White privilege / racisme

Ik ben benieuwd wat ze hier in het dorp doen. In Amersfoort stoppen ze ermee, ik hoop hier ook, we wonen vlakbij. Woon hier nog geen jaar en heb nu een kleintje van 9 maanden. Ik hoop dat iig het KDV geen ZP doet, anders zal ik haar denk ik thuis houden.

Oei, ik zat net de instagram van zeikschrift te kijken wat een dagje over genomen is door Marketing vrouw. Heel goed iemand van kleur de kans krijgt zich uit te spreken. Maar misschien heb ik het te snel gezien want als ik het goed begrijp zegt ze dat je écht anti-racistisch bent als je je baan opzegt zodat iemand van kleur die kan nemen. Want als wit mens heb je zo weer een nieuwe baan. Echt ???
En marketingvrouw is toch heel bekend? Ik zou bij zoiets verwachten dat een podium geeft aan een wat minder bekend persoon, maar misschien ligt het aan mijn bubbel-instagram dat ze daar al zo vaak genoemd is.
(Plus ze heeft het steeds over Madelijne i.p.v. Madelijn. Maar dat is misschien een persoonlijke irritatie van mij, mensen veranderen ook steeds 1 letter in mijn naam.Als je Swelgja i.p.v. Swelgje.)

2 likes

Ik las het ook even zo :face_with_raised_eyebrow:
maar volgens mij zegt ze niet “Als je echt anti-racist bent doe je dit” maar meer dat iemand die dat doet echt anti-racistisch is. Zit wel een verschil in. Maar ik denk dat het als antwoord op de vraag “Hoe creĂ«er je ruimte als je jezelf daarmee financieel in de vingers snijd” niet echt iets waardevols zegt.

2 likes

Volgens mij bedoelt ze het ook van, als je ontslag neemt omdat je een andere baan hebt of gaat verhuizen ofzo, vraag dan aan het bedrijf waar je weggaat of ze iemand van kleur aan kunnen nemen. Niet zelf zomaar ontslag nemen. Of ik begrijp het verkeerd.

1 like

Ik heb het net even teruggekeken, maar ik vind het geen rare redenering. Het voorbeeld wat zij gaf was een vrij representatieve functie in een kunstcommissie. Als jij vaker dat soort posities krijgt aangeboden, en het valt je op dat er in heel die commissie nul diversiteit is te bekennen, terwijl jij mss wel een collega/ whatever kent van kleur die ook geknipt zou zijn voor die functie maar nooit wordt gevraagd. Dan is dat toch ontzettend anti-rascistisch? Dat je bereidt bent om te strijden voor meer diversiteit, niet alleen omdat je erin gelooft, maar ZELFS op het moment dat je er ZELF slechter van wordt.

Zal niet voor alle banen en functies gelden, en het is een heel moeilijke afweging om te maken want ja, we zijn nu eenmaal redelijk egocentrisch dus het wordt moeilijk om het ‘juiste’ te doen in het algemeen belang. Maar het is wel een manier om meer diversiteit af te dwingen, zonder je neer te leggen bij de wat makkelijkere initiatieven zoals protesteren etc waar je zelf niet zozeer last van ondervindt. Ik zie het niet als een massale oproep om banen te weigeren.

7 likes

ja volgens mij was het erg gemengd met ook boven en onder Egypte. Heb ooit de roman de zwarte vrouw van de Nijl gelezen. En die gaat wel over dit onderwerp. Ook een erg heftig stuk over vrouwenbesnijdenis wat me altijd is bijgebleven.

Ik heb een taalvraagje: in het Engels spreekt men wel van ‘black hair’, hebben we zoiets ook in het Nederlands? En is ‘kroeshaar’ bijvoorbeeld een acceptabel woord of niet?

1 like

Ik vermoedde al dat ze zoiets bedoelde maar omdat de vraag die er beneden stond specifiek ging over hoe je dat moest dan moest doen als je de inkomsten nodig hebt en ze daar helemaal niet op inging. Ik weet niet, het kwam een beetje vreemd over op mij. Maar eens met als je in een commissie zit en je kan dan plaats maken voor iemand van kleur dat je daar eens over na moet denken. Voor gewone banen gaat dat dan weer wat minder op. Plus het kunnen opgeven van financiële zekerheid/vast contract is ook een ontzettend privilege. (Toevoeging, ik zie nu dat ze doelt op het artikel wat ze ervoor deelde en niet specifiek op de vraag die onder in het scherm stond. Vandaar mijn verwarring over banen opzeggen.)

Had van de week nog een hele interessante discussie met mijn man, die zit nu op een plek waar hij ook verantwoordelijk is voor de sollicitaties in zijn team. En hij wil daarin graag wat meer een mix, dus niet alleen witte mannen. (Het is ICT). We hadden het erover hoe je deze mensen binnen krijgt als ze niet solliciteren, want dat is blijkbaar nu het geval. We hebben het al gehad over het aanpassen van voorbeelden op de websites zodat ook daar zichtbaar is dat er mensen van kleur en vrouwen werken.

3 likes

Ik bedoelde dat zij in beeld die vraag postte die ze in haar dms kreeg en toen als argument aanhaalde dat je ontslag kon nemen om plek te maken en als wit persoon makkelijker weer aan de bak kon. En dat vond ik persoonlijk niet echt een nuttig antwoord.

1 like

Oh het is nu een heel ander verhaal. Ze heeft 1 van haar 6 functies opgezegd, niet haar baan opgezegd

Volgen jullie het debat in de tweede kamer?

Livestream op https://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/livedebat/plenaire-zaal

1 like

Ik klik erop staat Geert daar
 weet niet of ik dit aan kan

Oh jezus wat komt er ook weer voor onzin uit die man.

1 like

Ik snap in eerste instantie al niet waarom racisme een debat moet zijn. En hor fout is het dan om een van de meest giftige politicussen het woord te geven.

17 likes

Snap dat hele gedoe van afscheid nemen van het kinderfeest niet, Sinterklaas gaat niet weg enzo. Heb ooit beetje proberen in te lezen over zwarte piet waneer hij nou bedacht was. Van wat ik vond is het niet eens super lang geleden. Dus volgens mij is de traditie wel gewend aan veranderingen, deze zou ook niet moeilijk moeten zijn.

1 like

Ik denk altijd dat die houvast te maken heeft met dat ze zich aangevallen voelen ofso. Ik bedoel waarom zou je zo boos zijn over iets wat letterlijk niet je leven gaat veranderen. Ook wordt het low-key gebruikt om hun anti links anti buitenlanders die nl vernielen agenda te steunen. (tip: ga voor je eigen mental health niet naar twitter) (iemand hier die ook voelt dat twitter in Nederland super naar is, idk alles behalve progressief, of mischien zijn zij de enige die hard schreeuwen)

2 likes

Daar was ik al bang voor. ‘In een klein dorp wordt roetveegpiet door iedereen herkend’ Kan helaas het artikel niet lezen. Maar de eerste paar regels zeggen genoeg.

Magggg ik wat vragen?
Wat vinden jullie zegmaar het goede “alternatief” voor zwarte piet?
Ik neig zelf naar een Piet volgens het kinderverhaal: iemand die Sinterklaas helpt en dus soms door schoorstenen gaat en dus wel wat zwarte vieze vegen heeft. Maar goed, iemand met blonde krullen of zwart stijl haal of een bruine hanekam kan net zo goed Sint z’n hulpje zijn.

Voor mij zou de “nieuwe” Piet dus een willekeurig persoon zijn met zwarte vegen (en dan bijv ook in het haar en op de handen en op de kleding) en een pietenpak (met dat fluweel achtige spul).
Maar Is dat pak eigenlijk ook “fout”?

Yaaaayyyy you’re back :raised_hands:t2:

8 likes

Dat pak is eigenlijk ook fout ja. Het ia een outfit die bepaalde slaven moesten dragen. Ik ben zelf voor roetveeg piet met eigen haren en dan wel een opvallend pakje met felle kleuren maar dan net iets anders. Maar het grote probleem is nu vooral de kleur en het kroeshaar.

1 like