White privilege / racisme

Ik betwijfel het, ik verwacht eerder dat wat @Mgg zegt uitkomt; dat er mensen zullen zijn die hun eigen gevoel bevestigd zien in deze tekst en de argumenten overnemen als ‘juiste’

ik wou net even kijken op fb of er nog reacties waren gekomen en volgens mij heeft ze het bericht verwijderd :thinking: .
Nuja nu is er een deeltje van fb verlost van dat bericht. En kan het dus niet anderen “besmetten” met die ideeën.

3 likes

Oh, dat is goed! Heb je zelf een reactie van die persoon via PB bv?

Neen had zelf onder het bericht gereageerd en zij ook. En nu is alles weg. Ook geen pb gekregen. Hopelijk ziet ze zelf in dat het niet correct was/is

1 like

Walgelijk, het superioriteitsgevoel druipt ervanaf :confused:

(Ik had trouwens niet door dat het Vlaams was tot ik ‘‘ineenkloppen’’ las. Dat klinkt veel te lievig ofzo, alsof je iemand heel voorzichtig tikjes / klopjes geeft.)

2 likes

Echt bizar dat iemand dit denkt en dan ook nog zo opschrijft. Ik heb echt het idee dat veel mensen zichzelf niet als racist zien omdat ze geen KKK zijn ofzo. Maar er zit natuurlijk heel veel ruimte tussen.
Echt ongelofelijk deze tekst, zo verdrietig ook dat mensen dus zo denken en dat normaal vinden en zichzelf vooral zielig omdat ze voor racist worden uitgemaakt.

1 like

Alleen als je je aanpast Lula. Anders moet je weer terug.

3 likes

Vreselijk. Ik hoor dit soort uitspraken helaas erg vaak. Ik probeer er tegenin te gaan, maar het is moeilijk, want ik weet vaak niet hoe/waar te beginnen. Ik wéét dat het niet klopt, maar dit zijn van die gemakkelijke oneliners en de mensen die ze maken willen helemaal geen lang betoog horen. Je krijgt als reactie ook alleen maar meer absurde uitspraken.

Dingen als “en ze zitten allemaal op de dop” en “dat komt hier ons land binnen, krijgt een huis met alles erop en eraan en de échte Vlaming moet ploeteren en komt nergens voor in aanmerking” of “ze komen hier een paar jaar geld vangen om naar hun land te sturen en er nog meer naar hier te halen”. Ik vind het al vreselijk om hier neer te typen, maar wát zeg je hierop? Dat het een beetje aankomt, zeg maar.

2 likes

ik kom net op reddit het volgende tegen, een discussie van de sociaal democratische bond over de oprichting van een standbeeld voor j.p. coen - uit 1893!!!

nu kan niemand meer zeggen dat we het alleen kopiëren van amerika, of dat millenials dit hebben bedacht

13 likes

Ik heb er nu op gereageerd dat ik niet precies weet hoe de verdeling van sociale huurwoningen werkt maar dat dit volgens mij algemene regels zijn voor iedereen. Dus dat die alleenstaande moeder net iets te veel verdient een schrijnend verhaal is maar dat anderen daar niet aan kunnen doen, behalve de beleidsmakers. En dat ik me ook afvraag wat een gezin dat zich niet wil aanpassen dan precies is? Ivm werk, godsdienst, vrijetijdsbesteding? Maar kreeg daar geen antwoord meer op.
Volgens mij is een goede techniek wel om dus door te vragen en je zelf zogezegd open stellen voor hun ideeën maar ze op die manier te ontkrachten.

2 likes

Heel goed dat je er een mail over hebt gestuurd! Ben benieuwd of en zo ja wat ze erover gaan zeggen bij je examen morgen, laat je het ons weten?

Toch zijn dit soort verhalen ook wel schijnend. Dat mensen geen huis kunnen krijgen of geen adequate hulp kunnen krijgen en het gevoel hebben om niet mee te komen in de samenleving.

Dit soort mensen denken alleen vaak dat het veroorzaakt wordt door mensen met een migratie-achtergrond of een donkere huidskleur. Daarom heb ik ook zo’n hekel aan de participatiesamenleving. Dat systeem vergroot alleen maar de ongelijkheid, waar dan de bekende groepen de schuld van krijgen.

Haha dat hele eigen volk eerst zegt eigenlijk al dat het ene volk meer recht heeft op iets dan een ander. Bovendien is het ook nergens op gebaseerd zoals jij zegt.

1 like

Een aantal universiteiten hebben zich uitgesproken volgens mij. In ieder geval zag ik een statement van de VU voorbij komen. Was er overigens niet super van onder de indruk en het duurde ook wel een paar dagen, maar misschien heb je er wat aan!

1 like

Hahahaa ik wilde dit eerst niet kijken omdat ik geen zin had in boze boomers maar dit is wel mooi

2 likes

Ik kan helaas de bron niet meer vinden, maar ik zag vandaag op twitter ergens iets voorbij komen van KOZP / Bij1 over een Pro-Palestina protest? Ik kan dat echt niet rijmen hey? Sowieso weet ik eigenlijk heel weinig over die situatie daar maar hoe kan een organisatie die staat voor gelijkwaardigheid een antisemitisch protest steunen?

edit: https://www.parool.nl/amsterdam/ruim-600-aanmeldingen-voor-pro-palestina-protest-op-museumplein~be03b318/ (Niet de eerste bron die ik gezien heb, maar het is iets)

Ik heb het artikel niet gelezen maar de meeste mensen die ik ken die pro-Palestina zijn, hebben niks tegen joden. Israël onderdrukt natuurlijk wel al jarenlang de rechten van de Palestijnen en het verdrag wat afgesproken was over grenzen hoe en waar werd ook door hen verbroken. Dus ik snap wel dat ze opkomen voor de rechten van de Palestijnen dat kan je ook doen zonder per se antiesemiet te zijn.

17 likes

Dit zegt Amsterdam BIJ1 hier zelf over, wel interessant!

2 likes

Ah oke, ja misschien ben ik ook bevooroordeeld doordat ik af en toe wat vanuit de Joodse kant in mijn tijdlijn voorbij zie komen :see_no_evil: Die roepen nu natuurlijk het hardst dat het antisemitisme is en ik zie alleen maar berichten over hoe hypocriet de BLM movement is want de hele wereld is stil als het gaat om geweld tegen Joden.

Dankjewel! Ik ga het lezen!

1 like