegt dat dat niet erg is. Van mijn vriendinnen die naar Brussel geweest zijn weet ik dat zij dat geweld ook net zo hard veroordelen. Waarom gaan mensen er zo vanuit dat dat niet zo is? De organisatie van b.yar heeft zelf nog meermaals opgeroepen om meteen naar huis te gaan en niet te blijven hangen.
Dat geweld is gewoon geen rechtstreeks gevolg van die manifestatie en er wordt gedaan alsof dat wel zo is. Dat vind ik kwalijk omdat het net de focus verlegt van die duizenden vreedzame manifestanten naar die ene groep relschoppers. Of daar nu een mars was tegen seksisme of iets anders, die gastjes zouden sowieso wel een aanleiding gevonden hebben om te starten met rellen.

1 like

‘De aangifte tegen de rapper werd gedaan voor aanzetten tot haat en geweld. Het Openbaar Ministerie gaat onderzoeken of er daadwerkelijk sprake is van strafbare feiten.’

Ik weet niet in welk topic dit het beste past, maar normaal vind ik Sander Schimmelpenninck maar een naar ventje maar hij heeft een prima column geschreven over de selectieve verontwaardiging mbt het protest vorige week :raised_hands:t4: Ik was helemaal verbaasd :sweat_smile: (vooroordeel van mij ook)

11 likes

Prima stuk idd. wel een beetje een discutabele laatste zin, aangezien Rutte letterlijk zei dat zwarte Piet niet racistisch is.

1 like