Gaat niet over white privilege oid
Samenvatting
Hmm maar de studiefinanciering is toch pas van rond 1980? Toen waren de babyboomers (1943 (grootste boom was toen- 1950) allang van school.
Mijn vader is babyboomer, mijn ooms en tantes dus ook; en ja zij woonden goedkoop(er), maar het was toen ook “normaal” om een aantal jaar bij je oudtante Tienie op een zolderkamer te wonen om zo te sparen voor een koopwoning. Niemand ging op kamers om te studeren, de meesten gingen niet eens studeren.
Maar bij mijn vader thuis bijv kon er maar één naar echt hoger onderwijs/uni want met 6 kinderen (jaahaa daar waren die ouders zelf bij natuurlijk dat ze ‘m er in hingen haha) was er geen geld voor dat ze alle 6 gingen studeren. En er was nog geen basisbeurs voor iedereen (die er nu ook niet meer is nee).
Als je niet bij een bepaalde gelovige zuil hoorde, werd je simpelweg niet aangenomen of geaccepteerd bij sommige bedrijven/scholen/sportclubs. Sommigen hebben die verzuiling echt hard gemerkt. Grootste deel betaalde allemaal voor de VUT, maar mocht er zelf geen gebruik van maken. Bijvoorbeeld.
En jaaa ze hebben zonder twijfel ook voordeeltjes meegepikt. Persoonlijk denk ik dat bijna elke generatie dat heeft - over het gemiddelde gezien. En de generatie voor de babyboomers heeft het land wérkelijk weer opgebouwd - maar persoonlijk ken ik ook geen enkele babyboomer die dat ontkent
… de generatie na de babyboomers had weer volledige studiefinanciering en (mijn oudste broer (‘80) bijv) kon 8jr lang studeren en ving geld als water
- kon niet op. Maar maakten wel weer de laatste crisis mee, en hard ook.
Persoonlijk vind ik het in “mijn” generatie (ik ben van ‘94 voor het beeld) bijv een voordeel dat ik mag samenwonen zonder te trouwen. M’n kind mag houden als ik ongehuwd zwanger raak en niet gedwongen hoef af te staan of moet trouwen. Als vrouw de keuze heb te werken. En kinderopvang toeslag krijg.
En ik heb zelf ook geprofiteerd van de lage huizenprijzen 6jr geleden en de hoge huizenprijzen nu
. Maar dat is volgens mij echt not done om te zeggen…
Oja, en ik hoop dat mijn vader (& mijn ooms en tantes) nog een jaar of 20-30 leeft natuurlijk
, maar goed dat spreekt voor zich
.

.
. Ik ken het hele programma niet, maar dit is dan toch ook een heel vreemd concept? Waarom krijgt die man een platform zonder weerwoord?