White privilege / racisme

Ik zei dit naast de manieren die al door anderen werden genoemd maar goed dat zie je natuurlijk niet als je alleen dat kleine stukje uit mijn post knipt. Kijken naar welke school je gaat is één manier maar niet de enige juiste manier. Er zijn echter genoeg ouders die heel bewust kiezen voor een witte school, ook als er allerlei soorten scholen in de buurt zijn.

Sorry maar ik lees echt alleen maar excuusjes. Doe gewoon een beetje je best. Niemand zegt dat je moet verhuizen.
Als je kind afgezien van zwarte piet nog nooit een niet wit iemand heeft gezien doe je i.m.o. gewoon wat fout.

15 likes

Ja natuurlijk, maar dan schets je een beeld van een verstedelijkte omgeving waarin er verschillende soorten scholen zijn. Volgens mij reageerde je op iemand die het juist over het platteland had, waar dit vaak helemaal niet het geval is en de omgeving vooral wit. Dan zeggen; ga eens bij jezelf te rade waarom dat is, lijkt me een beetje als een tang op een varken slaan.

Laat het duidelijk zijn; mij gaat het er niet om excuses te maken waarom je dingen niet zou doen. De voorgestelde dingen zijn allemaal goed en belangrijk, maar het gaat me er meer om dat sommige zaken gewoon verschillen per omgeving.

1 like

Dan kies je toch één van de duizend andere manieren die in dit topic zijn genoemd? Nogmaals; neemt niet weg dat er genoeg ouders zijn die heel bewust voor een witte school kiezen.

1 like

Nee sorry, ook als je in een wit dorp woont moet je bij jezelf te rade gaan als je kind enkel zwarte piet als niet-wit iemand heeft gezien. Dat is wat ik zei.
Hoe je dat vervolgens voorkomt kan door je omgeving te veranderen maar ook op de duizend andere manieren die in dit topic zijn genoemd. Dat zei ik ook.

Het is echt een beetje kinderachtig om maar door te blijven gaan op één zo’n tip, omdat het niet voor iedereen mogelijk is. Natuurlijk zijn niet alle tips in dit topic voor iedereen bruikbaar. Moet dat dan altijd overal bijgezet worden?

In plaats van te focussen op wat je niet kunt, kun je je ook focussen op wat je wel kunt. Maar goed ik wist natuurlijk al dat ik me op glad ijs zou bevinden zodra ik mensen zou aanspreken op hoe ze hun kinderen opvoeden.

18 likes

Het klinkt alsof dingen nu expres heel letterlijk genomen worden zodat er gezegd kan worden: ‘uh kan niet’ en dan hoef je je er verder ook niet druk over te maken.

11 likes

Zelfs in de uithoeken van Groningen is er een kans dat er een donker gezin komt wonen. Al zijn er alleen maar witte mensen om je heen maak je kind er van bewust met boeken , films , muziek wat dan ook dat er ook andere mensen en culturen bestaan en dat iedereen gelijk is.

7 likes

Ja ik heb haar net ontvolgd hierna, ik lees alleen maar boosheid op mensen die dingen verkeerd doen volgens haar en nul uitleg waarom dan. Ik was haar pas net gaan volgen, in de hoop iets te leren over racisme/white privilege, maar dat is tot nu toe nog niet gebeurd.

1 like

Is dat iets recentelijks? Mijn ouders hebben mij ondanks de aanbeveling toch op een andere school gedaan.

Ik denk dat het vooral woede is omdat veel mensen zonder nadenken vanalles kopen en consumeren maar als er 30 euro wordt gevraagd voor een cursus ze meteen willen weten waarom. Dat vraag je toch nergens? Ik vraag niet in de h&m waarom mn shirtje 25 euro kost

3 likes

Meestal werkt dat maar 1 kant op. Dus als je in een ‘slechte’ postcode woont kan je niet in een ‘goed’ postcodegebied naar school, maar andersom vaak wel. En ik weet dat het in Rotterdam iig niet met postcode werkt. Wel gaf @Zemraluani aan dat het in Utrecht idd wel zo werkt.

@Madelief Maar het is haar werk. Ik word ook pissig als mensen vragen of ik mijn werk niet gratis kan doen, ik hoef geen open gesprek te voeren waarin ik uitleg waarom ik niet voor niks voor de klas sta. Ook heeft ze die vraag al heel vaak gehad (iig bij haar vorige webinar ook) en daar is ze uitgebreid op ingegaan. Ik heb de stories ook bekeken en ik vind echt dat ze zich netjes en duidelijk verwoordt, ja ze typt in korte zinnen maar ik lees nergens iets kwetsends?

En ja ze had 1000 deelnemers de vorige x, dat is 30.000 bruto inclusief btw, laten we zeggen 18000 netto. Nouja voor de jaren die ze al gratis werkt en kennis deelt voor insta denk ik alleen maar good for you. Kennis is niet gratis. En als ze 20 aanmeldingen had gehad had ze die training net zo goed gegeven. Ze geeft zelfs aan dat ze dit succes niet verwacht had.

@Lula over waarom de mensen in haar netwerk moeten betalen ipv de media is heel simpel, de media betaalt er niet voor. Die zetten liever een witte expert neer ipv dat ze bv 5 euro moeten dokken. Dat legt ze ook uit in dit interview: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/27/aangeboden-experts-van-kleur-voor-witte-redacties-a3998013?

4 likes

Ja goed gezegd, ik delete mijn post over dat ik het dubbel vind

Misschien kinderachtig maar ik ga zo naar de demonstratie in mijn stad (volgens mij geen “officiele”) maar ik ben best zenuwachtig? Ik ben nog nooit naar een demonstratie geweest dus ben benieuwd.

Dat is heel logisch hoor, ik heb dat gevoel ook nog vaak terwijl ik wel regelmatig ga.
Ga je alleen of met anderen? Supergoed dat je gaat iig!! :fist:

2 likes

In de stad met een W? Heel tof. Het is voor mij relatief dichtbij maar ik moet een stuk fietsen en het weer zuigt enorm haha.
Kan me voorstellen dat je zenuwachtig bent totaal niet kinderachtig. Juist stoer dat je gaat.

2 likes

Er morgen maar 500 mensen komen ook?? Als ze hebben gezien hoe groot de opkomsten zijn in andere steden dan vind ik dat wel gek hoor. Zeker in deze stad.

1 like

Ik snap ook niet precies waar dat park is. Vgm heeft W meer plaatsen waar er veel mensen kunnen staan. Jammer idd dat ze het zo klein willen houden want W is best een openminded stad met veel culturen enzo.

1 like

@Kusjessoldaat Gelukkig ben ik de niet enige die zenuwachtig kan zijn voor zoiets. Het verliep heel rustig en goed georganiseerd dus geen enkele reden toe gelukkig! :slight_smile:

@Soy.peor Nee, in een stad met een L haha!

4 likes

Wowwww er waren ruim 2500 mensen bij de demonstratie in Leiden, ik had zelf niet eens in de gaten dat het zó druk was!

We kregen trouwens ook nog raamposters mee, is het eindelijk eens een voordeel dat ik op de begane grond woon en dat werkelijk iedereen altijd bij mij naar binnen aan het gluren is.

10 likes

Hier in D.eventer (sorry @Lula) moest er een noodbevel worden uitgevaardigd omdat er allemaal extreem rechtsen + hooligans tegenprotesten aankondigden. Stond heel veel ME, politie ed in veel delen van de stad.
Het regende continu, maar volgens mij was de opkomst ondanks de regen best goed.

https://www.destentor.nl/deventer/black-lives-matter-betoging-in-deventer-rustig-verlopen-ondanks-noodbevel~a92f97fa/

Edit: en door de link heeft dat puntje ook nog eens he-le-maal geen nut, dus extra sorry lula

3 likes

Wat voor posters? Van kozp?