Ik hou zo van die gast he haha
Ja werkt dat goed op Goodreads? Vind ik dan namelijk ook helemaal prima! Ik wil zelf heel graag Witte Onschuld van Gloria Wekker lezen, en is daarnaast ook Nederlands (wat het toegankelijker/relevanter in deze context maakt). Maar eventueel een poll om te stemmen kan ook
interessant, dank je voor het delen!
Ik moest opeens denken aan iets wat vorige week bij Op1 gebeurde en wat ik wilde delen want het heeft me echt aan het denken gezet over de retoriek die vaak bij racisme, en zeker nu bij de ophef over het blm-protest in Amsterdam en Rotterdam wordt gebruikt.
Tanya Hoogwerf van Leefbaar Rotterdam had weer een blabla-verhaal over dat het protest een âmiddelvinger naar de mensen die in de zorg werkenâ en dat iedereen zo zijn best had gedaanâ. En toen zei Nourdin El Ouali iets in de trant van dat het juist die mensen zijn die deel uitmaakten van het protest. Ik krijg het nu niet helemaal lekker opgeschreven, maar wat ik kwalijk vond is dat inderdaad heel âslinksâ en onopvallend door taalgebruik een soort van scheiding wordt gemaakt. Mensen die deel nemen aan het protest/dagelijks worden getroffen door racisme werden geframed als mensen die automatisch niet in de zorg, etc kunnen werken of hebben gewerkt. Kortom, als âmindere burgersâ die niet volwaardig meedraaien in de maatschappij. Ik vond het heel goed dat Nourdin dat zo benoemde en er zo fel tegen in ging.
Die Nourdin kwam sowieso niet om te spelen toen
Ik bedenk me ineens dat ik de laatste tijd ook vaak een plaatje heb gezien van een donker meisje die in brussel in 1955 in de dierentuin werd gezet om er naar te kijkenâŠ
Er is dus gewoon nog een kans dat zij nog leeft en ergens in de 70 is ofzo .
Ja de wereldtentoonstelling. Is ook in 1904 geweest in St Louis in Amerika, heel bizar, om mensen uit âveroverde gebiedenâ te tonenâŠ
edit: en trouwens nog veel meer dan die twee. echt een hele bizarre âtraditieâ
Dit zijn van die reacties waarvan je hoopt dat het een grapje is om hard om te lachen.
Dus ik ging googlen. Wtf is dit voor gekkigheid�
Hij heeft vaker goede columns vind ik. Volgens mij hebben mensen vaak een ander beeld van hem dan hoe hij is / denkt.
Na pinkwashing en greenwashing, zal in de toekomst ook blackwashing een feit worden? Al zal dat nu ook wel al in gang zijn gezet omdat ze hier veel knaken mee kunnen binnenhalen. Koop een zwart designer shirt van 120 euro met een nietszeggende tekst inclusief het woord BLACK en dan gaat 10 euro naar BLM.
Of zoals Ruby Bridges die in 1960 onder begeleiding van 4 marshalls naar een witte basisschool ging, er was maar 1 leraar die haar les wilde geven daar en geeneen ander kind wilde/mocht bij haar in de klas zitten.
Daar heb ik eens een docu over gezien. Zo vreselijk en onvoorstelbaar.
De docu gaat over een InuĂŻt-familie. Heel recent zijn pas de menselijke overblijfselen van een van hen terug getransporteerd vanuit Europa.
Vond dit wel een goede korte video waar die human zoos worden samen gevat.
Heeft iemand een tip waar ik iets kan lezen over dingen dragen met etnische achtergronden? Ik heb geen idee of ik het goed verwoord, maar bandana, haarbanden met printjes, uhm afrokapsel? (Dit is zeker niet de juiste term, excuus). Ik lees hier graag meer over. Ik snap niet zo goed wat er âfoutâ aan is en wil me heel graag inlezen want ik wil niet onbewust bijdragen aan onderdrukking/racisme of iets in die vorm.
Als je zoekt op cultural appropriation dan vind je genoeg (ook in dit topic)
Ik heb een stuk gevonden op everydayfeminism en het is me een stuk duidelijker! Dankjewel!
Ik heb vandaag een goede text gelezen over waarom boxer braids enzo niet oke zijn. Ik ga even voor je zoeken.
Oke 600 stories door gespit maar tadaa :
https://www.instagram.com/p/CBJ6S8ApXeF/?igshid=iqzrxdot9pqj
Dankjewel! ik ga het lezen! Edit: Goede posts zeg! Maakt een hoop duidelijk en begrijpelijk uitgelegd. Dankjewel voor het terugzoeken.
Ik heb je afb op mijn insta gedeeld. Als je liever hebt van niet, dan verwijder ik het!
Ben ook blij dat Close laat weten dat hij dezelfde beslissing opnieuw zou maken moest hij kunnen.
Omdat hier een aantal berichten stonden over de human zoos. Een heleboel van dit soort ideeën worden/werden gebaseerd op eugenetica. Dit is het idee dat sommige rassen biologisch beter zijn dan anderen. Dat je perfecte mensen maakt door alleen kinderen te krijgen van de beste rassen (blank en westers) en alles uit te roeien wat de genen poel kan besmetten.Het gevolg hiervan was bijvoorbeeld dat er veel veel mensen tegen hun zin gesteriliseerd zijn.
Het bizarre is dat dit begin 20ste eeuw nog gewoon een gangbare theorie was binnen de wetenschap en zelfs werd aangemoedigd als een manier om de problemen van de maatschappij op te lossen.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1127045/
In dit artikel staan wat verhalen over hoe het er aan toe ging. Het hele idee is allang ontkracht. Er zijn geen biologische verschillen, we zijn van binnen allemaal precies hetzelfde.
Om Avatar the last airbender te quoten