White privilege / racisme

Weet je wat het is? Dit is op zoveel verschillende levels zó idioot, dat ik helemaal vastloop. Als ik het dan wil uitleggen dan kom ik niet meer uit mijn woorden uit pure ergernis en verbazing dat iemand dit soort shit deelt en ook echt op deze manier denkt.

2 likes

Maar ik denk dus, of naja zo ervaar ik dat, dat je daarin een grotere verantwoordelijkheid hebt als je in een witte omgeving woont.

Denk dat veel kleine boeren dorpen en omstreken, gewoon weinig POC te vinden is? Of laat ik het bij mijn eigen omgeving houden: hier is geen enkele boer poc… zowel niet in de veehouderij als in akkerbouw niet. Hoe dat in andere delen van NL is weet ik niet tbh.

Maar ik voel er dan ook weer weinig voor om m’n kind op een grotere basisschool & kdv 20km verder op te doen :sweat_smile:… of verder bij onze ouders vandaan te gaan wonen, want in die omgeving is het ook drukker, meer ov, meer autos, en we wonen hier juist omdat dat er allemaal niet is…

Maar daarom juist wil ik/we wel die verantwoordelijk nemen ri de kinderen.
Edit: en dus op een andere manier het toch normaal maken.

Ja dat snap ik, dat is toch precies de reden dat meerdere mensen hier alternatieven aandragen? Ik snap de maar in je betoog niet zo goed want volgens mij zijn we het gewoon eens daarover. Ik zou het ook raar vinden om om die reden alleen te gaan verhuizen oid, dat hoeft ook helemaal niet. Goed juist dat je die verantwoordelijkheid neemt! En denk dus dat dat best kan op andere manieren.

Ik bedoel natuurlijk ook niet dat je geforceerd poc moet befrienden om je kind het goede voorbeeld te geven, maar je omgeving en waar je kinderen opgroeien en op school zitten heb je wel zelf in de hand. Daarnaast zijn er genoeg andere mogelijkheden, zoals al door anderen benoemd.

Voor sommige kinderen is zwarte piet de enige niet-witte persoon waar ze ooit mee in aanraking zijn gekomen. Dan moet je als ouder wel bij jezelf nadenken vind ik.

Protest in apeldoorn is officieel maar is nu geplaatst op een plek wat zo geïsoleerd is. Snap dat het in de stad mischien niet past maar nu voelt het wel alsof het een beetje in een hoek wordt gedrukt, dan bereik je ook niet snel de mensen die je wilt bereiken.

Ik haat deze move echt, het gebeurt zo vaak :(.
Nu ook Deventer(?), den Bosch en dus Apeldoorn ook

3 likes

Moet voor 't eerst in maanden op zaterdag werken, baal echt dat ik er niet bij kan zijn in Den Bosch :frowning:

1 like

Ik ben zojuist met mijn zusje bij de demo in Den Bosch geweest. Het was helaas op een niet heel erg zichtbare plek, maar het was verder zoo goed en mooi :hearts:

Ik ben trouwens nog wel door de NOS geïnterviewd, help :flushed:

12 likes

Pff één van die vrouwen die toen aan tafel zat bij M was een docent van me vorig jaar, en in de colleges toen gingen, uiteraard witte jongens, na afloop klagen dat ze ‘niet academisch’ was en dat ze haar mening voor zich moest houden - terwijl ze het gewoon over wetenschappelijke onderzoek had omtrent diversiteit.

Echt zo duidelijk dat mannen zo veel sneller serieus genomen worden, al helemaal in debatten rondom racisme en diversiteit

5 likes

Hmm dat vind ik wel ver gaan inderdaad hoor. Ik vind echt niet dat iemand zich moet schamen als hij/zij geen poc in zijn/haar omgeving heeft. Alsof dat direct betekent dat je poc bewust vermijdt?

Ik wilde dit ook nog zeggen hier alleen ik was er nog niet aan toe gekomen. Ik vond zijn uitleg (op ongeveer drie manieren ook echt) heel onnavolgbaar, heel gekunsteld, daarvoor was de uiting naar mijn mening gewoon veel te letterlijk.

Overigens vind ik het echt belachelijk dat er aangifte is gedaan van weet ik het wat, want ‘zwarte piet’ is geen persoon dus niemand hoeft zich persoonlijk bedreigd te voelen.

3 likes

Mijn nichtje is ook 14 en deed mee met #blackouttuesday en plaatste nog een ander plaatje erover op insta. Vond ik ook mooi om te zien! Ze woont echt in zo’n dorpje. Mijn zus (haar moeder) schminkt ook elk jaar nog kinderen als zp, dus ben benieuwd hoe ze daar nu over denkt. Ze kijkt volgens mij wel veel YouTube dus denk dat ze daar ook wel andere geluiden door meekrijgt.

Zelfde hier! Mijn kleine zusje is er al zo actief mee bezig, terwijl ik op die leeftijd misschien wel dezelfde ideeën deelde, maar mij er totaal nog niet in verdiepte. Ik heb hoop voor de komende generatie!

1 like

Maar er zijn toch gewoon plekken in Nederland waar minder/nauwelijks poc wonen? Dat “bij jezelf nagaan waarom” klinkt dan alsof je poc bewust zou vermijden terwijl ik denk dat het voor sommige plekken gewoon een gegeven is dat er meer van het een of minder van het ander woont. Ik vind dat anders dan wanneer je in Amsterdam woont en dit is je ervaring

1 like

Ja precies dit. In het dorp waar ik woon wonen nauwelijks poc. Moet ik dan mijn kinderen van hun fijne school halen, verder bij mijn ouders vandaan gaan wonen en eigenlijk gewoon ons hele leven hier gaan verplaatsen om die reden? Natuurlijk zou ik het fijn vinden als mijn kinderen meer met poc in aanraking koken maar ik ga daar niet voor verhuizen :neutral_face:

1 like

@Zora @Janniebeton

Really? @Flamoes zegt toch totaal niet dat je moet verhuizen (???) om poc te kunnen zien of tegenkomen. Er zijn honderdduizend andere manieren om diversiteit in de wereld mee te geven aan je kinderen, de confrontatie met zp in nov zou niet het enige moment moeten zijn. Dat zegt ze.

7 likes

Dat zeg ik ook helemaal niet. Ik reageer op het checken van jezelf en je dus afvragen hoe het komt. Ik interpreteerde dat als afvragen waarom je hele omgeving wit is. Mijn idee is dat dat niet altijd puur met racisme onderliggend te maken heeft, maar dat in sommige gebieden momenteel weinig poc wonen.

Nouja, ze zegt dit:

Ik zou ook niet weten hoe je, als je nu ergens woont waar geen POC wonen, de omgeving waar je kinderen opgroeien en op school zitten kunt veranderen behalve door te verhuizen.

Dan zijn er dus honderdduizend andere manieren.

Ja, boeken, beelden, vanalles, maar dat verandert de omgeving en de school natuurlijk niet.
Je kind gaat in z’n dagelijks leven in bijvoorbeeld Noord-Oost-Groningen gewoon vrijwel nooit een POC in levende lijve zien, daar kun je niet zoveel aan doen (behalve verhuizen), tenzij jij manieren hebt die ik niet kan bedenken?