Ouch, dit zou mij echt raken. Ben je oké? 
Edit:
@Calatrava Van jouw verhaal word ik ook emo, hoe voel je je? Heb je het al kunnen laten bezinken?
Ouch, dit zou mij echt raken. Ben je oké? 
Edit:
@Calatrava Van jouw verhaal word ik ook emo, hoe voel je je? Heb je het al kunnen laten bezinken?
Het gaat nu even niet zo lekker, ben er nog steeds erg verdrietig van en vind het lastig om nu weer op normale voet het contact aan te gaan met mijn ouders. Ik hoop dat dit over een paar dagen weer op een niet te geforceerde manier gebeurt en ik vrees dat ik dit onderwerp met hen maar uit de weg moet gaan, hoe erg ik dat ook vind.
Begrijpelijk, op normale voet doorgaan hoeft nog niet meteen want je kan het ook even laten rusten toch? Het is ten slotte pas vandaag geëscaleerd, iedereen zal ervan geschrokken zijn lijkt me
Ik probeer het mijn ouders ook minder kwalijk te nemen. Zij zijn nou eenmaal hun leven lang opgegroeid en opgevoed met bepaalde denkwijzen, en dan is het gewoon heel erg lastig om die volledig om te buigen. Alles was vroeger ‘het is wat het is en niet zeuren’. Zij zijn helemaal niet gewend zich om dit soort dingen druk te maken. Zij voelen zich heel erg aangevallen door de jongere generatie, alsof ze ‘alles’ fout hebben gedaan terwijl ze zich van geen kwaad bewust zijn. Ineens mag er van alles niet meer, en het gaat gewoon te snel voor heel veel mensen van die generatie. En het is natuurlijk ook zo dat vrijwel niemand echt kwade intenties had. De uitkomst is echter wel kwalijk natuurlijk en het maakt het allemaal niet goed, maar het is wel de realiteit.
Ik weet niet, ik begin er bijvoorbeeld bij mijn opa en oma al helemaal niet meer aan. Je kan het die mensen amper kwalijk nemen dat zij dit niet begrijpen.
Natuurlijk zou het fijn zijn om alle generaties mee te krijgen, maar ik denk dat het het meest constructief is de focus vooral op de jongere generatie te houden. Op die manier maak je echt verschil voor de volgende generaties. Dan zal de racistische generatie van zelf ‘uitsterven’
Intussen blijf ik wel mijn best doen om de dialoog telkens weer aan te gaan, maar ik ga er minder hard in dan ik eigenlijk zou willen. Toch merk ik dat ik de afgelopen jaren mijn vader al flink wat linkser heb kunnen krijgen door al onze discussies. Ze hebben gewoon wat meer tijd nodig voor verandering.
Goed punt, thanks voor het hierop wijzen! Moet zeggen dat ik daar inderdaad niet heel bewust heb over nagedacht, had deze van meerdere mensen aangeraden gekregen dus leek me een mooi begin. Ben wel benieuwd in hoeverre het wel/niet toepasbaar is op de situatie hier, kan me voorstellen dat er ook wel breder werkende aspecten worden uitgediept. Maar ben het zeker met je eens dat het goed is om (ook) een Nederlands perspectief te lezen, dus dat wil ik hierna ook doen. En af en toe wat delen wil ik zeker doen!
@Calatrava wat heftig, logisch dat je van slag bent. Hoop inderdaad dat de situatie een beetje tot rust komt in de komende dagen 
Ik herken ook wel wat @Cozycute zegt en vind dat heel lastig. Aan de ene kant kan ik me voorstellen dat het voor hen heel (te?) snel gaat, aan de andere kant heb ik zoiets van kom op jongens, jullie zijn echt niet dom en hebben geen verkeerde intenties, waarom gaat dit er dan zo moeilijk in? Ik merk dat ik zelf een beetje m’n battles pick, uiteraard is dat een privilege maar het is wel de manier waarop ik het zelf het langste volhoud dus in de long run het effectiefst, denk ik.
Ik heb verder niemand gehoord over wat ik net zei, dus misschien ben ik wel een van de weinige mensen die er zo over denken (denkt?). Hallo witte mensen lijkt me bijvoorbeeld goed om te lezen omdat het boek als het goed is antwoord geeft op typische Nederlandse vragen in discussies over racisme en dan kan je je familieleden met de informatie die je in dat boek hebt gelezen om hun oren slaan. En wat ik zo interessant vind aan Witte onschuld is dat de samenleving onder de loep wordt genomen. We pretenderen tolerant te zijn maar gaan met ons hakken in het zand als we het hebben over Zwarte Piet (ik zeg maar wat), waar komt dat vandaan? Volgens mij gaat het boek dieper in op ‘ons’ zelfbeeld wat ik ook weer zo belangrijk vind. In Engeland of Amerika is dat misschien toch wel weer heel anders.
Klinkt allebei interessant en als goede kennis om op te doen ja! Ze gaan in ieder geval op m’n lijstje voor hierna.
Ik denk ook dat het voor veel (vooral ouderre) moeilijk is te acepteren dat dingen die altijd normaal zijn geweest opeens niet oke zijn. Doed me een beetje denken aan de soldaten die vroeger moesten vechten voor ons land, hun voelden zich trots en nu opeens was het slecht wat er is gebeurd in Indonesië. Dan voelen ze zich aangevallen en is het moeilijk je los te maken van die gebeurtenis.
Als het rustig uitleggen niet lukt, voorbeelden geven, mischien zelf dingen uit hun jeugd als voorbeeld geven niet werkt dan tja steek dan liever je energie in iets wat wel gaat werken.
Denk dat het altijd wel zo zou zijn, oude generatie vs de nieuwe. Hadden hun vast ook vroeger.
Ik weet niet of jullie dit ook hebben maar ik merk ook een groot verschil tussen vriendinnen en oude klasgenoten die veel op internet zitten of vooral op nederlandse kant van het internet zitten. De mensen die veel contact hebben en dingen zien van mensen over de hele wereld zijn gewoon veel meer open en zoals ik zelf zien en voelen die sterke grens van dit is Nederland niet. Als in ja ik ben nederlands en dit is Nederland maar ik ben niet mega patriotic of beschermend ofso.
(hoop dat mijn manier van uitleggen begrijpelijk is lol)
Aaah ik heb mij voor het eerst uitgesproken op FB tegen iemand in mijn vriendenlijst!
Die had een heel betoog waarom ze het belachelijk vond dat de bloemen afrikaantjes niet meer zo mochten worden genoemd. Sowieso ging het betoog nergens over maar ze gebruikte in elke zin het woord ras of rassengelijkheid. Dus dat stootte mij meer voor het hoofd. En daar heb ik wat over gezegd.
Nu zit ik met spanning naar mijn telefoon te kijken of er reactie komt en ik heb al een wetenschappelijk artikel gevonden om bij te voegen als ze met een tegen antwoord komt
Ik kreeg een lame reactie terug dat ze poc wel rassen heeft horen zeggen en dat het haar niet uitmaakt hoe iemand er uit ziet maar wel de manier waarop er nu mee wordt omgegaan met hoe dingen worden veranderd (als in de bloemen afrikaantjes geen afrikaantjes meer noemen) … eeuh que?!
Sowieso cringe
Ja soieso de cornrowns en de juwelen die in de haren zitten. (Correct me if im wrong)
Verder weet ik het niet zeker omdat ik zelf niet veel van de egyptische cultuur af weet.
In navolging hierop heb ik net een heel fijn constructief gesprek met allebei m’n ouders gehad! Kwam er achter dat vooral m’n vader eigenlijk geen idee had van de situatie in Nederland mbt institutioneel racisme (dingen als schooladviezen, (huur)woningmarkt etc) dus heb daar veel over verteld en daardoor leek er gelijk een stuk meer begrip te ontstaan. En in plaats van moeilijk doen over de vorm van de protesten erkenden ze dat het natuurlijk wel belangrijk is om reuring te veroorzaken en dat die balans dan misschien moeilijk is, maar dat er wel degelijk echt iets moet gebeuren. Er valt ze zeker nog genoeg te leren maar dit deed me zo goed!
Ik vind dit best interesant, ik weet ook niet wat ik precies moet vinden van bepaalde afleveringen van verschillende shows die worden weggehaald. Laats ook dacht ik van little Britain en volgens mij was faulty towers de don’t mention the war aflevering ook weg gehaald. Bijvoorbeeld er is een aflevering van father ted die op youtube steeds langskomt, waarin hij china face doet. Dit zou dus betekenen dat hij bijv ook weg moet want het is racistisch, maar als je het kijkt zie je dat het meer belachelijk maken is van mensen die denken dat china face ok is. Idk de grens met waneer comedy ok is of niet is toch best vaag soms. ( met de Community aflevering lijkt het meer dat hij een soort goblin moet voorstellen.). Vraag ik me wel af hoe netflix dit zou doen met bijv oude sinterklaas films met zwarte piet er in.
Ik zit hier echt vol verbazing dat Egypte geen witte beschaving was. Ik heb er wel films over gezien en stripboeken over gelezen maar dit is me dus nooit Opgevallen. Wat kwalijk…
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ancient_Egyptian_race_controversy#:~:text=According%20to%20Bernard%20R.,darker%20shades%20toward%20the%20Sudan".
Het lijkt dus een beetje controversieel te zijn, en dat het waarschijnlijk is dat er gewoon alle kleuren rondliepen.
Vandaag had ik oudergesprek met de juf van mijn dochter (8), en ik ben zo trots op haar. De juf had iets gezegd over stiften in huidskleur en toen had mijn dochter blijkbaar gezegd “mama zegt dat het zalmroze ofzo is want voor veel mensen is dat niet hun huidskleur…” De juf had daar nog nooit bij stil gestaan en het had indruk gemaakt.
Dus dames, bedankt. Mede door de inzichten die jullie mij gegeven hebben heb ik mijn dochter iets belangrijks kunnen leren. En ik vind het mooi dat ze dat ook weer heeft kunnen doorgeven aan iemand anders.
Ik had m’n boek uitgelezen en was heerlijk relaxt.
Toen opende ik nog even whatsapp en de sint intocht in Dordrecht heeft een enquête geopend over de kleur van Piet.
3 van de 4 opties van de poll zijn ook nog eens dat die zwart moet blijven.
Ooh en tis niet eens zo dat de uitslag iets gaat zeggen want de poll is om het uiterlijk al dan niet aan te passen.
Echt hoor de hoeveelheid tegenzin om iets te moeten veranderen spat er gewoon vanaf.
En dat zijn dan mensen die ook nog eens allemaal in het sociale domein werken.
(oké ik wild 'm postte bij waar erger je je aan want ik erger me aan dat ik nu boos ben ipv ontspannen, maar hij past wel beter bij White privilege)
Dit is echt een aanrader!
In het dorp waar ik vandaan kom waren vorig jaar nog full-on zwarte pieten. Nu was er pas een interview gepubliceerd met de organisatie van het Sinterklaas-festijn en werd ook hier aandacht aan besteed. Echt serieus dat hele artikel stond vol met uitspraken als:
Kortom, te laf om gewoon de knoop door te hakken om afscheid te nemen van ZP. Alsof de niet POC goed en met aandacht moeten worden begeleid naar een situatie zónder ZP. Want och och och men zou toch maar op hun tenen getrapt worden. Echt m’n bloed kookt als ik dat soort dingen lees.