Kun je hem nog dumpen?
Nee grapje , volgens mij heeft het op die leeftijd nog niks met racisme te maken . Maar meer met de donkere kleuren ofzo als ze die niet gewend zijn vanuit hun omgeving (correct me if i am wrong)
Als je bijv heel lief doet tegen die meneer of bijv een donkere pop dat hij begrijpt dat er niks is om bang voor te zijn.
Misschien als nummer 2 er uit komt dat hij dan terug kan? Dan is er ruimte zou je zeggen
Thanks! We proberen er idd wel over te denken en te doen! Misschien de persoon in kwestie volgende keer de ijsjes en aardbeien uit laten delen hihi. Ik ben me nooit zo super bewust geweest van mān omgeving eigenlijk, dat die zo wit is. Pas toen ik actief opzoek ging / er tegen aan liep (o.a hier)
Marketingvrouw heeft volgende week een insta cursus over dit onderwerp (racisme en opvoeding), ook over White privilege bij peuters enzo. Kost ā¬30, is misschien interessant voor je?
Ooh jemig ik volg haar maar had deze nog niet voorbij zien komen⦠Merci!!
Ik kan me dit verhaal nog heel goed herinneren uit de media. Wat een verdriet en stress en woede moet deze situatie met zich hebben meegebracht. Ik heb net een bedrag gedoneerd en het maakt me niet uit wat ze ermee doet. Er loopt nog een zaak dus eventueel kan het worden gebruikt voor juridische kosten maar ik gun haar ook een nieuwe winkel. Of een vakantie.
Waarschijnlijk een onpopulaire mening, maar ik vond Akwasi helemaal niet zo sterk overkomen bij Beau.
Hij probeerde (naar mijn mening) een heel gekunsteld verhaal op te houden over het feit dat hij een woordkunstenaar is en dat het daarom ok is dat hij had gezegd dat hij āde eerst volgende zwarte piet die hij zou zien op zijn gezicht zou trappenā.
Wat ik juist zo sterk vind aan alle demonstraties is dat het iedere keer heel respectvol en vreedzaam verloopt. Naar mijn mening komt dat veel sterker over omdat mensen zich dan niet kunnen focussen op de randzaken.
Het indirect oproepen tot geweld (ook al was het volgens Akwasi bedoeld als kunstvorm) vind ik dan helemaal niet passen bij de toon van deze movement in Nederland.
En het is niet dat ik hem niet begrijp. Ik ben ook boos en gefrustreerd dat het zo lang moet duren voordat we eindelijk wat verandering zien, maar Dit is niet de manier.
Kende je Akwasi en zijn werk al voor zijn speech op de dam?
Ik vind het zo jammer dat iedereen uit zijn hele, inhoudelijk sterke, verhaal alleen blijft vallen over die ene zin.
Wat is volgens jou dan wel de manier?
De gedachte van vreedzame protesten is leuk Maar wat hebben vreedzame protesten in het verleden precies opgeleverd? Hooguit een schouderklopje dat ze het ze beschaafd hebben gehouden, maar 0,0 verandering
Yes, ik kende hem al.
Ik snap je punt hoor want we proberen al jaren op een normale toon het gesprek te voeren en de veranderingen gaan wel erg langzaam.
Ik ben zelf Surinaams en heb vaak genoeg te maken gehad met de nare nasmaak van zwarte Piet. Maar toch iedere keer als ik verhalen hoor van andere mensen en hun ervaringen met zwarte piet dan vind ik dat zoveel krachtiger dan wanneer mensen op een agressieve of boze manier vertellen waarom zwarte piet niet kan. Juist het delen van persoonlijk leed (hoe moeilijk ook) heeft naar mijn mening op de lange termijn het meeste effect. Verhalen kan je namelijk overdragen, gevoelens niet.
Daarom vind ik het filmpje van Akwasi over zijn ervaring met zwarte piet ook zo pakkend. Dat doet wat met mensen.
edit: ben ook wel benieuwd wat jij ervan vindt. Vind je dat hij zijn woorden terug had moeten nemen?
Ik snap dat je het vervelend vindt dat je zoontje zo reageert op poc. Ik zou er alleen niet teveel achter zoeken, ik neem aan dat hij nog heel jong is? Ik kan me nog herinneren dat toen ik een jaar of 3 was mijn ouders een collega op bezoek hadden met zijn vrouw. Zijn vrouw was zwart en ik weet niet zo goed hoe ik dit moet benoemen maar ze was ook echt bijna zwart, zo donker van huidskleur. Daarnaast had ze een traditionele Afrikaanse jurk aan en vlechtjes in dār haar. Het was zo totaal anders dan wat ik gewend was dat ik dit als kind ook allemaal maar een beetje eng vond. Ik speelde wel met hun kinderen maar die moeder vond ik maar spannend hoor. Maar zoals iemand al zei, ik denk dat als die moeder bijvoorbeeld een punker geweest was ik dat ook eng had gevonden.
Jezus wie is deze vuile trol nou weer. Hoe weten ze toch elke keer weer een witte nobody ergens vandaan te trekken die ook een MenInG heeft. Sit you ass down ANGELA
Het is inderdaad helemaal niet gek dat een kind bang is voor iets dat hij nog nooit heeft gezien, maar als jouw kind nauwelijks niet-witte mensen heeft gezien dan ben je daar toch als ouder verantwoordelijk voor. Je kunt daar als ouder echt niet passief in zijn.
Ik word ook altijd een beetje ongemakkelijk als ik hier dingen lees als āmijn ouders doen racistische uitspraken en ik durf er niks van te zeggen maar mijn kinderen spelen daar wel.ā Kinderen worden echt niet racistisch geboren, dat leren ze van hun omgeving.
Nja ik vond het hele programma een rommeltje. Beau liet niemand uitpraten. Die man naast Akwasi kwam met hele sterke dingen over dat we nu eens naar het probleem racisme moeten kijken en hoe we dat nu moeten aanpakken. Maar Beau kwam continu met āNee maar ik wil het over jullie pijn hebben , ik bepaal de vragenā
En ook steeds maar terug komen over dat hij niks verkeerds kon zeggen enzo. En ze waren uitgenodigd om het over de protesten in de bijlmer te hebben enzo. Hoe kut is het dan als ze dan steeeds maar terug komen op die ene zin die Akwasi uit emotie heeft gezegd.
Kunnen we haar in een talkshow zetten met JeanPaul Paula zodat hij haar verbaal kan afmaken plz?
Nou precies! Als dat in je opkomt om jezelf mee te vergelijken weet je dus dat dat gebeurt als je Marokkaans Nederlands bent en wƩƩt je dus dat dat kut is. Dan slaat je hele vergelijking toch als een tang op een varken. Ik word zo doodmoe van deze oliedomme mensen die aandacht krijgen.
En ook weer lekker persoonlijk ārapper met uitpuilende ogenā. Pittige column. Pittig dom ja de tering. Ik word echt woest hiervan
Ben ik met je eens, maar ik denk wel dat dat soms best lastig kan zijn in de praktijk, juist door hoe de huidige maatschappij in elkaar zit. Er zijn toch best veel kringen waarin wit de norm is en zich slechts een aantal poc bevinden. Ik kan me best voorstellen dat je je dan ook niet geforceerd wil gaan āopdringenā aan poc omdat je graag een diversere omgeving wil.
Wat ik zo lastig vind is dat Akwasi zegt: ik heb het niet zo bedoeld. Maar als iemand een racistische uiting doet en dan zegt dat hij het niet zo bedoeld heeft, dan proberen we die persoon uit te leggen dat het toch echt racistisch is. Oftewel: woorden kunnen een andere uitwerking hebben dan je bedoeling was.
Nee dat zou ik ook een beetje raar vinden. Maar je kunt je kind wel meer blootstellen aan het feit dat er mensen met veel verschillende huidskleuren zijn door dat op andere manieren te laten zien toch, zoals @kali ook zegt: boeken, films, series, poppen etc. Ik denk dat als een kind dat vaker ziet dat het vanzelf normaler wordt.
Hier bevinden zich alle standbeelden van Leopold
Precies. En daar leek hij dus totaal niet voor open te staan. Gemiste kans voor hem.
Van heel geforceerd plaatsen opzoeken waar meer POC rondlopen zou ik weer het gevoel krijgen als die zieke dierentuin en museumtentoonstellingen waar je mensen kon bekijken. Dan lijken kinderboeken mij toch een beter begin. Edit: mosterd.